Studieskulder avskrivs

landsbygdsbo

Trådstartare
Moderaterna kommer med ett vettigt förslag, där man avskriver studieskulder för poliser efter 5 års tjänst..rätt likt det förslag jag framfört vad det gäller läkare kontra läkarbristen i glesbygden..säg 7 års tjänst i glesbygd, vald av finansiären så efterskänks studieskulderna...
 
Norge har väl något sånt system? Jag har iaf en kursare från hippologen som efter examen flyttade till Hammerfest i nordnorge (30 min dagsljus/dygn på vintern :crazy:) och jobbade i några år tills studieskulden var avskriven. Tror att det försvann typ 50% av kvarvarande summa/år.
 
Moderaterna kommer med ett vettigt förslag, där man avskriver studieskulder för poliser efter 5 års tjänst..rätt likt det förslag jag framfört vad det gäller läkare kontra läkarbristen i glesbygden..säg 7 års tjänst i glesbygd, vald av finansiären så efterskänks studieskulderna...

Problemet är ju inte att för få vill bli läkare utan att vi har för få utbildningsplatser jämfört med vårt behov, bättre att finansiera fler utbildningsplatser. Fler läkare totalt kommer att ge fler i icke attraktiva områden. Läkare har dessutom så pass hög livslön så studieskulder inte är något större problem och därmed inte samma morot heller.

Snarare skulle något liknande behövas för lärare vilket kan ge fler en morot att välja just det yrket, slutföra studierna och sedan arbeta i minst x antal år, ffa i bristämnen i glesbygd och "tuffare skolor".
 
Problemet är ju inte att för få vill bli läkare utan att vi har för få utbildningsplatser, bättre att finansiera fler sådana. Läkare har dessutom så pass hög livslön så studieskulder inte är något större problem.

Snarare skulle något liknande behövas för lärare vilket kan ge fler en morot att välja just det yrket, slutföra studierna och sedan arbeta i minst x antal år.
Är det verkligen ekonomi som stoppar antal platser på läkarutb?
Trodde det var lobby/fackligt?
 
Moderaterna kommer med ett vettigt förslag, där man avskriver studieskulder för poliser efter 5 års tjänst..rätt likt det förslag jag framfört vad det gäller läkare kontra läkarbristen i glesbygden..säg 7 års tjänst i glesbygd, vald av finansiären så efterskänks studieskulderna...

Fem år i yttre tjänst, får man hoppas?
 
Moderaterna kommer med ett vettigt förslag, där man avskriver studieskulder för poliser efter 5 års tjänst..rätt likt det förslag jag framfört vad det gäller läkare kontra läkarbristen i glesbygden..säg 7 års tjänst i glesbygd, vald av finansiären så efterskänks studieskulderna...

Tja, jag skulle såklart bli jätteglad men jag har svårt att se att det skulle bli verklighet.
 
Men det är väl knappast bristen på nya poliser som är det stora problemet utan att de som redan är utbildade inte stannar i yrket pga för dåliga vilkor. Visst utbildningen blir inte full men sökande finns ju men de uppfyller inte kriterierna. Hur man löser att fel personer söker sig till utbildningen och dåliga arbetsförhållanden genom att finansiera studierna funderar jag på.
 
Ser inte hur det skulle vara något annat än en kortsiktig lösning som inte löser problemet i fråga. Taskiga arbetsvillkor och som exempel inom vården finns hur mycke jobb som helst men alla jag pratar med som har arbetat inom yrket bil inte tillbaka pågrund av arbetsförhållandena och problem med att få fast anställning trots att behovet finns. Så fort någon börjar närma sig LAS så får dom inga fler timmar...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 984
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 235
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 653
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 959
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp