Bukefalos 28 år!

Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

kan inte färger på höns, men en är brun och en är ljusbrun. Jättetrevliga är de. Men de som är trevligast är sebright hönsen. Har fått fatt i en tupp, ska hämta honom bara jag fått fixat en egen avdelning till dem. Enormt vackra djur, men de ska vara dåliga på att ge ägg och värdelösa på att ligga. Men gud så vackra
 
Sv: Stora Hönstråden!

*kl*

Tänkte fråga om det är OK att jag lånar tråden för ett par frågor? :o

Jag har ett fullt iordningsställt hönshus nu. Det är spånat o klart och jag har byggt fina värpreden men jag hittar ju inga höns häromkring.:crazy:
Vill ju ha höns av stor modell. Typ äkta 'värp-höns'. Helst igår. hihi

Men hur som så har jag hittat en som har äldre Brahma-höns inte alls långt ifrån mig.
De värper dåligt (men värper förhoppningsvis lite iaf :D )eftersom de är lite äldre.
Men nu till min fråga:

Kan man få dem att kanske ruva så man får ett par kycklingar?
Eller slutar de med det när de kommer upp i ålder och framförallt är de sugna på kycklingar när det går emot höst/vinter eller är det bara aktuellt sommartid?

Har haft höns förr men det var många år sen och då avlade vi bara fram ett par kycklingar en gång. Och det var på sommaren.

Ursäkta mitt lilla kap. :bow:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Brahmor brukar inte säga nej till att få ruva, inte ens i äldre ålder;). Just nu är inte bästa årstiden att dra fram kycklingar. Det blir kallare och råare. Visst går det men det beror lite på förutsättningarna.

En kompis till mig föder upp Brahma. Hon får nästan jaga sina hönor ur redena för att de inte ska ruva. Det är bara när de ruggar som de inte är intresserade.:grin:

Det finns nog höns närmare än du tror;). Gå in på tex. SRF´s hemsida och sök på den lokalklubb närmast dig. De kan förhoppningsvis hjälpa dig. Vet inte om det är Kalmar eller Knallebygden som är närmast dig? Du får kika runt.

Vad för raser är du intresserad av?
 
Sv: Stora Hönstråden!

Tack för svar! :bow:
Jag söker en stor hederlig äkta värphöna.
Inga dvärgar eller pärlhöns utan såna vanliga bruna o vita hönor och sen för X antal år sen hade jag en STOOR vit tupp med svarta prickar och långa svarta stjärtfjädrar.
En sån skulle jag vilja ha. Har du någon aning om vad det kan ha varit för ras på honom?

Han för förresten en ganska rolig historia med sig som jag nästan bara måste roa er med. ;-)
Jag och en kompis var på djurmarknaden i Vrigstad. Skulle sova på vandrarhem.
På kvällen där hittade jag denna tuppen och jag köpte honom av en högst berusad man.
Vilket resulterade att han sov på vandrarhem den natten. :angel::D
Och det funkade ju bra det oxå. :rofl:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Tuppen har jag ingen aning om vad det är för nåt. Kan ha varit en rasren tupp, typ, Appenzeller Spetshättad, Leghorn check, Orust,mm mm. Det kan lika väl ha varit en blandning. Lite svårt att gissa sig till utan att ha sett en bild.;) Det finns många prickiga/fläckiga raser.

Eftersom det verkar vara hybrider du är ute efter får du söka reda på ett hönseri i närheten.

Kolla annars på lokalhönssidorna. Vid denna tiden på året så är det köp, byt och säljdagar i lokalklubbarna. Får du inte tag på nåt intressant där kan du kanske få lite kontakter iallafall.:)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Tuppen jag pratar om såg ut ungefär såhär vad jag kan minnas.
(Har bild-googlat lite :D )
Gubben på auktionen sa att det var en fin tupp som var renrasig ...så han kostade hela 100 kr minns jag;)

tupp2.jpg


En sån stor fin tupp vill jag ha!
Vad kan detta vara för ras?
__________________________________

Tror ni jag gör ett misstag om jag tar mig an dessa Brahma-höns?
Man skulle ju kunna ta ett par stycken. De är ju vackra även om de inte värper så bra. :love::bow:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Har du kollat in lantraserna?
http://www.kackel.se/Old/index.htm

Flera av dessa har "alla möjliga färger" inkl vitt. Till skillnad mot s k rashöns så avlar man inte mot enhetlighet i utseende, eftersom detta skulle strida mot deras bakgrund och vad man vill bevara.

LIA
 
Sv: Stora Hönstråden!

Har inte haft stor Brahma själv men skulle gissa att de äter väldigt mycket. Tror brahmor lägger halvdåligt med ägg i vanliga fall så är de dessutom gamla så blir det kanske mycket mat och lite ägg. Men vill du ha dem mest som prydnad i trädgården som är roliga att titta på osv så kan de säkert bli toppen. Det är härligt med höns.
 
Sv: Stora Hönstråden!

KL
Vi har Maran, Sussex, Dv Kockin, Orpington och så några blandraser samt 5 st bruna pullor från äggfabriken.
Våra senaste tuppar kör maratongalande. De kan gala i 30 min i sträck. Jag blir vansinnig när jag sover dagtid så då får jag ibland stänga in pojkarna.:devil:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Tror inte det enbart hänger på raser, utan miljö, antal tuppar etc spelar antagligen också in. T ex så gal våra tuppar mer dom gånger dom är instängda i hönshuset. Dom verkar också gal mer som unga.

LIA
 
Sv: Stora Hönstråden!

Var och köpte vaktlar idag. är ju inte riktiga höns men väl en hönsfågel. Jättesöta snabba saker
 
Sv: Stora Hönstråden!

Nu har jag hönsnyheter att komma med! I helgen lades våra ägglingar i kläckaren, hela 22 st är det som får chansen att utvecklas till söta små dvärgkochinkycklingar! Pekka (ägare av såväl kläckare som hönsmammor) berättade att förra gången han kläckte fram blev det 14 kycklingar, men han trodde att det skulle bli fler den här gången... :D Jag som hade tänkt mig en sisådär 8-10 höns totalt :angel: Men det gör inget om det blir fler - då får jag välja ut de hönor jag gillar bäst och sälja resten, eller så blir det tuppgryta framöver (även om husse protesterar högljutt mot den tanken).
 
Sv: Stora Hönstråden!

Tuppen jag pratar om såg ut ungefär såhär vad jag kan minnas.
(Har bild-googlat lite :D )
Gubben på auktionen sa att det var en fin tupp som var renrasig ...så han kostade hela 100 kr minns jag;)

tupp2.jpg


En sån stor fin tupp vill jag ha!
Vad kan detta vara för ras?
__________________________________

Tror ni jag gör ett misstag om jag tar mig an dessa Brahma-höns?
Man skulle ju kunna ta ett par stycken. De är ju vackra även om de inte värper så bra. :love::bow:

Det där ser ut som en Faverolle-tupp!
 
Sv: Stora Hönstråden!

Nu har jag hönsnyheter att komma med! I helgen lades våra ägglingar i kläckaren, hela 22 st är det som får chansen att utvecklas till söta små dvärgkochinkycklingar!



Spännande, du får återkomma när du har resultatet, jag får min, förhoppningsvis, sista kull nu på måndag, men den hönan har inte så många ägg under sig, det är hennes egna.:)
 
Sv: Stora Hönstråden!

KL

Vi planerar att skaffa höns igen. Räven tog de vi hade får något år sedan och vi har inte haft lämpligt hönshus sedan dess. Men till våren ska det vara klart!!!

Hur många kan man ha i ett hus på 10 kvm? Jag vill ha blandat stora och dvärg - min man vill ha brahma, men det är ju ganska svårt att få tag på. Tupp vill vi också ha!
Vi har en blivande hönsgård på ca 15x15 meter. Behöver man röja högt gräs och sly innan man släpper hönsen där? Vi har både räv och rovfågel i närheten så jag antar att vi får räkna med lite svinn, men förutom att stänga in hönsen i huset på natten - hur kan man försvåra för räv + vråk att få tag på våra höns? Tak på hönsgården kan vi inte ha pga storleken och jag vill inte att de ska ha en liten hönsgård när vi har plats för en stor.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Nästan hur många som helst, om du jämför med hönserierna. ;)
I praktiken, så anses att en flock runt 25 individer är max. Utöver det så fungerar inte igenkännande och "hackordning" etc.
Ha gärna mer än en tupp.

Låt all växtlighet som inte stör, vara kvar i hönsgården.

En hönsgård utan tak är detsamma som varsågod och inget jag skulle välja. Hönsen blir chanslösa. Varför inte lägga nät över hela? Det måste ju inte vara fribärande.
Tänk också på att räven är duktig grävare och mink m fl tar sig in genom små hål.

Min uppfattning är att det är säkrare med tanke på rovdjur att ha hönsen helt lösa än i taklös gård. Kommer räven under dagen så är dom troligen utspridda och kan fly/flyga, varför dom flesta borde klara sig undan. Viktigast av allt är att ha inbrottssäkert hönshus och att stänga om dom så snart dom gått in!

Dom gånger vi blivit av med mer än enstaka djur, har varit då räven hälsat på och höns och tuppar av någon anledning varit samlade.

Räven m fl dödar så länge något byte rör sig i närheten. Duvhöken (kan inte vråk) tar bara ett byte åt gången och kalasar på det.

LIA
 
Sv: Stora Hönstråden!

Du får ha mååånga hönor på 10 kvadrat, lagen säger 9 resp 7,5 beroende på stl, per kvadratmeter... Lämpligare är väl at5t tänka 2-3hönor per kvadrat.

Brahmor är inte särskilt svåra att få tag på utan ganska vanliga... kommer själv ha kycklingar till salu till våren...

Om det inte är väldigt tätt med sly behöver ni inte röja, det ger bra gömställen för hönsen...

Gräv ner näret runt gården så hindrar du iaf räven lite. Rovfåglar är svårare om man inte har tak, men du kan prova med upphängda cdskivor, enl vissa fungerar dessa mkt bra... Har aldrig testat själv... Ni kan ju göra en mindra gård i den stora, med nättak, och sedan låta det hålla sig i den lille när ni inte är hemma, för att sedan släppa ut dem..?
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag var och köpte brahma kycklingar idag. 3 st 1 veckors och 4 st 6 veckors. Köpte även 2 st 1 veckors dv kochin, pärl och svart eller blå (vet ej vilken).
 

Liknande trådar

  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
132 063
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 872
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 994
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp