Bukefalos 28 år!

Stora kostnader efter vargangrepp

Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Vem här menar att vargen inte ställer till problem? På den punkten är förmodligen alla eniga. Här i denna diskussionen är det snarare vargmotståndarna som är oresonliga. Där låter de snarast som vi går emot en ekonomisk katastrof om vi har vargar. I början av tråden skrevs det exempelvis att kobönder är så rädda för vargangrepp (där vargar förmodligen ligger nära botten på listan vad djuren kan råka ut för) att de lägger ner, vi skulle få importera allt kött osv.

Kan du nämna någon här som anser att vargen inte kan ställa till problem?

Var exakt i tråden skrevs det om kobönder? Möjligen om fd kobönder, som slagit om sitt jordbruk till ranchdrift och satsat miljoner på köttdjur, tex får och nöt av köttras, en produktion som nu är hotad och miljoner (även av våra skattepengar) som riskerar rinna ut i sjön.

Inga bönder, ingen mat....DÅ MÅSTE vi importera....vargen är så klart inte den enda orsaken...det förstår väl varenda vuxen människa som har någon som helst insikt om hur jordbrukspolitiken drivits dom senaste decennierna....men vargen blir kanske sista spiken i kistan...det är en enda stor lekstuga, alltihopa, där tjänstemän sitter och "leker" med våra skattepengar och våran framtid...vargen är EN sån lekstuga...det finns många fler....men just i den här tråden handlar det om vargen...
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Var exakt i tråden skrevs det om kobönder? Möjligen om fd kobönder, som slagit om sitt jordbruk till ranchdrift och satsat miljoner på köttdjur, tex får och nöt av köttras, en produktion som nu är hotad och miljoner (även av våra skattepengar) som riskerar rinna ut i sjön.

Men jag tror att de flesta bönder håller med mig om att det är oron för djuren som är det värsta. Framförallt de som redan har blivit drabbade, att gå runt med magont och undra hur det ser ut när jag kommer ut till betet idag. Det har ju faktiskt skett angrepp även där det finns rovdjursstängsel. Flera lantbrukare har redan lagt av för att de inte orkar med den oron, både de som fått får och nöt slagna.

Här..........
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Menar du den vargen som haltade och visade sig vara skadeskjuten? Det fanns alltså en högst rimlig förklaring till den vargens beteende men det pratades det inte så mycket om.

OK, var det därför länsstyrelsen gick ut med att det inte var samma varg?

Först kom det in ansökningar om skyddsjakt på en "haltande" oskygg varg som länsstyrelsen avslog:
http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/nyheter/2012/Pages/nej-till-skyddsjakt-pa-varg-i-soderbarke.aspx

Sen när en (annan?) varg var synlig vid en skola så beslutades det om skyddsjakt, men då var det inte samma varg (alltså inte den som haltade).
http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/nyheter/2012/Pages/skyddsjakt-pa-nargangen-varg-i-soderbarke.aspx
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Inga bönder, ingen mat....DÅ MÅSTE vi importera....vargen är så klart inte den enda orsaken...det förstår väl varenda vuxen människa som har någon som helst insikt om hur jordbrukspolitiken drivits dom senaste decennierna....men vargen blir kanske sista spiken i kistan...det är en enda stor lekstuga, alltihopa, där tjänstemän sitter och "leker" med våra skattepengar och våran framtid...vargen är EN sån lekstuga...det finns många fler....men just i den här tråden handlar det om vargen...

Så du tror att flertalet böner kommer att lägga ner för vi har några hundra vargar? Även den stora majoritet som inte ens har några får ( det enda djurslag som är utsatt i någon märkbar omfattning)?

Hur blir vargarna spiken i kistan för spanmålsodlaren eller mjölkbonden?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Men om det finns varg och inte är några större problem- varför ska man då hetsa upp sig för något som ändå fungerar?

Inget större problem? Hur menar du då? Det var ett stort problem för dom som drabbades...

Tycker du att det fungerade? Länsstyrelsen avslog skyddsjaktsansökan först, och först efter att det "hänt något" så inser man allvaret och godkänner ansökan.... i slutändan är det vargen som drabbas värst....

...så vem är mest vargvän tycker du? Den som blundar för problemen och målar upp någon fantastisk vision om det "naturliga ekosystemet" och hånar allt och alla som oroar sig och/eller som får problem....eller den som faktiskt inser allvaret och lyssnar på folks oro och jobbar med vargfrågan utifrån det?

I vilket scenario tror du vargen har störst chans att överleva? Genom att förtrycka människor? Eller genom att lyssna på människor?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Kobönder? Var då? När du säger kobonde så tänker jag mjölkkor, men du menar kanske att det handlar om kötdjur?

Det är faktiskt ovässentligt för frågan om Trissa syftade på de som har nöt av köttras eller för mjölkproduktion, det framgår inte av Trissas inlägg vilken typ av nötkreatur som avsågs och inte av mitt inlägg heller.

Det är bara smått löjligt att dividera om vilket, vargen skiter i vilket (och skiter i nöt i stort, nästan inga dödade) och oavsett om man har köttdjur eller mjölkdjur så är det till att vara överkänslig om man lägger ner pga varg. Kan det vara så att du slingrar dig månde? För att jag kunde påvisa att det skrivits?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Så du tror att flertalet böner kommer att lägga ner för vi har några hundra vargar? Även den stora majoritet som inte ens har några får ( det enda djurslag som är utsatt i någon märkbar omfattning)?

Hur blir vargarna spiken i kistan för spanmålsodlaren eller mjölkbonden?

Du blundar för helheten, minskat antal köttdjur, minskad efterfrågan på djurfoder, utan efterfrågan på djurfoder blir det minskad efterfrågan på spannmål, minskad efterfrågan på spannmål leder till dålig ekonomi för spannmålsbönderna...

Minskat antal köttdjur, merkostnader för möjlkbonden att hålla alla tjurkalvar och kvigor som inte blir mjölkkor, merkostnader för mjölkbonden, ändå svårare att få det att gå runt...avveckling och neddragningar och ändå mindre efterfrågan på spannmål (foder) och ändå sämre ekonomi för spannmålsbönderna som till slut också måste börja avveckla...

Inga köttdjur....inget spannmål...ingen mat på bordet för människor heller...

Jaa, det är ett skräckscenario...men det pågår mitt framför ögonen på oss redan...vargen är ETT av problemen....men varför ska vi lägga så mycket resurser på något som ställer till än mer problem där det redan finns så mycket andra problem som vi skulle behöva lösa först? Jag tycker det är vansinne, vilda vargar i skogen är en lyx som vi egentligen inte har råd med...
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Men på vilket sätt påverkar vargen mjölk och nötköttsproduktionen? Så för att vargen tar en handfull av de 500000 nöt ( kalvar oräknade i antalet) så kommer så kommer hela jordbruket att haverera? Statistiken skiljer inte på nöt i köttproduktion och nöt i mjölkproduktion så vi får räkna in både och i dödandet. Förra året dödades 8 nöt inklusive försvunna av vargen.

Tala om skräckscenario? Hur får du ihop det?
 
Senast ändrad:
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Det är faktiskt ovässentligt för frågan om Trissa syftade på de som har nöt av köttras eller för mjölkproduktion, det framgår inte av Trissas inlägg vilken typ av nötkreatur som avsågs och inte av mitt inlägg heller.

Det är bara smått löjligt att dividera om vilket, vargen skiter i vilket (och skiter i nöt i stort, nästan inga dödade) och oavsett om man har köttdjur eller mjölkdjur så är det till att vara överkänslig om man lägger ner pga varg. Kan det vara så att du slingrar dig månde? För att jag kunde påvisa att det skrivits?

Nej det gör jag inte. Om du syftade på möjlkbönder så tänker jag att dom djuren då står inne i ladugårdar/lösdriftsstallar och ju är mer skyddade. Då blir ditt påstående lite mer hånfullt.

Kobönder kallar vi dom som har mjölkkor. Köttbönder är dom som har köttraser. Därav att det har viss betydelse vad du avser.

Vargen skiter definitivt i vilket, men den har bra mycket svårare att komma åt möjlkkon inne i ladugården.

Sen undrar jag hur du kan avgöra om någon är överkänslig eller ej, har du koll på enskilda brukares sitution då?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

OK, var det därför länsstyrelsen gick ut med att det inte var samma varg?

Först kom det in ansökningar om skyddsjakt på en "haltande" oskygg varg som länsstyrelsen avslog:
http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/nyheter/2012/Pages/nej-till-skyddsjakt-pa-varg-i-soderbarke.aspx

Sen när en (annan?) varg var synlig vid en skola så beslutades det om skyddsjakt, men då var det inte samma varg (alltså inte den som haltade).
http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/nyheter/2012/Pages/skyddsjakt-pa-nargangen-varg-i-soderbarke.aspx

Man är väl inte säker på om det var samma varg som siktats de första gångerna som sedan sköts i Söderbärke men det här var ju ett år sedan - har det varit nya vargobservationer vid Vads skola sedan dess?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Precis, ordagrant "våra barn och barnbarn kommer inte ha mat på bordet".:laugh:

Att kött kan importeras billigare än det vi producerar i Sverige beror nog mer på långt högre ställda djurskyddskrav och vinter, djuren ska ha mer dyrt skydd och foder än andra länders möjlighet till mer åretruntgående ute.

Ja det är billigare att importera. Och det tycker jag är fel. Vi ska stödja svenska bönder så gott det går.Problemet är inte så värst stort nu men fortsätter vargen att föröka sig kommer det bli ett stort problem innan folk får upp ögonen, och inte bara för bönder. Jag kan förstå om bonden ledsnar till slut och då inte bara pga av rovdjuren.Några verkar tycka att nån nöt här och nått får där inte är nått att klaga på...skulle vilja höra er om eran katt,häst, hund blev utsatta...
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Tycker du att det fungerade? Länsstyrelsen avslog skyddsjaktsansökan först, och först efter att det "hänt något" så inser man allvaret och godkänner ansökan.... i slutändan är det vargen som drabbas värst....

Men hallå! Även om ansökan om skyddsjakt blir avslagen så innebär det ju verkligen inte att vargen inte får skjutas, du liksom insinuerar så ganska ofta.

Om den angriper går det faktiskt skjuta den på plats, utan lov på ansökan. Angriper den inte igen så är det bra, då behövs ju ingen skyddsjakt, den gången eller kanske för den vargen.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Ja det är billigare att importera. Och det tycker jag är fel. Vi ska stödja svenska bönder så gott det går..

Det går inte genom lag, vi är med i EU och då är gränser öppna för billigare livsmedel. Vi kan välja att inte handla billigt eller utländskt, men vem gör det?

Jag köper massvis från utlandet, bananer, apelsiner, avokado,vindruvor, päron, räkor, fisk, nötter, linser, bönor, kikärtor och säkert en och annan skinka.

Jag vet inte om jag tycker det är fel precis, köper inte du sånt?.

Norge är inte med i EU och de kan och har stoppat import på vissa livsmedel för att stärka sina egna.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Vilka regler det är för utevistelse spelar mindre roll med tanke på att vargens nästan obefintliga diet av nöt. 0,02‰ av nötkreaturen dödades av varg förra året och då är inte kalvarna medräknade i antalet djur.

PS. Även kor går ute på sommaren, åtminstone om man följer lagen.

Ja man är överkänslig för något när man reagerar för minsta lilla oavsett om det gäller pollen, oväsen eller risk för vargattacker.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Några verkar tycka att nån nöt här och nått får där inte är nått att klaga på...skulle vilja höra er om eran katt,häst, hund blev utsatta...

Samma resonemang, men hunden kan man faktiskt passa och behöver inte släppa löst på långt håll eller utan uppsikt i vargrevir.

Vi passar vår hund, vi har ganska gott om lo.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Problemet är inte så värst stort nu men fortsätter vargen att föröka sig kommer det bli ett stort problem innan folk får upp ögonen, och inte bara för bönder. hund blev utsatta...

Du planerna är att halvera nuvarande vargstam eller så, åtminstone förelslår rovdjursutredningen. Risken för en kraftigt ökad stam är väl någonstans mellan obefintlig och minimal. I ljuset av att du anser att problemet inte är så värst stort nu och man föreslår att halvera det inte så värst stora problemet så kan du sova lugnt. Vargen kommer inte att orsaka jordburkets kollaps, faller det samman så lär det ha helt andra orsaker.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Men hallå! Även om ansökan om skyddsjakt blir avslagen så innebär det ju verkligen inte att vargen inte får skjutas, du liksom insinuerar så ganska ofta.

Om den angriper går det faktiskt skjuta den på plats, utan lov på ansökan. Angriper den inte igen så är det bra, då behövs ju ingen skyddsjakt, den gången eller kanske för den vargen.

Nej, det var innan den nya lagen. Sen undrar jag vad det har med saken att göra egentligen? Det jag från början ville påvisa var att det utanför solis egen knut pågick ett ganska allvarlig incident trots att solis påstår att vargarna i Dalarna dom syns inte till i tätorterna, dom finns bara i dom stooora skogarna...
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Du blundar för helheten, minskat antal köttdjur, minskad efterfrågan på djurfoder, utan efterfrågan på djurfoder blir det minskad efterfrågan på spannmål, minskad efterfrågan på spannmål leder till dålig ekonomi för spannmålsbönderna...

Minskat antal köttdjur, merkostnader för möjlkbonden att hålla alla tjurkalvar och kvigor som inte blir mjölkkor, merkostnader för mjölkbonden, ändå svårare att få det att gå runt...avveckling och neddragningar och ändå mindre efterfrågan på spannmål (foder) och ändå sämre ekonomi för spannmålsbönderna som till slut också måste börja avveckla...

Inga köttdjur....inget spannmål...ingen mat på bordet för människor heller...

Jaa, det är ett skräckscenario...men det pågår mitt framför ögonen på oss redan...vargen är ETT av problemen....men varför ska vi lägga så mycket resurser på något som ställer till än mer problem där det redan finns så mycket andra problem som vi skulle behöva lösa först? Jag tycker det är vansinne, vilda vargar i skogen är en lyx som vi egentligen inte har råd med...

Hur i jisses kan du få ett sådant skräckscenario,mena på att det pågår nu mitt framför ögonen? på ca 8 dödade nöt i hela Sverige?:meh:

Biologisk mångfald kan aldrig vara lyx.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Allt fler katter drabbas av bakterien salmonella, enligt Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA). ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Företag som sedan senaste reformen av jordbruksstöden inte fått direktstöd på grund av att de haft fel verksamhet vid sidan om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den djurinspektör som fått föreläggande för att sakna tillstånd för sin hästhållning får rätt i förvaltningsrätten. Hästhållningen anses...
Svar
2
· Visningar
964
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp