Bukefalos 28 år!

Supertunn jacka som stoppar vind och regn?

Domino_s

Trådstartare
Jag söker en jacka som stoppar vind och helst lätt regn som är supertunn.
Har testat massor med jackor som ska vara "vindstoppare" och tycker inte att någon av dem riktigt funkar.

Det är så jäkla bökigt nu på våren när solen kikar fram och man blir supervarm, sen blåser det till några minuter och solen går i moln, då håller man på att frysa ihjäl. Och hålla på att ta på och av jacka under passet gör jag inte. Då jag har en sjukdom som gör mej extra stel får jag inte bli kall, då blir jag stel som en pinne till dagen efter.

Gärna någon halvlång modell som iaf går ner lite över rumpan, alltså ingen midjekort jacka. Och helst ingen jacka som kostar multum.

Några förslag på jackor ni testat?

Mvh Domino_s
 
Sv: Supertunn jacka som stoppar vind och regn?

Jag har från Bergans och Haglöfs, superlätta, vind och vattentät och går ned lite över rumpan.
Dock inte jättebilliga någon av dem...Men jäkligt bra så jag tycker du ska investera i en sån :)
Letar du runt lite på nätet kan du ha tur att hitta förra årets färg billigt :)
 
Sv: Supertunn jacka som stoppar vind och regn?

Addnature har regnjackor från Marmot på rea just nu. Annars håller jag med Pulkaskurk, det är där du ska kolla.
 
Sv: Supertunn jacka som stoppar vind och regn?

Varför inte en helt vanlig tunn regnjacka som andas? Den jag köpte sist på Gekås (del av ett regnställ) är i material som knappast känns som en regnjacka alls. Håller emot både vind och regn bra, och i och med att den andas så blir man ju inte fuktig och äcklig i den heller. Och så är den en härligt cerise färg :D!

Kostade nog 250-300 kr för jacka + byxor.
 
Sv: Supertunn jacka som stoppar vind och regn?

Jag tycker du ska satsa på en skaljacka utan gore-tex. Annars blir du varm och svettig. Något med bra andasfunktion. :D Som någon sagt tidigare: addnature är bra!
 
Sv: Supertunn jacka som stoppar vind och regn?

Min ena skaljacka (ej stall) är en pinewood som jag är supernöjd med. Inte supertunn, men jag har haft den vid såväl sommarregn utan att bli för varm, som vid kalla vintervandringar. Gillar inte alls de som är superdupertunna med bara ett lager. Tycker de känns klistriga och klibbiga inuti.

Till stallet har jag köpt en på Gekås. 500:- så dyr för att vara där. Tunn, andas, tejpade sömmar, håller vind och vatten ute riktigt bra! Har haft den i ett år och är mjt nöjd! :) Osäker på märke, men det kan jag kolla. :)
 
Sv: Supertunn jacka som stoppar vind och regn?

Kan tillägga att pinewood är hälften-en tredjedel av tex Haglöfs priser, men i mitt tycke nästan lika bra. Har haft min i snart 6 år, använt den väl och den är som ny! :D

Vad har du under? Har du tex bomull under skaljackan kommer du förmodligen frysa även om jackan är vindtät. Så kan ju vara det också. :)
 
Sv: Supertunn jacka som stoppar vind och regn?

Det allra bästa jag haft är ett regnställ från 66 North. Supertunt och både vind-och regntätt med andasfunktion.

Jag var t ex ute på valsafari en heldag i ösregn och stark blåst - inga problem. Kommer aldrig att köpa något annat. Tyvärr jättedyrt, men det är ju rea ibland...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Libbsticka
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp