Bukefalos 28 år!

Stort problem!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stort problem!

du behöver inte vara sur på mig jag försöker bara ge tips du verkar ju vara sur o grinig på de flesta som försöker ge tips...

jag har själv haft en sån häst o då fick jag rida på bana mm innan jag kunde ge mig ut o då fick jag rida korta sträckor i tex trav o galopp o sen bryta av till skritt för annars fick jag inte stop på han...


det är faligt både för er o andra ekipage om man inte får stop på hästen!!!!!

Hur länge har du ridit då?????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag jag blir inte alls sur på alla andra!!!!!Bara på dig!!!!!!
 
Sv: Stort problem!

Tycker det samma ..


Men det finns inget skarpare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:mad:
Alla är så taskiga mot mig!!!!
Alla blir så sura och bara säger en massa dumma saker i mina trådar så jag funderar på att lägga av!!!!
 
Sv: Stort problem!

Troll??

Jag kollade alla dina andra inlägg och tycker du ska hålla dig på ridbanan tills du lärt dig rida och sen kan du rida på fälten.
 
Sv: Stort problem!

Jag tycker alla har blåst upp det här lite, det är ju inget att bli arg över direkt.

Se det såhär: du har fått tips på hur du ska lösa ditt problem, vissa har inneburit att du kanske inte ska rida på de ställen där han sticker men du har fått andra tips också. Ta åt dig allihop och gör ditt bästa, och glöm inte bort att hästens, din och andra ryttares säkerhet kommer i första hand.

För övrigt tycker jag att det räcker med den här diskussionen nu, för det enda som tillkommer är någon kommentar åt "ojojoj"-håller eller ett argt svar.

Nu ska vi vara glada och inte hålla på att älta!

Fred & kärlek! / M&M
 
Sv: Stort problem!

jag har ridit i ca 20 år.
jag försökte bara ge lite tips o vara snäll men men när man bara får gnäll tillbaka


varför inga kan ge dig tips på starkare bett är att du inte vet vad du har för något i dagens läge.

sen varför folk blir sura mm på dig kan bero på¨att du har ett sätt o skriva som är irriterande med en masssa !!!!! o sura gubbar!
 
Sv: Stort problem!

Troll??

Jag kollade alla dina andra inlägg och tycker du ska hålla dig på ridbanan tills du lärt dig rida och sen kan du rida på fälten.

Vi har ingen ridbana!!!
Vi har bara ett fält där vi rider!!!!
 
Sv: Stort problem!

släpp av tygeln, driv, låt hästen gå på ett par hundra meter, ligg gärna på en stor volt - typ 200 m i omkrets strax finner den att det är lite jobbigt, lättare sakta av då, upprepa till hästen går lungt och med lagom bjudning
hästar blir ju bara starkare när man drar i tyglarna
 
Sv: Stort problem!

släpp av tygeln, driv, låt hästen gå på ett par hundra meter, ligg gärna på en stor volt - typ 200 m i omkrets strax finner den att det är lite jobbigt, lättare sakta av då, upprepa till hästen går lungt och med lagom bjudning
hästar blir ju bara starkare när man drar i tyglarna

Tack så mycket!:):)
 
Sv: Stort problem!

Dessvärre så är det väl så att en häst som har dragit iväg i världens fart inte blir trött särskilt fort. I alla fall inte om det rör sig om en före detta galoppör. Och på vägen mot trötthet kan både det ena och det andra hända mer ryttaren. Att falla av i den hastigheten som det verkar röra sig om är livsfarligt!

Och jag är inte heller sur på dig, men jag ifrågasätter varför du rider en så pass stark och svårriden häst om du inte ens vet vad du har för bett? Det är ingen lek att galoppera så fort som du beskriver, det är farligt. För både dig och hästen.
 
Sv: Stort problem!

det handlar inte om att göra hästen trött utan att belöna för att den lyssnar på dig och att den inte skall tycka det är helkul att fara iväg utan att lyssna på ryttarens signaler, då handlar det om att aktivt rida hästen, helst på en volt, naturlitvis handlar det om att ryttaren bör ha både skicklighet och mod för uppgiften. en mer ovan ryttare bör ha nån på marken som kan det här och hjälper ryttaren, min filosofi är att jobba med hästen, inte mot, inte med skarpare bett och sånt...
 
Sv: Stort problem!

Dessvärre så är det väl så att en häst som har dragit iväg i världens fart inte blir trött särskilt fort. I alla fall inte om det rör sig om en före detta galoppör. Och på vägen mot trötthet kan både det ena och det andra hända mer ryttaren. Att falla av i den hastigheten som det verkar röra sig om är livsfarligt!

Och jag är inte heller sur på dig, men jag ifrågasätter varför du rider en så pass stark och svårriden häst om du inte ens vet vad du har för bett? Det är ingen lek att galoppera så fort som du beskriver, det är farligt. För både dig och hästen.

Jag vet att du inte är sur på mig och han är inte så stark som det låter som.Och han är 28 år och ingen gammal galoppör och hur ska jag kunna veta vad han har för bett om han inte ens är min???
Och det är jättesvårt att förklara hur han gör...:(
 
Sv: Stort problem!

det handlar inte om att göra hästen trött utan att belöna för att den lyssnar på dig och att den inte skall tycka det är helkul att fara iväg utan att lyssna på ryttarens signaler, då handlar det om att aktivt rida hästen, helst på en volt, naturlitvis handlar det om att ryttaren bör ha både skicklighet och mod för uppgiften. en mer ovan ryttare bör ha nån på marken som kan det här och hjälper ryttaren, min filosofi är att jobba med hästen, inte mot, inte med skarpare bett och sånt...

Det var det jag försökte förklara för de andra att det inte lönar sig med skarpare bett!;)
 
Sv: Stort problem!

Men du rider honom ju? Då måste du ju kunna se vad han har för bett. Och jag håller helt med, det har inte med bettets styrka att göra. Men om hästen drar iväg i full fart så har ryttaren förlorat kontrollen och det är då det blir farligt.

Undrar varför den här tråden inte har flyttats till Ridning, eftersom den tydligen inte berör galopphästar på något sätt?
 
Sv: Stort problem!

Jag vet att du inte är sur på mig och han är inte så stark som det låter som.Och han är 28 år och ingen gammal galoppör och hur ska jag kunna veta vad han har för bett om han inte ens är min???
Och det är jättesvårt att förklara hur han gör...:(

kolla på bettet innan du tränsar så ser du vad du har för bett eller så ser man det när man tränsar av o sköljer bettet.
 
Sv: Stort problem!

Men du rider honom ju? Då måste du ju kunna se vad han har för bett. Och jag håller helt med, det har inte med bettets styrka att göra. Men om hästen drar iväg i full fart så har ryttaren förlorat kontrollen och det är då det blir farligt.

Undrar varför den här tråden inte har flyttats till Ridning, eftersom den tydligen inte berör galopphästar på något sätt?

Jag har inte tänkt på att kolla vilket bett men jag ska kolla i morrn.
Och jag har kontroll över honom bara det att han inte är så lätt att få stopp på.
 
Sv: Stort problem!

Hur kan TS rida en häst utan att veta vad h*n stoppar i munnen på hästen? Någonstans står det inte rätt till...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 204
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp