Bukefalos 28 år!

Svärmor...

Charmy

Trådstartare
Hej,
Och så var det detta med svärmor. Inga relationsproblem, hon är jättesnäll och omtänksam.

Men. Alltså hon messar titt som tätt till sambon på veckodagar. "Jag kommer förbi imorgon efter jobbet" varje vecka. Kan vara 1 eller flera dagar.

Varje gång tycker sambon att vi ska laga middag och även hon ska äta här efter jobbet på eftermiddagen.

Jag tycker de är lite störande, då jag helst äter ifred om man inte är bortbjuden på middag då.

Men sambon tycker jag är ego och snål när jag inte vill bjuds på middag varje gång, så det är han som alltid lagar då.

Hur kan hon med o äta av oss varje gång? Kan tillägga att vi sällan är på middag hos henne.
 
Vad ska hon prata med henne om? Sambon vill ju uppenbarligen ha sin mamma där på middag.

@Charmy Prata med din partner och se om ni kan komma överens.

Fråga henne om allt är okej kanske. Kan ju finnas en anledning till att hon inte vill vara hemma/spendera så mycket tid och äta hos sonen så pass mycket som hon gör
 
Hej,
Och så var det detta med svärmor. Inga relationsproblem, hon är jättesnäll och omtänksam.

Men. Alltså hon messar titt som tätt till sambon på veckodagar. "Jag kommer förbi imorgon efter jobbet" varje vecka. Kan vara 1 eller flera dagar.

Varje gång tycker sambon att vi ska laga middag och även hon ska äta här efter jobbet på eftermiddagen.

Jag tycker de är lite störande, då jag helst äter ifred om man inte är bortbjuden på middag då.

Men sambon tycker jag är ego och snål när jag inte vill bjuds på middag varje gång, så det är han som alltid lagar då.

Hur kan hon med o äta av oss varje gång? Kan tillägga att vi sällan är på middag hos henne.


Men bjud på en kopp te och ät senare?
Hon tycker antagligen att det är trevligt att hälsa på er.
 
Låt din sambo och hans mamma äta middag tillsammans själva och ät sedan när din svärmor gått hem?
 
Hej,
Och så var det detta med svärmor. Inga relationsproblem, hon är jättesnäll och omtänksam.

Men. Alltså hon messar titt som tätt till sambon på veckodagar. "Jag kommer förbi imorgon efter jobbet" varje vecka. Kan vara 1 eller flera dagar.

Varje gång tycker sambon att vi ska laga middag och även hon ska äta här efter jobbet på eftermiddagen.

Jag tycker de är lite störande, då jag helst äter ifred om man inte är bortbjuden på middag då.

Men sambon tycker jag är ego och snål när jag inte vill bjuds på middag varje gång, så det är han som alltid lagar då.

Hur kan hon med o äta av oss varje gång? Kan tillägga att vi sällan är på middag hos henne.

Nu kommer inte mina svärisar på besök så ofta, men jag har sagt till min sambo att jag inte vill att de kommer hem till oss i veckorna. Jag orkar inte med den typen av besök efter jobbet (om det inte är nåt speciellt, typ födelsedag eller annat) Vill han träffa dom i veckorna så får han åka dit. Diskutera med din sambo är mitt förslag.
 
Hur kan hon med o äta av oss varje gång? Kan tillägga att vi sällan är på middag hos henne.
Antagligen så har hon ingen aning om hur du känner. Din sambo vill uppenbarligen ha henne där och tycker inte att det är ett problem. Så detta är ju något ni måste prara ihop er om.
Vad är det som stör dig mer exakt?
Pengarna, att hon aldrig bjuder igen, att du inte vill ha sällskap till middagen?
Kan du föreslå sambon att de umgås ibland hemma hos henne? Om du har behov av att vara själv på kvällarna
 
För att det blir ett demonstrativt avståndstagande?

Jag hade hellre sagt: kan vi inte bjuda svärmor på en kopp te/kaffe, och äta lite senare ikväll?
Det blir det ju bara om svärmor kommer dit enkom för att träffa TS.

Min pappa är hemma hos oss titt som tätt eftersom vi i princip är grannar. Men inte sitter min man och underhåller honom hela tiden varje gång pappa är här. Ofta är det bara ett hej i dörren. Eftersom pappa är här så ofta så kan vi inte sluta upp med det vi gör. Håller min man på med datorn/läser/pluggar/håller på med barnen så fortsätter han bara med det.

Inga konstigheter alls. Det är sällan som jag sitter och håller pappa sällskap när han är här. Pappa får liksom hänga med i farten i vardagen. Det funkar inte annars.
 
Det blir det ju bara om svärmor kommer dit enkom för att träffa TS.

Min pappa är hemma hos oss titt som tätt eftersom vi i princip är grannar. Men inte sitter min man och underhåller honom hela tiden varje gång pappa är här. Ofta är det bara ett hej i dörren. Eftersom pappa är här så ofta så kan vi inte sluta upp med det vi gör. Håller min man på med datorn/läser/pluggar/håller på med barnen så fortsätter han bara med det.

Inga konstigheter alls. Det är sällan som jag sitter och håller pappa sällskap när han är här. Pappa får liksom hänga med i farten i vardagen. Det funkar inte annars.

Men det är väl en sak att tvunget umgås - som i att lägga allt annat åt sidan för att göra saker tillsammans, alla tre, varje gång - och att hålla sig undan (men ändå är hemma) från middagen? Om man normalt sett ändå äter ihop med sin partner, menar jag. Det hade jag tyckt känts jättekonstigt, både som partner och svärmor.

Håller helt med dem som skriver att @Charmy borde försöka komma överens med sin partner, snarare än att blanda in svärmodern eller demonstrativt hålla sig undan.
 
Men det är väl en sak att tvunget umgås - som i att lägga allt annat åt sidan för att göra saker tillsammans, alla tre, varje gång - och att hålla sig undan (men ändå är hemma) från middagen? Om man normalt sett ändå äter ihop med sin partner, menar jag. Det hade jag tyckt känts jättekonstigt, både som partner och svärmor.

Håller helt med dem som skriver att @Charmy borde försöka komma överens med sin partner, snarare än att blanda in svärmodern eller demonstrativt hålla sig undan.
Men vem har påstått att TS demonstrativt skall hålla sig undan?

Om svärmodern och sonen vill umgås så låt dom göra det i lugn och ro.

Jag hade aldrig krävt av min man att han skall sitta och hålla min pappa sällskap vid maten. Varför liksom?
 
Men vem har påstått att TS demonstrativt skall hålla sig undan?

Om svärmodern och sonen vill umgås så låt dom göra det i lugn och ro.

Jag hade aldrig krävt av min man att han skall sitta och hålla min pappa sällskap vid maten. Varför liksom?

Det är nog olika hurdan middagskultur man har. I vår familj har vi försökt att synkronisera oss och äta tillsammans så ofta det går - jag kan tycka att det är ett fint tillfälle att diskutera stort och smått. Så för mig hade det varit demonstrativt om någon gick när jag kom och om den såg det som ett tvingande att "hålla sällskap". En middag är trevligt och man sitter ner, kopplar av och snackar lite om allt. hos oss alltså
 
Hur kan hon med o äta av oss varje gång? Kan tillägga att vi sällan är på middag hos henne.
Jag som inte har någon familj i närheten uppskattar att jag har en ex-svärmor som kommer på besök då och då. Hos mig är alla välkomna i och för sig. Kära nån, jag bjuder gärna på mat ifall det kommer gäster! Jag värdesätter att människor tycker om mig och vill umgås med mig. Utan vänner och familj hade mitt liv blivit väldigt ensamt, precis som alla andras.

Och ju äldre jag blir ju äldre blir ju också mina föräldrar, och ex-svärföräldrar. Man får passa på att umgås med dem för en dag är de inte med oss i livet längre.

Jag kan tycka att det är väldigt ogint att inte ens bjuda på mat ifall det kommer folk. Har man inte råd kan man ju styra upp det med gästerna. Hon kan väl ta med sig hämtmat eller liknande på vägen?
 
Det är nog olika hurdan middagskultur man har. I vår familj har vi försökt att synkronisera oss och äta tillsammans så ofta det går - jag kan tycka att det är ett fint tillfälle att diskutera stort och smått. Så för mig hade det varit demonstrativt om någon gick när jag kom och om den såg det som ett tvingande att "hålla sällskap". En middag är trevligt och man sitter ner, kopplar av och snackar lite om allt. hos oss alltså
Här är måltider väldigt fritt och inget som alla måste göra samtidigt. Rent logistiskt kan det också bli lite struligt att hitta en tid då vi äter alla samtidigt.
Hos oss hade det tex inte varit något konstigt alls om min man och hans mamma bara satt och åt och vi andra gjorde annat.

Men det är nog precis som du skriver att det beror på vad man har för matkultur hemma.

Vi pratar så mycket hela tiden (är ju aldrig tyst här hemma :D) så på det sättet har vi inget behov av att samlas och prata om dagen.
 
Jag som inte har någon familj i närheten uppskattar att jag har en ex-svärmor som kommer på besök då och då. Hos mig är alla välkomna i och för sig. Kära nån, jag bjuder gärna på mat ifall det kommer gäster! Jag värdesätter att människor tycker om mig och vill umgås med mig. Utan vänner och familj hade mitt liv blivit väldigt ensamt, precis som alla andras.

Och ju äldre jag blir ju äldre blir ju också mina föräldrar, och ex-svärföräldrar. Man får passa på att umgås med dem för en dag är de inte med oss i livet längre.

Jag kan tycka att det är väldigt ogint att inte ens bjuda på mat ifall det kommer folk. Har man inte råd kan man ju styra upp det med gästerna. Hon kan väl ta med sig hämtmat eller liknande på vägen?

Flera dagar i veckan?
 
Flera dagar i veckan?
Det är inte ovanligt att pappa dyker upp en stund varje dag. Men å andra sidan gör han nytta här då han nästan alltid får någon uppgift att göra. Typ "När du ändå är här kan du inte kolla på avloppet i badrummet" :D.

Jag drar mig inte för att utnyttja mina gäster :sneaky:
 

Liknande trådar

Relationer Hur ofta umgås ni med vänner? Hur många vänner har ni? Hur ofta träffar ni familj? Jag träffar vänner 1-2 gånger i månaden och samma...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 688
Senast: nyponros
·
  • Låst
Relationer Jag måste få höra era åsikter om det här. En god vän och hennes två barn blev medbjudna till mitt och min mans sommarställe för några...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
30 277
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 455
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp