STRETCH vid patella?

L

LUDDE98

Vissa säger kör på, andra säger nej..
Kan patellan förvärras av stretch av bakbenen eller är det snarare tvärtom?

tacksam för svar..
:bow:
 
Jag förstår inte frågan? Om Patellan kan färvärras? Du bör nog skriva vad som är problemet med Patellan i första hand.. :idea:
 
En kompis hade en equiterapeut ute som sa att hon skulle stretcha och ge han b-vitaminer. Hon upplevde att det började haka sig mer......Den här hästen har alltså patellaupphakning....
 
I de flesta fall så blir hakningarna i patelllen mindre om man motionerar hästen och stretchar den (både böjare och sträckare, en del stetchar bara åt ett håll...)
Jag har en häst som ibland, numera väldigt sällan hakar. Vi har gett honom MSN, det är ett pulver, organiskt svavel som man kan köpa i naturapotek eller liknande.
Klättring och varierad lagom motion som bygger upp hästens ligament och muskler förbättrar också.
Fortsätter hästen att haka bör man överväga om operation, som är relativt enkel.
 
Min häst har lindrig patellaupphakning (patella har ju alla hästar!) och jag vågar inte uttala mig om hur strechning påverkar. Regelbunden motion + stretching ger i alla fall positivt resultat, men om det är motionen eller stretchingen som är mest effektiv kan jag inte svara på.
 
Kiropraktor fixade upphakningen lätt som en plätt förra vintern. I år har det inte hakat en enda morgon! Han tränas/rids tre, fyra ggr i veckan. Träning ska ju vara bra. Tror däremot inte du ska stretcha icke uppvärmda muskler. Borde ju vara samma som med människor. Jag skulle i alla fall satsa på kiropraktik elle liknande innan operation. Stor eller liten pålle?
 
patellaupphakningar. Han har hakat vid 2 tillfällen.. (rids betydligt mer & har MYCKET mer muskler & hull nu än vad han hade när jag köpte honom, sept-03)

& min fråga är då om upphakningarna blir värre av stretch?
Mvh
Malin
 
Ok!
Den vanligaste orsaken till att hästen får patella upphakningar är att den har för dålig muskulatur...

Det är bara bra att i samband med att du tränar upp din häst muskelatur även stretchar den, men se till att du verkligen KAN stretcha och inte står där och bara dra i hästen lite grann..
 
Ludde var ganska hårt tagen innan jag köpte honom (från skogsridning till 1.10 tävlingar på 6 mån) så jag tog det väldigt lungt med honom när han kom. Han var även i ganska dåligt hull då..

Men som sagt, musklerna kommer & han börjar bli jättfin!=)
& patellan är nästan (helt?) borta.

Men stretch är ofarligt då med andra ord? Vad bra.. då kan jag börja stretcha bak med :p (stretchar allt annat, famben, rygg hals osv..)

Tack!!
 
Du bör kanske sluta skriva att Patellan är borta, eftersom PATELLA är det latinska namnet på knäskål och om den försvinner bli man ju lite orolig :rofl: :p

Men nej, stretching bör int evara någor bnegativt om du fårr övningarna visade av någon som är utbildad inom området..
 
De allra flesta hästarna blir bättre av att stretchas vid patellaupphakning. Vid lindrig upphakning brukar det hjälpa att ge B-vitamintillskott i maten i tillägg. Vid svårare hakning brukar veterinären ordinera injektioner med B-vit. Det sämsta man kan göra vid p-hakning är att vila hästen. Om inte din kompis häst blir bättre av mera ridning,så kanske operation är det enda alternativet?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
455
Senast: misswilma
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp