Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
FaktiskavardenBill.jpg

MH.jpg

Min lilla jaktcockers MH.
 
Nu har Morris data registrerats. Han var 14 mån när vi genomförde det
morris-bph_zpsldpwcl9w.png

Sammanfattning
Moment 1: Främmande person
Glad i främmande människor 4
Trygg 3

Moment 2: Föremålslek
Energisk 3
Lekfull 4

Moment 3: Matintresse
Energisk 2

Moment 4: Visuell överraskning
Nyfiken 4
Arg 0
Trygg 4

Moment 5: Skrammel
Nyfiken 4
Trygg 4

Moment 6: Närmande person
Glad i främmande människor 4
Arg 0
Trygg 4

Moment 7: Underlag
Trygg 4

Moment 8: Skott
Trygg 4

Över alla moment
Energisk 3
Positiv attityd 3

Övrigt
Ljudlig 0
Arg 0
 
Hur mäter man detta med matintresse? :)

I BPHt fick man ta med sig tre bitar av favoritgodiset. Bitarna läggs sedan i tre skålar varav den första är öppen, den andra med en bytta över godisbiten (som går att buffa bort) och den tredje med ett åtskruvat lock som inte hunden kan få upp. Sen tittar de på hur angelägen hunden är att komma åt maten samt om den ber hundföraren om hjälp att öppna sista burken.
 
Jag hade inte varit missnöjd med ett sådant MH. :)

Intressant. Det är en avelstik med en kull efter sig. Har en del kontakt med uppfödaren som hjälpt mig väldigt mycket och som verkar vettig. Alltid långa och utförliga svar, verkar avla med mål som är viktiga även för mig etc. Hon ska ev försöka få låna den här tiken till ytterligare en kull. :)

Jag kan/förstår inte så mycket om tollarnas mh/bph ännu men försöker läsa på så gått det går för att hitta något vettigt. Tyvärr verkar det ju avlas på en hel del skit...:down:
 
Intressant. Det är en avelstik med en kull efter sig. Har en del kontakt med uppfödaren som hjälpt mig väldigt mycket och som verkar vettig. Alltid långa och utförliga svar, verkar avla med mål som är viktiga även för mig etc. Hon ska ev försöka få låna den här tiken till ytterligare en kull. :)

Jag kan/förstår inte så mycket om tollarnas mh/bph ännu men försöker läsa på så gått det går för att hitta något vettigt. Tyvärr verkar det ju avlas på en hel del skit...:down:

Jag kan inte någonting alls om Tollare, men MHet ser trevligt ut i mina ögon. Jag har hört att det kan vara svårt att hitta bra Tollare!
 
Vad säger ni om denna? Tollare, tik, 14 månader och 22 dagar vid beskrivningen.

Yc7v91r.jpg

i3G3jYY.jpg

Jag skulle vilja se mer på 1b och 2c. Tycker det finns en antydan till social försiktighet mot figguranten.
Annars rätt okej. lite låg lek för min smak.
 
Jag skulle vilja se mer på 1b och 2c. Tycker det finns en antydan till social försiktighet mot figguranten.
Annars rätt okej. lite låg lek för min smak.

Vad menas med 1b? Kontakt samarb :confused: "följer med motvilligt"

Menar du social försiktighet som i reservation eller är det en mer negativ försiktighet? Tänker i och med att tollaren enligt rasstandarden är reserverad. Förstår hur du menar med leken och håller med! Letar ivrigt efter det. :D
 
Vad menas med 1b? Kontakt samarb :confused: "följer med motvilligt"

Menar du social försiktighet som i reservation eller är det en mer negativ försiktighet? Tänker i och med att tollaren enligt rasstandarden är reserverad. Förstår hur du menar med leken och håller med! Letar ivrigt efter det. :D

Hunden hade inte så stor lust att följa med en okänd person som tar kopplet och går iväg med hunden. Reserverad ska bara vara att hunden inte bryr sig om allmänt folk folk, inte att den är osäker och skygg. Svårt att säga vilket det är när man inte ser film bredvid poängen!
 
Vad menas med 1b? Kontakt samarb :confused: "följer med motvilligt"

Menar du social försiktighet som i reservation eller är det en mer negativ försiktighet? Tänker i och med att tollaren enligt rasstandarden är reserverad. Förstår hur du menar med leken och håller med! Letar ivrigt efter det. :D
Precis som @Tonto säger. Summerar man ihop det med den låga leken så får jag en stark hint av att den här hunden inte är helt bekväm med okända.

Det är svårt att säga vad som är bra eller dåligt eller exakt vad poängen bedyder utan att ha sett MHt irl. Sen vet i te jag vad som annses bra för rasen. I min ras hade det inte sett bra ut alls eftersom man vill att en hund ska jobba mot figge utan att tveka.

Jag har träffat på ett flertal Tollare som varit obekväma med människor och haft nära till tänder så just när det gäller det sociala så är jag tveksam. Men som andra sagt, fina avreaktioner, nyfikenhet finns och rätt bra gripanden. Dock är sociala bitar och samarbete megaviktiga för mig.

Hade varit intressant att se MHt följas upp av ett MT. En del unga hundar kan tycka figgen är lite jobbig när hen kommer nära och känns stor över dem. Sånt försvinner snabbt när man börjar gå kurser och är ute mer bland folk.
 
Precis som @Tonto säger. Summerar man ihop det med den låga leken så får jag en stark hint av att den här hunden inte är helt bekväm med okända.

Det är svårt att säga vad som är bra eller dåligt eller exakt vad poängen bedyder utan att ha sett MHt irl. Sen vet i te jag vad som annses bra för rasen. I min ras hade det inte sett bra ut alls eftersom man vill att en hund ska jobba mot figge utan att tveka.

Jag har träffat på ett flertal Tollare som varit obekväma med människor och haft nära till tänder så just när det gäller det sociala så är jag tveksam. Men som andra sagt, fina avreaktioner, nyfikenhet finns och rätt bra gripanden. Dock är sociala bitar och samarbete megaviktiga för mig.

Hade varit intressant att se MHt följas upp av ett MT. En del unga hundar kan tycka figgen är lite jobbig när hen kommer nära och känns stor över dem. Sånt försvinner snabbt när man börjar gå kurser och är ute mer bland folk.

Ja det är himla intressant. Min hund sprang t.ex. bara runt och larvade sig på fältet vid avståndsleken. Han skällde ut figgen och hoppade runt. Han är annars typen som ÄLSKAR folk och går fram till vem som helst, leker och jobbar mot figge utan problem. Men han var i en otroligt spökig ålder när han gjort sitt MH, så han var en riktig liten fegis/knäppis. :laugh:
 
@Voff @Tonto Det är tur jag har er. Sådana slutsatser har jag svårt att dra själv!

Alltså det är himla svårt att se skillnad på resververad och osäkerhet för mig som inte kan dra sådana slutsatser från ett mh. :)
Jag jobbar på det :D
 
@Voff @Tonto Det är tur jag har er. Sådana slutsatser har jag svårt att dra själv!

Alltså det är himla svårt att se skillnad på resververad och osäkerhet för mig som inte kan dra sådana slutsatser från ett mh. :)
Jag jobbar på det :D

Man ska veta att samma sifror på ett MH kan betyda olika reaktioner på olika hundar.
Vi ska exempelvis låna in en tik med trea på skott. Det kan ju verka väldigt oseriöst på pappret.
Tiken är absolut inte skotträdd. Tvärtom. Hon har en stor nyfikenhet på ljud och vill gärna fram och undersöka. Hon går igång på skott med positiv aktivitet. Hon har både gjort BH-prov och ett grymt MT under skott. Men ser man bara MHt så är det lätt att dra vissa slutsattser. Jag själv gjorde det trots att jag såg MT't på plats.

Nu kanske det låter som jag "inte tror på" MH men så är det absolut inte. Jag är en stark förespråkare. Men för att få en så korrekt bild som möjligt av individen behövs det att man ser mer än bara siffrorna på just den individens protokoll. Föräldrar, syskon och helst ett MT är nästan nödvändigt.
Just detta med att MH bör följas upp med ett MT tycker jag är viktigt eftersom det speglar hur en hund kan mogna/formas/utvecklas från råmattrial till färdig produkt sas. Synd att inte BPH har något liknande ännu.
 
Man ska veta att samma sifror på ett MH kan betyda olika reaktioner på olika hundar.
Vi ska exempelvis låna in en tik med trea på skott. Det kan ju verka väldigt oseriöst på pappret.
Tiken är absolut inte skotträdd. Tvärtom. Hon har en stor nyfikenhet på ljud och vill gärna fram och undersöka. Hon går igång på skott med positiv aktivitet. Hon har både gjort BH-prov och ett grymt MT under skott. Men ser man bara MHt så är det lätt att dra vissa slutsattser.

Nu kanske det låter som jag "inte tror på" MH men så är det absolut inte. Jag är en stark förespråkare. Men för att få en så korrekt bild som möjligt av individen behövs det att man ser mer än bara siffrorna på just den individens protokoll. Föräldrar, syskon och helst ett MT är nästan nödvändigt.
Just detta med att MH bör följas upp med ett MT tycker jag är viktigt eftersom det speglar hur en hund kan mogna/formas/utvecklas från råmattrial till färdig produkt sas. Synd att inte BPH har något liknande ännu.

Det är väldigt intressant att du nämner detta med skott! Pratade nämligen med en tollaruppfödare idag som nämnde samma sak. Hon sa att hon inte har något att avla på nu på några år. Delvis för att den kullen som var närmast i lämplig ålder var så spretig på Mh:et. Hon menade på att det främst hade med att kullen hade hög nyfikenhet och att flera av hundarna hade sprungit och letat efter skytten. Jag blev då fundersam och undrade över om det kunde vara så att man får högre på skott pga sådant?

I övrigt sa hon också att kullen var i minsta laget för hennes smak. Men hälsomässigt var kullen väldigt trevlig då samtliga 8 hundar var röntgade med A höfter och ED 0 (även i övrigt inga sjukdomar, allergier vad jag vet etc) så hon var något bekymrad över att Mh:na på pappret kanske inte såg så bra ut pga spretiga skott.
 
Hunden hade inte så stor lust att följa med en okänd person som tar kopplet och går iväg med hunden.

Det skulle alla mina vara också. Tror inte nån som varit inne hos mig skulle kalla dem reserverade eller osäkra på folk... De är bara inte vana vid att gå ifrån mig.
 
Det är väldigt intressant att du nämner detta med skott! Pratade nämligen med en tollaruppfödare idag som nämnde samma sak. Hon sa att hon inte har något att avla på nu på några år. Delvis för att den kullen som var närmast i lämplig ålder var så spretig på Mh:et. Hon menade på att det främst hade med att kullen hade hög nyfikenhet och att flera av hundarna hade sprungit och letat efter skytten. Jag blev då fundersam och undrade över om det kunde vara så att man får högre på skott pga sådant?

I övrigt sa hon också att kullen var i minsta laget för hennes smak. Men hälsomässigt var kullen väldigt trevlig då samtliga 8 hundar var röntgade med A höfter och ED 0 (även i övrigt inga sjukdomar, allergier vad jag vet etc) så hon var något bekymrad över att Mh:na på pappret kanske inte såg så bra ut pga spretiga skott.

Kan hon inte gör MT på dem då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 709
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 186
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 412
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp