Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Ni som har höns: Vaccinerar ni dem? Isåfall, mot vad? Och varför? Har förstått att det är lite olika åsikter om det där i "hönsvärlden".
 
Sv: Stora Hönstråden!

Kl

Här kommer den utlovade bilden dock bara på dom nytillkommna.

lonnhult


http://s29.photobucket.com/albums/c285/lonnhult/?action=view&current=P1010032.jpg
 
Sv: Stora Hönstråden!

Ni som har höns: Vaccinerar ni dem? Isåfall, mot vad? Och varför? Har förstått att det är lite olika åsikter om det där i "hönsvärlden".

Jag har vaccinerat mot ILT en gång. Det var när jag skaffade in nya djur efter att jag gjort mig av med min förra flock. Blev drabbad av ILT:cry: vilket inte var en rolig historia.
Jag har inte fortsatt att vaccinera pga att flera av djuren dog vid vaccinering. Det misstänkte jag visserligen att de skulle göra eftersom de var lite småsnörvliga.
När våren kom blev det väldigt dåligt resultat på kläckning och kycklingars överlevnad (läs svaga individer).

Jag vet att det är många som haft lika bra resultat som de brukar ha men vi var flera som fick samma dåliga resultat. Tyvärr.

Numera tar jag in ytterst få 'levande' djur i flocken. Köper mestadels ägg för kläckning istället.
 
Sv: Stora Hönstråden!

;) Det är inte omöjligt att jag kan tänka mig att släppa henne. Hon är bara strax över året och en kanonduktig ruvhöna men jag har fler.:)
ÅH! :D Sätt henne på bussen till Söderhamn ;) Kanske lite långt i och för sig, för en ettåring att åka själv... men hon var verkligen superfin! :love:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag har inte fortsatt att vaccinera pga att flera av djuren dog vid vaccinering. Det misstänkte jag visserligen att de skulle göra eftersom de var lite småsnörvliga.
När våren kom blev det väldigt dåligt resultat på kläckning och kycklingars överlevnad (läs svaga individer).

Jag vet att det är många som haft lika bra resultat som de brukar ha men vi var flera som fick samma dåliga resultat. Tyvärr.
Ja... det är det jag förstått kan hända om man vaccinerar. Det är ju supertrist... man vill ju inte riskera att förlora sina djur för att man vaccinerar dem.

Numera tar jag in ytterst få 'levande' djur i flocken. Köper mestadels ägg för kläckning istället.
Jag kommer nog göra likadant här... nu väntar jag ju på ett litet gäng, och vill jag ha in fler höns eller i andra färger får jag väl köpa ägg.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Hej allihopa!!
Jag är hur ny som helst här, blev medlem idag.
Jag heter Eva och bor i Härjedalen. I våras skaffade jag /vi våra hett efterlängtade hedemorahöns. Vi köpte ett gäng 3 dagar gamla kycklingar. Blev bara 4 hönor å en herrans massa tuppar. Det är verkligen jättetrevliga å lugna djur. Sambon var först emot hela den här hönsidén, men nu är han lika förtjust i dem som jag är, haha...!Får jag ta upp ett litet problem här tro?!
Jag har en undran ang favorithönan Dagny. DE ska snart till att börja värpa för första gången, Hon har alltid varit minst av alla å är så fortfarande - jättesöt faktiskt!! MEN - hon har nog problem med sin kräva (måste det vara) Den har alltid varit bullig å stor på henne å nu är den så stor att den släpar i backen när hon pickar, å hon verkar lite framtung när hon flyger. Den är stor rund å mjuk. Säkert därför hon är minst - att hon inte kan tillgodogöra sig maten som de andra, eller hur??
Dessutom piper hon fortfarande som en kyckling, verkar lite underutvecklad på nå´t vis. Men hon mår än så länge jättebra. Jag skulle vilja prata m nå´n som stött på detta tidigare, eller nå´n som vet vad man kan göra för att underlätta för henne, om det går?? Jag brukar massera krävan lite ibland å vända henne upp å ner så att en del osmält mat rinner ut. Gör jag rätt eller fel då? Finns det hopp för henne ändå??
Mvh Eva!
 
Sv: Stora Hönstråden!

Hon, Dagny, kan ha en tumör i krävan. Hade det på en ungtupp en gång. Tänkte att han kunde få gå här och bara vara men han fick problem med andningen när tumören växte. Var tvungen att ta bort honom:(.
Du kan ta henne till vet. och se vad de säger. Behöver ju inte vara nåt allvarligt men eftersom hon inte växer som de andra får hon förmodligen inte tillräckligt med näring. Hon kan vara en eftersläntare också.
Om hon äter och mår bra för övrigt utan andningsproblem eller nåt annat så låt henne gå och må gott bara.:)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Tack Katie! Jag har faktiskt funderat på det där med tumör åxå..Ringer nog vetrinären nå´n dag här..Har även funderat på att inte ge henne ( eller nå´n av dem eftersom det är svårt att sära på dem ) svårsmält mat, för det är det som brukar komma upp när jag vänder henne upp å ner sådär, typ hela korn å större potatisbitar tex.. Hon får självklart vara kvar så länge hon verkar pigg - å hon är ju favorithönan trots allt :)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Så länge maten ligger i krävan kommer den upp hel. Den ska ner i muskelmagen 'till krossen';). Har hon en tumör men ändå stoppar i sig vanlig giva blir krävan STOR för stunden. Den är som våran mage. Töjbar. (våran tyvärr för mkt ibland;))
 
Sv: Stora Hönstråden!

Fjäderfäna kan drabbas av många olika sjukdomar utan att vi vet så mycket om dessa. Orsaken är ganska självklar. Man kostar av ekonomiska skäl inte på dom så många studier, experiment osv.

En sak jag tycker du ska testa, är att ge hönan selen. Jag kan inte påminna mig att ha haft någon höna med dom problem du uppger, däremot andra djur. Jag vet flera grisar som hade selenbrist och i ett par fall yttrade det sig som så, att muskulaturen från magsäcken inte fungerade, förenklat.

Kanske har du något motsvarande här? Billigt och enkelt att kolla!

Annars skulle jag sätta henne på kur med enbart "lös mat", i det fall något, tumör eller främmande föremål, stoppar utgången ur krävan. Jag vet inte om det går, men kan man kanske spola ur krävan och undersöka den själv?

LIA
 
Sv: Stora Hönstråden!

Fjäderfäna kan drabbas av många olika sjukdomar utan att vi vet så mycket om dessa. Orsaken är ganska självklar. Man kostar av ekonomiska skäl inte på dom så många studier, experiment osv.LIA

Vet inte om de fortfarande gör det men SRF (svenska rasfjäderfäförbundet) har gått in och stöttat, med pengar, veterinärstuderande och veterinärer som studerat och forskat om fjäderfäsjukdomar.
Det finns hos SRF (har funnits iallafall) en lista med veterinärer runt om i landet som rekommenderas.

Tyvärr är det inte så många veterinärer som studerar fjäderfän och burfåglar. Ringer man till veterinären ang. en tupp, höna eller anka får man för ofta svaret 'nacka den'. Det är inte så roligt att höra om det är ens kelgris eller ett viktigt avelsdjur.

Ang. att spola ur och undersöka krävan själv.
Måste bara fråga, HUR?:confused:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Inte vet jag. Det var det som var frågan.
Samtidigt var det det minst viktiga i mitt inlägg.

LIA
 
Sv: Stora Hönstråden!

Vilken trevlig tråd.
Jag har inga höns just nu.
Men har haft ca 40 st
hade orust höns
hade Brahma gul , brun , o silver . De va de bästa höns jag haft stora kelgrisar.
Så hade jag
susex
Och en blandad gård.
Men efter som vi byggde om i ladan så fick vi ge bort hönorna.
Men funderar på att ta upp det igen. Så sammlar man råttor
men kul är det
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag har en undran ang favorithönan Dagny.
MEN - hon har nog problem med sin kräva (måste det vara) Den har alltid varit bullig å stor på henne å nu är den så stor att den släpar i backen när hon pickar, å hon verkar lite framtung när hon flyger.

Hej Eva!

Jag håller med den som menar att det kan vara en tumör- men den behöver inte sitta i krävan utan det är lika sannolikt om inte mer, att tumören sitter i/invid/innan magen.

Att krävan blir full beror antagligen på att det är mer eller mindre stopp till magen, inte att det är fel på krävan.

Sorry,sannolikt tyvärr inget att göra om jag går efter din beskrivning, din höna kommer att dö av svält på sikt, det bästa är att nacka henne innan.


Jag har haft några sådana under livets gång, dock alla på äldre höns, tioårsåldern:crazy:,jag har skurit upp, kollat, och det var förstorad mage och mer eller mindre stopp dit.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora Hönstråden!

Hur går det med dina nykomlingar?

Var det laxfärgade faverolle du köpte? Jag köpte ju en höna och en ungtupp av den sorten så till sommaren skall vi fixa fler:D.

Bilder?
 

Liknande trådar

  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
132 022
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 861
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 994
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp