Bukefalos 28 år!

Stor vargflock dödade 30 hästar

Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

KL

Ända nakdelen (eller fördelen om man vill) jag ser med att vi vår varg här är att det kommer att påvärka allemansrätten.

Ingen här kommar att sluta att ha djur med kommer att skaff boskapsvaktande hundar vilket gör att ingen mer än ägaren och några fler kommer att kunna gå i bettes marken vilket innebär inget mer bär plock på ljunheden, inget mer badande i sjön som ligger mitt i hagen, ingen fika på utmarken som fortfarande används här mm

Jag väljer ändå att se det som en fördel då inga kommer in i hagen som vill djuren illa.

Jaga kan jag göra ändå även om det inte kommer att bli som nu med drivande och ställand hund får bli med stötande och stående i stället.

Kram
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Och samerna skjuter vargen för att den äter upp hans/hennes renar... så ni Hallänningar kanske skulle ta och importera lite varg från Ryssland istället ?
Det skulle vara enklare för alla inblandade tror jag.

Behövs inte varg finns i Trollhättan och har även ibland i Kungälv och Sätila.

Ligger Sätila i Halland eller Västragätaland :confused:.

Kram
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Lite typiskt för hela vargdiskussionen att första inlägget skrivs av en vargkramare som ska sparka på alla som inte delar hennes entusiasm.

Här är man bortrest några dagar och hittar allt detta!

Nej jag är ingen vargkramare, ja jag bor på en ö där vi inte har varg, men mina hästar finns mitt i Rialareviret där vi har ynkapynka 6 vargar + ett antal lodjur.

Vargarna i artikeln är dessutom i ett annat land och har inget med våra vargar att göra. Om det blir - 40 grader i Sverige under en längre period och bytesdjuren skulle dö ut, så är nog vargen inte vårt värsta problem.

Jag blir bara så less när det kommer sådana här artiklar som får varghatarna att få vatten på sin kvarn. Har du någonstans sett mig sparka på varghatarna?

Väx upp, lär dig dela med dig av naturen till flera än dig o dina husdjur, ha hunden kopplad i vargdistriktet, fixa stängsel till dina tamdjur som håller vargen borta och var istället glad för att vargen existerar i den lilla skalan som den gör i Sverige.

Jag möter hellre en varg i skogen en än älgjägare, statistiken talar för att de sistnämnda är farligare för mina husdjur än den förstnämnda......
 
Senast ändrad:
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

En sak kan du vara säker på: "lapparna" har koll på sina renar.

Idag flyttas ofta renar med tex lastbil, så det är inte riktigt som förr.

Det enda jag har emot renskötseln är att dom åker runt och förstör folks tall och granplantor utan att ersätta markägaren för det, annars är det inte så mycket att säga om det hela.
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Hur kan det komma sig att ett glest befolkat, rikt land som Sverige inte skulle klara av att ha en livskraftig rovdjursstam, när vi kräver att fattiga, tättbefolkade länder ska bevara sina?!

[...]

Jag skulle vara mycket mer orolig för ett tvåbent "rovdjur" eller någon klantig, skjutglad jägare under jaktsäsong :devil:

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Det är rätt typiskt för en vargkramare att gapa att alla andra har noll kunskap. Din egen kunskap har bevisligen stor luckor.

Och var har jag gapat om att alla andra har noll kunskap?
Inte ens till dig, eller hur?

Du tar ett inlägg från en annan invändare,detta:
Ursprungligen postat av torpare
Jag behöver inte en mångfald av djurpopulationen där vargen ingår.

Jag vill kunna förvalta djuren i skogen genom att kunna leva på tillväxten. Genom jakten ge oss möjlighet att få näringsrik och nyttig mat. Det sker genom en genomtänkt viltvård. Som kostar pengar.
Detta gör också att trafikskadorna hålls nere. I Sverige har vi klarat oss utan varg länge och jag tycker att det har gått bra, har inte saknat dem.

där jag svarar att hon har noll kunskap för att:

Jag behöver inte (egoism)
Viltvård(Vargen gör det bättre och ökar mångfalden, vilket jägare inte gör)
Att trafikskador hålls mer nera när man skjuter med bössa förstår även du är att vara ute och cykla.
Jag tycker det går bra utan varg. (ego igen)
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

kl

Att vargarna skjuts av så snabbt beror bara på en enda sak- vi vill vara bäst. Och det gäller fasiken inte bara vargjägarna, det gäller även dig och mig. Jag kanske känner mig bättre om jag är världsbäst i friidrott och du kanske känner dig bättre om du är topp tre i Sverige i boxning.
Vi uppskattar olika saker, helt enkelt. Det är inte blodtörst, det är att vara bäst.

Sen undrar jag, om vargens roll i samhället är att käka betesdjur, och betesdjuren redan är för få, hur går då ekvationen ihop?
Och om svennarna är så skjutglada, varför inte skeppa bort vargen (till de bästa jaktmarkerna) och låta blodtörsten rinna över älgar, rådjur och allt annat (fredligt) vilt i våra skogar?

Sen frågar jag ju mig varför man lägger vargarna så varmt om hjärtat, när de faktiskt utgör ett hot (mer eller mindre, det beror ju på).

Hinner inte skriva mer nu....:p
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

kl

Med dagens teknik så borde denna "enorma" flock finnas både på bild och film..
Men nä. Hur man än rotar på nätet så finns det inga bevis att en flock på 400 vargar går omkring och tuggar i sig hästar. :grin:

Blir lite grann som vi säger hemma:
Alla pratar om Gud men ingen har sett honom ;)

Sedan tycker jag ändå att det är märkligt med den traditionella varghatet i landet här.

Italien, som har mångdubbelt fler vargar, som tuggar får, är inte alls så här "hysteriska"

Antingen har dom en bättre organisation, vilket jag betvivlar starkt på, eller annars har dom helt enkelt accepterat detta rovdjur och dess "svinn".
Dom har ju i och för sig herdar och herdarhundar som bevakar flocken.
Hundarna i sin tur är ju uppfödda med får och väl kamuflerade och dess enda uppgift är att hålla vargar borta..

Men jag skall inte försvara dom ändå därför att jag minns deras avsky för räv i norra Italien då jag bodde där.
Märkligt fenomen..

Vi har haft varg mycket nära huset och den har även varit igenom lösdriftarna där föl går med ledarhäst.
Men inget har då hänt.
Däremot skulle det vara väldigt trevligt om alla vargjägare kunde uppbringa samma förtjusning till vildsvin och ta och offra en 5dels tid på att skjuta av grisarna i stället.

Nu tar ju i och för sig inte grisar varken älg, rådjur eller ren så därför är grisen totalt ointressant som hot mot lådan hemma vid namn Elektrolux...


Men för att återgå till siffran 400.
Här sållar i alla fall jag, grovt i dylik info som inte ens kan bevisas.
Upp med helikopter och fram med nattkameran! Då lär vi väl få se 400 prickar i en hög? Eller hur?


AM
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Jag tror att det är en nolla för mycket på båda, 40 vargar o 3 hästar.:devil:
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

*kl*
För mej är det inte så svart och vitt. Vargen är för mej ett rovdjur som ska leva i vildmark. Vi har inte mycket vildmarki vårt land och def inte i min del av landet. En vän i närheten blev av med 30 får pga av en varg, som blev för "tam". En varg som kommer så nära människor är enl mej oönskad i "min" fauna. Glöm att elstaket gör nytta i de lägena. Vargen vandrar och det kan vålla bekymmer i vårt samhälle, iallafall i södra delen. Jägare är för mej nödvändigt och inget fult. Däremot finns det en variant avjägare som jag avskyr, de som betalar dyrt för att döda. andra jägare har en helt annan attityd, och jag äter hellre ett rådjur från min jägare än griskött fr en dansk fabrik. min jägare har koll på antal djur, vilka djur som ska skjutas etc. Att kalla alla jägare för mördare innebär ganska tunga ord då vi alla är "mördare" på ett eller annat sätt genom vårt val att leva enl mitt sätt
Ang " helt omöjliga flockar" etc så är det ganska konstigt att vissa här är mer experter än andra. CNN hade ett bra inslag med kritisk granskning.
 
Senast ändrad:
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Ofta en flock på 400 .___. Det tror jag verkligen inte på. Och vargar slår väll inte ihop sig med andra vargar hur illa det än är? Eller har jag fattat fel hmm..
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

KL
En nyfiken fråga, är det någon som vet hur mkt skydd ett korrekt o stramt uppsatt fårstängsel skyddar fåren mot varg? Det är väl inte så vanligt att man använder sig av elstängsel till får, inte i hagarna runt där jag har hästen iallafall.

OM det då är ett skydd att ha ett fårstängsel, kan det vara en ide att ha fårstängsel någon meter utanför hästhagen, i de fall om ägarna är oroliga för vargbesök i hagen?

Fårstängsel håller iallafall de flesta hundar utanför hagarna.
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Funkar inte..Ska man få det att fungera bör det vara kopplat el på det och två trådar över med ca 10-15 i mellan.
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

På vilket sett fungerar det inte? GÅr vargen rakt igenom rutorna eller hoppar de över/gräver o kryper under? Nog måste det finnas staket som håller vargen ute, med tanke på att de kan hålla sina vargar på plats på Kolmården.

Jag har sett hundkennlar som hållt sina hundar inom området genom att sätta fårstängsel.
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Vargen hoppar eller gräver..Det finns ju så kallade rovdjurstängesel Som i normal fallet håller de stora rovdjuren ute. 5 eltrådar med max 20 cm i mellan och ett aggegat på ca 15J enligt viltskadecenter. Så kallt "akutstängsel" kan man också sätta då med elnät (fårnät med el) och sedan 2-3 trådar ovanför det.
De stängslen på djurparkerna är ner grävda i marken + el och för dessa krävs tillstånd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen kom till platsen på kvällen och ska då ha observerat vargen som försökte komma tillbaka till de dödade ponnyerna. Man...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 237
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports chefredaktör Catharina Hansson berättar om en väninna som har sin döda häst i frysen. "Den blir grytor, biff och köttfärssås"...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 327
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp