Bukefalos 28 år!

Ströfråga

M

MamaJustify

Vad använder ni för strö, varför har ni valt det och ungefärlig månadskostnad?
 
Sv: Ströfråga

Jag använder halm i småbalsform. Dels för att det är billigt och dels för att jag tycker det är trevligt för hästarna att sova på. Jag har halmbäddar till mina 3 hästar och månadskostnaden ligger på ungefär 50-90 kr för alla tre beroende på hur mycket de står inne och hur mycket de grisar ner.

Förra året hade jag spån till min enda häst och då var månadskostnaden 320 kr. Så det är en enorm skillnad.
 
Sv: Ströfråga

Jag har halmpellets. Valde det för att jag hört så himla bra om det och för att det är billigt. Jag betalar 52 kronor för en säck och det går åt en säck i veckan ungefär. Hade hellre haft halm eftersom det är billigare och för att hästen har något att pilla med men det går inte av olika anledningar.

Jag är supernöjd med halmpellets! Är lätt att mocka och det går superfort. Luktar ingening och jag fyller inte ens upp en fjärdedel av skottkärran när jag mockar om hästen inte stått inne längre än nomalt.
 
Sv: Ströfråga

Vi har torv, hämtar själv hos säljaren, betalar ca 60 kr balen/säcken. Går en var 8-10 dag på vintern, när de står inne som mest. Tycker det är luktfritt, lätt att mocka, lite gödsel i containern. Nackdel - mörkt om man inte har bra belysning, kan damma om man har för renliga hästar (fast jag fuktar det). Kom på en sak till - balarna fryser på vintern, så man får ta in i stallet en dag i förväg:)
 
Senast ändrad:
Sv: Ströfråga

Ena boxen, wellpappströ. Pga hosthäst.
Andra boxen, balat kutterspån. Pga att jag gillar det helt enkelt ,)

Kostnaden för shettisen i 16 kvm box med permanentbädd är ca 150 kr/månaden (2 balar spån), för D-ponnyn på växelströ - lika stor box - cirka 450 kr/månad (9 balar wellpappströ)
 
Sv: Ströfråga

Jag har köpt halm för 550 kr den här säsongen :) Storbalar.

Kommer fortsätta med det så länge det fungerar och jag får tag på det. Jag tycker inte det är värt att köpa spån eller torv längre när det blivit så satans dyrt!
 
Sv: Ströfråga

Jag har haft torv eller torvmix när min stod på box. Kostade runt hundringen för en bal och gick MAX tre på två månader oftast bara en i månaden. Har en väldigt renlig häst.
 
Sv: Ströfråga

Vi har halm i småbalar och bäddar. Dom kostar 15:- st till 5 hästar, går ungefär 4 balar i veckan så månadskostnaden är 240:- mot spån som vi hade i vintras. En bal kostade då 89:- och det gick 5 balar i veckan och månadskostnaden blev då: 1780:-/månad. Vilken skillnad!! Dessutom är det mer lättmockar och går fortare, jag är jätte nöjd med halm.
 
Sv: Ströfråga

Innan min dräktiga häst flyttade in på en lösdrift hade jag halm vintertid och spån sommartid.

Spånkostnaden var 300:-/månad och halmkostnaden var ca 200:-/månad.
Men halmen spar mer pengar totalt, för hon åt en del halm vilket gjorde att hon inte åt så mycket hö (fri tillgång), och halm kostar ju mindre än hö i inköp.

Att jag inte väljer halm till min häst även sommartid beror på att hon är vit. Hon ligger både ofta och gärna i pink/bajs, och med halm är det ännu mer fläckar än med spån! :crazy:
Och vintertid har hon täcke, så då skyddar det mot allt för stora pinkfläckar.
 
Sv: Ströfråga

Jag har papperströ, dels på grund av att stallägaren kommer över det billigt genom jobbet och dels för att min ena häst blir tjock av halm (ponny) och hostar av torv och spån. Pappret är lika lätt att mocka i som spånet, men bra mycket billigare. Ligger på runt 250 kronor i månaden för båda hästarna, så ca. 125 spänn/häst.
 
Sv: Ströfråga

kl
Jag har halm, det självklara valet för mig:) Kostar inte så mycket mer än pressningskostnaden. Jag vill dessutom att min häst ska ha sysselsättning hela tiden.

En fråga till er som har annat än halm, hur löser ni det rent fodermässigt? Får era hästar fri tillgång på grovfoder eller lägger ni in äthalm?
 
Sv: Ströfråga

kl
En fråga till er som har annat än halm, hur löser ni det rent fodermässigt? Får era hästar fri tillgång på grovfoder eller lägger ni in äthalm?

Min herre har hö som varar hela natten, finns alltid kvar. Han får nog i sig ca 5 kg, fast jag hänger in ett hönät med 6-6,5 kg. Han är lite fin i kanten, och äter inte hö som hamnat på golvet, och halm bara tittar han på och undrar vad jag håller på med. Har försökt...
 
Sv: Ströfråga

kl
En fråga till er som har annat än halm, hur löser ni det rent fodermässigt? Får era hästar fri tillgång på grovfoder eller lägger ni in äthalm?

Ingetdera. Båda två dietar, så de står på liten, utportionerad giva. Som inte räcker mer än 30 minuter.

De får dock en nattfodring (automatisk) kl 02 på natten, så att de får mat var 4:e h även på natten.

Mindre lättfödda har haft fritt eller fått så mycket på kvällen att det räckt inpå småtimmarna.
 
Sv: Ströfråga

Jag har halmbäddar i mina boxar. Köper storbalar och det går åt ca tre balar om året till två stora boxar och en ponnybox. Till en av de stora boxarna har jag lite spån underst, precis där hästen kissar pga att hästen tvärvägrar att kissa ute och därmed kissar floder när han kommer in på kvällen. Det går åt ca 2 kubik per år.
Hästarna går ute 15 timmar per dygn.

Halmbalarna köper jag av en bonde på byn, kostnad ca 450kr för tre balar.
Spån köper jag vagnsvis på lokalt sågverk, kostnad ca 100kr kubiken.

Av detta strö bäddar jag i vindskyddet i hagen också (20 kvadrat).

Månadskostnad: ca 55kr
 
Sv: Ströfråga

Har spån till hästen som står i box, går ungefär en bal i veckan så månadskostnaden blir 356kr.
Till hästen som går på lösdrift har vi halmpellets som vi blandar med spån, har inte riktigt koll på månadskostnaden då vi är fyra hästägare som delar :)
 
Sv: Ströfråga

Halm ute i lösdriften, ingår i hyran. Spån i boxen köpt dyrt på GG 4-5 balar per år. Han står bara inne nån timmer per dag och nån enstaka natt per år.
 
Sv: Ströfråga

Kutterspån. Blir runt 300:- per månad. Trivs med det och har en häst som får äta så mycket hon vill så då finns inte behovet av "något att plocka med". Dessutom har de som haft halm i stallet fått tag på väldigt varierande hygienisk kvalitet. Spånet är mer förutsägbart.
 
Sv: Ströfråga

Vi har torv längst ned pga vi behöver göra oss av med torven som vi har sen har vi halmpellets ovanpå.
Jag älskar halmpellets lättmockat ljust och fräscht och dammar inte det minsta :)
Har ingen koll på vad det kostade att köpa in.

På vissa ställen har vi halm i småbal och det fungerar också bra och är billigt.
Dock drygt att mocka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 941
Senast: ameo
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 399
Senast: warg
·
Hemmet Vilket försäkringsbolag har ni valt ni som bor i villa och varför valde ni det ni valde? Hur stort hus har ni och ungefär vart i landet...
Svar
15
· Visningar
660
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp