Bukefalos 28 år!

Stora kostnader efter vargangrepp

Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Så du tycker det inte skulle vara så allvarligt?

Jag skulle sörja oavsett anledning om min häst dog, man kan inte försäkra sig mot allt. Ska vi förbjuda jakt för att en jägare tog fel och råkade skjuta en häst? Ska vi förbjuda bilar för att ett antal hästar blir påkörda?

För att inte tala om att förbjuda benbrott, blixtnedslag, fästingar (borelia) och bränder. Det går inte över huvudtaget även om vi försöker.

Det är en risk att leva, vi ska inte acceptera att vargar käkar upp våra djur utan den risken måste vi försöka förebygga och minimera, det vi däremot måste acceptera är att värden inte är riskfri. Nej jag tycker inte min häst eller någon annans häst är så värdefull att det ger oss rätt att utrota vargen i Sverige, men väl att hålla vargstammen begränsad.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Fiador;16035903"men det pågår mitt framför ögonen på oss redan...[B skrev:
vargen är ETT av problemen[/B]"

Ingen har påstått annat, men det är inte de problem du vill påstå- utan mat till barn och barnbarn pga varg ex.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

VAR exakt har jag skrivit att vargen självt skulle sänka det svenska jordbruket? Jag säger att den bidrar till förfallet och att jag tycker det är vansinne att vi lägger miljoner och åter miljoner på att underhålla det. Det är faktiskt en sabla skillnad. Du drar växlarna lite väl godtyckligt, håll dig till vad som skrivs/sägs, så blir diskussionsklimatet trevligare. Ett tips bara.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Jag har och har alltid haft eget kött. Men egentligen spelar det väl ingen roll vad man gynnar, bara men köper svenskt . Om det är odlade svenska morötter eller svenska äpplen hur kan det vara bättre att importera frukt och grönsaker än kött?

Har jag sagt det? Och nu pratade jag om bonde,kött och varg. Vargen dödar inte grönsaker.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

VAR exakt har jag skrivit att vargen självt skulle sänka det svenska jordbruket?

Detta måste ändå kunna tolkas så::angel:
Vi tycker uppenbart att det är viktigare med vargar och björnar i skogen än huruvida våra barn och barnbarn i en framtid kommer att ha någon mat på bordet.

Ingen mat på borden pga av varg o björn, det svenska jordbruket sänks.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Ingen har påstått annat, men det är inte de problem du vill påstå- utan mat till barn och barnbarn pga varg ex.

Är det det här du syftar på?

"Vi tycker uppenbart att det är viktigare med vargar och björnar i skogen än huruvida våra barn och barnbarn i en framtid kommer att ha någon mat på bordet."

...och så tolkar du det till att jag menar att det är vargens fel? MEN det jag menar, och som väl vid det här laget borde vara ganska glasklart, är att vi lägger resuserna på fel ställe, ekonomiska såväl som engagemang i viktiga frågor. Jordbruket i Sverige ÄR verkligen på nedgång (och som jag skrivit nu ganska många gånger...vargen är EN faktor)....Hur mycket skattepengar ska vi egentligen lägga på vargens tillväxt då? Eller ska vi satsa på att bygga upp vårt inhemska jordbruk istället? Det är såna frågeställningar jag vill belysa.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Tycker du björn ska utrotas också? Ja, du tog ju upp även björnen men har inte svarat förut...dags att påminna..igen...
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Jag skulle sörja oavsett anledning om min häst dog, man kan inte försäkra sig mot allt. Ska vi förbjuda jakt för att en jägare tog fel och råkade skjuta en häst? Ska vi förbjuda bilar för att ett antal hästar blir påkörda?

För att inte tala om att förbjuda benbrott, blixtnedslag, fästingar (borelia) och bränder. Det går inte över huvudtaget även om vi försöker.

Det är en risk att leva, vi ska inte acceptera att vargar käkar upp våra djur utan den risken måste vi försöka förebygga och minimera, det vi däremot måste acceptera är att värden inte är riskfri. Nej jag tycker inte min häst eller någon annans häst är så värdefull att det ger oss rätt att utrota vargen i Sverige, men väl att hålla vargstammen begränsad.

Utrota har jag aldrig påstått. Men att hålla vargstammen på rimlig nivå och i "vildmarken" där dom hör hemma.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

VAR exakt har jag skrivit att vargen självt skulle sänka det svenska jordbruket? Jag säger att den bidrar till förfallet och att jag tycker det är vansinne att vi lägger miljoner och åter miljoner på att underhålla det. Det är faktiskt en sabla skillnad. Du drar växlarna lite väl godtyckligt, håll dig till vad som skrivs/sägs, så blir diskussionsklimatet trevligare. Ett tips bara.

Och jag har frågat dig hur i hela fridens namn du tänker när du menar på att 8 vargdödade kossor om året ens kan påverka, jag väntar fortfarande på svar. Det var dessa stackars kossor som du tog som exempel på just ett scenario som ledde till jordbrukets krasch. Jag frågar alltså inte hur de 8 kossorna sänker jordbruket utan hur de över huvudtaget kan påverka.

Det blir liksom inte realistiskt när man anklagar vargen för att ens sänka jordbruket, visst det kan möjligen bidra en liten smula men det dränks i allt annat. För enskilda bönder kan det betyda mycket, för lantbruket minimalt. Det är liksom inte så att lantburksnäringen i sverige står och faller med fåruppfödninging och det är i huvudsak den som är påverkad.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Är det det här du syftar på?

"Vi tycker uppenbart att det är viktigare med vargar och björnar i skogen än huruvida våra barn och barnbarn i en framtid kommer att ha någon mat på bordet."

...och så tolkar du det till att jag menar att det är vargens fel? MEN det jag menar, och som väl vid det här laget borde vara ganska glasklart, är att vi lägger resuserna på fel ställe, ekonomiska såväl som engagemang i viktiga frågor. Jordbruket i Sverige ÄR verkligen på nedgång (och som jag skrivit nu ganska många gånger...vargen är EN faktor)....Hur mycket skattepengar ska vi egentligen lägga på vargens tillväxt då? Eller ska vi satsa på att bygga upp vårt inhemska jordbruk istället? Det är såna frågeställningar jag vill belysa.

Men varför skriver du då saker du inte kan stå för utan långa bortförklaringar? Här insinuerar du mycket starkt du anser att utrotar vi björn och varg kommer våra barn och barnbarn få svälta. Det som händer är att folk tror att du kanske faktiskt menar vad du skriver (men kanske inte riktigt fattat hur absurt det är) och argumenterar mot det då det.

Det är för övrigt inte så att pengarna som satsas på vargen kommer från jordbruket utan det kommer från andra påsar. Och hade de inte stsats på vargen så hade de knappast kommit bönderna till godo ändå. Det vargen kostar jordbruket är eventuell mellanskillnaden mellan bidrag/ ersättning och faktisk kostnad. Skattebetalarna står förbridrag och ersättning för rivna djur.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Du snackar en massa goja Solis och har antagligen inte aning om vad som pågår runt din egen knut.

Nej, men lilla Fiador då. Du anklagar andra för att vara "fåniga" och "håna" hit och dit. Du har i andra trådar försökt uppfostra andra i hur man ska vara vänliga mot varandra och inte hoppa på.

MEN, det stämmer oerhört dåligt med hur du själv beter dig.

Är det någon som snackar goja, är fånig och hånar andra så är det du, Fiador.
Försök skaffa dig lite kunskaper i de ämnen du "diskuterar". Så kan du komma med argument istället för att vara elak.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Men om det finns varg och inte är några större problem- varför ska man då hetsa upp sig för något som ändå fungerar?

Därför att man, enligt Fiador och andra varghatare, helt saknar insikt i så fall. Man liksom bara MÅSTE ha problem, annars är man mindre tillräknelig och vet inte vad man snackar om. ;)
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Man är väl inte säker på om det var samma varg som siktats de första gångerna som sedan sköts i Söderbärke men det här var ju ett år sedan - har det varit nya vargobservationer vid Vads skola sedan dess?

Nej.

Det är förvånande att Fiador gör så stor sak av denna enstaka händelse. Trots att h*n inte vet vad som hände, och uppenbarligen inte vet hur situationen ser ut idag heller.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Nej, men lilla Fiador då. Du anklagar andra för att vara "fåniga" och "håna" hit och dit. Du har i andra trådar försökt uppfostra andra i hur man ska vara vänliga mot varandra och inte hoppa på.

MEN, det stämmer oerhört dåligt med hur du själv beter dig.

Är det någon som snackar goja, är fånig och hånar andra så är det du, Fiador.
Försök skaffa dig lite kunskaper i de ämnen du "diskuterar". Så kan du komma med argument istället för att vara elak.

Vad är det för kunskaper du tycker Fiador saknar?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Men varför skriver du då saker du inte kan stå för utan långa bortförklaringar? Här insinuerar du mycket starkt du anser att utrotar vi björn och varg kommer våra barn och barnbarn få svälta. Det som händer är att folk tror att du kanske faktiskt menar vad du skriver (men kanske inte riktigt fattat hur absurt det är) och argumenterar mot det då det.

Det är för övrigt inte så att pengarna som satsas på vargen kommer från jordbruket utan det kommer från andra påsar. Och hade de inte stsats på vargen så hade de knappast kommit bönderna till godo ändå. Det vargen kostar jordbruket är eventuell mellanskillnaden mellan bidrag/ ersättning och faktisk kostnad. Skattebetalarna står förbridrag och ersättning för rivna djur.

Men det Fiador säger är väl inte att alla pengar som går till vargen ska gå till bonden?? Om jag minns rätt så var det sjukvården,äldrevården och skola Fiador gav som exempel?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Men det Fiador säger är väl inte att alla pengar som går till vargen ska gå till bonden?? Om jag minns rätt så var det sjukvården,äldrevården och skola Fiador gav som exempel?

Nej hon säger i vissa inlägg att pengarna borde gå till att utveckla vårt jordbruk och i andra inlägg så menar hon att vi tar pengarna från sjukvård och skolor. Vad hon egentligen vill vet jag inte, inte mer än att utrota vargen i Sverige för att vi inte har råd.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

En varg (flera vargar?, är ju oklart hur det förhåller sig) uppehöll sig upprepade gånger i närheten av människor och bostäder och visade "ovanligt" lite rädsla, "en" varg uppehöll sig upprepade gånger utanför en skola så att rektorn beslutade att barnen inte fick vara ute på skolgården....den sköts till slut (av länsstyrelsen) på nära håll....då den inte gav sig av frivilligt....

För mig med små barn så anser jag det vara en väldigt allvarlig incident oavsett om vargen är skadad eller inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Allt fler katter drabbas av bakterien salmonella, enligt Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA). ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Företag som sedan senaste reformen av jordbruksstöden inte fått direktstöd på grund av att de haft fel verksamhet vid sidan om...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den djurinspektör som fått föreläggande för att sakna tillstånd för sin hästhållning får rätt i förvaltningsrätten. Hästhållningen anses...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp