Bukefalos 28 år!

Stora jobbsökartråden

Då jag har tänkt att ta ett års paus från studier kommer jag behöva söka jobb. Och jag funderar lite på när man bör sätta igång med jobbsökandet?
Kruxen är att jag bor i dagsläget på Gotland och ska flytta till Uppsala till hösten, fram till Augusti har jag sommarjobb så är ju inte tillgänglig förens först då, så ja, jag vet inte riktigt när det är läge att söka. Än känns lite för tidigt?
 
Då jag har tänkt att ta ett års paus från studier kommer jag behöva söka jobb. Och jag funderar lite på när man bör sätta igång med jobbsökandet?
Kruxen är att jag bor i dagsläget på Gotland och ska flytta till Uppsala till hösten, fram till Augusti har jag sommarjobb så är ju inte tillgänglig förens först då, så ja, jag vet inte riktigt när det är läge att söka. Än känns lite för tidigt?
Det är väl aldrig för tidigt att börja söka intressanta jobb?

Jag har tex 3 månaders uppsägningstid (vilket kommer att öka...), vilket gör att jag inte kan börja nytt jobb förenns mitt i sommaren.
 
Då jag har tänkt att ta ett års paus från studier kommer jag behöva söka jobb. Och jag funderar lite på när man bör sätta igång med jobbsökandet?
Kruxen är att jag bor i dagsläget på Gotland och ska flytta till Uppsala till hösten, fram till Augusti har jag sommarjobb så är ju inte tillgänglig förens först då, så ja, jag vet inte riktigt när det är läge att söka. Än känns lite för tidigt?

Beror ju lite på vad du söker för jobb. Annonser där det står att de vill ha personal omgående, ja det är ju inget att skriva till, däremot om du har någon specifik arbetsplats i åtanke och kan tänka dig att skicka in ansökan även om de inte har annons ute, då borde det ju bara vara en fördel om du söker tidigt så att de förstår att du verkligen är intresserad?
 
Det är väl aldrig för tidigt att börja söka intressanta jobb?

Jag har tex 3 månaders uppsägningstid (vilket kommer att öka...), vilket gör att jag inte kan börja nytt jobb förenns mitt i sommaren.

Beror ju lite på vad du söker för jobb. Annonser där det står att de vill ha personal omgående, ja det är ju inget att skriva till, däremot om du har någon specifik arbetsplats i åtanke och kan tänka dig att skicka in ansökan även om de inte har annons ute, då borde det ju bara vara en fördel om du söker tidigt så att de förstår att du verkligen är intresserad?

Jobben jag ska söka är inte av det slag att utbildning behövs eller så, utan t ex ett lokalvårds jobb för att ekonomin ska gå runt under det året jag är ifrån studierna. Därav jag tänkte om det inte är lite tidigt att söka redan nu då de ofta verkar vilja att man början ganska tätt inpå annonseringen/intervju:p
 
Trevligt besök hos rekryteraren idag. Fick börja med att översätta en skitskum liten text från engelska till svenska, antar att det var för att visa att jag kan svenska. Sedan satt vi och pratade lite om mig själv och vad jag söker. Fick veta att taxeringsåret precis har tagit slut så nu kommer det förmodligen att börja ramla in lite fler tjänster eftersom det är nya budgetar som påbörjas :up:

Skrev även ihop ett personligt brev om tjänsten jag pratade om igår, tycker att jag fick ihop det rätt bra så hoppas på en intervju nu :)
 
HUR ska man tänka angående bild i en ansökan? :idea:
Har inte haft med de senaste gångerna men börjar fundera på om man borde ha det.. Såååå. Hur ska den se ut?
 
HUR ska man tänka angående bild i en ansökan? :idea:
Har inte haft med de senaste gångerna men börjar fundera på om man borde ha det.. Såååå. Hur ska den se ut?

Jag tänker ungefär "positiv men inte överdriven" :p den som ser bilden ska ju inte tänka "Huh, den personen såg sur ut!" Eller "den personen ser ut att vara oseriös och festar nog dygnet runt hellre än jobbar".
 
Jag tänker ungefär "positiv men inte överdriven" :p den som ser bilden ska ju inte tänka "Huh, den personen såg sur ut!" Eller "den personen ser ut att vara oseriös och festar nog dygnet runt hellre än jobbar".

Ehhj HUR? alltså typ vi snackar kläder, bakgrund..
Eller kan man ta en "normal" stall/semesterbild och klippa ut huvudet?
 
Ehhj HUR? alltså typ vi snackar kläder, bakgrund..
Eller kan man ta en "normal" stall/semesterbild och klippa ut huvudet?
Åh, jag sitter vid iPad nu och fattar inte hur man länkar till bilder då.. Meen de två gånger jag skickat med en bild som känts "mig" så har det varit en bild i morsans vardagsrum där min ena hund står med huvudet på min axel ;) de två gångerna har jag kommit till intervju och de har velat anställa mig. Sååå jag tror inte att det är så noga med att ha en jätteprydlig bild. Kanske om man söker jätteprydliga jobb där alla går i kostym hela dagarna, men inte annars.
 
Lyckades från mobilen :p den här bilden har jag skickat med. Visst, det ena jobbet var hundrelaterat men det andra var det absolut inte.

10384660_356022287879491_3333780598659062147_n.jpg
 
Ok, nu har jag hittat 2-3 jobb att söka. Samma typ av ställen, fast två olika "kedjor" och tre olika arbetsplatser. Såå jag kan ju enkelt skriva en ansökan och snabbt få den att passa alla tre jobb. Har en kopp te här nu och ska se till att sätta igång. ÅH att det alltid ska vara så svårt att komma igång med sånt här. Jag brukar vara jätteduktig på att starta igång saker annars, men det blir tvärt om med jobbsökande.
 
Har inte direkt aktivt sökt jobb inför sommaren men skickade in en ansökan till flera tjänster på ett hotell samt en intresseanmälan till regionen. Blev idag uppringd med frågan om när jag kunde komma på intervju för ett jobb inom hemtjänsten så nästa tisdag ska jag på intervju.
Har aldrig varit på intervju tidigare utan jag har mest jobbat på ställen där jag tidigare varit aktiv (typ ridskolan) så det ska bli intressant att se hur bara själva arbetsintervjun går till. Sen är jag även lite nervös för själva jobbet. Är inte helt hundra på om det är "rätt" jobb för mig, men jag kan ju alltid prova på. Det som oroar mig mest är kommunikationen med de äldre då jag vet att vänner till mig som inte heller är från Gotland har haft lite svårigheter med att förstå vad de äldre säger.
 
Trevligt besök hos rekryteraren idag. Fick börja med att översätta en skitskum liten text från engelska till svenska, antar att det var för att visa att jag kan svenska. Sedan satt vi och pratade lite om mig själv och vad jag söker. Fick veta att taxeringsåret precis har tagit slut så nu kommer det förmodligen att börja ramla in lite fler tjänster eftersom det är nya budgetar som påbörjas :up:

Skrev även ihop ett personligt brev om tjänsten jag pratade om igår, tycker att jag fick ihop det rätt bra så hoppas på en intervju nu :)

Har blivit kallad till intervju nu någon gång i veckan och jag är så jäkla förväntansfull. Företaget är häftigt och det är en bra tjänst, nästan lite för bra, så nu ska här förberedas intervju ordentligt och jag måste skruva upp min kaxighet ett par snäpp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp