Ta ett steg tillbaka eller "kräva" ?

fnykis

Trådstartare
Är medryttare på ett 5-årigt sto. Damen i fråga är så snäll och vänlig och vill alltid göra rätt. Framför allt är hon väldigt rädd om sina människor, väldigt mån om oss.

Jag har dock lite problem med tränsningen. Jag är extremt kort, hästen inte jättestor, samma mankhöjd som min längd. Men hon har kommit på att jag inte når att tränsa om hon håller upp huvudet. Inga problem att ta bettet utan problemet blir när nackstycket skall över öronen. Då höjer hon sonika på huvudet och kikar runt i stallet, ja allt utom att stanna hos mig så jag kan få tränset på plats. Köpte ett pannband med knappar och upptäckte snabbt att knäpper upp sig super lätt. Frågan är, ska jag helt enkelt knäppa av pannbandet så att det går lättare att få nackstycket på plats eller tom knäppa upp sidostycket under en period för att komma förbi denna jobbiga kamp. Eller, ska jag fortsätta kämpa och verkligen ställa krav? Har fundering på att stå på en liten pall när jag tränsar?

En liten fundering till. Denna underbara lilla dam har kommit på att balsnörena som sitter på uppbindningslänken i stallgången går av, jättekul tycker hon, då kan man kika runt lite. Hon drar INTE av dem i panik, utan helt klart med en räv bakom örat!

Förslag mottages tacksamt!! :)
 
Jag skulle köra en combo av pall och morötter. Korrekt beteende, alltså huvudet ner belönas med morotsbit. Alt. att du jobbar med klicker för bättre tajming av korrekt beteende.
Vad det gäller faststättning, prova med något elastiskt istället för balsnören, som inte går av, men som inte gör att hon kan skada sig.
 
Jag har köpt en burk med en kletig massa som smakar och luktar lakrits, hon fullkomligt avgudar det! Kanske kan använda den lilla burken för att uppmuntra att hon sänker huvudet. Har hon bara huvudet i "normalläge" är det ju inga problem att tränsa, både hon och jag kan det "utantill" P) Hon kör med mig helt enkelt. Men iom att hon är så människokär, vänlig och känslig vill jag inte gå in i en stenhård fight, hittar hellre precis som du säger en väg där vi kan jobba runt maktkampen.
 
med min häst som inte ville ha nackstycket över öronen gjorde jag så att jag lägger på nackstycket först, har kopplat bort ena sidostycket innan och tar sedan in bettet i munnen och spänner fast igen. Vi slapp onödigt bråk då.
 
Förra sommaren när jag köpte min valack så hade jag samma problem som du. Han lyfte huvudet högt så jag fick inte på tränset.
Jag tror han kände sig lite osäker, därför började jag med att bara röra öronen och nacke klappa kela, fick honom att sänka huvudet utan träns, belönade med morot
Sen fortsatte jag samma sak med tränset, jag tog god tid på mig, lugnt och inget stress, lirkade på tränset ihop med klapp och godis.

Pall tycker jag inte du ska använda, det räcker att hästen tar ett steg åt sidan eller vänder på huvudet så når du inte då heller.

Vi hade ett sto som tyckte det va roligt att rycka isär grimmor när hon va bunden stallgången, det blev en sport för henne.
Vi satte på en förstärkt grimma, starka grimskaft, hon försökte rycka den, hon drog hårt, hon satt fast.
Efter det slutade hon rycka sönder grimmor,

Jag tror du måste veta varför hästen lyfter huvudet och inte vill bli tränsad, varför hästen rycker sig loss i stallgången, innan du kan lösa problemet och framför allt HUR du ska lösa problemet.
Om hästen är rädd och osäker så måste du hantera situationen på annat sätt än om hästen gör det för att testa eller av okynne.
 
ang tränsningen så kan man tex knäppa loss bettet i ena sidan och ta på tränset som en grimma, fästa alla remmar och sedan i med bettet. Förutsatt då att hästen går att ta på grimman...
Min häst har varit svårtränsad, och vi tränsar fortfarande inte på "vanligt" sätt. Man kan inte hålla bettet med ena handen och nackstycket med andra på honom -då är han helt omöjlig att tränsa och bara kör omkring huvudet eller sätter det rakt upp -och han är rätt stor så når jag inte... För att tränsa honom måste man låta bettet hänga och hålla nackstycket i ena handen, sen måste man sikta (:banghead: ) och lyfta tränset till bettet nuddar munnen, hålla det där och låta honom pilla lite, sedan tar han bettet själv. Gör man såhär så är han tränsad på ett par sekunder och försöker man på det vanliga sättet så går det inte alls. Godis i handen funkar inte heller på honom.

Att hon drar av snörena... För att träna bort det tror jag att du måste själv vara väldigt snabb och hela tiden ha stenkoll så att hon aldrig backar och får chans att dra i dem. Varje antydan till att backa, fram igen. Beröm när hon står där hon ska stå.
 
Jag vet av erfarenhet att medryttare som inte känner hästen eller har samma kunskap om hästar inte ska fråga här i första hand, utan ta hjälp av hästägaren.

En som jag hade kom inrusande o sa att en promenadhäst som jag hade haft i några dagar hade försökt att tränga in henne i väggen när hon skulle lyfta på ett bakben.

Så var det inte. Hon var ovarsam med det benet som hästen hade skadat i en transportolycka o hästen blev då ovillig.
Jag visade hur hon skulle agera o sen var det bra.
 
En till anekdot till.
en annan som jag hade ställde sig o tvättade hästen UTE i Feb. när jag var o tränade med min andra.
en häst som aldrig rullade sig.

Sen när hästen står på pågående NSAID för infl i korsmuskulaturen så sker det igen. Fastän hon visste hur viktigt det var att ALLTID hålla honom varm. Hon passande återigen på när jag var BORTA i några timmar.

Behöver jag berätta att hon fick "sparken" per omgående o att jag sedan dess inte haft såna "däringa"
 
En till anekdot till.
en annan som jag hade ställde sig o tvättade hästen UTE i Feb. när jag var o tränade med min andra.
en häst som aldrig rullade sig.

Sen när hästen står på pågående NSAID för infl i korsmuskulaturen så sker det igen. Fastän hon visste hur viktigt det var att ALLTID hålla honom varm. Hon passande återigen på när jag var BORTA i några timmar.

Behöver jag berätta att hon fick "sparken" per omgående o att jag sedan dess inte haft såna "däringa"

Förstår inte ett vad dina erfarenheter av okunniga medryttare har med mina frågor att göra överhuvudtaget. Känns gott ända in i hjärtat att jag VET att hästägaren i mitt fall litar på min kompetens. Mitt förslag till dig är att du startar en tråd där du och den som är intresserad kan prata om de medryttare ni haft som gjort er besvikna.

Så väldigt typiskt buke (eller kanske rent allmänt?) att om man ber om tips och råd så är man inkompetent... Suck..
 
Unghästar är väl också sådär, det är smarta och vakna, pigga på att prova vad som funkar och ej.
Jag tror att du tänker rätt, ingen fajt med en donna... då förlorar man, oavsett om man får på tränset eller ej ;)
 
till trådskaparen:
som alltid ang. de flesta problem så glöms det ofta bort det som egentligen är grunden i problemet, och den grunden är oftast ngt annat än det hästägaren upplever som själva problemet.
I ditt fall är det grund basic saken att hästen behöver lära sig att sänka huvudet när människan ber om det.
Lär den sänka nacken först. det kan du göra i det dagliga arbetet i precis all hantering. ge godis tex, när den sänker huvudet, vänj den vid att du gnuggar bakom öronen, och lägger tryck på nacken på ett behagligt sätt med dina händer osv. De flesta hästar gillar det och det är INTE svårt att få dem att förstå.
eftersom hästen inte är rädd för tränset i sig osv, så drar jag slutsatsen att det är just den grunden som saknas.
när du sen befäst att du kan sänka nacken och huvudet på hästen genom vanlig hantering, så ger du den bettet och tränset och erbjuder ngt gott i handen samtidigt.

har alltid lärt in på det sättet med hästarna i allmänhet, haft ett par som varit så som du beskriver med just tränsningen i början men sen har du en häst som kastar sig ner och själv vill plocka in bettet i munnen när du håller fram det. Lycka till.
 
Är medryttare på ett 5-årigt sto. Damen i fråga är så snäll och vänlig och vill alltid göra rätt. Framför allt är hon väldigt rädd om sina människor, väldigt mån om oss.

Jag har dock lite problem med tränsningen. Jag är extremt kort, hästen inte jättestor, samma mankhöjd som min längd. Men hon har kommit på att jag inte når att tränsa om hon håller upp huvudet. Inga problem att ta bettet utan problemet blir när nackstycket skall över öronen. Då höjer hon sonika på huvudet och kikar runt i stallet, ja allt utom att stanna hos mig så jag kan få tränset på plats. Köpte ett pannband med knappar och upptäckte snabbt att knäpper upp sig super lätt. Frågan är, ska jag helt enkelt knäppa av pannbandet så att det går lättare att få nackstycket på plats eller tom knäppa upp sidostycket under en period för att komma förbi denna jobbiga kamp. Eller, ska jag fortsätta kämpa och verkligen ställa krav? Har fundering på att stå på en liten pall när jag tränsar?

En liten fundering till. Denna underbara lilla dam har kommit på att balsnörena som sitter på uppbindningslänken i stallgången går av, jättekul tycker hon, då kan man kika runt lite. Hon drar INTE av dem i panik, utan helt klart med en räv bakom örat!

Förslag mottages tacksamt!! :)

Skaffa grimma som du kan knäppa upp på både nos och nackstycke, tränsa över grimman och ta sedan av grimman, alt rid med den. Sen godis + pall =) Sen massa envishet. Inte alltid rida kanske? När det går bra att tränsa, ta av det direkt sen ut i hagen=)
 
Jag har köpt en burk med en kletig massa som smakar och luktar lakrits, hon fullkomligt avgudar det! Kanske kan använda den lilla burken för att uppmuntra att hon sänker huvudet. Har hon bara huvudet i "normalläge" är det ju inga problem att tränsa, både hon och jag kan det "utantill" P) Hon kör med mig helt enkelt. Men iom att hon är så människokär, vänlig och känslig vill jag inte gå in i en stenhård fight, hittar hellre precis som du säger en väg där vi kan jobba runt maktkampen.
Du hanterar en FEMåring o du skriver att den har en räv bakom varje öra o kör med dig. Suck!
Om man har ngn kompetens så vet man att hästar inte tänker så.
De agerar för att man inte är tillräckligt tydlig.

Vet hästägaren att du funderar på att idka maktkamp om dens huvud?
Har man LITE kompetens så vet man att man håller om nosryggen på hästar som gör som den o ev. ger den en morotsbit med bettet.
Den kommer då att söka bettet själv o därmed sänka huvudet.
 
Du hanterar en FEMåring o du skriver att den har en räv bakom varje öra o kör med dig. Suck!
Om man har ngn kompetens så vet man att hästar inte tänker så.
De agerar för att man inte är tillräckligt tydlig.

Vet hästägaren att du funderar på att idka maktkamp om dens huvud?
Har man LITE kompetens så vet man att man håller om nosryggen på hästar som gör som den o ev. ger den en morotsbit med bettet.
Den kommer då att söka bettet själv o därmed sänka huvudet.
Men visst kan hästar ibland vara lite luriga?

Stoet vi hade är verkligen lite speciell. Vi kunde se på hennes ansiktsuttryck när hon skulle hitta på något.
När jag höll henne och hovslagaren verkade hennes bakhovar, så såg jag hur ögonens smalnade, hon gjorde en lite lustig min med munnen :) och då hördes hovis öhhdöö. Hon gjorde samma sak igen, hovis gjorde något ( jag vet inte vad) hon ryckte till och stod sen som ett ljus resen av verkningen.

Hovslagaren har aldrig varit otydlig med vad han vill att hon skulle göra, ändå tyckte hon det va kul att testa lite.

Hästar kan ha en liten räv bakom örat.
 
Jag har köpt en burk med en kletig massa som smakar och luktar lakrits, hon fullkomligt avgudar det! Kanske kan använda den lilla burken för att uppmuntra att hon sänker huvudet. Har hon bara huvudet i "normalläge" är det ju inga problem att tränsa, både hon och jag kan det "utantill" P) Hon kör med mig helt enkelt. Men iom att hon är så människokär, vänlig och känslig vill jag inte gå in i en stenhård fight, hittar hellre precis som du säger en väg där vi kan jobba runt maktkampen.

Ett par slick innan och ett par slick efter tränsning löser säkert problemet. Varför göra det krångligare än nödvändigt? :)
 
@AlienZeta
Det beror på vem som gör bedömningen.
Det här exemplet är inget annat än normalt för en ung häst.

Jag förstår mig inte på alla dessa frågor om hur Andras hästar ska hanteras.
I första hand ber man hästens ägare om hjälp där o då eller frågar ngn i stallet. Eller är de helt solo?

Som regel behöver de mest få hjälp på plats för att se vad människan!!!! gör fel.
 
Har man LITE kompetens så vet man att man håller om nosryggen på hästar som gör som den o ev. ger den en morotsbit med bettet.
Den kommer då att söka bettet själv o därmed sänka huvudet.
Jag förstår mig inte på alla dessa frågor om hur Andras hästar ska hanteras.
I första hand ber man hästens ägare om hjälp där o då eller frågar ngn i stallet. Eller är de helt solo?

Som regel behöver de mest få hjälp på plats för att se vad människan!!!! gör fel.
Men varför tycker du att TS ska fråga ägaren om hjälp när det enligt dig bara finns ett enda sätt att göra rätt på och du just har beskrivit detta?
 
S
@AlienZeta
Det beror på vem som gör bedömningen.
Det här exemplet är inget annat än normalt för en ung häst.

Jag förstår mig inte på alla dessa frågor om hur Andras hästar ska hanteras.
I första hand ber man hästens ägare om hjälp där o då eller frågar ngn i stallet. Eller är de helt solo?

Som regel behöver de mest få hjälp på plats för att se vad människan!!!! gör fel.
självklart är det alltid människan som gör fel.
Det är vi som vill umgås med djuren, på våra villkor.
Om hästen inte gör som vi säger, får vi naturligtvis ändra på vårt beteende.

En människa som frågar här, frågar för att hen vill ändra sitt beteende.

Förhoppningsvis så är hästägaren förnuftig och har valt en bra och vettig skötare som rådfrågar ägare innan hen gör någon förändring.

Jag skulle aldrig låta någon annan sköta och rida min häst.
(Jo, min vetrinär skulle få rida och sköta honom)
 
Jag håller nackstycket i höger hand och håller det så att höger hand vilar mellan öronen. Sedan för jag in bettet i munnen tillsammans med en godisbit och för sedan nackstycket över öronen. Det där med att hålla över nosryggen har aldrig funkat något vidare för mig i alla fall. Med det vill jag ha sagt att du kan testa andra varianter att sätta på tränset så kanske det funkar bättre. Får tillägga att jag alltid ger godis i samband med tränsningen oavsett ålder på häst :)
 
Men varför tycker du att TS ska fråga ägaren om hjälp när det enligt dig bara finns ett enda sätt att göra rätt på och du just har beskrivit detta?
Häst ägaren som känner sin egen häst vet nog o har ett sätt som funkar.
Det krävs inte raketforskning för att kunna tränsa sin häst.

Det lär man sig på ridskolan. Lektion ett.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett halvårs sökande inkluderat flera veterinärgenomgångar och provningar av sisådär 30 sadlar så hittades äntligen problemet och...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 880
Senast: Iliaca
·
Körning För några veckor sedan råkade jag och hästen ut för en körolycka på träning i ridhus. Hästen stannade mitt under träningen (konkörning)...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: giffan
·
Träning Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland... För att göra en lång historia kort: Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: Annna_91
·
Träning Har tagit ett nordsvensksto på foder inför köp och den snälla fina häst ägarna lovat hon är kan jag ju säga att hon INTE är...hon är...
2
Svar
36
· Visningar
3 606
Senast: mettanmett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp