Bukefalos 28 år!

Storlek på ridskolegrupper

J

Jonnah

Ni som rider på ridskola, inte privat alltså, hur stora är era gruupper?
Går just nu på en ridskola med ca 12 personer i varje grupp. Men funderar starkt på att byta til en annan ridskola, där man är max 6 i varje grupp:banana:. Ni som gått i både stor och liten grupp, tyckte ni att ni fick ut mer i den lilla gruppen? För det tror jag att man får. att instruktören har mer tid för en.

Hur är det på era ridskolor ute i landet?
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Nu är jag så "bortskämd" med att rida privat, så jag tycker det är jobbigt att bara vara 2 om jag rider med någon ibland :p

Men när jag red på ridskola tror jag de hade max 9 i gruppen, och det var trångt! Man fick inte mkt hjälp utan bara någon kommentar, kunde inte få speciellt mkt individuellt etc.
Ett litet tag red jag på en ridskola där man var max 3 personer i samma grupp, det var stoor skillnad!
Så jag tror inte du ångrar dig om du byter, sålänge undervisningen är bra såklart :)
 
Senast ändrad:
Sv: Storlek på ridskolegrupper

12 pers?
Har ni ett jättestort ridhus?

Vi är 6 personer i min grupp.
Det är lagom och skönt, för jag rider i vuxengrupp så vi har oftast stora hästar med på lektionerna.
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Det är precis så jag känt. Vissa lektioner kanske man har suttit och kämpat i en timma och bara velat skrika efter lite hjälp men så sen när man typ har gett upp och ska skritta av så får man ett "bra jobbat" av ridläraren fast man vet att de inte har tittat ett dugg för att de varit upptagna med sina gullgrisar (något jag för övrigt hatar, sluta särbehandla de som han föräldrar som är involverade!!!!:mad:)
Ska till den andra ridskolan och provrida på måndag, ska bli spännande!!:rofl:
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Tja, jag är rätt dålig på mått och så. men kan de va 30 meter på kortsidan, långsidan har jag ingen aning om:confused:.
Ja, vi e också en storhästgrupp. Det är bara jag och två till som envisas med att fortsätta rida ponnys:p så det blir rätt knöit ibland, speciellt när de kommer in nya i gruppen som inte kan hålla avstånden.
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Hej. Jag rider just nu i en grupp på ridskolan där det bara är dressyr och vi är max 4 st varje lektion, men på dom andra lektionerna så är det ca 8-9 st i varje grupp och i vissa fler. Att vi bara är 4 st i den gruppen jag rider i tycker jag är jättebra, för man får den hjälpen man behöver och ingen blir lämnad utanför utan ridläraren kan ge alla lika mycket uppmärksamhet.

Det borde vara ett maxat antal personer i varje grupp inte över 7-8 st. Rider man häst så blir det svårt för alla att få plats, och det är svårt att få något riktigt flyt i ridningen eftersom det alltid är någon i vägen. Jag är riktigt glad att jag började i den andra gruppen eftersom det är lättare att utvecklas som ryttare när ridläraren ser mer av hur ens ridning ser ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Storlek på ridskolegrupper

I min ridgrupp är vi 14st men förra terminen hade vi en hopplektion med 4st det var jättebra.
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

När jag fortfarande gick på ridskola var vi som värst 16 stycken i en... Helt sjukt. Och det i ett ridhus som var cirka 20x45. :crazy:
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Vi är ca 10 stycken, men har varit allt mellan 6 och 12. Och ja, vi har ett litet ridhus.

9 stycken är inga problem tycker jag, 10 börjar kännas trångt och 11-12 är för mycket, särskilt om man gör galloppövningar. Nu trivs jag så bra i stallet och ridläraren löser situationen ganska bra men om jag kunde välja skulle jag absolut gå i en mindre grupp. Det ger så himla mycket mer, både i uppmärksamhet från instruktören och att det inte blir så förbannat trångt.
Jag tror också att det är lättare att vara fler om hästarna är relativt lika i storlek och steglängd. Våra är allt mellan 99 och 155 cm höga och då blir det svårt att hålla avstånden och samtidigt koncentrera sig fullt på sin egen ridning.
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

På ridskolan är vi full grupp (12 st), ridhuset är 24x77 m. Ibland upplever man att ridläraren inte riktigt har tid med en, men ofatst så får man den hjälp man behöver.
När jag rider privatlektion på medryttarhästen är vi 2 st, vet inte hur stort ridhuset är där men det är mycket mindre. Och visst är det stor skillnad på att rida privatlektion på 2 st jämfört med ridskolans grupp, man får ut mcyket mer av lektionerna. :)
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Precis!
jag brukar rida en liten ponny men han vill gärna dra iväg i jääättelång galopp, så han brukar jag få jobba en del med, speciellt som det typ bara är jag och småbarnen som rider honom och när småbarnen rider får han typ springa som han vill, ingen samling där inte.
Nästan varje gång jag ridit honom och kommit där i galoppen så tro sjutton att det kommer en annan och rider ut mitt framför en och förstör alltihop så man måste börja om. Lite trist.
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Med nosarna i svansarna så... :crazy: Helt sjukt och fullständigt livsfarligt.

Fy fan vad glad jag är att jag har egen häst i dag!
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Beror (förstås) jättemycket på instruktörens förmåga! Det finns de som har många elever i grupperna men ändå lyckas se individerna - och tvärtom förstås, de som har få elever men är oengagerade!
12-14 elever i samma grupp låter onekligen väl många och jag kan inte tro att det är jättevanligt! Jag tror att 6-8 elever är vanligast på ridskolor och 4-6 på gruppträning.
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

När jag red på ridskola var vi 15 st i ett 20x60 ridhus...
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Jo det är klart. Förut hade jag en annan, men hon fick barn som hon slutade. Nu har vi en annan, och hon bryr sig nästan bara om de två- tre eleverna som har mammor som rider och är engagerade vid tävlingar och sånt. Man ska vara glad om man får tio minuter sammanlagt på en lektion och så betalar man ju för en timma. Självklart kan man ju inte få uppmärksamhet hela tiden och jag brukar gärna vilja få försöka själv innan de säger vad man ska göra, men om man som jag rider hemma med så vill man ju få ut mesta möjliga på ridkolan för att kunna ta med sig det man lärt sig hem och öva vidare.
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Vi är 8 personer i ett ridhus på 20x40 m. Kan kännas trångt ibland, om t.ex nån häst krånglar. Men så länge allt flyter på bra och folk planerar sin väg och tar hänsyn brukar det inte bli något problem!
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Usch, det låter jobbigt!:crazy:
Borde vara rätt jobbit för hästarna med, kan tänka mig att många inte gillar att springa runt och knö.
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

Nej precis, det brukar vara det som är problemet. Min grupp var supertajt innan, alla kände alla och visade hänsyn. Men förra året splittrades vi och det har kommit in en massa nya som bara "klampar fram" utan att ha en tanke på att de kanske red ut mitt framför någon.:mad:
 
Sv: Storlek på ridskolegrupper

När jag red på ridskola i en lägre grupp var vi cirka 15 st i ett ridhus på ca 20*40, det är verkligen en säkerhetsrisk tycker jag. Nybörjare, som knappt kan styra en häst ska rida så många i ett så litet ridhus.
När jag sedan bytte grupper blev vi mindre och mindre, men som minst var vi väl en 9-10 stycken.
Nu rider jag privatlektioner på min egna häst och efter 2 månader hos min nuvarande ridlärare har jag lärt mig mer än jag gjorde på 1 år på ridskolan :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 167
Senast: Hajfisk
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 483
Senast: Linn-Nora
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 699
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp