Stora Hönstråden!

C

CeciliaW

Jag tänkte att vi hönsägare här på buke kunde ha en egen tråd där vi kan presentera oss och våra höns, diskutera foder, skötsel, raser och annat som hör höns till. Kanske tom moderator lizan vill klistra tråden?

Hursomhelst... sätt igång och presentera er och era höns! Hur många har ni, vilka raser, vilken fördelning? Bilder på höns och hönshus och annat vore kul att se! :bump:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag får väl börja!

Cecilia heter jag (doh..) och går just nu i väntans tider! Jag väntar på att en liten flock Dvärgkochinkycklingar ska kläckas åt mig i en bekants äggkläckare... ska bli SÅ kul! :) Hoppas på en lämplig fördelning såklart (drömmen är väl 8 hönor och 2 tuppar), fast det får man ju ta som det kommer.

I samband med att jag ska bli hönsmamma :D så håller jag ju på att bygga hönshus också! Det är vårt gamla stall som ska bli hönsstall. De ska få husera i en box i vinter, till våren bygger jag till en hönsgård och planerar även att måla om och göra fint åt hönsen då.

Några bilder från fixandet åt hönsen:

080823-honshus.jpg

Blivande hönshuset. Det är i bortersta boxen de får bo nu i vinter, i vår flyttas de över till den hitre boxen (som då är renoverad) och så bygger jag hönsgård där all ved ligger...

080823-rede.jpg

Våra snygga reden som vi fått överta från våra grannar. Funderar på om det går att måla dem i sommar? De är himla fina iallafall!

Fler bilder kommer ;)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag och mina fjäderfän bor på en gård i Bohuslän. Har lite olika raser som jag föder upp. Både höns och ankor.
De raser jag avlar på och ställer ut är vit stor Leghorn:love:, vit Antwerpen skägghöns (denna rasen ska jag sluta med) och svart vitfläckig dvärgkochin. Självklart finns det lite andra höns här också som agerar ruv och matäggshöns. De är dvärgkochin gul och svart. En Svensk Svarthöna som systerdottern döpt till Berta och ett par Welsumer (w. ska bli en ny ras att testa. har aldrig haft den tidigare).
Ankorna jag avlar på är Cayuga och Smaragdand. Båda raserna är svarta men de skimmrar i grönt.

Jag har hållt på med fjäderfäavel i ca 10 år. Innan hade jag 'bara';) höns för att de var söta. Mina första höns fick jag när jag var 10 år. Det var ett röd porslins benbefjädrat par. De döpte jag till Pyret och Mille:love:. Herrejösses det är redan mer än tjugo år sen:o. Tyckte inte det var länge sen jag fick dem.;)

Sitter med i styrelsen i ett två fjäderfäföreningar sen ett par år tillbaka.
 
Sv: Stora Hönstråden!

De raser jag avlar på och ställer ut är vit stor Leghorn:love:, vit Antwerpen skägghöns (denna rasen ska jag sluta med) och svart vitfläckig dvärgkochin. Självklart finns det lite andra höns här också som agerar ruv och matäggshöns. De är dvärgkochin gul och svart. En Svensk Svarthöna som systerdottern döpt till Berta och ett par Welsumer (w. ska bli en ny ras att testa. har aldrig haft den tidigare).
Ankorna jag avlar på är Cayuga och Smaragdand. Båda raserna är svarta men de skimmrar i grönt.
Åh, spännande! Jag vill såklart se foton på allihop... kul att du har dvärgkochins!! Jag tycker de är så otroligt trevliga och charmiga... blir bra nybörjarhöns för oss! :)

Hur bor dina höns? Uppdelade i separata flockar eller flera raser tillsammans? Har du flera hönsgårdar? Berätta gärna :)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Har faktiskt inga bilder på dem.:o Detta ska åtgärdas:laugh:.

Jodå, hönorna är trevliga när det gäller dv.kochin men tupparna kan vara ena riktiga stridspittar.;)

Jag födde upp enbart dv.kochin för några år sen i olika färger. Jag blev så trött på deras förbannade slagsmål som aldrig tog slut. Sålde rubbet och sa aldrig mer dv.kochin. Det ser vi ju hur bra det gick.:p
Jag håller mig iallafall mest till hönor av den rasen.

Vad är det för färg på dina blivande?
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jodå, hönorna är trevliga när det gäller dv.kochin men tupparna kan vara ena riktiga stridspittar.;)
Jaså?! :o Det har jag nog missat... :angel: Nåja, jag ska bara ha nån enstaka tupp så det ska väl inte vara någon fara. Min bekant som jag köper av sa att det är lugnt med flera tuppar om de är uppväxta ihop.

Vad är det för färg på dina blivande?
De kommer troligtvis vara svarta och blå! Hoppas kunna byta till mig hönor av andra färger på hönsbytardagar framöver... så man får lite variation ;)

Och jag tycker definitivt du ska ge dig ut och fota dina höns och deras krypin, och dela med dig av skönheterna :)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Glömde ju svara på hur jag har dem boende.

På vintern går de blandade i vinterhönshuset. (funderar på att låta brandkåren ha brandövning med det huset;)) Småraserna bor i voljärer i lagårn.
När våren och avelssäsongen startar delas de upp i voljärer. När avelbiten är över åker de ut i sommargården. Det är en stor gårde som är grön hela säsongen.
I september/oktober/november beroende på väder åker de in i vinterhuset och lagårn igen.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Katie hade inga bilder... fast hon skulle fixa! :)

Så länge kan jag slänga in en tråd från mitt hönshus där min dvärgkochin-flock ska bo, så fort de är kläckta!

080830-honshuset.jpg
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag har mina höns i en gammal lekstuga med en utegård runt. Har tidigare i sommar haft dom frigående men efter rävbesök för någon månad sedan är dom inburade igen.

Idag har jag varit på en jättetrevlig djurbytar dag, där såldes allt i fjäderfäväg, kaniner och andra djur.
Själv köpte jag två Wyandottehönor silverbandade och herr och fru faverolle.
I övrigt har jag mest korsningshöns med inslag av lohman, new hampshire och grönvärpare med okänt ursprung.
Jag vill gärna ha höns som lägger stora ägg gärna i olika skalfärg då det blir så tjusigt i facken om man skall sälja ägg:D.

En maranhöna hade gärna fått flytta hit också:).

Jag skall försöka fota lite imorgon.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Åh, jag hade oxå funderingar på att åka dit idag men kände att min förkylning som hoppade på mig bakifrån häromdagen inte ville att jag skulle köra dit.
Tror att man är ganska trafikfarlig om man är smått febrig och måste snyta sig alt. nysa var & varannan minut när man kör på motorvägen & genom Göteborg :o

Hoppas jag mår bättre när det är hönsbytardag här i faggorna om ett par veckor.:idea:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Här är det hönsbytardag den 13 september, ska helt klart åka dit och titta lite! Ska bli riktigt kul! :laugh:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag har också höns och är med i styrelsen för mittsverigelubben. Har precis flyttat in två hönor som det kläcktes kycklingar under igår och idag. De ska få bo inne ca två veckor innan de får komma ut igen. Känns som att det är lite fel tid på året att få kycklingar, men hönorna visste inte bättre för det är deras första gång...
Jag har tysk dvärg, orangebröstade och dvärgwyandotte guld svartbandade.

Ett tips till Cecilia är att sätta nå'nting under sittpinnarna. Höns skiter mest på natten och om man har nå't under som skiten kan hamna på så håller man golvet rent mycket längre. Då är det bara att skrapa av brädan eller vad man nu har under lite nu och då och så håller sej hela hönshuset rent längre.

Jag har alltid gillat dvärgkochin och har haft rasen i många år, dock ej just nu. Jag har inget minne av att de tupparna skulle slåss mer eller mindre än andra tuppar. Jag hade tidigare rapphönsfärgade (guld svartbandade) men den färgen verkar inte finnas kvar i Sverige längre. Jag har kontaktat olika lokalklubbar och ringt lite kors och tvärs i snart två år och börjar nästan ge upp. Om nå'n av er vet nå'n med denna färg så skulle jag kunna betala mycket för att få komma över några avelsägg.

Lycka till med era höns coh släpp dem lösa så ofta som möjligt.
/Anna
 
Sv: Stora Hönstråden!

Ett tips till Cecilia är att sätta nå'nting under sittpinnarna. Höns skiter mest på natten och om man har nå't under som skiten kan hamna på så håller man golvet rent mycket längre. Då är det bara att skrapa av brädan eller vad man nu har under lite nu och då och så håller sej hela hönshuset rent längre.
Japp, har fått det tipset av en god vän. Funderar på att sätta upp en skiva så hönsen inte kan gå in under sittpinnarna, för att så sätt hålla spillningen borta från hönsen. Min tanke med att sätta pinnarna i hörnen var just att få en liten yta där det mesta av spillningen hamnar :)
 
Sv: Stora Hönstråden!

var på samma hönsbytar dag som aldente. Köpte 2 faverolle höns, 3 silkeskycklingar (ena tösens val), 1 blandning holländsk dvärg-? (andra tösens val) och sen 2 sebright silver helt bedårande söta. Ska försöka få fotat idag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
130 365
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 762
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 743
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp