Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Taxiförare kanske vore ett alternativ för mig? :D Fast jag blir lätt trött när jag kör bil och det är kanske inte någon bra egenskap :grin: :D Ang. bilden så tycker jag absolut att den funkar!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Hmm, kanske inte så bra om man lätt blir trött.. men har du intressanta passagerare så hade det ju funkat kanske^^. Tack för åsikt om bilden, tror jag tar den!


//r
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag tycker inte att bilden är bra. Varför ska du ha en helkroppsbild? Är väl bara något man behöver om man söker jobb som modell.
Ska man ha bild ska det vara det porträtt, det ska ge ett proffsigt intryck och det gör inte en semesterbild.

Själv har jag varken bild eller ålder, tycker det är oväsentligt (ungefärlig ålder kan man ändå lista ut genom att kolla på cv:t) och vill inte riskera att väljas bort i ett tidigt skede pga ålder, etnicitet, utseende eller liknande. Hur du ser ut får arbetsgivaren ändå se på en intervju!

För att svara på frågan om vilket jobb man skulle vilja jobba med om man fick välja fritt så skulle jag vilja få en anställning som veterinär på den klinik jag praktiserat en hel del på. Det är verkligen en drömarbetsplats, särskilt om man är ny och oerfaren :love:
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Hon skrev ju att hon bara skulle använda ansiktet iofs...
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag har funderat på det där med bilder. Kanske borde man testa? Tycker det är svårt bara att hitta en bra bild. Alla foton känns så tillgjorda :-/ någon som har fått bra respons på att ha med foto?
 
Sv: Stora jobbsökartråden

På något sätt har jag fått för mig att de tycker att man är oseriös om man mailar och inte ringer? Ringa har jag aldrig fått mer än en stressad personalansvarig/chef i luren så det tror jag inte mycket på:crazy:
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Ja, alltså jag har klippt bort kroppen och ska bara ha med huvudet:) Tycker du bilden passar då? :)

Jo, du har väl rätt i att man egentligen inte behöver ha bild kanske, för att inte bli bortvald pga utseende osv, men samtidigt blir det personligare med en bild, tycker jag...


//r
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Varför skulle det vara oseriöst att maila?
De vill ju att man skickar in ansökningen per mail så varför skulle man inte kunna maila och fråga om den kommit in också? Idag sköts ju det mesta via mail :)

Ringa kan man göra om man har frågor ang. jobbet tycker jag men inte bara för att höra om ansökan kommit in eller hur det går med rekryteringen just pga av att man riskerar att ringa precis i fel tillfälle.
Men det är ju upp till var och en :)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Ja då tycker jag att du kan ta bilden.
Det är ju upp till var och en om man vill ha bild, men det är absolut inget måste längre idag.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Angående bild så pratade jag med en rekryterare som tyckte att det var väl värt att gå och ta proffsiga bilder (alternativt om man har någon fotokunnig i sin närhet som kan fixa). Jag tror sällan man blir bortvald för att man har bild, däremot vet jag dem som blivit bortvalda för att dem inte haft det. Det kan dessutom vara bra då man kommer på intervju och rekryteraren har lättare att känna igen och typ "Ja, men det var hon som har gått den utbildningen" liksom. Annars är man nog lätt ett papper i mängden, och tänk då sedan om det är 150 sökande (inget ovanligt numera).
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Å andra sidan är det verkligen inte många som kan komma ihåg så många ansikten, än mindre matcha med rätt CV. Jag tror inte att man blir bortvald för att man inte har bild.
Jag till exempel ser yngre ut än vad jag är och vill ine riskera att bli bortvald pga att någon tycker att jag ser oerfaren ut. Eller har fel hudfärg. Eller fel frisyr...
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Tänkte ju skicka iväg en del spontanansökningar idag, men har inte fått tummen ur och istället gjort annat. Får bli på måndag istället ;)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Där sa du något! Har inte tänkt det på det sättet innan. Jag tror nog att jag ska maila till några av de jag har sökt arbete hos :-)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Det tänker jag ocksp på. Nu har jag inte någon ovanlig frisyr eller stil, men jag ser fem år yngre ut än vad jag är. I det fallet tror jag att en bild kan förstärka intrycket om att man är oerfaren.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Vilken bra tråd :)

Jag tog examen i juni 2012 (:o) som civilekonom. Men det går fruktansvärt trögt med jobbsökandet känns som att man ska ha ett par års erfarenhet för att vara aktuell för något jobb tyvärr.

I början skickade jag iväg rätt många jobbansökningar och vart kallad till en intervju. Men efter att ha fått nej efter nej alternativt inget svar alls så tappade jag engagemanget lite. Jobbar fortfarande timmar (i princip heltid) på jobbet jag hade innan jag började studera och tror tyvärr att jag blir lite lat och dålig på att skicka jobbansökningar då jag inte "måste" så att säga.

Men nu ska jag sätta igång på allvar igen kan inte riktigt förstå att det hunnit gå ett helt år snart sen jag gick ut och att jag fortfarande är kvar på mitt gamla jobb! :crazy:

Tycker också det är svårt med intervju då det inte känns som att jag "kan något" egentligen. Då det gäller andra jobb har jag varit på ganska många intervjuer och är ganska bra på att "sälja in mig själv" tror jag men då det gäller sådant som man endast pluggat och inte egentligen har någon erfarenhet av känns det svårare tycker jag.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Fast det viktigaste är ju ett intresseväckande personligt brev och ett proffsigt CV! Inte sjutton är det bilden som är det viktiga.
Det allra viktigaste, enligt mig och många rekryterare, är att ha en intressant i överskrift och i ledning i sitt personliga brev. Man ska bli så nyfiken så att man vill läsa vidare.

Inledning i stil med "Hej! Jag heter bl.a. Bl.a. Och är xx år och bor i abc...." Är nog det tråkigaste som finns och en typisk standardfras. Då riskerar man att bli bortsorterad oavsett bild eller inte, särskilt om det är ett yrke med många ansökningar.
Det finns så många mer viktiga aspekter som gör att man blir bortvald än om man inte har en bild.

Jag tror att långt fler, tyvärr, inte ens får chans att gå på intervju pga fördomar om utseende och etnicitet. Det är ju bara att se på samhället, fördomarna finns tyvärr överallt :(
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Något av det jobbigaste är nästan när de inte svarar alls. Hur förväntas man då veta om de fortfarande håller på med rekryteringsprocessen?
Förstår om det är svårt när många söker, men ett standardmail med "Tack för visat intresse, men tjänsten är redan tillsatt." borde de kunna unna de sökande :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp