Bukefalos 28 år!

Stort problem!

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Patrick_

Min medryttarhäst Patrik är skitpigg på travbanor och öppna fält.:rofl:Det är kul!!!
Men det värsta är att jag knappt får stopp på honom!
Vad ska jag göra.:confused:

Tacksam för svar!!:bow:

Kramizar Linnéa
 
Sv: Stort problem!

Mer dressyrarbete? Skarpare bett löser inte problemen i det långa loppet.

Förövrigt tror jag du ska söka lyckan om svar på dina frågor i ett annat forum.
 
Sv: Stort problem!

Är du dum eller!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag älskar honom ju!!:heart
Fattar du inte!!!!!!

har inte påstått att du inte älskar din häst.
Men om du inte klarar av din häst på dessa platser bör du inte rida där. Dels för att det är farligt för dig och dels för att du utsätter eventuellt andra ryttare/ kuskar för fara .
Rid dressyr tills du har mer kontroll på din häst och håll dej till en hastighet du behärskar när du väl kommer till situattionen.
Sen lär både du och din häst sig att efterhand behärska alla miljöer!
 
Sv: Stort problem!

Tror att det är många pållar som tycker det är kul att rejsa av sig lite ibland och då kan det vara svårt att få stopp på dem. Det handlar inte alltid om hur välriden hästen är, jag har själv en ponny som jag ridit i fyra år nu och går jättebra i både dressyr och hopp, men likväl kan han ibland vara lite svår att stoppa när vi är ute och galopperar.

Tänk på att rida i samlad galopp och att hästen ska vara lugn och sansad när du fattar galoppen. Så fort hästen börjar öka eller vilja dra ifrån så du känner att du inte har kontroll så bryt av till skritt eller trav direkt.

Träna på att galoppera bara ett par galoppsprång när ni rider ut och bryt sedan av, så att du vet att hästen lyssnar på dig och inte bara gör som han själv vill. Efterhand, när du vet att han saktar av när du ber honom om det, kan du länga galoppsträckorna.

Om hästen nån gång skulle sticka och det inte skulle funka att sakta av trots att du har tränat på det, prova att göra en så liten volt du bara kan och ge ledande tygeltag med innertyglen så att hästen hamnar på en liten liten volt. Från det läget är det mycket enklare att bryta av.

Du behöver inte låta bli att rida på fält etc bara för att hästen inte vill stanna, men tänk på att träna träna träna på att bara galoppera två tre språng och sedan bryta av. Då kommer du få en väldigt mycket mer lyhörd häst som är roligare och tryggare att rida ut på.

Lycka till! :) / Maja.
 
Sv: Stort problem!

har inte påstått att du inte älskar din häst.
Men om du inte klarar av din häst på dessa platser bör du inte rida där. Dels för att det är farligt för dig och dels för att du utsätter eventuellt andra ryttare/ kuskar för fara .
Rid dressyr tills du har mer kontroll på din häst och håll dej till en hastighet du behärskar när du väl kommer till situattionen.
Sen lär både du och din häst sig att efterhand behärska alla miljöer!

Det är så synd att ahan är så gammal bara.
 
Sv: Stort problem!

Tror att det är många pållar som tycker det är kul att rejsa av sig lite ibland och då kan det vara svårt att få stopp på dem. Det handlar inte alltid om hur välriden hästen är, jag har själv en ponny som jag ridit i fyra år nu och går jättebra i både dressyr och hopp, men likväl kan han ibland vara lite svår att stoppa när vi är ute och galopperar.

Tänk på att rida i samlad galopp och att hästen ska vara lugn och sansad när du fattar galoppen. Så fort hästen börjar öka eller vilja dra ifrån så du känner att du inte har kontroll så bryt av till skritt eller trav direkt.

Träna på att galoppera bara ett par galoppsprång när ni rider ut och bryt sedan av, så att du vet att hästen lyssnar på dig och inte bara gör som han själv vill. Efterhand, när du vet att han saktar av när du ber honom om det, kan du länga galoppsträckorna.

Om hästen nån gång skulle sticka och det inte skulle funka att sakta av trots att du har tränat på det, prova att göra en så liten volt du bara kan och ge ledande tygeltag med innertyglen så att hästen hamnar på en liten liten volt. Från det läget är det mycket enklare att bryta av.

Du behöver inte låta bli att rida på fält etc bara för att hästen inte vill stanna, men tänk på att träna träna träna på att bara galoppera två tre språng och sedan bryta av. Då kommer du få en väldigt mycket mer lyhörd häst som är roligare och tryggare att rida ut på.

Lycka till! :) / Maja.

Tack jag ska försöka!!:):)
 
Sv: Stort problem!

Du vet inte vad du har för bett? Och du störtgalopperar med en 28-årig häst på fält och travbanor?

Vojne... :confused:
 
Sv: Stort problem!

Ta hjälp av ägaren till att börja med. Du kanske inte är tillräckligt mogen för att ha ansvar för en egen häst?
 
Sv: Stort problem!

men då kanske det är bättre o hålla sig ifrån de ställena han drar på o rida på tex ridbana eller liknande innan man behärskar han....
 
Sv: Stort problem!

du behöver inte vara sur på mig jag försöker bara ge tips du verkar ju vara sur o grinig på de flesta som försöker ge tips...

jag har själv haft en sån häst o då fick jag rida på bana mm innan jag kunde ge mig ut o då fick jag rida korta sträckor i tex trav o galopp o sen bryta av till skritt för annars fick jag inte stop på han...


det är faligt både för er o andra ekipage om man inte får stop på hästen!!!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp