Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ja det kan man tycka. Om de också hade kontrollerat vilka dom var och lika öppet talat om det. God jornalistik har inte tv 4 visat upp här.
Vem som helst kan ju helt krasst säga vad som helt till en jornalist och sedan är det upp till jornalisten att kolla om det hela håller.
Jag tror också att du i andra trådar har förespråkat återhållsamhet vad det gäller offentliga utpekanden utan bevis, även om det i de fallet också finns vittnen. Ord står mot ord och jag kan inte säga vad som är sant, men att TV4gjorde två program vars enda syfte var höjda tittarsiffror, utan att bry sig om att kolla upp saken djupare, det är jag tvärsäker på.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ja det kan man tycka. Om de också hade kontrollerat vilka dom var och lika öppet talat om det. God jornalistik har inte tv 4 visat upp här.
Vem som helst kan ju helt krasst säga vad som helt till en jornalist och sedan är det upp till jornalisten att kolla om det hela håller.
Jag tror också att du i andra trådar har förespråkat återhållsamhet vad det gäller offentliga utpekanden utan bevis, även om det i de fallet också finns vittnen. Ord står mot ord och jag kan inte säga vad som är sant, men att TV4gjorde två program vars enda syfte var höjda tittarsiffror, utan att bry sig om att kolla upp saken djupare, det är jag tvärsäker på.

Detta tenderar till att bli ett cirkelresonemang :) , och snart kommer jag dragande med det högst osannolika i att ALLA dessa rykten under åren (jag har hört detta i säkert 5-6 år) i kombination med nu konkreta vittnen skulle vara rök utan eld :)

Men för att undvika detta så kan jag dela din uppfattning om att uppsåtet från TV 4 är tveksamt. I alla fall det första programmet. Nu finns det ju ändå en anmälan från jordbruksverket så det ger ju saken en lite annan dignitet. Här förlitar jag mig på att jordbruksverket vet vad dom håller på med. Om åklagaren väljer att INTE inleda en förundersökning så kan man nog dra slutsatsen att vittnena plus anmälningarna var mycket vaga.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

*kl*
Man bör inte glömma att Å.S har 22 (?) vittnen som säger att han inte kört med el.
Alla dessa öppet.

Jag hoppas han blir friad eller fälld på bevis, handlar det om avsaknanden så är han nog slut som tränare även om han skulle vara oskyldig.

Själv avvaktar jag, tycker jag far fram o tillbaka o vet inte alls vad jag ska tro..
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag hoppas antingen eller, jag med. Antingen friad bortom tvivel eller så åker han dit ordentligt så att ingen vågar ta i en grisfösare igen.

Men det är vad jag hoppas.
Dessa spekulationer är inte bra på ngt sätt.
Synd bara på en människa/bra hästkarl.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

*kl*
Man bör inte glömma att Å.S har 22 (?) vittnen som säger att han inte kört med el.
Alla dessa öppet.

Jag hoppas han blir friad eller fälld på bevis, handlar det om avsaknanden så är han nog slut som tränare även om han skulle vara oskyldig.

Själv avvaktar jag, tycker jag far fram o tillbaka o vet inte alls vad jag ska tro..

Jag ska ta och åka upp till ÅS på söndag morgon och se vad mina gamla kompisar har att säga 2 av dom 22 som säger att det inte förekommer eller har förekommit. Jag kommer int att tro på det fören konkreta BILDBEVIS kommer fram annars är det ju bara att anmäla folk till höger och vänster och alla blir fälda bara man är 2-3 stycken som säger något.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag hoppas antingen eller, jag med. Antingen friad bortom tvivel eller så åker han dit ordentligt så att ingen vågar ta i en grisfösare igen.

Men det är vad jag hoppas.
Dessa spekulationer är inte bra på ngt sätt.
Synd bara på en människa/bra hästkarl.

Visar det sig att han är skyldig så blir det djur förbud så det lär nog vara avskräckande nog inte för att jag tror att han är skyldig men.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag ska ta och åka upp till ÅS på söndag morgon och se vad mina gamla kompisar har att säga 2 av dom 22 som säger att det inte förekommer eller har förekommit. Jag kommer int att tro på det fören konkreta BILDBEVIS kommer fram annars är det ju bara att anmäla folk till höger och vänster och alla blir fälda bara man är 2-3 stycken som säger något.

Själv avvaktar jag förundersökningen som inletts idag..
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

*kl*
Man bör inte glömma att Å.S har 22 (?) vittnen som säger att han inte kört med el.
Alla dessa öppet.

Detta är en väldigt intressant del om man skall se det rent juridiska i frågan.
Man skulle kunna åberopa intressejäv Intressejäv: När ”ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för honom själv” som det står i både kommunallagen och förvaltningslagen.

Alltså, eftersom det inte är ÅS själv som har utfört själva handlingen så bör ju några av dessa 22 i allra högsta grad anses jäviga.
Dessutom så har dom inte vittnat, bara skrivit under en skrivelse som ÅS upprättat och bett dem skriva under. Spännande :)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Detta är en väldigt intressant del om man skall se det rent juridiska i frågan.
Man skulle kunna åberopa intressejäv Intressejäv: När ”ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för honom själv” som det står i både kommunallagen och förvaltningslagen.

Alltså, eftersom det inte är ÅS själv som har utfört själva handlingen så bör ju några av dessa 22 i allra högsta grad anses jäviga.
Dessutom så har dom inte vittnat, bara skrivit under en skrivelse som ÅS upprättat och bett dem skriva under. Spännande :)

Du har rätt. :)
Men så länge vi inte har mer insyn i undersökningen så känns det ok att få ta upp dessa, vad vet jag vad de säger i ett förhör.

Sen vet vi väl inte om Åke upprättade skrivelsen o bad dem skriva under eller om det var eget intiativ?

Kan ju oxå mycket väl vara sant oavsett, för även om han skulle kört med el tidigare, borde han ju slutat vid förra undersökningen? Som var -05 om jag inte har helt fel.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

"Detta tenderar till att bli ett cirkelresonemang , och snart kommer jag dragande med det högst osannolika i att ALLA dessa rykten under åren (jag har hört detta i säkert 5-6 år) i kombination med nu konkreta vittnen skulle vara rök utan eld "

Jo men det är ju lite skillnad på vad vi vanligt dödliga väljer att tro på för rykten, jag vet gubbar som sitter i fiket på stallbacken och fortfarande efter 30 år tror att loppen är uppgjorda, jag undrar bara stillsamt hur dom kan vara så dumma att dom lirar på uppgjorda lopp år ut och år in.:rofl:

Journalister har ett etiskt ansvar.

“Obviously, it is important to share with readers any direct interest our sources may have in the story we are writing. When sources have axes to grind, we should let our readers know what their interest is. Smart sources, particularly in government and increasingly in business, know how to tempt reporters with juicy stories. Smart reporters and editors know how to avoid letting them spin us for their own purposes.”
Washingtown Post

Vi vanligt dödliga borde få veta om det finns något mer bakom. Journalisterna på tv4 borde ha gjort ett grundligare jobb innan de sände. Då borde de hittat fler vittnen och kanske bilder om det finns, eller hur. Dom borde ha lite mer yrkes stolthet helt enkelt.

Ska bara tilllägga att jag inte gillar grisfösare eller något våld mot varken djur eller barn. Jag vill bara att de som utför det skall bli straffade, för att det är bevisat att de gjort hemskheterna.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Du har rätt. :)
Men så länge vi inte har mer insyn i undersökningen så känns det ok att få ta upp dessa, vad vet jag vad de säger i ett förhör.

Sen vet vi väl inte om Åke upprättade skrivelsen o bad dem skriva under eller om det var eget intiativ?

Kan ju oxå mycket väl vara sant oavsett, för även om han skulle kört med el tidigare, borde han ju slutat vid förra undersökningen? Som var -05 om jag inte har helt fel.

Det florerar ju så mycket rykten så man kanske skall passa sig för att spä på.
Men om du inte säger detta till någon ..........:)
J
Det har ganska stor betydelse att man inlett en förundersökning. Det betyder ju att anmälan från jordbruksverket i stort har grund. Jag tror alltså inte att en mängd anonyma tips hade lett till en förundersökning om man så säger.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det florerar ju så mycket rykten så man kanske skall passa sig för att spä på.
Men om du inte säger detta till någon ..........:)
J
Det har ganska stor betydelse att man inlett en förundersökning. Det betyder ju att anmälan från jordbruksverket i stort har grund. Jag tror alltså inte att en mängd anonyma tips hade lett till en förundersökning om man så säger.

Hehe, jag lovar ;)
Men självklart kommer det massa rykten åt olika håll..

Jag tror som jag tidigare sagt att det finns mycket mer konkret än vad som framgick i Ekdahls program o hela jordbrukets undersökning var ju secritessbelagd...

Jag är inte så insatt i lagen, behövs det verkligen så mycket för att en förundersöking skall startas? *nyfiken*
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

"Detta tenderar till att bli ett cirkelresonemang , och snart kommer jag dragande med det högst osannolika i att ALLA dessa rykten under åren (jag har hört detta i säkert 5-6 år) i kombination med nu konkreta vittnen skulle vara rök utan eld "

Jo men det är ju lite skillnad på vad vi vanligt dödliga väljer att tro på för rykten, jag vet gubbar som sitter i fiket på stallbacken och fortfarande efter 30 år tror att loppen är uppgjorda, jag undrar bara stillsamt hur dom kan vara så dumma att dom lirar på uppgjorda lopp år ut och år in.:rofl:

Journalister har ett etiskt ansvar.

“Obviously, it is important to share with readers any direct interest our sources may have in the story we are writing. When sources have axes to grind, we should let our readers know what their interest is. Smart sources, particularly in government and increasingly in business, know how to tempt reporters with juicy stories. Smart reporters and editors know how to avoid letting them spin us for their own purposes.”
Washingtown Post

Vi vanligt dödliga borde få veta om det finns något mer bakom. Journalisterna på tv4 borde ha gjort ett grundligare jobb innan de sände. Då borde de hittat fler vittnen och kanske bilder om det finns, eller hur. Dom borde ha lite mer yrkes stolthet helt enkelt.

Ska bara tilllägga att jag inte gillar grisfösare eller något våld mot varken djur eller barn. Jag vill bara att de som utför det skall bli straffade, för att det är bevisat att de gjort hemskheterna.

Jag delar din åsikt om att man skall ha höga krav på journalistik. Jag har också tidigare framfört att det första programmet var lite att skjuta från höften. Det var också fullständigt onödigt att släpa dit den där veterinären och djurrättsaktivisten. Man saknade också någon som kunde försvara ÅS, men det var nog inget medvetet förbiseende. Dom har säkert bett några komma från ÅS stall.....annars är det en katastrof.

Dock tycker jag att TVÅ vittnen är supertungt. Det har du förmodligen inte i många rättsfall. Jag blir bara trött på tjatet om bilder. Jag uppfattar det som ett mycket enkelt sett säga att jag tror på ÅS vad som än händer, för några bilder är närmast omöjliga att få.
Skulle ni kräva bilder för att fälla misshandlare? Där räcker oftast ett vittne.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag är inte så insatt i lagen, behövs det verkligen så mycket för att en förundersöking skall startas? *nyfiken*

Jag är inte heller super insatt och jag tror inte heller att det KRÄVS så mycket egentligen. Men några vaga anonyma anmälningar håller inte.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

"Dock tycker jag att TVÅ vittnen är supertungt. Det har du förmodligen inte i många rättsfall. Jag blir bara trött på tjatet om bilder. Jag uppfattar det som ett mycket enkelt sett säga att jag tror på ÅS vad som än händer, för några bilder är närmast omöjliga att få.
Skulle ni kräva bilder för att fälla misshandlare? Där räcker oftast ett vittne."

Det finns andra redaktioner som brukar lyckas fixa bilder i alla möjliga skumma situationer, nämner inga namn. Stallar i travsverige är praktiskt taget vidöppna så det är bara att som reporter hänga där tillräckligt länge så finns det nog matrial att visa upp, om det förekommer konstigheter.


Två vittnen oberoende av varandera väger tungt, två sambos, njaaee.
Som jag sagt tidigare, om tv4 kollat och vidarbefodrat vittnenas bakrund, så hade vi alla fått bedömma trovärdigheten efter den informationen, det kan hända att du fortfarande skulle tycka att de var trovärdiga, men nu fick vi inte informationen. Superklantigt.
Vid människo misshandel så har vi fortfarande ett offer som förhoppningsvis kan prata och inte 22 andra vittnen som bestrider uppgifterna, för i sådanna fall så blir det tyvärr ingen fällande dom utan tekninsk bevisning.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag förstår inte riktigt varför TV4 borde lämna ut irrelevant information om vittnena?
Är det mindre trovärdigt för att ett par sett samma sak? :confused:
Och om nu det skulle komma 10 vittnen till o alla dem jobbade hos ÅS under samma period o är då vänner, bekanta osv är det då fortfarande inte trovärdingt eftersom de inte är oberoende varandra?

Jag håller dock med om att de finns anledningar att ifrågasätta.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

"

Två vittnen oberoende av varandera väger tungt, två sambos, njaaee.
Som jag sagt tidigare, om tv4 kollat och vidarbefodrat vittnenas bakrund, så hade vi alla fått bedömma trovärdigheten efter den informationen, det kan hända att du fortfarande skulle tycka att de var trovärdiga, men nu fick vi inte informationen. Superklantigt.

Alltså helt ärligt så tror jag inte att sambo förhållandet påverkar deras trovärdighet. Men det hade varit klädsamt av TV4 att informera om detta. Jag tycker inte att TV har skyldighet att göra någon större utredning för att få komma till tals i programmet. Det sitter ju massor av människor där som kan ha olika motiv och bakgrund. Jag menar det är ju omöjligt att FÖRST göra den trovärdighets bedömning som senare en domstol skall göra för att få komma till tals i ett TV program.
Frågan om FÖRTAL gäller ju även i studion. Det bör dom väl ha fått information om.



Vid människo misshandel så har vi fortfarande ett offer som förhoppningsvis kan prata och inte 22 andra vittnen som bestrider uppgifterna, för i sådanna fall så blir det tyvärr ingen fällande dom utan tekninsk bevisning.

Men i det här fallet så blir ju några stycken av de 22 som utförde misshandeln och de övriga är anställda av förövaren.
Skall man fortsätta på samma spår så är det förmodligen också några av de 22 som är de 5-10 anonyma anmälarna. Eller tänker jag fel nu :)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Nej, dom kanske inte är mindre trovärda. Men informationen om dom och deras kopplingar till ÅS är viktig, för den journalistiska trovärdigheten
Sedan informationen i sig inte friar eller fäller ÅS, det kan ju bara den stundande utredningen göra.
Som jag sagt innan, hela denna historia har blivit absurd på grund av dålig journalistik. Det innebär inte att jag för den skull tror att det inte finns en historia. Förstår ni.
TV4 hade för brottom och både vittnen och ÅS får lida för det. Hade de gjort ett bra jobb så hade inte vittnena idag fått utstå spekulationer om lögn. För om journalisterna hade gjort sitt jobb och det visat sig att det inte fanns trovärdighet i uppgifterna så hade det inte blivit något program. Hade de gjort sitt jobb och funnit uppgifterna trovärdiga så hade vi inte haft denna diskussion och i stället undrat, hur f.. kan ÅS.
Att gå ut med ett dåligt underbyggt arbete i vårat största media är det som jag irriterar mig på.
Sedan hoppas jag innerligt att ÅS inte har gjort detta, och det med tanke på hur många hästar han har haft i träning under åren som i sådanna fall fått utstå det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Om Åke Svanstedt fälls sänks en av travets största profiler. Travsporten? Inte mycket. Svanstedt blir bortstädad, bortglömd...
Svar
1
· Visningar
1 011
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den holländska dressyrstjärnan Anky van Grunsven, världsetta och OS-guldmedaljör, kommer till Scandinavium och Göteborg horse show...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp