Bukefalos 28 år!

Svärmor...

Så du skulle hålla dig helt neutral om ditt barns partner sa åt dig att det blir lite mycket när du är där så hen drar nu? Personligen hade jag faktiskt blivit väldigt ledsen.

Jag säger verkligen inte att man behöver göra allt tillsammans men att markera så starkt är i min värld väldigt oartigt och otrevligt. Speciellt om det är alternativet till att ha ett ordentligt samtal med sin partner.
Ja, att välja den strategin framför att prata med partnern. Folk får så klart ha vilka förhållanden de vill, men för mig framstår prioriteringen som underlig. Det verkar så himla osmidigt att inte kunna prata om vardagen med den person som man delar mest av vardagen med.
 
Vad fruktansvärt otrevligt.
Det kallas kompromiss. TS tycker uppenbarligen inte det är trevligt att ha henne där hela tiden, vilket svärmor inte inser. Det kanske blir annorlunda om hon kan se henne som något annat än en krävande gäst och mer som en förälder på besök. Mina föräldrar erbjuder sig alltid att fixa när de är här, vare sig man vill eller inte (men det är ett annat problem ;)). De vill betala för sig även om vi inte vill osv. Så kommer jag nog också bli sen och jag ser det som normalt.

Och handlar det om pengarna, så kan ett mönster med små summor bli en mycket stor irritationsfaktor till slut. Min egen svärmor hanterar pengar som en 5-åring som fått sin första veckopeng. Hela tiden. Då ruttnar man när det vill lånas pengar och klagas över fattigdom (trots fyra utlandsresor per år, osv). Att bjuda en sådan person på 5 kr känns då till slut som att donera en njure. OK, jag kanske överdriver liiiiiiite :angel:...
 
Jag tror särbo är bättre för många som bor ihop för att det liksom ska vara så. Det verkar som om det går att reta sig på allt.
Om jag i någon period i livet ville ha mamma här på mat ofta så skulle jag bli ledsen om min sambo inte kunde ställa upp det. Något skäl finns det ju tänker jag. Och skulle jag välkomna henne och min sambo ändå tänkte hur kan hon med skulle jag bli jätteledsen och känna att han tyckte att min mamma borde veta att min åsikt är mindre viktigt än hans eventuella åsikt.
 
Det kallas kompromiss.
Nej, det kallas ohyfs. Om min partner vill ha sin mamma på middag en dag i veckan vore jag socialt fullkomligt gräslig om jag sätter henne i arbete (!) varje gång för att hon ska tvingas arbeta för sin mat. Jag vore ju fullkomligt tokig.

Det är nåt HELT annat om de hade en sån relation men du föreslår det som nåt form av styrmedel och det känns ärligt talat helt rubbat tycker jag.
 
Och sambon då, svärmors son? Försvann han och hans önskemål i förhandlandet?
Tja, uppenbarligen så har TS och sambons förhandlingar strandat angående detta eftersom hon tar upp det här? Sen vem som inte tar hänsyn till vem är ju svårt att veta eftersom hon skriver att hon kommer en eller flera gånger i veckan. Är det oftast en gång i veckan så borde det ju vara OK, men om det kan bli tre gånger i v, så skulle jag också gnälla. Då känns det ju mer som att svärmor behöver skaffa en hobby eller utöka sitt sociala liv. Eller så är svärmor och son ovanligt tighta, helt enkelt och då,får väl TS fundera över om hon kan leva med det?
 
Tja, uppenbarligen så har TS och sambons förhandlingar strandat angående detta eftersom hon tar upp det här? Sen vem som inte tar hänsyn till vem är ju svårt att veta eftersom hon skriver att hon kommer en eller flera gånger i veckan. Är det oftast en gång i veckan så borde det ju vara OK, men om det kan bli tre gånger i v, så skulle jag också gnälla. Då känns det ju mer som att svärmor behöver skaffa en hobby eller utöka sitt sociala liv. Eller så är svärmor och son ovanligt tighta, helt enkelt och då,får väl TS fundera över om hon kan leva med det?
Att förhandlingarna strandat med sambon är inget argument för att de ska fortsätta mellan TS och svärmor. Eftersom sambon uppenbarligen vill ha sin mamma där.
 
Så du skulle hålla dig helt neutral om ditt barns partner sa åt dig att det blir lite mycket när du är där så hen drar nu? Personligen hade jag faktiskt blivit väldigt ledsen.

Jag säger verkligen inte att man behöver göra allt tillsammans men att markera så starkt är i min värld väldigt oartigt och otrevligt. Speciellt om det är alternativet till att ha ett ordentligt samtal med sin partner.

Men jag tycker folk är lite fega idag. Om min svärson eller svärdotter hade stört sig på min närvaro hoppas jag verkligen dom säger till eller hintar om det!!!

Jag hade dock blivit fett ledsen om dom inte kunnat säga det till mig och man senare fått reda på att dom hade startat en tråd i ett forum om mig, det hade varit min mardröm.

Då hade jag känt mig mycket hemskare till mods än att dom bara visat att min täta närvaro i deras hem inte var uppskattad.
 
Men jag tycker folk är lite fega idag. Om min svärson eller svärdotter hade stört sig på min närvaro hoppas jag verkligen dom säger till eller hintar om det!!!

Jag hade dock blivit fett ledsen om dom inte kunnat säga det till mig och man senare fått reda på att dom hade startat en tråd i ett forum om mig, det hade varit min mardröm.

Då hade jag känt mig mycket hemskare till mods än att dom bara visat att min täta närvaro i deras hem inte var uppskattad.

Det har inte med feghet att göra utan hur man ser på och behandlar sina medmänniskor. Jag tycker snarast att det idag är alldeles för populärt att vara "rak" när det i själva verket är en omskrivning för att vara burdus och rent ut elak (inte i alla fall men för många).
 
Finns bra sätt att komma undan utan att folk tar illa upp. Om man formulerar det rätt så kan man till och med komma undan med att laga maten. :angel:
Prova lägga fram det som "kan inte du köpa med dig fikabröd/pizza/kinamat så lämnar jag dig och X ifred ett tag under maten så ni får prata ostört som tack".
Fungerar utmärkt när man inte orkar med människor men har en mycket mer social sambo och ingen tar illa upp.
 
Prova lägga fram det som "kan inte du köpa med dig fikabröd/pizza/kinamat så lämnar jag dig och X ifred ett tag under maten så ni får prata ostört som tack".
Fungerar utmärkt när man inte orkar med människor men har en mycket mer social sambo och ingen tar illa upp.
Fast varför i hela fridens namn ska TS gå in och rodda? Det är väl sin sambo hon möjligen kunde be framföra ett sådant förslag?
 
Fast varför i hela fridens namn ska TS gå in och rodda? Det är väl sin sambo hon möjligen kunde be framföra ett sådant förslag?

... i synnerhet som hon skriver att det är sambon som lagar maten är det väl oklart varför hon ska tacka svärmor som tar med pizza.
 
Finns bra sätt att komma undan utan att folk tar illa upp. Om man formulerar det rätt så kan man till och med komma undan med att laga maten. :angel:
Prova lägga fram det som "kan inte du köpa med dig fikabröd/pizza/kinamat så lämnar jag dig och X ifred ett tag under maten så ni får prata ostört som tack".
Fungerar utmärkt när man inte orkar med människor men har en mycket mer social sambo och ingen tar illa upp.
Fast sambon kanske gillar att laga mat åt mamman?
Vi vet ju inte hans sida dvs han kanske säger till svärmor att han villl att hon ska komma varje vecka?
Dvs ts och sambo måste prata om att de har olika behov. Tex kan sambon träffa mamman någon annanstans ibland?

Att ts ska säga att hen lämnar dem ostört som tack- tycker jag bara låter konstigt.
 
Det har inte med feghet att göra utan hur man ser på och behandlar sina medmänniskor. Jag tycker snarast att det idag är alldeles för populärt att vara "rak" när det i själva verket är en omskrivning för att vara burdus och rent ut elak (inte i alla fall men för många).

Oj, vad olika man kan se på saker, tror dock inte jag medför mer i den här diskussionen. Jag älskar när folk är raka och tydliga, då känner jag mig sin bekvämast. Sen behöver man absolut inte vara otrevlig eller elak! Men alla är vi olika och tur är väl det :)
 
Finns bra sätt att komma undan utan att folk tar illa upp. Om man formulerar det rätt så kan man till och med komma undan med att laga maten. :angel:
Prova lägga fram det som "kan inte du köpa med dig fikabröd/pizza/kinamat så lämnar jag dig och X ifred ett tag under maten så ni får prata ostört som tack".
Fungerar utmärkt när man inte orkar med människor men har en mycket mer social sambo och ingen tar illa upp.
Att bli lämnad ifred som tack hade nog åtminstone svärfar tagit illa upp av :o
 
Oj, vad olika man kan se på saker, tror dock inte jag medför mer i den här diskussionen. Jag älskar när folk är raka och tydliga, då känner jag mig sin bekvämast. Sen behöver man absolut inte vara otrevlig eller elak! Men alla är vi olika och tur är väl det :)

Jag tycker också om när folk är raka och tydliga. Det betyder inte att man har rätt att såra någon eller att man behöver säga allt i alla situationer. Då blir det burdust och elakt.
 
Fast sambon kanske gillar att laga mat åt mamman?
Vi vet ju inte hans sida dvs han kanske säger till svärmor att han villl att hon ska komma varje vecka?
Dvs ts och sambo måste prata om att de har olika behov. Tex kan sambon träffa mamman någon annanstans ibland?

Att ts ska säga att hen lämnar dem ostört som tack- tycker jag bara låter konstigt.
Nu skrev väl TS att hennes sambo reagerat på att det bara var han som lagade maten till hans mamma och att han tyckte att ts skulle göra det också. Så uppenbarligen tycker inte ts sambo att det är så himla kul att laga mat flera dagar i veckan heller till sin mor. Problemet ligger dock fortfarande på dialogen och överenskommelsen mellan ts och hennes sambo.

Dock tycker jag inte att det är konstigt om ts inte alltid är med i sambons och svärmors umgänge. Men man kan göra det lite snyggare än "jag orkar inte med dig så därför tänker jag inte vara med på middagen). När jag var sambo kom hans pappa ibland på fika med kort varsel, ibland var jag med och ibland pysslade jag med mitt om jag hade annat jag kände att jag måste göra. Han kom ju dit i första hand för att umgås med sin son.
 
Nu skrev väl TS att hennes sambo reagerat på att det bara var han som lagade maten till hans mamma och att han tyckte att ts skulle göra det också. Så uppenbarligen tycker inte ts sambo att det är så himla kul att laga mat flera dagar i veckan heller till sin mor. Problemet ligger dock fortfarande på dialogen och överenskommelsen mellan ts och hennes sambo.

Dock tycker jag inte att det är konstigt om ts inte alltid är med i sambons och svärmors umgänge. Men man kan göra det lite snyggare än "jag orkar inte med dig så därför tänker jag inte vara med på middagen). När jag var sambo kom hans pappa ibland på fika med kort varsel, ibland var jag med och ibland pysslade jag med mitt om jag hade annat jag kände att jag måste göra. Han kom ju dit i första hand för att umgås med sin son.
Det missade jag? Hittar inte det.
Jag läste att sambon tyckte hen var snål så därför lagar sambon alltid maten. Det står i första inlägget. Det är det enda inlägg jag hittar i tråden av ts.
 

Liknande trådar

Relationer Hur ofta umgås ni med vänner? Hur många vänner har ni? Hur ofta träffar ni familj? Jag träffar vänner 1-2 gånger i månaden och samma...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 692
Senast: nyponros
·
  • Låst
Relationer Jag måste få höra era åsikter om det här. En god vän och hennes två barn blev medbjudna till mitt och min mans sommarställe för några...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
30 278
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 455
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp