Ta ett steg tillbaka eller "kräva" ?

Axel, du är bara pinsam! Vadå ta en fajt med hästens huvud? Ge dig, som sagt.. varför fråga hästägaren när du är allvetande? Haha, berättade för hästägaren om denna tråden igår, måste be henne att gå in och läsa. Underbart att det finns sådan tilltro till hennes bedömning av medryttare på världens underbaraste häst!!
 
Axel, du är bara pinsam! Vadå ta en fajt med hästens huvud? Ge dig, som sagt.. varför fråga hästägaren när du är allvetande? Haha, berättade för hästägaren om denna tråden igår, måste be henne att gå in och läsa. Underbart att det finns sådan tilltro till hennes bedömning av medryttare på världens underbaraste häst!!

Fast jo, jag hade börjat med att fråga ägaren hur han eller hon gör. Det är ju lättare för alla inblandade om man gör på samma sätt.
 
Det är ju tur att jag och hästägaren för det mesta jobbar tillsammans då... Hon är nog närmare dm längre än mig.. Förstår inte varför någon tar för givet att man är totalt inkompetent för att ber om tips och råd? Är det inte väldigt bra att utbyta erfarenheter?
 
Axel, du är bara pinsam! Vadå ta en fajt med hästens huvud? Ge dig, som sagt.. varför fråga hästägaren när du är allvetande? Haha, berättade för hästägaren om denna tråden igår, måste be henne att gå in och läsa. Underbart att det finns sådan tilltro till hennes bedömning av medryttare på världens underbaraste häst!!

fast detta är väl helt oförtjänt i fråga om reaktion? du har ju inte ngnstans i din tråd öht skrivit annat än att du frågar buke hur du ska göra? blir ju omöjligt att som läsare fatta att du frågar hästägaren i första hand? det finns många som varit på buke länge, inkl mig själv och axels svar är faktiskt inte öht ogrundat utifrån den erfarenheten att folk postar allt möjligt här om sina låne hästar osv och står helt handfallna men icke att de öht pratat med hästägaren även när den finns nära till hands?
 
Jag är ägare till hästen ifråga.
Hon är en dam som är smart. Testar gärna gränser en extra gång.
Hon har kommit på att lyfter man huvudet så får människorna svårt att sätta i bettet. Hon är unghäst och de gör inte alltid vad man förväntar sig av dem :-)
Mackan ditt råd låter som något som är värt att testa. Tack!

Samtidigt kan man inte dra alla folk över en kant här på buke.
Axel kunde ha ställt frågan om häst ägaren hade tillfrågats utan inlägg att medryttare hen haft har varit inkompetent och gjort fel. Och på såvis dra alla medryttare över en kam.
Blir lite trevligare stämning då ;-)

Litar fullständigt på min medryttare. :-)
 
Lyfter huvudet gör alla ovana hästar, men på flera år borde hästen ha fått goda erfarenheter o inte känt obehag. Det som den visar. Det beror inte på att den är "smart" utan en reaktion på hanteringen.

Så funkar hästar vid obehag, rädsla o kan då misstolkas som dumma, korkade eller smarta beroende på vilken attityd man har när man talar om sin häst.
 
Lyfter huvudet gör alla ovana hästar, men på flera år borde hästen ha fått goda erfarenheter o inte känt obehag. Det som den visar. Det beror inte på att den är "smart" utan en reaktion på hanteringen.

Så funkar hästar vid obehag, rädsla o kan då misstolkas som dumma, korkade eller smarta beroende på vilken attityd man har när man talar om sin häst.

Jag tror jag spinner vidare på det här..
Hästen gör det som lönat sig. De lever här och nu och gör rent instinktivt så som förr lönat sig.

Många hoppar över/försöker forcera olika faser i hästars utbildning.
Bettillvänjning skiter vissa i.
Jag vill ha rätt reflex då de får bettet i munnen. Den reflexen kan man träna fram med fingret innan man börjar stoppa i bettet.
Utöver det vill jag att hästen ska ha lärt sig sänka skallen långt innan tränsning ska ske.
Och för att inte trigga fram onödiga reflexer vid tränsningen så delar jag i början upp den. Jag bara drar på allt utom bettet några ggr tills det funkar klockrent innan jag även tränsar med bett.

En häst som dessutom rids en del vill jag oavsett hur den tillvänjts eller ej med bett/träns ska förknippa arbete och de prylar som hör till det med skoj.
En häst som inte vill ha bett i truten skulle jag fundera kring om grunderna verkligen funkar felfritt och om det är perfekt skulle jag fundera kring ridningen, hur hästen upplever den.

En lättlärd och smart häst blir en väldigt lydig häst, om man förstår den och gör rätt.
Har de dåligt bagage kan det ta ett tag. Men det beror mer på nervsystemet än intelligensen tror jag isf.
 
lite ot, men min sällskapshäst har alltid hållt huvudet ganska högt vid tränsning, det har inte varit ett problem för mig att tränsa då hon bara inte sänker huvudet (höjer det inte och försöker vända om).
men min kusin har haft stora problem vid tränsning, hon är bara 150 lång och hästen 168 cm i mkh.
så har blivit att jag fått tränsa, tills den dagen då kusinen tog ett annat träns som hon tyckte var finare :p (min häst avskydde det så har bara legat) men det var också ett vanligt engelskt träns, bara vaderat nackstycke och nosgrimma. och vad gör hästen då? ju hon sänker tacksamt huvudet så att kusinen kan tränsa själv :love:, jag hade då haft det en gång innan för att se om det passade, märkte dock ingen större skillnad mot det gamla.
men att det var så stor skillnad för hästen är ju underbart :rofl:, och då var det samma bett som alltid hon hade, största skillnaden är att nosgrimman står ut mer åt sidorna.
Och fortfarande är det det enda tränset hon sänker huvudet för.
Så att testa med olika nackstycken och nosgrimmor kan vara mer effektivt än att muta hästen.
 
Min höjer visserligen inte huvudet men har väldigt lätt att vika in nosen i alla lägen inkl vid ridning. Alltså var det prio ett vid bettillvänjning och är fortfarande vid tränsning 8 år senare. Bettet tillsammans med en sockerbit hålls framför nosen så att han får sträcka fram nosen lite och själv ta bettet innan jag tar över nackstycket. Ändamålet är fortfarande inte att få på tränset utan att han ska sträcka nosen till bettet och ta det och tar det mer tid en dag får det göra det!

I ditt fall är väl få snarare problemet att hästen tar bettet och sedan tar upp huvudet? Jag hade nog lärt hästen sänka huvudet och haft högerarmen över nacken (som jag lärde mig på ridskolan ang den diskussionen :-P) och/eller stått på en pall beroende på vad som passar er bäst. Och sedan hade fokus varit på att kunna ta bort den där armen, alltså fokus på att hästen (precis som vid ridning) ska söka sig till bettet och inte spänna till o dra sig undan det.
 
lite ot, men min sällskapshäst har alltid hållt huvudet ganska högt vid tränsning, det har inte varit ett problem för mig att tränsa då hon bara inte sänker huvudet (höjer det inte och försöker vända om).
men min kusin har haft stora problem vid tränsning, hon är bara 150 lång och hästen 168 cm i mkh.
så har blivit att jag fått tränsa, tills den dagen då kusinen tog ett annat träns som hon tyckte var finare :p (min häst avskydde det så har bara legat) men det var också ett vanligt engelskt träns, bara vaderat nackstycke och nosgrimma. och vad gör hästen då? ju hon sänker tacksamt huvudet så att kusinen kan tränsa själv :love:, jag hade då haft det en gång innan för att se om det passade, märkte dock ingen större skillnad mot det gamla.
men att det var så stor skillnad för hästen är ju underbart :rofl:, och då var det samma bett som alltid hon hade, största skillnaden är att nosgrimman står ut mer åt sidorna.
Och fortfarande är det det enda tränset hon sänker huvudet för.
Så att testa med olika nackstycken och nosgrimmor kan vara mer effektivt än att muta hästen.
Man 'mutar' inte hästen utan gör tränsningen till en trevligare upplevelse.-"det här var inte så dumt. Mmm"

Vissa hästar är bussigare om de märker att det kommer ngn helt oerfaren. Även uppsuttet.

Nu kom ju Ts in här o som inte kunde bättre, så då är det en annan sak.
 
Du hanterar en FEMåring o du skriver att den har en räv bakom varje öra o kör med dig. Suck!
Om man har ngn kompetens så vet man att hästar inte tänker så.
De agerar för att man inte är tillräckligt tydlig.

Ojsan hoppsan. Varför skulle inte en 5-åring kunna busa till det? Alla hästar är inte perfekta. Och hästar som "testar" finns det gott om. Att börja ifrågasätta TS kompetens visar ju bara hur enkelspårigt du tänker. Hästar är individer med olika personlighet, precis som de flesta andra djur.
 
Jo, men vi formar dem.
Gör man saker bättre eller till det sämre?

Blir jäkligt trött när man hela tiden skyller på att hästarna är si eller så....
Har ngn inte varit dum mot hästen finns det ingen som helst anledning till att en sdn basal sak inte skulle förbättras på några ggr.
 
Jo, men vi formar dem.
Gör man saker bättre eller till det sämre?

Blir jäkligt trött när man hela tiden skyller på att hästarna är si eller så....
Har ngn inte varit dum mot hästen finns det ingen som helst anledning till att en sdn basal sak inte skulle förbättras på några ggr.

Ja det gör vi såklart! Men alla formar inte hästar till "maskiner". Min förra häst formade jag mycket. Han var väluppfostrad genom att stå stilla i stallgången, inte bröta nära människor osv. Men ibland kunde han bli "rädd" för ett stillaliggande löv på ridturen eller få för sig att glömma av att man håller nere huvudet när träns eller grimma kom fram. Jag är väldigt säker på att det inte hade något med missförstånd eller otydlighet att göra. Han var lite av en buse som alltid hade glimten i ögat. Det var inte mer komplicerat än så.

Hade jag velat hade jag ju kunnat forma bort de beteendena också, men det var ju hans personlighet. Den gav mig även många skratt genom åren :) Hästar ÄR si eller så. Det får man som ryttare acceptera till viss del.
 
Jo, men vi formar dem.
Gör man saker bättre eller till det sämre?

Blir jäkligt trött när man hela tiden skyller på att hästarna är si eller så....
Har ngn inte varit dum mot hästen finns det ingen som helst anledning till att en sdn basal sak inte skulle förbättras på några ggr.
Inte för att jag har mycket erfarenhet, men utifrån den erfarenheten jag har...
Så tycker jag att det skiljer mycket från häst till häst, hur snabbt man får deras förtroende och tillit.
Hästen jag har nu, va känslig och osäker när han kom hit för ett år sen.
Nu står han lös i stallgången, ber jag honom gå på en pressening, så går han.
Han litar på mig efter ett år och han vill alltid göra sitt bästa. Hjärtat på rätta stället.

Stoet som bodde hos oss i 2,5 år. (Jag känner till hela hennes uppväxt, ingen har varit elak mot den hästen.)
På dom åren fick jag aldrig henne att stå still lös i gången. Ville hon inte gå över en bro, så gjorde hon inte det, det va bara att hoppa av och leda. Att kräva och pressa den hästen, innebar krig. Muta och lirka gick inte heller.
Hon har egen vilja och är inte särskilt angelägen att vara tillags.

När hon flyttade sa jag, aldrig mer att sto...jisses :)
 
Hej
Har inte läst hela tråden.

Jag hade skaffat ett sidostycken med klipps till bettet.
På så vis kan du lägga på nackstycket först, och sedan lägga bettet i munnen.


Många som har hästar som är rädd om öronen gör detta och det funkar betydligt bättre än att träna på det traditionella sättet.
 
Maskiner?
Tja allt beror på Hur man agerar o jag är inget fan av kadaverdisciplin.
Det finns säkert en anledning till att jag vill ha unga hästar som ingen "kladdat på".

Jag har nu ett föl som inte bryr sig om man sätter på grimma eller ens täcke fast den redan visar humör, men jag är varsam o berömmer den. Den gnäggar o kommer. Det ser jag som en stor vinst i tillit o förtroende.
Med beröm o uppmuntran kommer man hur långt som helst.
Så vill JAG ha det. Jag vill vara mina hästars människa som de litar på o inte utsätter för obehagligheter .
Jag är ingen"ledare".

Jag skyddar dem o det ger vissa ledaregenskaper som att de vill vara o stanna hos mig. Inte för att jag tvingar dem. Endast hästar kan vara ledare iom att människan inte lever 24/7 med dem.

Ston måste man vara rättvis med!
Man förtjänar förtroendet- visar med tiden.
Då gör de ALLT för en:love:.
De tar även en tillrättavisning om den är befogad.
Har du EN gång startat krig mot ett sto så hjälper det inte sen att lirka. Tilliten av väck. Tålamod är en dygd!

Jag är fullt medveten om att jag framstår som präktig, men jag anser att hästarna förtjänar ett gott bemötande o förståelse.
De har inte hjärnkapacitet att tänka som vi människor, vilket många tyvärr verkar tro.
Därför anser jag att VI ska föregå med goda exempel o Tänka ut andra vägar att gå runt ev. problem.
Var lite hästsmart istället för att ta till hårdhandskarna.
Att de skulle vara beräknande o ibland illvilliga handlar mer om att de har ett starkt kontrollbehov- riktiga ledare/ vakna hästar. De lever här o nu o agerar efter deras bagage, personlighet o instinkter . Blir du vän med din häst så går allt så mkt lättare, istället för att bossa den. Om du bossar med den vill de vara någon annanstans o ter sig ointresserade... O tar upp o bort huvudet;)
 
När min häst höll på så gav jag honom en morots- eller äppelbit samtidigt som bettet fördes in. Han hoppade i tränset själv sen. Aldrig mer problem.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett halvårs sökande inkluderat flera veterinärgenomgångar och provningar av sisådär 30 sadlar så hittades äntligen problemet och...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 880
Senast: Iliaca
·
Körning För några veckor sedan råkade jag och hästen ut för en körolycka på träning i ridhus. Hästen stannade mitt under träningen (konkörning)...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: giffan
·
Träning Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland... För att göra en lång historia kort: Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: Annna_91
·
Träning Har tagit ett nordsvensksto på foder inför köp och den snälla fina häst ägarna lovat hon är kan jag ju säga att hon INTE är...hon är...
2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: mettanmett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp