Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Disa är knappast nån liten flicka... eller??? Hon är fullt vuxen, och travgubbarna var gubbar, dvs äldre herrar i 50-60 års åldern!

Tycker du lägger in en hel del av dina egna värderingar jag har inte intresse av att misskreditera Disa alls.
Så du kan lägga ner nu.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Så sant-kola äter jag absolut inte ,men inte för risken att bita mig i tungan utan för att jag är extremt rädd om mitt bländvita garnityr !
Nyligen blekt för 5.ooo Sek.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men du, jag har två vittnen här som såg dig råna en bank imorse. Polisen kommer säkert snart och knackar på hos dig. Vaddå rättegång...det behövs väl inte.

HAHAHA Komedi på mycket hög nivå.

Tror tyvärr att det är något sådant som har hänt i detta fallet :cry::crazy:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Svär sig fri??? Efter programmet i kvällsöppet igår verkar det föga troligt.
Stor eloge till Anders Darenius vill jag ge som verkar tänka på hästarnas väl.
Det är så man bli illamående när man ser hästar som det rinner blod ur munnen på och ingen reagerar, varken publik, fotografer, journalister eller någon annan, och hästar som piskas i mål, det är helt ofattbart att de inte blir diskade. Väldigt strongt också av Thomas och Disa att våga berätta om hur det faktiskt förhåller sig hos ÅS. Jag lider såå med dessa hästar...:cry:

AD vill inte ta bort spö drivningen han tror med grisens envishet att vi tävlar med sjuka och skadade hästar. Människan behöver nog se över sitt psyke en aning. Han värnar inte om några djur över huvudtaget han värnar om sin egen plånbok. Angående "drivningen" i Norge där man inte får ha spö med sig blöder "var och varannan" häst efter lopp. Dom rycker ock sliter i munnen för att få hästen att gå. Detta tycker jag är djurplågeri.

Disa och Tomas är riktigt fega peka ut Svanen istället för att tala om VEM som faktiskt gjorde det.

Civil
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Disa och Tomas är riktigt fega peka ut Svanen istället för att tala om VEM som faktiskt gjorde det.


Det är väl ändå ÅS som har huvudansvaret för sin verksamhet? Tror du verkligen att hans anställda på helt eget bevåg sätter igång att "strömma" hästar ( Jo jag lärde mig ett nytt uttryck i går som lät helt invant och beprövat i TV... )

Om du dessutom lyssnat lite noggrannare utan förutfattade meningar så hade du hört att de INTE fick namnge några anställda som varit inblandade i TV

Hur i hela friden kan du kalla vittnena fega? Det var tvärtom mycket modigt och strongt gjort att träda fram i direktsänd TV med risk att få nästan hela travsverige emot sig. Vilket de redan fått, läs bara alla inlägg här i flera olika trådar. De har dessutom redan börjat bli hotade via SMS. Inte konstigt att så många väljer att vara tysta eller anonyma. Hela deras yrkesliv kan ju stå på spel, de riskerar att bli mobbade, kan få svårt att få nya jobb inom travet (vilket kanske är de enda jobb de har en chans att få) mista jobb de redan har, de blir kallade lögnare, småflickor som är fega och gud vet vad.

Att just dessa två till slut tog steget kanske beror just på att de är ett par och därigenom kan stötta varandra. Det är nog inte lätt om man är helt ensam och ung att tordas ta det steget. Jobbar man dessutom kvar hos den misstänkta personen står ju även det egna jobbet på spel.

Nej tänk efter : Exakt vad skulle de två vittnena vinna med att sitta och ljuga i direktsänd TV? Avundsjuka och hämd? Knappast, det pris dessa två nu kommer att få betala är kommer inte på långa vägar vara värt det i så fall.

Om fler stöttade stället för kritiserade så skulle nog fler vittnen träda fram men många har nog insett att det inte är värt priset och väljer att blunda (Känner tyvärr en av dessa själv )
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag tycker du har rätt i det mesta :)

Dock tycker jag man ska ifrågasätta både vittnen o trärnare, hästskötare, lärlingar o alla andra ev, inblandade.
Däremot kan man ju hålla sig till der som saken handlar om, inte privatliv osv..
Och dessa hot kan ju ingen frisk männsika kommit med iallafall.. :mad:

Precis som du tycker jag det var strongt o modigt, men ju mer info som kommer fram, ju mer frågande blir man..

Så jag tycker vi ska låta rätten avgöra, inte sitta här o döma varken vittnen eller tränare!

Eftersom utredniningen väl är secritess belagd borde väl din vän kunna ge sitt vittnesmål o få fortsätta vara anonym?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Disa och Tomas är riktigt fega peka ut Svanen istället för att tala om VEM som faktiskt gjorde det.


Det är väl ändå ÅS som har huvudansvaret för sin verksamhet? Tror du verkligen att hans anställda på helt eget bevåg sätter igång att "strömma" hästar ( Jo jag lärde mig ett nytt uttryck i går som lät helt invant och beprövat i TV... )

Det må väl va hänt.... MEN den som gjorde det bär ett stort ansvar för att han/hon gjorde det. Att köra med strömm om det nu är sant bär den personen ett större ansvar enligt mig. Han/hon kunde ha sagt nej och anmält.
En tanke som slog mig är att Disa och Tomas kanske var dom som gjorde det.


Om du dessutom lyssnat lite noggrannare utan förutfattade meningar så hade du hört att de INTE fick namnge några anställda som varit inblandade i TV

Detta har jag inte hört någon gång och jag satt och lysnade 100% på detta program. Jag hörde dock att Disa sa jag vill inte nämna några namn. Och någon sa att dom kanske inte fick.

Hur i hela friden kan du kalla vittnena fega? Det var tvärtom mycket modigt och strongt gjort att träda fram i direktsänd TV med risk att få nästan hela travsverige emot sig. Vilket de redan fått, läs bara alla inlägg här i flera olika trådar. De har dessutom redan börjat bli hotade via SMS. Inte konstigt att så många väljer att vara tysta eller anonyma. Hela deras yrkesliv kan ju stå på spel, de riskerar att bli mobbade, kan få svårt att få nya jobb inom travet (vilket kanske är de enda jobb de har en chans att få) mista jobb de redan har, de blir kallade lögnare, småflickor som är fega och gud vet vad.

För att jag anser det vara fegt att anklaga en person oc inte nämna namnet på den som faktiskt skulle ha utfört gärningen.

Att just dessa två till slut tog steget kanske beror just på att de är ett par och därigenom kan stötta varandra. Det är nog inte lätt om man är helt ensam och ung att tordas ta det steget. Jobbar man dessutom kvar hos den misstänkta personen står ju även det egna jobbet på spel.

Vad spelar det för roll jag anmälde min förre arbetsgivare inom travet för att han spöade upp en häst. Vad hände inget det lades ned i brist på bevis. Nej ser man något och håller käften så är man bara FEG.

Nej tänk efter : Exakt vad skulle de två vittnena vinna med att sitta och ljuga i direktsänd TV? Avundsjuka och hämd? Knappast, det pris dessa två nu kommer att få betala är kommer inte på långa vägar vara värt det i så fall.

Om dom nu ljuger vilket jag tror är en mycket stor sannolikhet så undrar jag om dom över huvud taget kommer kunna visa sig på öppen gata, någonsin i Sverige.

Om fler stöttade stället för kritiserade så skulle nog fler vittnen träda fram men många har nog insett att det inte är värt priset och väljer att blunda (Känner tyvärr en av dessa själv )

Utan några som helst konkreta bevis som bilder hästnamn kusknamn tidpunkter osv kan jag inte stötta tomma anklagelser.
Min förhoppning är att Leif kommer kunna sätta utreda dessa anklagelser snabbt. Och att stänga av Svanen är ju bara sjukt.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Hästnamn fick du i tv
Och jag tror det finns massor vi inte vet.. Rena fakta om vilka som kört, vilka hästar, när, var, hur och det mesta annat du önskar..
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Hästnamn fick du i tv
Och jag tror det finns massor vi inte vet.. Rena fakta om vilka som kört, vilka hästar, när, var, hur och det mesta annat du önskar..

Bra om så är fallet så kommer vi att få se det mycket snart.
Om inte däremot så skulle jag iaf vilja ha en J*gt bra förklaring på varför man säger sådant i TV.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det må väl va hänt.... MEN den som gjorde det bär ett stort ansvar för att han/hon gjorde det. Att köra med strömm om det nu är sant bär den personen ett större ansvar enligt mig. Han/hon kunde ha sagt nej och anmält.
En tanke som slog mig är att Disa och Tomas kanske var dom som gjorde det.


För att jag anser det vara fegt att anklaga en person oc inte nämna namnet på den som faktiskt skulle ha utfört gärningen.

Om dom nu ljuger vilket jag tror är en mycket stor sannolikhet så undrar jag om dom över huvud taget kommer kunna visa sig på öppen gata, någonsin i Sverige.

Utan några som helst konkreta bevis som bilder hästnamn kusknamn tidpunkter osv kan jag inte stötta tomma anklagelser.
Min förhoppning är att Leif kommer kunna sätta utreda dessa anklagelser snabbt. Och att stänga av Svanen är ju bara sjukt.

Vilken planet lever du på?
Jag börjar förstå nu varför det anses helt okej att ägaren eller tränaren inte straffas när kusken uppför sig illa i ett lopp. De har ju inget ansvar alls, eller hur? Jag är säker på att x personer körde omkring på Åkes gårdsplan med Åkes hästar i träning och bara fick för sig att ta saken i egna händer och strömma dem. Stackars Åke, han var naturligtvis totalt oinblandad, ej ansvarig, och förmodligen hade han ingen aning eller hur?

Det är ju löjligt! :mad:

Finner denna debatt fascinerande från din sida. Innan Kvällsöppet vändningen skedde så låg diskussionen på den nivån att detta skulle AAAALDRIG förekomma i travvärlden, och framför allt inte hos ÅS. osv.
Nu när vittnen trätt fram så hittar man helt nya vändningar för att svära ÅS fri, för naturligtvis är han fortfarande inte skyldig utan allt är en stor konspiration! Hur blind får man bli?
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ny här, men har följt denna tråd några dagar.

Först måste jag hålla med mackan att försvaret för ÅS tenderar att bli lite löjligt. Jag har mycket svårt att tro på konspirationer.
Vittnena framstår som trovärdiga och att dom inte nämner några namn framstår för mig lika självklart som att Stig-H inte vill spela domare. Det är ju ändå inte sina forna kollegor som dom vill kritisera utan ÅS.

Jag har heller inga som helst problem med att det hela kan ha börjat med någon form av konflikt för länge sedan, det skulle väl snarare vara konstigt om ÅS och dessa vittnen var bästa vänner. För mig så framstår dom inte som mindre trovärdiga för att dom är ett par eller för det påstådda bråket med ÅS.

Disa sa i programmet att hon faktist sett själva strömmningen men på håll , men jag fattar överhuvudtaget inte hur folk kan skrika efter BILDER. Den människan finns inte som trotsar sina arbetskollegor och chefer genom att traska ut till banan (det är ändå en bit mellan stallet och banan), ställa sig med en mobiltelefon och försöka fånga en apparat som inte är större än en telefon...i EXAKT rätt ögonblick så att alla kan se att det förekomm en stöt.......kom igen nu....vilka krav kan man ställa???????
Jag tycker att dessa två stackare som nu får ränna värre gatlopp än ÅS är vardagshjältar, hur kan nån överhuvudtaget tro att man vill utsätta sig för detta bara för att ÅS fått fart på en häst som man själv misslyckats med ???????

Att Svanstedt strömmar vissa av sina hästar har man vetat länge, nu äntligen kommer det fram. Synd för travsporten att denna förnekelse kommer att skada oss mer än ett rakryggat agerande, och att idoldyrkan ala Zoogin var min favorit står ivägen för den så viktiga insikten om behovet av sanering.

ÅS kommer aldrig att dömas i domstol för detta för några foton kommer aldrig att hittas. Vittnes mål om än många räcker förmodligen inte då ÅS kommer att mobilisera motvittnen.
Men jag hoppas att braschen (STC) själv åtar sig den nödvändiga uppgiften att dra in ÅS licens om det står styrkt bortom tvivel att detta förekommit.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Synd för travsporten att denna förnekelse kommer att skada oss mer än ett rakryggat agerande, och att idoldyrkan ala Zoogin var min favorit står ivägen för den så viktiga insikten om behovet av sanering.

otroligt väl talat! Tack för ett bra inlägg rent generellt! :bow:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

otroligt väl talat! Tack för ett bra inlägg rent generellt! :bow:

Tack !
Glömde att säga att namn, tider och hästar naturligtvis måste fram om det skall hålla i en rättegång. Men så vitt jag förstod så var det ett debattprogram och inte i en domstol som dom befann sig i onsdags.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Bra om så är fallet så kommer vi att få se det mycket snart.
Om inte däremot så skulle jag iaf vilja ha en J*gt bra förklaring på varför man säger sådant i TV.


Jag håller med dig! Man kan inte döma någon bara på vad två sk vittnen säger. Vem ska man tro på? Vittnena eller Åke? Jag tror mer på Åke för tillfället, jag måste ha mer bevis innan jag kan tro att han är skydlig. Är han nu skyldig ska han självklart ha sitt straff, men för att jag ska kunna tro på det fullt ut behöver jag mer bevis eller mer trovärdiga vittnen.

Och detta med att de var modiga som gick ut i direksänding, visst var de det kanske, men de hade varit ännu modigare om de hade anmält för alla dessa år sedan och lyckats få med sig någon form av bevis(bild på grisfösaren, foto eller filmbevis)

Alla som är emot Åke håller hela tiden på att upprepa att ingen skulle våga att gå emot sin arbetsgivare och att de var rädda om sitt jobb osv. Men vad är det för roligt jobb om man tvingas att ta hand om en djurplågares hästar år efter år? Jag kan bara inte förstå det, att man håller tyst som sådana vidrigheter bara för att man är rädd att förlora sitt "drömjobb", det finns faktiskt andra jobb och A-kassa. Man kunde ha anmält anonymt och skickat in bilder anonymt. Om detta nu har pågått en längre period så borde ju NÅGON av alla dessa personer som var hästskötare eller ägare kunnat fångat det på bild. Tycker det är ganska löjligt att skylla på rädsla eller skylla på att man är rädd att förlora sitt jobb, vilken vettig människa vill jobba åt en djurplågare?
Man blir ju mörkrädd om flera vittnen har låtit det pågå i flera år utan att göra något åt det! Riktigt mörkrädd...
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det förekommer mycket skit i travet som i alla andra verksamheter där djur är inblandade. Men tänk om just detta inte är sant, tänk om dessa vittnen faktiskt ljuger.
Media har en skylldighet att kolla sina källor och vara nogranna innan de går ut med sådanna här nemngivna beskyllningar. Att dom inte gjorde det innan de gick ut med detta tycker jag är riktigt bedrövligt. Om anklagelserna är sanna så kommer det förmodligen visa sig genom polisutredning, men är det inte sant så kommer ÅS aldrig bli rentvådd.
Tänk om.
Tänk om ÅS alltid i sin tid som tränare och aktiv i travsverige har skött hästarna med omsorg. Tänk om han faktiskt gillar hästar och inte skadar dem.
Bilan går oavsett.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article4034376.ab

Trovärdighet, nja. De måste hitta fler bevis och vittnen för att jag skall tro på det. Men vad jag tror är ointressant.
Oskyldig innan motsattsen är bevisad, är fortfarande det lagen kräver.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag kan bara inte förstå det, att man håller tyst som sådana vidrigheter bara för att man är rädd att förlora sitt "drömjobb", det finns faktiskt andra jobb och A-kassa. Man kunde ha anmält anonymt och skickat in bilder anonymt. Om detta nu har pågått en längre period så borde ju NÅGON av alla dessa personer som var hästskötare eller ägare kunnat fångat det på bild. Tycker det är ganska löjligt att skylla på rädsla eller skylla på att man är rädd att förlora sitt jobb, vilken vettig människa vill jobba åt en djurplågare?
Man blir ju mörkrädd om flera vittnen har låtit det pågå i flera år utan att göra något åt det! Riktigt mörkrädd...


jag tycker det är väldigt naivt att resonera som du gör.
titta dig omkring i vardagen. Det förekommer varje dag på i stort sett varje anläggning att ngn spöar sin häst eller behandlar den mycket illa under ett ridpass, med massor med folk omkring, ingen säger ett enda dugg. Inte heller drar sig folk från att titta åt andra hållet eller rent av KLIVA över folk som ramlat i tunnebanan. Man avfärdar dem som "jävla knarkare" eller "det där är inte mitt bord".
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men har man två vittnen som framträder öppet måste det väl anses som en bra källa i ett granskande program. Att bedöma vittnenas trovärdighet kommer sen att åligga åklagare/domstol respektive STC.
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men har man två vittnen som framträder öppet måste det väl anses som en bra källa i ett granskande program. Att bedöma vittnenas trovärdighet kommer sen att åligga åklagare/domstol respektive STC.
PL

Ja jag delar din åsikt, inte ofta det finns så konkret som två vittnen som vågar kliva fram plus en en handfull anonyma vittnen.

Nästan så att jag dessutom tror att jordbruksverket har ett par till som är beredd att vittna i en eventuell rättegång. Men det är ju ren spekulation från min sida.

Problemet som inte ÅS-fansen vill erkänna är att det i praktiken är omöjligt att finna annat än indicier, det vill säga vittnesmål. Svamlet om BILDER förstår även en domstol att man inte kan kräva.
Den typen av bevis kräver man i praktiken nästan aldrig.
Indicier räcker dock förmodligen inte för att fälla honom, möjligen kan man fastslå att det är troligt att det pågått men inte i vilken omfattning eller vilken skada det skall ha tillfogat hästarna.

Ett annat problem som finns här är frågan om HUR stort djurplågeri det verkligen är. Jag tror inte heller att man kan få fram positivt resultat om man skjuter in ström så hästen blir självlysande. Man har säkert använt en väl anpassad dos och ur det perspektivet blir det ännu svårare att visa på någon skada. Det förklarar dessutom varför personalen inte springer därifrån i strid ström utan snarare har gjort regelbundna påpekande eller läkt till pressen.

Det framgick samtidigt att det var EN eller möjligen ett par lärlingar som fick ge sig ut med den där speciella utrustningen, dom andra hölls nog borta från själva strömmandet. Så fattade JAG det men här kan jag ha fel.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det framgick samtidigt att det var EN eller möjligen ett par lärlingar som fick ge sig ut med den där speciella utrustningen, dom andra hölls nog borta från själva strömmandet. Så fattade JAG det men här kan jag ha fel.

så uppfattade jag det också, dvs att det var en eller två utvalda som visste om och fick utöva detta, och att övrig personal rätt nogsamt hölls borta från detta, det pratades inte om utanför stängd dörr osv. Vilket ju låter oerhört klokt om man vill utöva ngt man vet är olagligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Om Åke Svanstedt fälls sänks en av travets största profiler. Travsporten? Inte mycket. Svanstedt blir bortstädad, bortglömd...
Svar
1
· Visningar
1 011
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den holländska dressyrstjärnan Anky van Grunsven, världsetta och OS-guldmedaljör, kommer till Scandinavium och Göteborg horse show...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp