Svår att tränsa

Det kan vara virus i örat, en häst har det där jag står. Ägaren sa att hästen är rädd om ena örat , det är ett virus (det var som vitt inne i örat) och enl. vet skulle det försvinna av sig själv.
 
Min häst är väldigt svårtränsad och de har med hans högeröra att göra. Om man tränsar och viker högerörat rakt framåt in i nackstycket går det hur fint som helst men om man gör som brukligt och drar nackstycket över örat och sedan viker ut det så trilskas han mer och mer för varje gång.
Han har plack i sina öron, mer i höger och jag brukar massera bort det men det är något som stör honom ändå. så jag tränsar på mitt sätt så funkar det jättebra..
Innan jag kom på den idén så knäppte jag upp ena sidostycket och trädde över nackstycket så det inte ens nuddade öronen.. fast då red jag honom bara 1 gång i veckan..
Ska testa och vika örat åt rätt håll.
 
Det kan vara virus i örat, en häst har det där jag står. Ägaren sa att hästen är rädd om ena örat , det är ett virus (det var som vitt inne i örat) och enl. vet skulle det försvinna av sig själv.

The power of Google har visat mig vägen..

Aural plaque, öronplack
Orsakas av ett vårtvirus och kan vara bara små vita prickar i örat men kan också sprida sig och kräva behandling. Vanliga symptom är känsliga öron och svåra att tränsa. Vissa hästar kan även skaka mycket på huvudet som förmodligen kommer av att placket fjällar och detta ramlar ner i öronen.
Vanligtvis gör man inget åt detta även om det inte försvinner av sig själv. Har hästen milda problem sommartid så bör den ha flugluva över öronen på sommaren för att slippa att knotten kryper in och biter.
aural_plaque.jpg
 
Har grävt i örat. Inga vita grejer, ingen lukt. Av någon märklig anledning brydde han sig inte så mycket om att jag var i örat när jag väl fått tag i det. Skumt.
Har köpt ett Hunter-träns, som visat sig vara ett lyckat köp. Då kan jag sätta på själva huvudlaget för sig som en grimma och sätta på bettet sist, så blir det avsevärt mindre bök och bråk.
Jag har även övat med blöt handduk och det har faktiskt blivit bättre. Mycket bättre.
Blir det sämre igen åker vi och röntgar käken.

Tack för all hjälp och alla tips.
 
Jag har en unghäst som har en fistel i örat, hon har alltid varit rädd om sitt öra från det att hon var föl eftersom det är lite ömt. Jag har fått muta henne från dag ett för att få komma nära huvudet och sätta på grimman, idag låter hon mig göra det men hon gillar det inte. Hon kommer alltid vara rädd om sitt öra och huvud och jag får helt enkelt acceptera det, jag rör örat så lite som möjligt men kan nu ta på grimma och tränsa utan problem.
Vad bra att det blev bättre med handduken, ibland får man ta till lite nytänkande för att förstå sig på och lösa vissa problem, hoppas att det blir fortsatt förbättring :).
 

Liknande trådar

Hästhantering Är medryttare på ett 5-årigt sto. Damen i fråga är så snäll och vänlig och vill alltid göra rätt. Framför allt är hon väldigt rädd om...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 790
Senast: AliceZeta
·
Utrustning När jag köpte min häst, så fick jag höra från tidigare ägare att hon var stark när man red ut. Det jag la märkte till vid första...
2
Svar
22
· Visningar
1 682
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 439
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 024
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp