Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Spännande att läsa här hur det går för dig, kommer sitta i samma situation till nästa år (vill också jobba med smådjur). Tur att vi inte satsar på häst iaf ;). Ska bli spännande att se hur det går med din jobbjakt :D. Känner igen känslan att man inte kan någonting :crazy:
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Fast nu tror jag du missade poängen i det jag skrev... säg att det är 150 som söker samma jobb som du, med samma meriter eller mer därtill så kommer du lätt att försvinna bort i mängden. Och det är ingen som har sagt att bilden är det viktigaste, men det kan vara ett bra verktyg att använda för att bli urskild ur mängden och ihågkommen. Jag vet många rekryterare som inte ens läser igenom hela ansökningar, fångar inget ögat direkt så är det liksom "nästa!" (tyvärr). Många av dessa 150 sökande har säkert också fått lära sig om "fyndiga/intressanta inledningar" osv, då handlar det helt plötsligt om vem som är fyndigast? ;)

Och ska man hårddra det hela så blir du lika lätt bli bortsorterad pga fördomar och etnicitet genom ett namn som förknippas med en viss härkomst, för att du bor på fel ort/ har fel adress, för ung/gammal osv. Ska man då sortera bort all den information som man eventuellt kan bli diskriminerad för? Ofullständig information lär irritera OM det inte är så att du har tillräckligt tunga meriter och erfarenheter som står sig själv på egen hand, vilket det är få som har i början av sin karriär.

Vad är det för typ av tjänst du letar efter? Jobbar själv inom djursjukvården och har eventuellt ett tips om en tjänst, beroende på vad det är du letar efter :) För du är väl veterinär? Vet dessutom att många av tjänsterna inte annonseras ut i denna bransch utan man söker internt först, därav kan det vara mkt värt att ringa upp och höra om de har någon tjänst på g :)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

KL
Jag hoppar in här, visserligen har jag nu jobb som sjukgymnast men det vikariatet går ut sista augusti och jag vet ännu inte om jag får förlängt. Så jag har börjat kika lite på jobbannonser för säkerhets skull.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

KL

Ansluter mig till tråden här. Söker förvisso endast sommarjobb/extraabete under mina studier men är ju ändå jobbsökande :)

Ni diskuterade personligt brev tidigare - har ingen något konkret exempel på ett bra sådant ? Jag tycker folk ofta pratar om fyndiga och "utstickande" sådana men skulle gärna vilja ha ett exempel på hur man menar. Jag tror man kan förbättra sina chanser avsevärt med ett bra personligt brev, även om jag faktiskt tror på bild också...
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Har inte läst hela tråden så du kanske fått svar på detta, men myndighetsjobb finns på offentligajobb.se.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Sådär, nu har jag läst också.
Spännande, vi är i precis samma bransch!

Jag har jobbat på en kommun och nu på en statlig myndighet. När vi annonserar ut jobb på myndigheten får vi ofta hundratals ansökningar. Tyvärr skickar de inte ut något "Tack men nej tack-mail" här, jättedåligt tycker jag men så är det tyvärr. Enbart de som kallas till intervju tas kontakt med. Jag har gått igenom ansökningar några gånger (inte som ansvarig men som extra ögon) och jag har faktiskt aldrig sett någon som skickat med bild. Dock kanske detta beror på att ansökningar hit görs via Offentliga jobb-sajten och där fyller man mest i sitt CV i ett formulär. Det är nog annorlunda vid spontanansökningar.

Mitt bästa tips om du inte får jobb snart är att hoppa på en till praktikplats. Tänkt efter noga vilka arbetsplatser du kan tänka dig och vad du kan göra för dem. Ofta finns chans att få stanna längre på jobb. Dock är det svårt att få jobb på myndigheter den vägen i och med att det är mycket formalia kring att tjänster över ett visst antal veckor måste annonseras ut osv. Det är nog mycket lättare att få jobb på privata konsultföretag den vägen.

Lycka till!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Vad har du för någon utbildning? Tror du det är lättare att få jobb på kommun än på statlig myndighet? Jag har mest sökt jobb på kommunen men även länsstyrelsen. Kanske har du som har lite insikt i rekryteringen tips på vad man bör tänka på i cv och personligt brev :-)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag fick ett jobb förra året genom att ringa och höra. Visste att jag gått vidare första omgången men sen inte hört nåt. De hade tappat bort min ansökan, sökte en person till och blev jätteglada att jag ringde.
Det måste jag bli bättre på, men känns inte riktigt hållbart att göra med allt man söker.

Malibou stacy: på hunddelen verkar det iaf som att du kan massor, så jag tror det kommer gå alldeles utmärkt för dog att börja jobba!

Kl
Jag jobbar halvtid och söker jobb resten, både för att få mer jobb och för att få mer relaterat till min utbildning (ekolog). Har ev lite på g men känns trögt. Särskilt när jag precis kommer från ett väldigt oinspirerade möte med arbetsförmedlingen.
Finns en hel del utannonserat men många som söker och även jag är rätt nyexad.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag har läst miljövetenskap 4,5 år (tog studieuppehåll efter halva mastern då jag fick jobb).

Det är lättare som nyutexad att få jobb på kommunen än på Länsstyrelsen, eftersom Länsstyrelsen ska tillsynsvägleda kommunerna så vill de helst ha folk med mycket erfarenhet (vilket man oftast får efter några år på kommun).

CV har jag inga direkta tips på, de är så standard i ansökningarna att man inte kan göra mer än skriva svart på vitt vad man har gjort.

Personligt brev så tycker jag att de som ger uttryck av att vara glada och positiva, nästan lite "spralliga" sticker ut. Sprallig är kanske fel ord men du fattar :D Inom nästan alla jobb i vår bransch arbetar man i någon form av grupper eller team så skriv gärna hur du fungerar i en arbetsgrupp (vilken "roll" du har, om du driver arbetet framåt eller är den som genomför uppgiften osv). En skicklig lagspelare vill alla ha!

För att sticka ut ytterligare kan du någon dag innan sista ansökningsdag ringa någon av de personer som står listade som kontaktpersoner och fråga lite mer om tjänsten. Inte fråga "Har min ansökan kommit in, åååh vad jag vill ha jobbet!" utan mer ställa relevanta frågor som dyker upp när du läser annonsen. Mer exakta arbetsuppgifter kanske, eller hur arbetsgruppen ser ut och liknande. Har man inga vettiga frågor att ställa är det bättre att inte ringa alls ;)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

KL
Någon som har tips på en klatschig rubrik till det personliga brevet? Skulle tydligen vara väldigt bra.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Nu har jag skickat mail till några av de tjänsterna där ansökningstiderna har gått ut. Upptäckte att det bara var fem tjänster av cirka 35 som jag har sökt där ansökningstiden faktiskt har gått ut :eek: Trodde att jag hade koll och att nästan alla ansökningstiderna var ute, men icke :o

Hoppas hoppas hoppas :laugh:


Hur går det för er andra? Har ni sökt några fler jobb? Kommit på intervju? Berätta nu! :D
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag har läst miljövetenskap 4,5 år (tog studieuppehåll efter halva mastern då jag fick jobb).
Jag har funderat på att läsa master, men problemet är att jag inte vet vad jag vill inrikta mig på. Känner att jag behöver jobba ett tag innan jag vet vad det är inom miljö som jag tycker är mest intressant.

Det är lättare som nyutexad att få jobb på kommunen än på Länsstyrelsen, eftersom Länsstyrelsen ska tillsynsvägleda kommunerna så vill de helst ha folk med mycket erfarenhet (vilket man oftast får efter några år på kommun).
Har fått svar från två som jag har mailat till. Det ena var ett kommunjobb, där hade de fått in 65 ansökningar. Det andra var ett jobb på länsstyrelsen och där hade de fått in 155 ansökningar! Så nog verkar det lite lättare att få jobb på kommunen :eek:. Får man fråga vad för arbeten du har haft i din karriär? :)

CV har jag inga direkta tips på, de är så standard i ansökningarna att man inte kan göra mer än skriva svart på vitt vad man har gjort.

Personligt brev så tycker jag att de som ger uttryck av att vara glada och positiva, nästan lite "spralliga" sticker ut. Sprallig är kanske fel ord men du fattar :D Inom nästan alla jobb i vår bransch arbetar man i någon form av grupper eller team så skriv gärna hur du fungerar i en arbetsgrupp (vilken "roll" du har, om du driver arbetet framåt eller är den som genomför uppgiften osv). En skicklig lagspelare vill alla ha!
Mycket bra tips! Det ska jag tänka på till nästa personliga brev jag skriver!

För att sticka ut ytterligare kan du någon dag innan sista ansökningsdag ringa någon av de personer som står listade som kontaktpersoner och fråga lite mer om tjänsten. Inte fråga "Har min ansökan kommit in, åååh vad jag vill ha jobbet!" utan mer ställa relevanta frågor som dyker upp när du läser annonsen. Mer exakta arbetsuppgifter kanske, eller hur arbetsgruppen ser ut och liknande. Har man inga vettiga frågor att ställa är det bättre att inte ringa alls ;)

Jag har funderat på att ringa med frågor, men nu är jag så okunnig inom jobbsökande att jag aldrig brukar hitta frågor att ställa till arbetsgivaren :crazy:
Det enda jag har kommit på är "När vill ni att man börjar jobba?". Det känns lite sådär att fråga. Känns det det kommer bli:

Jag: "När vill nu att man börjar jobba?"
Hen: "Femte maj."
Jag: "..."
Hen: "..."
Jag: "... Tack."
Hen: "..."
Jag: "..."
Hen: "Något mer du undrade?"
Jag: "..."
Hen: "..."
Jag: "Nä.."
Hen: "..."
Jag: "..."

Sedan avslutas samtalet.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Det känns lite som att master nästan är obligatoriskt för att få jobb, för de flesta läser en master också och då konkurrerar man ju med alla dem. Tyvärr. Har du läst mycket miljöjuridik?

Jag tror jag skrev längre upp vilka jobb jag haft men kan utveckla det lite. Gjorde kandidatexjobb på en kommun, ett år till på mastern, sedan praktik på samma kommun, därefter sommarvik på en annan kommun och därefter den myndighet jag är på nu. Miljöinspektör på kommunerna och nu är min titel miljöhandläggare. Mitt nuvarande jobb började som ett vik och blev sedan en fast anställning (som då utannonserades och jag fick söka och konkurrera på nytt med massa folk).

Lite tips på frågor du kan ställa när du ringer då. Du kommer säkert på fler när du får lite inspiration här :D
Är det kommun så brukar det ju oftast vara som miljöinspektör man söker. Är det specificerat i annonsen vilka branscher arbetet gäller? Miljöskydd? Hälsoskydd, livsmedel? Finns det olika branschteam på arbetsplatsen eller jobbar man enskilt var och en med "sina" branscher? Om miljöskydd; är det mycket tung industriverksamhet i kommunen eller mest mindre företag? (Förutsatt att du inte vet så mycket om kommunen då). Vilket ärendehanteringssystem använder kommunen (och har du någonsin jobbat i dem?), MiljöReda är vanligast i Skåne åtminstone. Hur många anställda finns det på miljökontoret? Är personalomsättningen stor? Vilka projekt kommer vara aktuella framöver/Hur ser planeringen för året ut på den aktuella tjänsten? (Ofta bedrivs tillsynen i projekt, typ Nu tar vi tag i tillsynen på alla avloppsanläggningar! Eller: i sommar fokuserar vi på tillsyn av bilverkstäder).


Angående när man ska börja jobba så är min erfarenhet att de är ganska flexibla för rätt person. Dock kan man skriva i sitt PB att man finns tillgänglig att starta arbetet snarast/ eller från och med när man nu kan.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora jobbsökartråden

Hur långt PB ska man skriva? Jag får ihop ca 1/2 a4.

Jag skulle säga att man absolut får ihop ett bra personligt brev på en halv A4 om man uttrycker sig kärnfullt (och det vill man ju). Inget utfyllande bara för att det ska se längre ut!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Det känns lite som att master nästan är obligatoriskt för att få jobb, för de flesta läser en master också och då konkurrerar man ju med alla dem. Tyvärr. Har du läst mycket miljöjuridik?
Usch. Vill verkligen inte läsa mer nu bara för att jag måste :( Kommer ju söka till hösten "ifall att", men hoppas på att få jobb innan dess... Har en del i klassen som fick jobb direkt efter examen (av olika anledningar har jag inte börjat söka tidigare.) och hoppas på att ha samma tur som de. Har tyvärr ingen kurs ren miljöjuridik utan har bara läst miljöbalken inbakat i några kurser.

Jag tror jag skrev längre upp vilka jobb jag haft men kan utveckla det lite. Gjorde kandidatexjobb på en kommun, ett år till på mastern, sedan praktik på samma kommun, därefter sommarvik på en annan kommun och därefter den myndighet jag är på nu. Miljöinspektör på kommunerna och nu är min titel miljöhandläggare. Mitt nuvarande jobb började som ett vik och blev sedan en fast anställning (som då utannonserades och jag fick söka och konkurrera på nytt med massa folk).

Lite tips på frågor du kan ställa när du ringer då. Du kommer säkert på fler när du får lite inspiration här :D
Är det kommun så brukar det ju oftast vara som miljöinspektör man söker. Är det specificerat i annonsen vilka branscher arbetet gäller? Miljöskydd? Hälsoskydd, livsmedel? Finns det olika branschteam på arbetsplatsen eller jobbar man enskilt var och en med "sina" branscher? Om miljöskydd; är det mycket tung industriverksamhet i kommunen eller mest mindre företag? (Förutsatt att du inte vet så mycket om kommunen då). Vilket ärendehanteringssystem använder kommunen (och har du någonsin jobbat i dem?), MiljöReda är vanligast i Skåne åtminstone. Hur många anställda finns det på miljökontoret? Är personalomsättningen stor? Vilka projekt kommer vara aktuella framöver/Hur ser planeringen för året ut på den aktuella tjänsten? (Ofta bedrivs tillsynen i projekt, typ Nu tar vi tag i tillsynen på alla avloppsanläggningar! Eller: i sommar fokuserar vi på tillsyn av bilverkstäder).
Jättesnällt av dig att tipsa med frågor! :)

Angående när man ska börja jobba så är min erfarenhet att de är ganska flexibla för rätt person. Dock kan man skriva i sitt PB att man finns tillgänglig att starta arbetet snarast/ eller från och med när man nu kan.

Hoppas, hoppas, hoppas på jobb nu. Har till och med sökt tjänster i mörkaste norrland (eftersom de säger att de har så svårt att få sökande till tjänster där.) och hoppas på att få ett vik där. Hoppas sedan på att erfarenhet inom yrket slår utbildning då jag söker nästa tjänst.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

KL

Yeey :banana: Ska på arbetsintervju hos en smyckeskedja imorgon, de ringde mig nyss! Mitt personliga brev kan inte varit helt fel alltså :banana:

Det är ett extrajobb med lite mer tider under sommaren. Men nu blev jag nervös! Var förvisso på intervju förra veckan också, men det var så sjukt informellt så det räknas inte. Tror denna intervju kommer vara mer traditionell.

Vad ska jag tänka på, vilka frågor ska jag klura ut svar på? :bump:
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag skulle säga att man absolut får ihop ett bra personligt brev på en halv A4 om man uttrycker sig kärnfullt (och det vill man ju). Inget utfyllande bara för att det ska se längre ut!

Tycker det är skit svårt att skriva det personliga brevet, har ju "bara" min utbildning.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Du kan utnyttja massor av det du lärt dig i din utbildning i ditt personliga brev ändå. T ex hur du tycker att utbildningen förberett dig för jobbet, praktik och erfarenheter du gjort, det som jag skrev till knoppet om grupparbeten/arbetsgrupper, varför du skulle passa på den arbetsplatsen osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp