Bukefalos 28 år!

Stora kostnader efter vargangrepp

Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Rovdjur är en naturlig del av kretsloppet, de håller efter bytesdjuren, de gallrar ut de svagare individerna och äter upp dem och håller antalet i schack. Det blir färre trafikdöda, färre skador på grödor mm. Med rovdjuren som håller efter viltet så blir det troligen färre jaktolyckor också då behovet av jakt minskar.

Lägger till, vargens bytesdjur är viktiga för andra djur ffa under vintern, allt från fåglar till andra rovdjur.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Tyvärr så kommer inte det att fungera. Det är alldeles för tätbebyggt idag för att vargen ska kunna leva så. Den jagar det som är lättillgängligt och det kommer bla vara tamboskap som är fullt friska!Det finns en anledning till att våra förfäder ville utrota den.

Det fungerar ganska bra i andra länder som har varg. Och vi har inte ens så många, bara 3-400 stycken.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Eller så undviker du kärnfrågan, är det viktigare med vargar i tätbebyggelse än ett fungerande jordbruk?

Nja,vad gäller varg i tätbebyggelse har jag inget emot skyddsjakt, och mycket av jordbruket för övrigt fungerar både utan varg och med bra staket.:sneaky:
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Istället för att fokusera på och lägga resurserna på att bevara/bygga upp det vi i slutändan är beroende av för vår egen överlevnad, så lägger vi resurserna på att bygga upp en vargstam som vi inte har nån som helst nytta av i en framtid.

Drog du inte in björn också?- vill du utrota även dem?:meh:
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Paradoxalt nog precis tvärtom, dom tom konkurerar med den mat vi själva behöver och gör det ändå dyrare att producera inhemska livsmedel, mer bidrag behövs, och desto större blir skattetrycket...desto mer "väljer" svenskar "billigt" från utlandet....desto mer bidragsberoende blir bönderna....desto mer kan du sitta här och håna det faktum som du själv varit med och skapat....:mad:

:D

Nog är vi ett sådant välfärdsland att vi kan dela med oss lite älg och rådjur till några hundratal vargar.
Och angående ditt uppfattade hån- nej, jag tycker inte särskilt synd om denna bondesammanslagning vad gäller kostnad för stängsling, rätt liten del på ca 2500-3000 ha jordbruk.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

:D

Nog är vi ett sådant välfärdsland att vi kan dela med oss lite älg och rådjur till några hundratal vargar.
Och angående ditt uppfattade hån- nej, jag tycker inte särskilt synd om denna bondesammanslagning vad gäller kostnad för stängsling, rätt liten del på ca 2500-3000 ha jordbruk.

Det handlar inte bara om stängsling, även om det är en viktig och kostsam bit förstås. Överallt är det heller inte möjligt att sätta upp rovdjurssäkra staket, och man får inte glömma att de kräver mycket underhåll.

Men jag tror att de flesta bönder håller med mig om att det är oron för djuren som är det värsta. Framförallt de som redan har blivit drabbade, att gå runt med magont och undra hur det ser ut när jag kommer ut till betet idag. Det har ju faktiskt skett angrepp även där det finns rovdjursstängsel. Flera lantbrukare har redan lagt av för att de inte orkar med den oron, både de som fått får och nöt slagna.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Du verkar förstora upp problemen ordentligt. Förra året dödade/ skadade/saknades 8 nöt av varg och det fanns runt en halv miljon nötkreatur över året i Sverige.
Samma siffror för får (lamm oräknade) är 300.000 och ca 300 dödade (400 inkl saknade och skadade).
Om kossornas ägare går omkring och har ont i magen eller säljer sina djur för att en handfull eller två blir rivna av vargen så har de inte mycket bekymmer här i världen. Inte ens när det gäller får är det någon hög procent som tagits av vargen, det finns betydligt värre saker att drabbas av. Vi lever inte i en skyddad miljö direkt, massor av djur har dött av annat, långt fler skulle jag tro.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Lägger till, vargens bytesdjur är viktiga för andra djur ffa under vintern, allt från fåglar till andra rovdjur.

Återigen, det är inte dom vilda bytesdjuren som är problemet, utan att vargen fäller tamdjur som ju inte går tillbaks i nåt slags kretslopp alls...
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Mycket av kritiken mot varg kommer från jägare som ser konkurrens om viltet.

Nej den största kritiken mot vargen kommer från lantbrukare som får sina djur dödade och lemlästade av varg, samt får onödigt stora omkostnader och arbete med att hålla vargen borta...

Jag är själv ingen jägare och har ingen jägartradition inom familjen/släkten heller, inte ens långt tillbaks i släktleden, dock har vi bönder och lantbruk i tradition i min släkt....och ja...vargens framfart oroar mest pga den förödelse och merkostnad den ställer till med...
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Menar du att jägare inte kritiserar? Eller vad handlar ditt nej om? Jag skrev aldrig vem som kom med störst kritik, det är vanskligt att avgöra. Självklart hör du mer kritik från bönder än från jägare om du umgås mest med bönderna.

Vad som är onödigt och nödvändigt kan man alltid diskutera.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Nej den största kritiken mot vargen kommer från lantbrukare som får sina djur dödade och lemlästade av varg, samt får onödigt stora omkostnader och arbete med att hålla vargen borta...

En del av det beror på fritt utsläppta djur utan staket, annat på -trots bidrag-stängsel mindre bra skött.

Hundproblem?, hundar som lemlästar och sargar? inget problem?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Det fungerar ganska bra i andra länder som har varg. Och vi har inte ens så många, bara 3-400 stycken.

Så du tror att vi bara har 300-400? Om vi har så några, hur kommer det sig att dom syns till var och varannan dag?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Så du tror att vi bara har 300-400? Om vi har så några, hur kommer det sig att dom syns till var och varannan dag?

Så om 3-400 st bara är några då får alltså 3-400 st finnas?

En del kanske har sett hund ibland, ringer till tidningen....
Andra har sett varg men väldigt många kanske ser samma varg och ringer tidningen...
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Du verkar förstora upp problemen ordentligt. Förra året dödade/ skadade/saknades 8 nöt av varg och det fanns runt en halv miljon nötkreatur över året i Sverige.
Samma siffror för får (lamm oräknade) är 300.000 och ca 300 dödade (400 inkl saknade och skadade).
Om kossornas ägare går omkring och har ont i magen eller säljer sina djur för att en handfull eller två blir rivna av vargen så har de inte mycket bekymmer här i världen. Inte ens när det gäller får är det någon hög procent som tagits av vargen, det finns betydligt värre saker att drabbas av. Vi lever inte i en skyddad miljö direkt, massor av djur har dött av annat, långt fler skulle jag tro.

Om mina trettio tackor blir skadade och dödade så gör väl inte det att min förlust blir mindre för att det "bara" är 270 andra som också rivs? Du har uppenbarligen inte fattat att som lantbrukare bryr man sig om sina djur, och dessutom är det ett levebröd. Men visst, det är kanske inte så lätt att fatta vad djuren betyder när man själv tydligen inte har den förmågan till empati. Vad har det med saken att göra att djur dör av andra orsaker, diskussionen här gäller ju vargen?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Så om 3-400 st bara är några då får alltså 3-400 st finnas?

En del kanske har sett hund ibland, ringer till tidningen....
Andra har sett varg men väldigt många kanske ser samma varg och ringer tidningen...

Det är du som tycker det är några inte jag.

Ja det stämmer att många tar fel. Men besiktningsmänn tar nog inte lika fel som vanliga Svensson.

Men hur mycket ska vargen få kosta? Är det värt det?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Om mina trettio tackor blir skadade och dödade så gör väl inte det att min förlust blir mindre för att det "bara" är 270 andra som också rivs? Du har uppenbarligen inte fattat att som lantbrukare bryr man sig om sina djur, och dessutom är det ett levebröd. Men visst, det är kanske inte så lätt att fatta vad djuren betyder när man själv tydligen inte har den förmågan till empati. Vad har det med saken att göra att djur dör av andra orsaker, diskussionen här gäller ju vargen?


Att det finns väldigt mycket mer att oroa sig för där risken är mycket större, oroar man sig mer än vad som är rimligt, exempelvis slutar ha kor för att det finns risk att vargen tar dem så är det dags att söka hjälp för sina problem. När det gäller fåren så finns det åtminstone en reell risk men den är fortfarande väldigt liten om man har ordentliga stängsel, det handlar om promillen som blir dödade, risken är liten totalt sett. Större i områden med varg givetvis och nästan obefintlig där vargar bara kommer in då och då om någon gång.

Och vad det har med tråden att göra? Jo vi kever i ett samhälle där vargen är en risk bland många, inte den enda, och då är det rimligt att ge ett perspektiv på saker. Det finns en risk att vargen tar tamboskap, man kan minska risken och får dessutom ekonomisk hjälp. Om vargen är framme trots allt så får man dessutom ekonomisk ersättning för detta. Det är inte så att de stackars djurägarna får stå för hela notan även om det eventuellt finns fog för att höja ersättningen så står svenska folket för stora delar av kostnaderna.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Det är du som tycker det är några inte jag.

Ja det stämmer att många tar fel. Men besiktningsmänn tar nog inte lika fel som vanliga Svensson.

Men hur mycket ska vargen få kosta? Är det värt det?

Eller så kan man fråga sig hur mycket vargen ska tvingas betala till människan? Ska de få finnas till eller ska alla få plikta med sitt liv? Som då vi beslutade oss för att utrota den för et par hundra år sedan och nästan lyckades.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Eller så kan man fråga sig hur mycket vargen ska tvingas betala till människan? Ska de få finnas till eller ska alla få plikta med sitt liv? Som då vi beslutade oss för att utrota den för et par hundra år sedan och nästan lyckades.

Tillräckligt mycket för att vara skygg för människan och inte uppehålla sig i närheten av bebyggelse och bland tamboskap. Och varför utrotade man vargen en gång tiden?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Tillräckligt mycket för att vara skygg för människan och inte uppehålla sig i närheten av bebyggelse och bland tamboskap. Och varför utrotade man vargen en gång tiden?

Det fanns många skäl, dels för att det var lagstadgat att man hjälpte till, dels för att de tog viltet och när bönderna fick rätt att jaga så tog viltet nästan slut konkurensen hårdnade och vargarna började ta tamboskapen också. Vi lyckades nästan utrota rådjur och älg också och utan mat inga vargar.

Hur mycket varg tycker du är lagom?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Allt fler katter drabbas av bakterien salmonella, enligt Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA). ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Företag som sedan senaste reformen av jordbruksstöden inte fått direktstöd på grund av att de haft fel verksamhet vid sidan om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den djurinspektör som fått föreläggande för att sakna tillstånd för sin hästhållning får rätt i förvaltningsrätten. Hästhållningen anses...
Svar
2
· Visningar
964
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp