Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tage genomförde sin BPH idag :) Sammanfattningsvis är han en trygg, orädd hund med en del föremålsintresse och lågt matintresse. Han visade upp precis hur han är, så jag är väldigt nöjd med min coola hund :heart
rFai3GG.jpg
 
1. Om hunden inte är rädd för andra saker så är risken att den blir det för skott inte jättestor. Om jag var du skulle jag skita i att försöka få skott på den innan. Om du ändå verkligen vill så är det bäst att prommenera närmare och närmare skjutbanan och skotten. Stanna till, belöna och så gå därifrån. Du ska inte titta på hunden, inte ömka hunden, inte göra något. Du hör helt enkelt inte skotten. Hunden kommer att kolla in hur du beter dig och om du då tittar på den hela tiden och oroar dig, så tror ju hunden att det är något att bry sig om. Så du är döv helt enkelt.
2. Du behöver inte ha annat koppel, man vill bara inte ha ett kortare koppel då hunden ibland ska ha lite rörelsefrihet.
3. Fråga beskrivaren på plats. Om det är ditt normala sätt att kalla in så skulle jag tro att de tycker det är OK, men fråga på plats.
4. Före skotten kommer ni att leka med en trasa, om hunden inte alls vill kampa med den, inte i momentet i början heller, så säg att du gärna leker med egen leksak istället. I skottmomentet är det inte leksaken som är grejen, det är att hunden vill koncentrera sig på att göra något annat, exempelvis leka. Vi har haft beskrivningar där ägaren och hunden bara springer - för det gillade den hunden...

Försök gärna gå med en hund innan du själv ska gå, om du inte sett ett MH innan. Och lyssna bara på vad testledaren säger att du ska göra. Om du inte hörde, fråga, om du inte förstår, fråga. Och ha en kul dag. MH är superroligt!

Hoppas att det är okej att jag dyker in i tråden här med lite frågor angående MH? :)

1. I helgen är det dags för MH för unghunden. Jag börjar bli lite nojig och nervös nu när det börjar närma sig. Min hund har nämligen inte hört något skott ännu. Har inte haft möjlighet till det. Brukshundsklubben har inte börjat med skotträningarna än. Men jag ska kolla in skjutbanan här i veckan, dock verkar det vara dåligt med aktivitet där också.
Hur ska jag göra i detta läget, om vi inte skulle få till några skott innan? Chansa på skottmomentet? Han har hört några fyrverkeriknallar och det har inte varit några som helst problem och han är inte ljudkänslig över huvud taget i vardagen heller.

OM vi nu lyckas pricka in när det skjuts på skjutbanan, hur ska jag bäst gå tillväga då? Hur nära behöver man vara, ska vi vara i rörelse eller bara vara passiva m.m?

2. I PM:et står det att man skall ha ett 180 cm långt koppel. Jag har inget sådant koppel, jag har bara 190 cm. Kan jag använda det längre ändå eller måste jag köpa ett nytt koppel?

2. Får man använda visselpipa för att kalla in sin hund (mellan momenten) om den skulle vara svår att få att komma när man kallar in?

3. Måste man säga till innan beskrivningen börjar, om man avser att använda en egen leksak till skottmomentet, eller får man ha egna leksaken på sig och bestämma sig allt eftersom, när just det momentet ska till att börja?
 
1. Om hunden inte är rädd för andra saker så är risken att den blir det för skott inte jättestor. Om jag var du skulle jag skita i att försöka få skott på den innan. Om du ändå verkligen vill så är det bäst att prommenera närmare och närmare skjutbanan och skotten. Stanna till, belöna och så gå därifrån. Du ska inte titta på hunden, inte ömka hunden, inte göra något. Du hör helt enkelt inte skotten. Hunden kommer att kolla in hur du beter dig och om du då tittar på den hela tiden och oroar dig, så tror ju hunden att det är något att bry sig om. Så du är döv helt enkelt.
2. Du behöver inte ha annat koppel, man vill bara inte ha ett kortare koppel då hunden ibland ska ha lite rörelsefrihet.
3. Fråga beskrivaren på plats. Om det är ditt normala sätt att kalla in så skulle jag tro att de tycker det är OK, men fråga på plats.
4. Före skotten kommer ni att leka med en trasa, om hunden inte alls vill kampa med den, inte i momentet i början heller, så säg att du gärna leker med egen leksak istället. I skottmomentet är det inte leksaken som är grejen, det är att hunden vill koncentrera sig på att göra något annat, exempelvis leka. Vi har haft beskrivningar där ägaren och hunden bara springer - för det gillade den hunden...

Försök gärna gå med en hund innan du själv ska gå, om du inte sett ett MH innan. Och lyssna bara på vad testledaren säger att du ska göra. Om du inte hörde, fråga, om du inte förstår, fråga. Och ha en kul dag. MH är superroligt!
+ Att det i min värld är fusk att träna inför MH/BPH.
 
+ Att det i min värld är fusk att träna inför MH/BPH.

Fast.... att låta hunden höra skott innan MH är väl inte direkt fusk? Om man planerar att tävla bruks med sin hund så vill man ju att den ska vänja sig vid skott och då kanske man inte vill vänta till efter MH:et. Ungefär samma sak som att man leker med sin hund själv och även låter andra människor leka med den - det skulle ju också kunna räknas som "träning inför MH" men man väntar ju knappast till efter MH:et med att lära hunden leka...

Däremot att börja testa med dumpe, avståndslek, spöken etc skulle jag se som träning inför MH. Men inte skott, lek, hantering - det är saker som man behöver betydligt mer i andra sammanhang än för just MH:et. :)
 
Fast.... att låta hunden höra skott innan MH är väl inte direkt fusk? Om man planerar att tävla bruks med sin hund så vill man ju att den ska vänja sig vid skott och då kanske man inte vill vänta till efter MH:et. Ungefär samma sak som att man leker med sin hund själv och även låter andra människor leka med den - det skulle ju också kunna räknas som "träning inför MH" men man väntar ju knappast till efter MH:et med att lära hunden leka...

Däremot att börja testa med dumpe, avståndslek, spöken etc skulle jag se som träning inför MH. Men inte skott, lek, hantering - det är saker som man behöver betydligt mer i andra sammanhang än för just MH:et. :)
Det där har jag funderat lite över..... När min hund gjorde sitt MH fick han t.ex. jättebra reaktioner på Spökena; ingen rädsla, backade inte en centimeter, hade koll på bägge, skällde oavbrutet, hälsade på dem efteråt osv osv. Andra hundar av samma ras (en annan uppfödare men vilken kvittar...) gjorde rätt dåliga resultat på just spökena. Backade, visade rädslor, ville inte vara med alls, osv osv. På MT.t hade samma hundar HELT andra reaktioner på Dumpen och Spöket (den där på kärran) och jag fick känslan av att uppfödaren tränat sina hundar på just Spökmöten..... Jag kan självklart tänka helt fel, kanske hade de helt enkelt mognat på dessa 2 (?) åren. Jag tyckte bara att det var konstigt att reaktionerna var SÅ olika från samma hundar från en viss uppfödare, men inte andra..... Är jag elakt misstänksam, bara...?
 
Det där har jag funderat lite över..... När min hund gjorde sitt MH fick han t.ex. jättebra reaktioner på Spökena; ingen rädsla, backade inte en centimeter, hade koll på bägge, skällde oavbrutet, hälsade på dem efteråt osv osv. Andra hundar av samma ras (en annan uppfödare men vilken kvittar...) gjorde rätt dåliga resultat på just spökena. Backade, visade rädslor, ville inte vara med alls, osv osv. På MT.t hade samma hundar HELT andra reaktioner på Dumpen och Spöket (den där på kärran) och jag fick känslan av att uppfödaren tränat sina hundar på just Spökmöten..... Jag kan självklart tänka helt fel, kanske hade de helt enkelt mognat på dessa 2 (?) åren. Jag tyckte bara att det var konstigt att reaktionerna var SÅ olika från samma hundar från en viss uppfödare, men inte andra..... Är jag elakt misstänksam, bara...?

Visst kan det ligga träning bakom, men det är ju ofta en skillnad på hundarna mellan MH och MT, pga mognad, ålder, allmän livserfarenhet osv.
 
Det där har jag funderat lite över..... När min hund gjorde sitt MH fick han t.ex. jättebra reaktioner på Spökena; ingen rädsla, backade inte en centimeter, hade koll på bägge, skällde oavbrutet, hälsade på dem efteråt osv osv. Andra hundar av samma ras (en annan uppfödare men vilken kvittar...) gjorde rätt dåliga resultat på just spökena. Backade, visade rädslor, ville inte vara med alls, osv osv. På MT.t hade samma hundar HELT andra reaktioner på Dumpen och Spöket (den där på kärran) och jag fick känslan av att uppfödaren tränat sina hundar på just Spökmöten..... Jag kan självklart tänka helt fel, kanske hade de helt enkelt mognat på dessa 2 (?) åren. Jag tyckte bara att det var konstigt att reaktionerna var SÅ olika från samma hundar från en viss uppfödare, men inte andra..... Är jag elakt misstänksam, bara...?

Det KAN bero på träning men jag skulle inte dra såna slutsatser enbart på det. Rover, min förra hund, var en sån hund som gradvis blev sämre mentalt med åldern. Inga superdramatiska förändringar men han tyckte definitivt att MT var jobbigare än MH och avreagerade sämre. Han hade inga problem med vare sig dumpe eller spöken på MH men reagerade lite kraftigare på dumpe på MT och tyckte att släden var jätteläskig. Bentley har tvärtom blivit säkrare med åren, utan någon som helst träning. På MH fick dumpe en rejäl utskällning och han gick fram först när jag stod framför den. På MT förväntade jag mig något liknande, men där stannade han bara till och traskade sedan fram själv och kollade. Hade det varit någon annans hund hade jag själv kunnat misstänka träning, så oberörd var han... Släden trodde jag också att han skulle tycka vara jobbig, och visst var det rädsla som fick honom att agera där, han backade men stod pall hela momenten utan att göra några flyktstarter. Släden är också ett moment där det är domaren som sköter linan just för att man vill få fram en reaktion. Till skillnad från på MH är det inte standardiserat exakta mått, domaren drar fram släden så långt det behövs för att få se en reaktion avseende aggression och/eller rädsla.
 
Det där har jag funderat lite över..... När min hund gjorde sitt MH fick han t.ex. jättebra reaktioner på Spökena; ingen rädsla, backade inte en centimeter, hade koll på bägge, skällde oavbrutet, hälsade på dem efteråt osv osv. Andra hundar av samma ras (en annan uppfödare men vilken kvittar...) gjorde rätt dåliga resultat på just spökena. Backade, visade rädslor, ville inte vara med alls, osv osv. På MT.t hade samma hundar HELT andra reaktioner på Dumpen och Spöket (den där på kärran) och jag fick känslan av att uppfödaren tränat sina hundar på just Spökmöten..... Jag kan självklart tänka helt fel, kanske hade de helt enkelt mognat på dessa 2 (?) åren. Jag tyckte bara att det var konstigt att reaktionerna var SÅ olika från samma hundar från en viss uppfödare, men inte andra..... Är jag elakt misstänksam, bara...?
Min flydde hals över huvud på dumpe och skrammel på MH men fick knappt reaktioner på MT. Han är inte tränad men kastrerades och mognade mellan proven.
 
Jag är glad att Leon aldrig gick i avel, hans MH var mer än OK för rasen, men i fyra års åldern utvecklade han panik/skräck för åska o numera även separationsångest. Jag hade honom på helfoder, han var importerad för avel.

Det är sånt som gör att det är viktigt att följa upp kullarnas MH med MT. De som påstår att MT inte är ett avelsverktyg har inte förstått syftet alls. Det är inga enskillda "prov" utan kullvärderingar.
 
Det är sånt som gör att det är viktigt att följa upp kullarnas MH med MT. De som påstår att MT inte är ett avelsverktyg har inte förstått syftet alls. Det är inga enskillda "prov" utan kullvärderingar.
Knepigt med kullvärderingar av utländska hundar. Leon kom från en mycket välrenommerad uppfödare i Österrike, de hade behållt honom för avel men sålt honom då frun i huset blev allvarligt sjuk.
 
Det börjar bli dags för MT för min lille kille. Jag funderar dock på vilken variant vi ska gå. Det "gamla" tycker jag egentligen är sämre än det "nya", och SKK räknar det gamla som det officiella trots att båda ska räknas. Jag tycker personligen att SKK betedde sig otroligt illa som skapade den här märkliga situationen med två MT, trots att det nya klubbades igenom på SBK-kongressen förra året, så jag vill egentligen stödja det nya, vilket ju kommer reggas även om han inte får titeln om han nu går igenom. Titeln kan jag leva utan.

Hur tänker ni andra som ska gå/nyligen har gått MT med era hundar?
 
Det börjar bli dags för MT för min lille kille. Jag funderar dock på vilken variant vi ska gå. Det "gamla" tycker jag egentligen är sämre än det "nya", och SKK räknar det gamla som det officiella trots att båda ska räknas. Jag tycker personligen att SKK betedde sig otroligt illa som skapade den här märkliga situationen med två MT, trots att det nya klubbades igenom på SBK-kongressen förra året, så jag vill egentligen stödja det nya, vilket ju kommer reggas även om han inte får titeln om han nu går igenom. Titeln kan jag leva utan.

Hur tänker ni andra som ska gå/nyligen har gått MT med era hundar?

Om Dahlia stod inför MT nu skulle jag gjort det gamla men det är för att titeln är väldigt viktig för mig. Det är så extremt ovanligt att en DS klarar en korning och gör den det så vill jag definitivt skylta med det och uppfödaren också :p Det är den titeln jag är absolut stoltast över att vi har.
 
Det börjar bli dags för MT för min lille kille. Jag funderar dock på vilken variant vi ska gå. Det "gamla" tycker jag egentligen är sämre än det "nya", och SKK räknar det gamla som det officiella trots att båda ska räknas. Jag tycker personligen att SKK betedde sig otroligt illa som skapade den här märkliga situationen med två MT, trots att det nya klubbades igenom på SBK-kongressen förra året, så jag vill egentligen stödja det nya, vilket ju kommer reggas även om han inte får titeln om han nu går igenom. Titeln kan jag leva utan.

Hur tänker ni andra som ska gå/nyligen har gått MT med era hundar?

Vi gör det gamla eftersom vi korar samtidigt.
Vi vill ha titeln eftersom vi avlar.
 
Det börjar bli dags för MT för min lille kille. Jag funderar dock på vilken variant vi ska gå. Det "gamla" tycker jag egentligen är sämre än det "nya", och SKK räknar det gamla som det officiella trots att båda ska räknas. Jag tycker personligen att SKK betedde sig otroligt illa som skapade den här märkliga situationen med två MT, trots att det nya klubbades igenom på SBK-kongressen förra året, så jag vill egentligen stödja det nya, vilket ju kommer reggas även om han inte får titeln om han nu går igenom. Titeln kan jag leva utan.

Hur tänker ni andra som ska gå/nyligen har gått MT med era hundar?
Jag kommer göra gamla för jag vill ha titeln både för min egen skull och för uppfödarens.
 
Det börjar bli dags för MT för min lille kille. Jag funderar dock på vilken variant vi ska gå. Det "gamla" tycker jag egentligen är sämre än det "nya", och SKK räknar det gamla som det officiella trots att båda ska räknas. Jag tycker personligen att SKK betedde sig otroligt illa som skapade den här märkliga situationen med två MT, trots att det nya klubbades igenom på SBK-kongressen förra året, så jag vill egentligen stödja det nya, vilket ju kommer reggas även om han inte får titeln om han nu går igenom. Titeln kan jag leva utan.

Hur tänker ni andra som ska gå/nyligen har gått MT med era hundar?

Min gjorde MT nu i våras, det "gamla". Ville ha titeln och kunna kora henne.
 
Här kommer min ena Corgis bph.
Moment 1
Moment 2-3
Moment 4-5
Moment 6
Moment 7-8






Moment 1: Främmande person
Glad i främmande människor 3
Trygg 4

Moment 2: Föremålslek
Energisk 3
Lekfull 1

Moment 3: Matintresse
Energisk 2

Moment 4: Visuell överraskning
Nyfiken 3
Arg 0
Trygg 4

Moment 5: Skrammel
Nyfiken 4
Trygg 4

Moment 6: Närmande person
Glad i främmande människor 3
Arg 0
Trygg 4

Moment 7: Underlag
Trygg 3

Moment 8: Skott
Trygg 4

Över alla moment
Energisk 2
Positiv Attityd 3

Övrigt
Ljudlig 0
Arg 0
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 610
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 092
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 236
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp