stressad hund

Låt det vara - det är hans påminnelse till dig att han behöver aktiveras.
Tyvärr tänker jag inte låta min hund hoppa och bita på mig. Hur skulle det se ut om jag måste ta upp mitt barn och han råkar bita han istället. Så det måste tränas bort :)
 
Men några förslag på vilken metod jag ska använda för att få bort kampandet med kopplet? Tror tyvärr inte det bara försvinner av sig själv även om han aktiveras mer, nu när han väl börjat med det :/

Håller helt med tidigare talare. Det stämmer förmodligen att det inte helt kommer att gå bort av sig själv (själv uppskattar jag dock att det är kul att kampa med kopplet, det betyder att jag så gott som alltid har en bra kampleksak tillgänglig om jag vill belöna ;)), men jag tror inte läget att ta itu med det är nu. Då kommer du bara (i bästa fall...) att undertrycka ett symptom - och saker lär söka sig ett nytt uttryck som du förmodligen skulle tycka ännu sämre om.

Däremot kan det vara en bra idé att jobba på lekregler! Men gör det separat från konfliktsituationer där du egentligen inte vill att han ska kampa.
 
<snip>

Hundar blir inte vad man gör dem till. De blir vad man gör dem till inom sina ramar. Inte alla passar inom de ramar man tänkt sig, och då måste man antingen förändra sina egna önskningar eller förändra hundens möjligheter.

Det har kan inte upprepas nog.

Tyvärr tänker jag inte låta min hund hoppa och bita på mig. Hur skulle det se ut om jag måste ta upp mitt barn och han råkar bita han istället. Så det måste tränas bort :)

Jag foreslar att du gar kurs. Vi kan omojligt forklara hur du ska gora nar vi inte sett dig och din hund och inte vet exact vad han gor och hur du reagerar. Du behover mer hjalp an vi kan ge dig har.

Jag har ocksa mycket aktiva rottisar som ar arbets narkomaner. Om de inte far anvanda hjarnan minst 5-6 dagar i veckan blir de ganska hopplosa att ha att gora med. Min tva aring beter sig som din ungefar ... min aldre rottis ar inte fullt sa kul att ha att gora med da. Hon ar varldens underbaraste, men far hon inte jobba sa hon kanner sig nojd blir hon vaktig, grinig och vill helst "fightas" med vem eller vad som helst. De maste fa jobba for att ma bra.
 
Tyvärr tänker jag inte låta min hund hoppa och bita på mig. Hur skulle det se ut om jag måste ta upp mitt barn och han råkar bita han istället. Så det måste tränas bort :)

Fast du kan ju inte gå ut med barn, andra hundar och sådant som inte fungerar. Du får i nuläget göra sådant som funkar, till du får bra hjälp med passande strategier att ta bort, inte befästa.
 
Fast du kan ju inte gå ut med barn, andra hundar och sådant som inte fungerar. Du får i nuläget göra sådant som funkar, till du får bra hjälp med passande strategier att ta bort, inte befästa.
Fast jag kan inte lämna ett litet barn ensamt. Som jag förklara har jag inte möjlighet till barnvakt varje dag och att inte gå med hunden är inte ens att tänka på :)
 
Fast jag kan inte lämna ett litet barn ensamt. Som jag förklara har jag inte möjlighet till barnvakt varje dag och att inte gå med hunden är inte ens att tänka på :)

Och därmed måste jag tycka att rasvalet är lite underligt. Det är föga förvånande att hunden bär sig åt så här. Det är vad som är att vänta av rasen när den är understimulerad. Det är en krävande ras.

Långt ifrån lämplig som familjehund, just för att den ofta kräver mycket av sina ägare.
 
Tyvärr tänker jag inte låta min hund hoppa och bita på mig. Hur skulle det se ut om jag måste ta upp mitt barn och han råkar bita han istället. Så det måste tränas bort :)
Det tränar du bort genom att träna andra saker med din hund och bygga upp eran kommunikation, inte genom att specifikt gå in och försöka träna "inte hoppa och bita"... Jag har också en ras med stort aktiveringsbehov och han kan också lägga sig till med olater under vanliga promenader om han är understimulerad. Är han aktiverad på ett bra sätt så fungerar promenaderna utan problem utan någon specifik "gå promenad träning".
Jag skulle gissa att eran schäfer är en sån individ som inte har så stort behov av aktivering alternativt har hittat en egen aktivering som inte stör er. Din Rottis försöker hitta på något att göra eftersom du inte erbjuder det och då blir det konflikt er emellan.
 
Och därmed måste jag tycka att rasvalet är lite underligt. Det är föga förvånande att hunden bär sig åt så här. Det är vad som är att vänta av rasen när den är understimulerad. Det är en krävande ras.

Långt ifrån lämplig som familjehund, just för att den ofta kräver mycket av sina ägare.
Kan tyvärr inte hålla med om det, kan vara en perfekt familjehund. Och är förvånad över att det inte är värre än vad det är. När han tappade all socialträning och fysisk aktivitet helt i 3månader, och sedan korta korta promenader (började på 10 min och ökade sedan) för att bygga upp benet igen. Ville bara ha tips på att få till problemet. Men får söka vidare :)
 
Kan tyvärr inte hålla med om det, kan vara en perfekt familjehund. Och är förvånad över att det inte är värre än vad det är. När han tappade all socialträning och fysisk aktivitet helt i 3månader, och sedan korta korta promenader (började på 10 min och ökade sedan) för att bygga upp benet igen. Ville bara ha tips på att få till problemet. Men får söka vidare :)
Du har fått många tips till problemet, jag vet precis hur det är med en understimulerad unghund, vi fick operera våran när han var 6 mån, fullständig vila i två veckor och sen började vi med tränings programmet från rehab avdelningen, har ni inte haft kontakt med någon sån? Vi hade träning i vatten på gå band en gång i veckan och varannan dag här hemma så hade vi backträning som ökade efter schema. Varje dag var det stretching och massage och vart eftersom han läkte så ökade träningsprogrammet. Mot slutet så snöpulsade vi en timme om dagen i intervaller. Jag var frustrerad många gånger under rehabtiden eftersom hunden klättrade på väggarna men socialträningen fick han desto mer av, han åkte med överallt och fick sitta och titta på folk för att åtminstone få lite hjärnverksamhet, vi kunde även börja med spår relativt tidigt i och med att han skulle hålla sig i skritt och det hjälpte honom massor.
Jag tror att du måste sätta dig ner och fundera på om det verkligen är hunden som är problemet eller om det är situationen som är problemet. Som jag ser det skulle du behöva lägga en timmes aktivering om dagen ensam med hunden för att ni ska komma till rätta med problemet.
 
Ville bara ha tips på att få till problemet.
Då gäller det för dig att först förstå vad problemet är.

Om problemet vore att hunden hoppar och biter i kopplet så hade du fått råd om "att-göra-istället-för-att-bita-i-kopplet-övningar".

Men problemet är ett annat; din hund är understimulerad. Det visar sig - just nu - genom att han pyser ut lite glädjeenergi genom att bita i kopplet när det blir promenaddags. Det betyder "ja, ja, äntligen, vad kul". Det är även fullt naturligt att en rottis gillar att kampa; något man tar tillvara i träningen och har som en belöning. Det är alltså i grunden något bra. Om du i nuläget bara dämpar det beteendet, utan att aktivera honom tillräckligt, så pyser energin ut på ett annat sätt. En tio mån rottis med överskottsenergi (och dessutom med alltmer hormoner i kroppen) som pressas in i nån slags uppför-dig-mall kan ge otrevliga konsekvenser. Sen hamnar den på blocket "pga allergi" och får vandra runt i alla möjliga otrevliga hem.

Så nr 1 är aktivering; som du fått råd om tidigare i tråden. Använda näsan; oslagbart för att få en nöjd och tillfreds hund. Sen kan du börja finslipa på uppförandet.

Det finns massor med kunskap och erfarenhet här för dig att ta emot. Många är uppfödare, instruktörer, tävlar och har lång hunderfarenhet. En gemensam faktor är hundens bästa. Ta tillvara på det.
 
Fast jag kan inte lämna ett litet barn ensamt. Som jag förklara har jag inte möjlighet till barnvakt varje dag och att inte gå med hunden är inte ens att tänka på :)

Fast... Det är heller ingen möjlighet att bara önska bort problemet och/eller fixa det på ett sätt som inte kräver något omak av dig. Tyvärr. Du måste nog börja tänka i lite vidare vinklar.
 
Tack alla! Har fått tag i en som har sina hundar i tjänst som ska hjälpa mig :)
Kommer aldrig sälja min hund på blocket.. har man skaffat en hund så säljer man den inte bara för att det är lite motgångar! ;)
 
Tack alla! Har fått tag i en som har sina hundar i tjänst som ska hjälpa mig :)
Kommer aldrig sälja min hund på blocket.. har man skaffat en hund så säljer man den inte bara för att det är lite motgångar! ;)

Jättebra att du hittat en som kan hjälpa dig! Håll oss gärna uppdaterade om hur det går framöver för er.

Sedan är det INGEN här som skrivit att du ska sälja hunden på blocket eller ens sälja den pga "lite motgångar", ALLA här har ju bara försökt förklara att du behöver träna något med hunden som gör att den får bli mentalt trött. En rottweiler räknas som brukshund, en brukshund är (bör vara) en hund som vill och behöver få mentala utmaningar regelbundet för att vara nöjd och glad med livet och för att inte börja hitta på hyss.

Tänk också på att "träna sitt och ligg" inte är någon som helst mental utmaning för hunden när den väl lärt sig det. Det är inlärningen som är det mentalt utmanande som hunden behöver, sedan, när inlärningsfasen är över, då går det mer på rutin, blir inte utmanande och då behöver hunden få nya saker att fundera på.
 
Tack alla! Har fått tag i en som har sina hundar i tjänst som ska hjälpa mig :)

Jättebra, förhoppningsvis är det någon som har ordentlig kunskap och en schysst hantering! Lycka till, och berätta gärna hur det går för er. :)

Edit: och bara för säkerhets skull, akta dig för "hård mot de hårda"-tips. Jag vet inte hur många som tipsat mig att spöa in lydnad i min hund, det är rätt populärt när man tar upp ett problem... Det är inte en bra idé.
 
Jag tror som de flesta andra att beteendena kommer försvinna av sig själva när hunden är välaktiverad och nöjd.

Om jag förstod det rätt så bor du på gård och har hundarna lösa där? Kan du inte låta bli promenader de dagar du inte har barnvakt? Och motionera samt träna hundarna på gården? Cykla med hundarna en och en?

För desto fler gånger hunden lyckas agera i beteendet desto större risk är det att det befästs.

Spår, uppletande och specialsök är ju alla väldigt bra för hunden att tömma kropp
och huvud på.

Lydnad kan du ju köra både inne och i trädgården. Börja med momenten till lydnadsettan och finslipa och utveckla framåt i klasserna?
 
Kommer en liten uppdatering ☺ har helt fått bort alla problemen vid barnvagnsprommisarna. Ökade på aktiveringen vilket sen slutade med akut till vet. med infektion. Så efter att dom spolat var det total vila igen. Sen när vi började gå igen var problemet helt borta. Vet då inte om det beror på att jag helt tog bort leken med bollen flera gånger om dagen. Vetrinären trodde då inte att han hade haft ont tidigate så. Helt underbart iaf att kunna ta med han överallt igen och inte behöva välja omvägar med mindre trafik och folk :) har gått med vagnen varje promenad när det nu blivit lite för kallt och halt för bärselen så kanske även det spelar in att han var ''tvungen'' att vänja sig ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 227
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 609
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp