Stora tecken = fux?

Thera

Trådstartare
Funderade på en sak häromdagen när jag körde bil.

Av de hästar jag träffat med stora tecken, som lykta eller bred bläs, så har en påfallande stor del varit fuxar.
(Dessutom har de ofta haft föräldrar utan vare sig fuxfärg eller stora tecken.)

Nån mer som har samma erfarenheter?
 
2_zpsec3f551b.jpg


Njae, vet inte om jag har samma erfarenhet. :) (Pappa fux med mycket tecken dock)
Fast hennes bläs kanske inte är bred nog? :p

Tillägg: Tycker jag ser bredbläsade hästar med alla möjliga grundfärger, inte tänkt på att det skulle finnas någon grundfärg som kändes överrepresenterad iaf.
 
Både ja och nej. Jag håller ju framförallt på med araber och det finns många spektakulära sabinos som är fuxar där. Samtidigt har jag sett många bruna med mycket krom. Det beror väldigt mycket på blodslinjerna men jag skulle säga att de engelska dominerar när det gäller flashiga tecken.
 
Det stämmer ju ganska bra på mitt förra avelssto iaf haha :D (såld)

mörkbrun med en nästan obefintlig stjärn.

Hon har hittills producerat 3 fuxar varav 2 med betydligt mer vitt.

Får se hur den fjärde ungen kommer se ut....

-11 ( bara en vit kota) e.Zuidenwind
226540_10150176478491344_3805691_n.jpg


-12 (skjuten stjärn, två vita strumpor bak) e.Highcruiser
944729_10151500062256344_1227838618_n.jpg


-14 stjärn och snopp, 4 vita strumpor) e.Luxus cml
10509539_10152266044936344_4723220853333483214_n.jpg
 
Jag har inte gjort den reflektionen, jag tycker att de lika gärna kan ha andra färger. De halvblodshingstar som dominerat sedan 70-talet i att lämna avkommor med mycket tecken var inte fuxar. Ceylon 454 var brun och Ganesco 503 var svart. Däremot så tror jag att de fick sina anlag från två fuxar.

Ceylons morfars morfar Ruster hade stora flikiga tecken och var fux
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10283703

Ganescos mormors mor Gakenda var också fux med stora vita tecken, syns kanske inte så bra på denna bild http://www.sporthorse-data.com/d?i=10283040
 
Funderade på en sak häromdagen när jag körde bil.

Av de hästar jag träffat med stora tecken, som lykta eller bred bläs, så har en påfallande stor del varit fuxar.
(Dessutom har de ofta haft föräldrar utan vare sig fuxfärg eller stora tecken.)

Nån mer som har samma erfarenheter?

På islandshäst finns statistik vill jag minnas. På just tecken kontra färg, och att tecken är vanligare på fuxar. Även om man ser till avkommor till hästar med tecken, det är vanligare att fuxavkommorna ärver tecknen. :p Jag ska googla och se om jag kan hitta!

Fanns teorier om att fuxfärgern är mer "genomsläpplig" för de vita fälten, typ.
 
När vita tecken kommer på tal är den första som dyker upp i huvudet Pentagon 925
och han var ju brun, men lämnar i regel stora och många tecken på sina avkommor.

Annars är väl min egen erfarenhet av stora tecken att fuxar verkar vara mer representerade i sambandet.
 
Jag tycker mig ha sett många bruna hästar med mycket vitt också. Av de få hästar med lykta som jag sett har alla varit bruna. Sen har jag en fux med mycket vitt själv, men det verkar ligga i generna då hon är efter Briar.
 
Jag har gjort samma iakttagelse. Googlade lite snabbt nu och fann ett examensarbete som berör ämnet:

"The third hypothesis was that chestnut colored horses would show more extensive white markings. White markings are more extensive among chestnuts than bay or black horses. This was found both among the offspring and among the control group."
 
-11 ( bara en vit kota) e.Zuidenwind
226540_10150176478491344_3805691_n.jpg


-12 (skjuten stjärn, två vita strumpor bak) e.Highcruiser
944729_10151500062256344_1227838618_n.jpg


-14 stjärn och snopp, 4 vita strumpor) e.Luxus cml
10509539_10152266044936344_4723220853333483214_n.jpg

Kollade på många Zuiedenwind när jag kollade på häst nu i höstas, de är verkligen brun-bruna :)
Hur i Hälsingland tar man bort bilder vid citatsvar?
 
Jag kombinerade Ganesco- och Ceylon-blod och hoppades på en rikligt målad häst. Detta är Celia e Lambourgini - Ceylon...söt som bara den men inte särskilt brokig. Hon har en minimal bukfläck.

IMG_2720_zps23e167c7.jpg
 
jag upplever att det var mest fuxar för en tid sedan, ~10-15 år kanske men att det nu har börjat jämna ut sig, mycket tack vare Luxus och SO t ex :)
 
Ganescos mormors mor Gakenda var också fux med stora vita tecken, syns kanske inte så bra på denna bild http://www.sporthorse-data.com/d?i=10283040

Har fått många roliga historier om färg och Ganesco-avkommor (hade själv en avblekbar skimmel med överknäetstrumpa och bukfläck samt stor bläs e: Ganesco).

Mest udda historien var en i personalen på Helsingborgs stordjursavdelning som direkt tittade på min, skrattade och sa: ja, det syns ju vem som är far till den. Han hade själv en Ganescoavkomma som var rödskimmel med stora fläckar på konstiga ställen (bl a på låret).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 286
Senast: MML
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 035
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 568
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp