Bukefalos 28 år!

Svanstedt dömd till dagsböter

Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

*tss* :eek::eek: Dagsböter??!! :mad: Kom igen? Bättre kan de väl? Stäng av honom för ett par år samt sätt djurförbud & tränarförbud på minst ett par år. Det är mer lämpligt straff för sådan här behandling. :mad:
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

du får faktiskt skilja på vad stc och vad svensk domstol dömt.

stc har eget regelverk och bestämmer själva vad som skall göras där efter.

mycket mer än dagsböter kan en domstol inte straffa åke för, för anklagade punkter..

stc å andra sidan kan stänga av honom på livstid om de så vill. den som lever lär se hur detta fortlöper.. däremot är jag skeptisk till att någon vill hålla i yxskaftet.

samtidigt kan jag tycka att det är märkligt att ingen gjort en anmälan tidigare.
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Jag tycker att det är skönt att dom dömde honom över huvud taget. Hoppas hovrätten säger detsamma. Om dom tar upp det alls. Nu gäller det bara att fegis STC dömer hårt, och tar avstånd från sånt här. Det måste dom för sportens skull
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Pinsamt.
Jag skäms för att vara hästmänniska när sånt här sker. Dagsböter a la 17 papp. det är ju skandal. Det är BARA politik i sånt här spel, och STC kommer sticka huvet i sanden och försöka låtsas som det aldrig hänt.
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Pinsamt.
Jag skäms för att vara hästmänniska när sånt här sker. Dagsböter a la 17 papp. det är ju skandal. Det är BARA politik i sånt här spel, och STC kommer sticka huvet i sanden och försöka låtsas som det aldrig hänt.

Det var intressant att höra vad en banveterinär hade att säga om oschyssta metoder och hänvisade till att i alla andra sporter blir man diskvalificierad om man gör något otillåtet men inte inom travet, inte. Då får man en verkningslös liten bot....
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

du får faktiskt skilja på vad stc och vad svensk domstol dömt.

stc har eget regelverk och bestämmer själva vad som skall göras där efter.

mycket mer än dagsböter kan en domstol inte straffa åke för, för anklagade punkter..

stc å andra sidan kan stänga av honom på livstid om de så vill. den som lever lär se hur detta fortlöper.. däremot är jag skeptisk till att någon vill hålla i yxskaftet.

samtidigt kan jag tycka att det är märkligt att ingen gjort en anmälan tidigare.

Håller med dig... Hoppas nu att STC stänger av ÅS under en längre period. Det enda sättet tror jag att få andra travtränare/kuskar att tänka sig för ordentligt innan de tar till fula trix för att få hästarna att prestera mer. För visst är ÅS stall säkerligen inte det enda stall som jobbat med tveksamma träningsmetoder...
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Oj oj vad jag är glad :D Jag har lust att vara riktigt omogen och ställa mig framför honom och skratta och peka! Ett sånt svin alltså, är det nån som ska ha en grisfösare i baken så är det han :devil: Han borde egentligen få pröva det så han vet hur det känns, det skulle dom ha gjort istället för att ge honom böter och sen slänger dom in honom i nått fängelse och låta honom ruttna...
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Jag tror fortfarande att STC MÅSTE ge hårt straff till ÅS, annars förlorar dom sitt anseende totalt..Dom vill säkert sopa detta under mattan, men jag tror protesterna blir för stora. jag tycker att ÅS ska bli fråntagen sin licens under en lång tid. Det ska kännas att bryta djurskyddsregler!
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Av egen erfarenhet så vet jag att man inte ska ta Tingsrättens dom så hårt. I Tingsrätten sitter politiskt tillsatta nämndemän som inte behöver ha någon alls juridisk utbildning utan bara komma från rätt parti. Det domaren som står för kunskapen. Så det måste till ett överklagande till Hovrätten för att man ska kunna säga mer säkert om domen är rätt eller fel. Det är detta som STC väntar på.
Hovrätten kan inte neka att ta upp det heller så jag tror att man kan utgå från att det kommer ett överklagande. För det är även advokater m fl väl medvetna om att Tingsrätten inte väger så tungt när det inte är mycket enkla fall det handlar om.
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Av egen erfarenhet så vet jag att man inte ska ta Tingsrättens dom så hårt. I Tingsrätten sitter politiskt tillsatta nämndemän som inte behöver ha någon alls juridisk utbildning utan bara komma från rätt parti. Det domaren som står för kunskapen. Så det måste till ett överklagande till Hovrätten för att man ska kunna säga mer säkert om domen är rätt eller fel. Det är detta som STC väntar på.
Hovrätten kan inte neka att ta upp det heller så jag tror att man kan utgå från att det kommer ett överklagande. För det är även advokater m fl väl medvetna om att Tingsrätten inte väger så tungt när det inte är mycket enkla fall det handlar om.

Nej, man ska nog inte säga för mycket än. Det händer ju rätt ofta att hovrätten ändrar tingsrättens dom.
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Tråkigt att tingsrätten inte ansåg att det var djurplågeri att använda elfösare på hästar, utan bara brott mot mot djurskyddslagen.

Inte säkert att det tas upp i hovrätten om inte också åklagaren lämnar in en överklagan iom. att det bara blev böter.
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

KL

Är inte sådär jätteinsatt i travsporten; lite praktik där, nån bekant som sysslar med trav och ser ibland på tv.

Men jag hoppas verkligen på en livstids avstägning.

Tycker det borde räknas som doping och djurplågeri då man försöker få djuret att prestera mot sin vilja genom olagliga metoder.

Det är förjävligt att folk ska dra ner sporter i skiten och då ska de inte heller ha något med sporten att göra, bort med såna idioter!
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Det var intressant att höra vad en banveterinär hade att säga om oschyssta metoder och hänvisade till att i alla andra sporter blir man diskvalificierad om man gör något otillåtet men inte inom travet, inte. Då får man en verkningslös liten bot....

Ja, det är helt sjukt. En bekant till oss hade en ganska dålig häst som han satte upp en ganska dålig kusk på och bad kusken rappa till hästen i sista sväng - ägaren skulle betala böterna.. Hästen vann en summa pengar (ca 25 000 kanske) och hästägare fick betala en summa (2000 eller vad det kan vara) och hade ju ändå vunnit pengar. Det är sjukt!:devil:

Enligt mig så räknas inte segern om man fuskar sig dit.
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Det var en lämplig dom tycker jag. Hoppas också att STC ger ett vettigt straff.
Sådant här är avarter i hästsporten som ska kväsas så snabbt som möjligt, och så blev det ju i det här fallet.
Hoppas han får svårt att hitta kunder! :devil:
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Det var en lämplig dom tycker jag. Hoppas också att STC ger ett vettigt straff.
Sådant här är avarter i hästsporten som ska kväsas så snabbt som möjligt, och så blev det ju i det här fallet.
Hoppas han får svårt att hitta kunder! :devil:

Och någonstans så känner jag att han inte kommer bli utan kunder i framtiden. Han vinner ju....
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Det var intressant att höra vad en banveterinär hade att säga om oschyssta metoder och hänvisade till att i alla andra sporter blir man diskvalificierad om man gör något otillåtet men inte inom travet, inte. Då får man en verkningslös liten bot....


Japp. det är så himla mycket pengar på spel, så vad är då ett litet djur som kommer ikläm menar jag.
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Jag är också rädd för detta, därför tycker jag en livstids avstägning vore det bästa.

Finns det pengar att hämta så..
 
Sv: Svanstedt dömd till dagsböter

Läste att i USA har de haft ögonen på honom i 2år och han har en spärr i deras travförbund, så han kommer inte kunna ta ut licens där!

Men svaret från hans sida (eller någon i kretsarna) var att sonen förmodligen tar ut licensen och åke ändå tränar...

Djurförbud (hästförbud) några år vore lämpligare.

Sen är sveriges lagar åt helvete... + att djurplågeri preskriberas efter 5år.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 581
  • Artikel
Hästnyheter I september förra året stoppades en bil med hästtransport av polisen - bakom ratten satt en kvinnlig hästhandlare, och i transporten...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Åke Svanstedt har sitt största stall sedan han flyttade till USA för drygt sex år sedan. 2019 var bästa året hittills med fem miljoner...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Igår slog travtränaren Daniel Redén till på en helbror till Propulsion för en miljon dollar. I natt var det Åke Svanstedts tur att...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp