Bukefalos 28 år!

Stora kostnader efter vargangrepp

Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Nej, det var innan den nya lagen. Sen undrar jag vad det har med saken att göra egentligen? Det jag från början ville påvisa var att det utanför solis egen knut pågick ett ganska allvarlig incident trots att solis påstår att vargarna i Dalarna dom syns inte till i tätorterna, dom finns bara i dom stooora skogarna...

Vad är en ganska allvarlig incident i detta fall?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Några verkar tycka att nån nöt här och nått får där inte är nått att klaga på...skulle vilja höra er om eran katt,häst, hund blev utsatta...

Risken att min häst ska dö/avlivas pga kvarka, botulism, benbrott, trafikolycka, förslitningsskador, fång, spatt, hundattackermm är väldigt många gånger större så ja jag anser vargrisken som acceptabel för hästar. Tror det dödades en eller ett par förra året.

Angående katter och hundar så gäller det det samma även om de har lite andra risker. Vill man låta sitt djur ha frihet så är det förenat med risker, de är inte åorslinsdockor man kan linda in i silkespapper och ta fram och beundra till jul.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Det går inte genom lag, vi är med i EU och då är gränser öppna för billigare livsmedel. Vi kan välja att inte handla billigt eller utländskt, men vem gör det?

Jag köper massvis från utlandet, bananer, apelsiner, avokado,vindruvor, päron, räkor, fisk, nötter, linser, bönor, kikärtor och säkert en och annan skinka.

Jag vet inte om jag tycker det är fel precis, köper inte du sånt?.

Norge är inte med i EU och de kan och har stoppat import på vissa livsmedel för att stärka sina egna.

Jag pratar om kött och svenska bönder inte om bananer från Colombia.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Vilka regler det är för utevistelse spelar mindre roll med tanke på att vargens nästan obefintliga diet av nöt. 0,02‰ av nötkreaturen dödades av varg förra året och då är inte kalvarna medräknade i antalet djur.

PS. Även kor går ute på sommaren, åtminstone om man följer lagen.

Ja man är överkänslig för något när man reagerar för minsta lilla oavsett om det gäller pollen, oväsen eller risk för vargattacker.

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/vargar-jagade-kor

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/slutar-med-djur-efter-vargattack

Det här är bara några axplock som jag hittade när jag googlade lite snabbt, du kan håna bäst du vill, men sanningen är mycket mer komplex än du har förstånd till som det verkar...
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Jag pratar om kött och svenska bönder inte om bananer från Colombia.

Det är konsumenterna som styr vilket kött vi köper och betalar för , knappast vargen. Och för att stötta svenska bönder så kan vi skippa bananerna, äta morötter eller äpplen eller andra säsongsfrukter/grönsaker eller hur?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Risken att min häst ska dö/avlivas pga kvarka, botulism, benbrott, trafikolycka, förslitningsskador, fång, spatt, hundattackermm är väldigt många gånger större så ja jag anser vargrisken som acceptabel för hästar. Tror det dödades en eller ett par förra året.

Angående katter och hundar så gäller det det samma även om de har lite andra risker. Vill man låta sitt djur ha frihet så är det förenat med risker, de är inte åorslinsdockor man kan linda in i silkespapper och ta fram och beundra till jul.

Så du tycker det inte skulle vara så allvarligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/vargar-jagade-kor

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/slutar-med-djur-efter-vargattack

Det här är bara några axplock som jag hittade när jag googlade lite snabbt, du kan håna bäst du vill, men sanningen är mycket mer komplex än du förstår...

Så tidningarna talar sanning och statistiska centralbyrån statistik talar sanning. Inte för att dina länkar på något sätt talar emot det jag skrivit. Ingenstans har någon skrivit att vargattacker aldrig förekommer.

PS många av vargattackerna visar sig i slutändan vara utförda av hundar, ska vi utrota hundarna också?
ä
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Vad är en ganska allvarlig incident i detta fall?

En varg (flera vargar?, är ju oklart hur det förhåller sig) uppehöll sig upprepade gånger i närheten av människor och bostäder och visade "ovanligt" lite rädsla, "en" varg uppehöll sig upprepade gånger utanför en skola så att rektorn beslutade att barnen inte fick vara ute på skolgården....den sköts till slut (av länsstyrelsen) på nära håll....då den inte gav sig av frivilligt....
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp


Tycker du att det är ok? Skulle du sitta här och håna och förminska dom drabbades situation pga detta? Skulle du tycka att det är ok att vi satsar miljoner och åter miljoner på såna hundar och avel/uppfödning av dessa, och att dom som drabbas väl bara får lära sig att leva med det och stängsla in sina djur liter mer ordentligt?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Så tidningarna talar sanning och statistiska centralbyrån statistik talar sanning. Inte för att dina länkar på något sätt talar emot det jag skrivit. Ingenstans har någon skrivit att vargattacker aldrig förekommer.

PS många av vargattackerna visar sig i slutändan vara utförda av hundar, ska vi utrota hundarna också?
ä

Men du hånar och förminskar konsekvenserna av det som händer. Det talar ganska mycket "emot".
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Det är konsumenterna som styr vilket kött vi köper och betalar för , knappast vargen. Och för att stötta svenska bönder så kan vi skippa bananerna, äta morötter eller äpplen eller andra säsongsfrukter/grönsaker eller hur?

Det jag försöker få fram är att stötta svenska bönder och äta svenskt kött och dricka svensk mjölk men du kanske inte förstår det? Att sluta helt att importera går inte. Om fler väljer svenskt så är väl det bra? Men du kanske hellre äter kött från Brasilien?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Men du hånar och förminskar konsekvenserna av det som händer. Det talar ganska mycket "emot".

Vi diskuterar båda och är förmodligen "lika goa" när det gäller hån. Så visst, kalla det diskussion eller hån vilket du vill, dt vi båda håller på med.

Då jag ser dina vansinniga skräckscenarier så vill jag sätta perspektiv på dem, det har jag gjort genom att ta fram fakta. Om du upplever att det är ett hån att påpeka att 8 vargdöda nöt om året knappast kommer att sänka det svenska jordbruket så är det väl snarast problem med dina skräckscenarier och kunskaper än på statistiska centralbyråns fakta.

Skulle jag som du insinuerar förminska konsekvenserna så skulle jag väl snarast påstå att varg är ofarlig och dödar inte det minsta lamm istället för att redovisa officiell statistik på att vargen faktiskt dödar djur.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Det jag försöker få fram är att stötta svenska bönder och äta svenskt kött och dricka svensk mjölk men du kanske inte förstår det? Att sluta helt att importera går inte. Om fler väljer svenskt så är väl det bra? Men du kanske hellre äter kött från Brasilien?

Det är lovvärt, men det hör inte riktigt hemma här. Det vore kanon om du kan stara en tråd i det ämnet. Vargfrågan påverkar inte Svenskarna konsumtion av svenska produkter något nämnvärt skulle jag tro.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Tycker du att det är ok? Skulle du sitta här och håna och förminska dom drabbades situation pga detta? Skulle du tycka att det är ok att vi satsar miljoner och åter miljoner på såna hundar och avel/uppfödning av dessa, och att dom som drabbas väl bara får lära sig att leva med det och stängsla in sina djur liter mer ordentligt?

Jag bara visar att det finns problem med annat, liknande, än varg-hundar ex, fast det finns LAG på att de inte får springa lösa hursomhelst.
Du har väl insikt om att även hundar river tamdjur?, ska de utrotas?:sneaky::sneaky:

Och du, lägg ner det där med att tala om för andra att andra hånar- jag tycker inte samma som du, det betyder inte att jag hånar de få som blir drabbade. Gah!
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Det är lovvärt, men det hör inte riktigt hemma här. Det vore kanon om du kan stara en tråd i det ämnet. Vargfrågan påverkar inte Svenskarna konsumtion av svenska produkter något nämnvärt skulle jag tro.

Jo men det gör det väl? Ökad varg=mer angripna eller dödade boskap=bönder tröttnar=inget svenskt kött= import av kött
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Det jag försöker få fram är att stötta svenska bönder och äta svenskt kött och dricka svensk mjölk men du kanske inte förstår det? Att sluta helt att importera går inte. Om fler väljer svenskt så är väl det bra? Men du kanske hellre äter kött från Brasilien?

Jag har och har alltid haft eget kött. Men egentligen spelar det väl ingen roll vad man gynnar, bara men köper svenskt . Om det är odlade svenska morötter eller svenska äpplen hur kan det vara bättre att importera frukt och grönsaker än kött?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Hur i jisses kan du få ett sådant skräckscenario,mena på att det pågår nu mitt framför ögonen? på ca 8 dödade nöt i hela Sverige?:meh:

Biologisk mångfald kan aldrig vara lyx.

...och 411 dödade får...men nej det menade jag inte...läs om läs rätt....

"men det pågår mitt framför ögonen på oss redan...vargen är ETT av problemen"
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Jo men det gör det väl? Ökad varg=mer angripna eller dödade boskap=bönder tröttnar=inget svenskt kött= import av kött

Jag tror risken är väldigt liten-försumbar- att råka få en frisk ko i en frisk flock tagen av varg. Faktiskt. Det finns långt fler vanligare anledningar att bli av med nöt- faktum är att en del storbönder passar sina nöt lite dåligt och mister en del av försumbarhet, så visst spill går redan bort i slarv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Allt fler katter drabbas av bakterien salmonella, enligt Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA). ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Företag som sedan senaste reformen av jordbruksstöden inte fått direktstöd på grund av att de haft fel verksamhet vid sidan om...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den djurinspektör som fått föreläggande för att sakna tillstånd för sin hästhållning får rätt i förvaltningsrätten. Hästhållningen anses...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp