Bukefalos 28 år!

Stora tecken = fux?

På islandshäst finns statistik vill jag minnas. På just tecken kontra färg, och att tecken är vanligare på fuxar.
Karl Eriksson, professor på SLU för längesedan, skrev om färger långt innan Furugren och han konstaterade också att fuxar oftare har vita tecken. Om jag minns rätt skulle det vara dubbelt så vanligt på fux som på brunt. Jag har också hört en uppgift om att bruna med vita tecken oftare har ett fuxanlag men det vet jag inte om det stämmer.
 
jag upplever att det var mest fuxar för en tid sedan, ~10-15 år kanske men att det nu har börjat jämna ut sig, mycket tack vare Luxus och SO t ex :)

Men nu förstår jag inte riktigt hur du tänker.
Sir Oldenburg antar jag att SO betyder och han kan ju inte lämna fux.
Men vad har Luxus med saken att göra? Han är ju fux själv och han själv kan inte bidra till att det jämnar ut sig och blir färre fuxar
 
Men nu förstår jag inte riktigt hur du tänker.
Sir Oldenburg antar jag att SO betyder och han kan ju inte lämna fux.
Men vad har Luxus med saken att göra? Han är ju fux själv och han själv kan inte bidra till att det jämnar ut sig och blir färre fuxar

För det första var dom bara två exempel tagna eftersom dom är populära just nu, till skillnad från just Briar som var poppis för 10-15 år sedan, en tid då jag upplevde det var vanligare med just fuxar med mycket vitt mycket tack vare Briar. Både Luxus och SO, men ja BRIAR också om ni blir nöjda, lämnar ofta mycket vitt. Jag upplever att färgaveln är mer utbredd idag till att man vill ha svarta dressyrhästar och gärna med mycket tecken och därför i större utsträckning väljer att inte lägga fux + fux, därav att det idag är vanligare med dressyrstammade med mycket vitt som är icke-fuxar än på Briars tid för ett decennium sedan.
Med att det börjar jämna ut sig menar jag att för 10-15 år sedan var det väldigt svårt att hitta nåt annat än fux med mycket vitt. Idag är det lite lättare. Jag har inte gett nån hint av att tycka dom är likvärdiga i antal, det är fortfarande överlass på fux. :)

Och innan ni hakar upp er på nästa grej så ja, SO är väl mest representerad som fadershingst till icke-fuxarna med mycket vitt av naturliga skäl. Men jag har sett en dröse Luxus-ungar som inte är fuxar också (och givetvis en stor dröse som är fuxar).
Det Luxus gör är att lämna avkommor med mycket vitt, det är så han bidrar.

Detta är MINA tankar. Jag upplevde trådstarten som en reflekterande fråga och jag gav ett reflekterande svar :)
 
Karl Eriksson, professor på SLU för längesedan, skrev om färger långt innan Furugren och han konstaterade också att fuxar oftare har vita tecken. Om jag minns rätt skulle det vara dubbelt så vanligt på fux som på brunt. Jag har också hört en uppgift om att bruna med vita tecken oftare har ett fuxanlag men det vet jag inte om det stämmer.

Intressant!

På motsatt håll känns det som gulbruna ofta saknar tecken.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 087
Senast: Amha
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 479
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 567
Senast: MML
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 434
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp