Bukefalos 28 år!

Storlek på hage

D

Donkey

Jag vill veta hur stora hagar ni har till era hästar, sommar respektive vinter och hur många hästar ni har på den ytan. Själv har jag ca 1 hektar vinterhage till två stora plus tre ponnier och dubbla den ytan på sommaren.
 
Sv: Storlek på hage

Mina hästar (en häst och tre ponnyer) har en vinterhage på cirka fyra hektar. Sommarhagarna är i ungefär samma storlek, den ena lite större.
 
Sv: Storlek på hage

Jag har ca 3-4 hektar som vinterhage för 3 hästar. (2 shire och 1 minishettis, alla ston) Och vars ett hektar till hingstarna vintertid.
Sommartid så har stona 8-10 hektar och hingstarna vars 2 ibland mer. Hingstarna kommer in på nätterna då de fodras speciellt.
 
Sv: Storlek på hage

Jag har fyra isisar. Tre är unghästar så det är extra viktigt att vinterhagen är stor och kuperad. Vår mark är ca 5 ha men hälften har på senare år blivit för vått för hästar pga högt grundvatten, så vi har i praktiken drygt 2 ha att ge dem. Eftersom unghästarna skickas iväg för att gå i större flock på sommaren så löser det sej än så länge. Senare får man väl låna mark hos grannar för att ge dem bete på sommaren eller så. Det är ju viktigt att sommarhagen bara betas vartannat år för att förebygga parasiter. Vinterhagen är viktigt att ha stor och till sommarhagen flyttar man bara ut staketen lite allteftersom betet tryter, annars blir hästarna så tjocka.
 
Sv: Storlek på hage

Man brukar rekommendera 1 ha per halvblodshäst sommartid som riktmärke, men i minnet att de som regel kräver dubbelt så stor yta på sensommaren som på försommaren, och att betet är någorlunda välskött och frodigt.

Är bete magert behövs större yta, är hästarna små och lättfödda behöver de kanske mycket mindre yta för att inte riskera fång och fetma.
 
Sv: Storlek på hage

vinterhage har jag hästarna 2 o 2, då har de ca 0,5 ha gärna sandad/grusad/dränerad

Sommar 1-2 h/ hage
 
Sv: Storlek på hage

Jag har fyra hästar på 3-3,5 ha nu vintertid.
Sommarhagarna är 3 ha styck (2 st). Vinterhagen de går i nu var sommarhage, men i år ska jag begränsa betet lite (med risk för fettma och fång osv).
 
Senast ändrad:
Sv: Storlek på hage

Mina hästar, ett halvblod en d-ponny och en 2-årig kallblodstravare, har ca 2 ha vinter hage med mycke skog. Sen har jag två st sommar hagar som är ca 2-2,5 ha st.
 
Sv: Storlek på hage

Mina två har 1 ha vinter hage och 1 ha sommarhage. Sommarhagen är då ett problem,då det är sådd klövervall när vi köpte så det är alldeles för mycket mat så den slår vi ofta på sommaren och tar även in 1 extra häst ibland.
 
Sv: Storlek på hage

Vår vinterhage är ca ett halvt hektar. Kommer stå 2 ev 3 hästar där. Sommarhagen är mellan 2-3 hektar.
 
Sv: Storlek på hage

kl
måste fråga bar...hur mycket är 1 ha? :o
 
Sv: Storlek på hage

vi har 7hektar till 8 hästar.
vinterhagar en på 1, 5 hektar till 5 hästar och en på 1hektar till tre hästar.
sen har vi flera sommarhagar i varirerande storlek
 
Sv: Storlek på hage

Hästarna har ca ½ hektar var på vintern och på sommaren går de 2 eller 3 ihop på ca 1 hektar. Om det skulle bli dåligt så finns det fler hagar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 062
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 976
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 636
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp