Bukefalos 28 år!

Stora kostnader efter vargangrepp

Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Sorry kan inte tycka synd om dem, de har valt att ha djur då är det deras förbannade skyldighet att se till att staketa in dem och ta ansvar.
Jag är inte lika säker på att det är vargen det kan lika gärna vara en stor hund.
jordbruksverket\naturvårdsverket och alla andra som ska bedöma om det är en varg har inte tillräckliga kunskaper för det, de kan inte se skilnad på om det är en varg eller t.ex. en kangal som varit där.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Jag är inte lika säker på att det är vargen det kan lika gärna vara en stor hund.

Fast just i trakterna där detta hände så har man - bevisligen - både sett varg, fotograferat varg, filmat varg och sett vargspår i snön.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Ja det hade man i Riala också när vi hade varg där.
Där talade jag med mannen som körde varginventeringen och han berättade att de "bara" kunde se på tass storleken och spåren alltså hur djuret springer, om det var varg, mina hundar har större tassar och springer på (spårmönstret) samma sätt som vargen, så nej jag är inte lika säker.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Vilka kostnader! Tycker synd om bönder som råkar ut för varg. Och färre lär det väl inte bli direkt! Folk som tycker att det är helt rätt att flytta vargar runt om i Sverige för x-antal miljoner ska inte klaga på att bönder vill ha hjälp med stängslingen för att skydda sina djur... nej slut med lekstuga nu tycker jag!
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Du förstår att de 1,7 miljonerna plussas på alla svenskars matkonto hoppas jag?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Ja det hoppas jag! Får väl se om kött och mjölk priser höjs vilket jag inte tror;)
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Jag undrar hur de kommit fram till kostnaden 85 kronor per löpmeter. Vi hade igår ut en handläggare från Länsstyrelsen och enligt honom brukar det hamna på mellan 35 och 50 kronor per löpmeter.

Sedan antar jag att det i detta fallet handlar om att de fått bidrag genom landsbygdsprogrammet, precis som vi själva ansökt om, och då är det pengar som ändå är öronmärkta för vissa särskilda ändamål som exempelvis rovdjursstängsel.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Ja det hade man i Riala också när vi hade varg där.
Där talade jag med mannen som körde varginventeringen och han berättade att de "bara" kunde se på tass storleken och spåren alltså hur djuret springer, om det var varg, mina hundar har större tassar och springer på (spårmönstret) samma sätt som vargen, så nej jag är inte lika säker.

Just i Näsbyholmsfallet så handlar det inte enbart om spår. Varg fanns bevisligen i trakten vid den tidpunkten.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Du - jag ska berätta en sak för dig;

Jag bor mindre än 1 km från Näsbyholms fårhagar. När jag hörde om attacken första gången, så tänkte jag precis som du: "Det är säkert någon idiot till hundägare som inte har kunnat hålla styr på sin hund!" För sådana hundägare finns det ju tyvärr.
Men bevisen för att det var varg var så tydliga att även jag fick ge mig och inse att det faktiskt kan förekomma vargangrepp även i våra trakter.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Du - jag ska berätta en sak för dig;

Jag bor mindre än 1 km från Näsbyholms fårhagar. När jag hörde om attacken första gången, så tänkte jag precis som du: "Det är säkert någon idiot till hundägare som inte har kunnat hålla styr på sin hund!" För sådana hundägare finns det ju tyvärr.
Men bevisen för att det var varg var så tydliga att även jag fick ge mig och inse att det faktiskt kan förekomma vargangrepp även i våra trakter.

Självklart kan det förekomma vargangrepp, men där vidhåller jag att har man djur så får man se till att staketa ordentligt.
Sen undrar jag varför ska man skjuta varg för att den följer sina instinkter och varför ska myndigheterna (vi skattebetalare) stå för staketomkostnaden?

Det är ingen som står för den omkostnaden när jag måste köpa in nya höns för att räven tagit dem, det är inte upphaussat i dagspressen och inte skriker jägarna då att skjut av dem.

Jag förstår inte detta hat som vissa människor har mot Vargen, ett oskäligt djur som bara gör det den är skapad för.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Klart att vargen måste äta också men varför plantera ut varg i "tätbebyggt" område?? Dom där miljonerna som det har kostat att flytta vargar runt i Sverige skulle ha gått till stängselbidraget först kan jag tycka.

Lantbrukare försörjer sig på sina djur...alltså deras arbete. Bönder betalar väl också skatt? Och att stängsla in hönor är väl inte direkt samma sak som att stängsla in för kor,hästar och får?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Jag tycker att vilda vargar ska få finnas här.
Men skulle önska att vargen skulle bli etablerad i hela Sverige= lika för alla.
Kanske undantag i sameområden
rovdjurs Stängsel hjälper inte samerna.

Tror också att det många gånger underskattas vad en hund kan göra om en få chansen och vargen ibland får ta skulden..
Tusentals får dödas och skadas svårt av hund i UK och där finns ingen varg att skylla på.

Förstår inte heller hatet mot vargen som motståndarna har. Visar bilder på dödade hundar och djur som för att bevisa vilken hemsk "mördare" vargen är. Den är ett rovdjur.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Klart att vargen måste äta också men varför plantera ut varg i "tätbebyggt" område?? Dom där miljonerna som det har kostat att flytta vargar runt i Sverige skulle ha gått till stängselbidraget först kan jag tycka.

Lantbrukare försörjer sig på sina djur...alltså deras arbete. Bönder betalar väl också skatt? Och att stängsla in hönor är väl inte direkt samma sak som att stängsla in för kor,hästar och får?


Men du tycker du på fullaste allvar att andra ska behöva få betala för dina djur?
Det är väl var och ens förbannade skyldighet att se till att de djur man har i SIN egen vård ska tas om hand på ett sådant sätt att de inte kommer till skada vare sig det rör sig om vargangrepp eller att de kan ta sig ur sina hagar och bli överkörda.

Det finns de som försörjer sig på höns också, så jo det är samma sak eller tycker du att höns inte är lika viktiga som de övriga djuren?

Jag har hästar och hundar och det är mitt ansvar att se till att de mår bra och att INGET/INGEN ska kunna skada dem och vet du...

Det kallas för ansvar att se till att de som är i din vård inte kommer till skada på något sätt.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Men du tycker du på fullaste allvar att andra ska behöva få betala för dina djur?
Det är väl var och ens förbannade skyldighet att se till att de djur man har i SIN egen vård ska tas om hand på ett sådant sätt att de inte kommer till skada vare sig det rör sig om vargangrepp eller att de kan ta sig ur sina hagar och bli överkörda.

Det finns de som försörjer sig på höns också, så jo det är samma sak eller tycker du att höns inte är lika viktiga som de övriga djuren?

Jag har hästar och hundar och det är mitt ansvar att se till att de mår bra och att INGET/INGEN ska kunna skada dem och vet du...

Det kallas för ansvar att se till att de som är i din vård inte kommer till skada på något sätt.

Självklart ska man se till att sina djur inte kommer till skada på något vis! Kanske inte så lätt alla gånger om man inte har hunnit satt upp "rovdjursstängsel" eller har fått det godkänt.

Jodå jag har själv höns:) Dom flesta hönserier som jag vet har sina höns inne om man har en stor skala.

Klart att man ska ta ansvar om sina djur. Men för en jägare som får sin hund, som tycker om att få springa i skogen och få jaga är det bästa den vet dödad av varg hur ska man göra då?? Ska vi hålla alla jakthundar kopplade framöver?

Tycker du det är rimligt att plantera ut varg för flera miljoner som vi skattebetalare fått betala? Och hur kommer det att se ut inom kort när det föds valpar kors och tvärs? Tyvärr tror jag det kommer gå så långt att ett barn blir tagen av varg innan folk förstår!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Allt fler katter drabbas av bakterien salmonella, enligt Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA). ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Företag som sedan senaste reformen av jordbruksstöden inte fått direktstöd på grund av att de haft fel verksamhet vid sidan om...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den djurinspektör som fått föreläggande för att sakna tillstånd för sin hästhållning får rätt i förvaltningsrätten. Hästhållningen anses...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp