Bukefalos 28 år!

Sv: "Svår?"

Utan vidare eftertanke ploppar något i stil med detta i mitt huvud: Tar inte åt sig av tillsägelser, svårbelönad och väldigt energisk.

Sedan kan det ju bli svårt också om den är tex väldigt rädd för något och självfallet kan "vilken hund som helst" uppfattas som "svår" om den hamnar hos fel ägare, men då kanske det inte är en rent igenom svår hund utan bara för krävande eller för svår just för den personen.
 
Sv: "Svår?"

Svår att få kontakt med. Kan vara att den blockerar sig i vissa situationer eller att den är allmänt "ointresserad" av kontakt. För självständig och svårmotiverad.

Det tycker jag personligen är en svårt...

Men det beror förstås på vad man ska ha hunden till och vad man vill uppnå.
 
Sv: "Svår?"

Det beror på inom vilket område man menar...

Några aspekter:
- Väldigt rädd
- Väldigt svårbelönad
- Hysteriskt envis och ointresserad
- Lätt till aggressivitet/"försvar"
 
Sv: "Svår?"

Jag tycker det är svårare med en intelligent och/eller mycket signalkänslig hund. Den förstnämda varianten lär sig fel saker jättelätt och den andra kan bli helt knäckt om man blir lite irriterad eller helt enkelt bara reagerar för mycket på en själv.
Oberäkneliga hundar är svåra, min första kunde vara världen trevligaste för att på en 100dels sekund slå om och hugga vilt. Men 99% av tiden var han en trevlig, väluppfostrad och "jättesnäll" hund. Just att det gick så ohyggligt fort att man lätt blev invaggad i en falsk säkerhet gjorde att jag inte placerade om hunden utan avlivade den. Det var många som tyckte det var helt fel "men han är ju sååååååå snäll".
Hundar som stressar så att de blockeras lätt är jobbiga, Likadant med hundar som är dryga och ständigt utmanar och som faktiskt tycker att ingen ska säga till dem. Där man hela tiden måste övertyga hunden om att den faktiskt bör samarbeta.


"Lätta" hundar är ungefär som min rottis, lite småkorkad, förutsägbar och "balanserad" han knäcks inte om jag råkar ryta till eller trampar på tassen. Inlärningen går inte alltid så fort (beror ju på vad man jämför med å jag jämför med doberman...) men har han väl lärt sig något så sitter det där.
 
Senast ändrad:
Sv: "Svår?"

Det finns nog ingen generell "svår hund". För som tur är hanterar vi alla hundar på olika sätt!

Jag kan tycka att min Beauceron kan vara svår. Han är relativt lätt att läsa (efter 6 år med honom) men kan reagera väldigt konstigt.

Lättstressad

Bygger snabbt förväntningar -> STRESS!! (Exempel. cykla på måndagen, sen kan man inte cykla på tisdagen. Han hugger i cykeln, skriker, vet inte ens vad han heter)

Överslagshandlingar, blir han varvad för något kan han hugga i gräsmattor, tugga på träd eller på valfri arm.

En hel del matförsvar, när det gäller stulen mat.

Väldigt svårmotiverad om han låst på något annat. Då kan man lägga en hel köttbullepåse framför honom, han ser den inte.

Reserverad

Nervös

En ganska stor portion skärpebitar finns också. Som dyker upp så fort han blir trängd, någon främmande människa skäller på honom, tar i honom eller på något sätt hotar.

Hela hans kombination kan göra att han är svår att ha att göra med. Man får alltid tänka sig för, när kan jag säga åt honom utan att bli uppäten själv? Hur får jag honom att lugna ner sig? När ska han inte vara med på träningar?

Han är egentligen en mjuk hund tror jag. Men hans stress vid förväntan, arbete eller annat gör att ingenting går in. Varken belöning eller korrigeringar.
 
Sv: "Svår?"

Svåra hundar för mig om man ser till träning är hundar som saknar precis allt. Som inte tycker om jaktlekar, inte kamplekar, inte social lek, ingen godis eller mat. Utan som bara är.

Visst med KRAV kan man väl alltid få dom att göra saker och ting. Men vem vill träna en hund som ser ut som om att den sålt smöret och tappat pengarna?

Sen har jag mött ett fåtal individer som jag sett dom väldigt dominanta. Mycket pondus, en hel del allvar och "den där blicken". Som innebär att man inte gärna vill ha dom i knät. Vet en malle som gärna lägger sig i knät hos vissa människor och lägger man handen lite fel så kommer ett avgrundsmorr. Inte SÅ trevligt! :crazy:
 
Sv: "Svår?"

Svåra hundar för mig om man ser till träning är hundar som saknar precis allt. Som inte tycker om jaktlekar, inte kamplekar, inte social lek, ingen godis eller mat. Utan som bara är.

Visst med KRAV kan man väl alltid få dom att göra saker och ting. Men vem vill träna en hund som ser ut som om att den sålt smöret och tappat pengarna?

Sen har jag mött ett fåtal individer som jag sett dom väldigt dominanta. Mycket pondus, en hel del allvar och "den där blicken". Som innebär att man inte gärna vill ha dom i knät. Vet en malle som gärna lägger sig i knät hos vissa människor och lägger man handen lite fel så kommer ett avgrundsmorr. Inte SÅ trevligt! :crazy:

Jomenvisst.Det förstnämda har jag förträngt:o:oJag skulle inte ens vilja ha en sån hund även om den bara skulle vara sällskapshund. Då kan man lika gärna gå ut och gå med en dammsugare eller nåt. Det är de där som folk tycker är så underbart väluppfostrade när de i själva verket är så menlösa och fega att de inte kan ta ett iniativ själva.:crazy:

De sistnämda håller jag helt och hållet med om, de är en värre variant än den jag beskrev sist.
 
Sv: "Svår?"

Igentligen tycker jag "svår" är individuellt för den som ska jobba med hunden i den situationen som man inte klarar av.Det kan ju handla om precis allt möjligt.

En aggresiv hund som gör utfall mot andra hundar kan ju vara "svår" för den som älskar att umgås med andra som har hund, och kanske bor i stan där det finns hundar överallt,medan för den som bor på landet och för det mesta är själv har inga problem alls med samma hund.

En annan variant kan ju vara en "hård" och tuff hund som har en för snäll matte/husse som inte kan säga till på skarpen.Denna hund blir ju väldigt svårhanterlig för den personen,men kanske funkar hur bra som helst med en "skarpare" ledare.

För min egen del hade vi en vosthertik hemma en period.Hunden är min sambos jakthund som han hade när vi träffades.Han(sambon) bodde då med sina föräldrar på landet med 5 andra jakthundar som under dagtid mestadels lever i hundgård.Denna vosther fixade inte jag när vi försökte ha denna hemma i lägenheten ihop med vår andra hund.Inte att hon var elak eller dum på något sätt,men totalt ointresserad av kontakt ute, och energin gick inte få bort med varken träning(psykiskt) eller med långpromenader/cyckling.Inomhus fungerade hon med att vara hyperaktiv så fort man rörde på sig, och gick och ställde sig vid dörren och pep ca 5 minuter efter att man vart ute med henne.Hon var aldrig nöjd med aktiveringen och ville det skulle hända något hela tiden.Sa man till henne att lägga sig,låg hon och tittade på en och pep.
Utomhus var det bara rakt fram i full fart,drog i kopplet hela tiden och kunde inte slappna av.Bara jakt i huvudet och letade efter jaktbart på promenaderna.Hur mycket man än försökte få kontakt med henne,så var inget annat intressant.När sambon gick kurs med henne, var han först tvungen att ha henne lös någon timme så hon fick "springa av sig"innan hon ens kunde koncentrera sig lite på det hon skulle göra.

Denna hund var "svår" för mig, och eftersom det inte fungerade här hemma (då det är jag som är hemma när sambon jobbar om dagarna) fick hon tillslut flytta tillbaka till sambons föräldrar.Där funkar hon fint när hon får vara ute hela dagarna,lös på gården och kuta runt som en galning och busa med de andra hundarna,och där sambons pappa aktiverar med mycket jakt och cyckling.
 
Sv: "Svår?"

Kl

Frågan är för att jag fick höra det av en tjej idag om min hund (Settern då). Och jag ser verkligen inte honom som svår, kom då att tänka på att man ser nog "svår" väldigt olika. (Tillägg ska väl med att hon sett oss två gånger.) Han kan lätt gå upp i stress vid förväntningar om han får. Men det är väl typ det jag skulle se som "svårt" hos honom. Han väldigt mjuk, ganska lättbelönad, snäll och trevlig. Visst är han flamsig och "halv hjärna och åtta ben då och då, och riktigt smart kan man ju inte beskylla honom för att vara.. :p

Men visst har jag pratat om saker vi har problem med, för att få andra input och få tips. Hehe hon kanske bara hört det :D
 
Sv: "Svår?"

Hundar kan ju vara svåra på olika sätt. En dominant hund, lätt för att bli aggressiv, dåligt uppfostrad, nervös, skällig, jobbig päls, on/off i huvudet...

Jag tycker att det är jobbigt med små hundar som skäller på allt och alla, har själv en sån och måste säga till honom ganska ofta, vilket är tröttsamt, annars en ganska lydig hund, men han behöver jobba både fysiskt och psykiskt för att må bra.
 
Sv: "Svår?"

Fast småhundar som är "ettriga" skälliga osv, benämner jag som jobbiga. Inte svåra.
 
Sv: "Svår?"

Det beror kanske lite på om man menar svår = "svår att leva med" eller svår = "svår att dressera/arbeta med".

När jag pratar om "svåra" hundar så handlar det oftast om hundar med mentala brister eller egenskaper som jag som dressör inte är duktig på att arbeta med.

Ex. på saker som gör att jag anser en hund "svår":

* Hundar vars främsta "drift"/motor är aggression - dvs de prioriterar denna "känsla" vid arbete.
* Hundar som är väldigt hårda.
* Hundar som är extremt rädda och/eller har väldigt dåliga avreaktioner.
* Hundar som ligger så högt i sina "drifter" att deras nerver inte klarar av att "hålla ihop" dem.
* Hundar som pga felaktig hantering prioriterar konfrontation före samarbete.

/Swat
 
Sv: "Svår?"

Det beror kanske lite på om man menar svår = "svår att leva med" eller svår = "svår att dressera/arbeta med".

När jag pratar om "svåra" hundar så handlar det oftast om hundar med mentala brister eller egenskaper som jag som dressör inte är duktig på att arbeta med.

Ex. på saker som gör att jag anser en hund "svår":

* Hundar som ligger så högt i sina "drifter" att deras nerver inte klarar av att "hålla ihop" dem.


/Swat


Det problemet hade ju min hund. En vännina med en mycket självständig STOR HUND och en oerhört rädd liten hund förstod mig inte när jag tyckte han var lite svår i vissa situationer för mig som nybörjare. Han som är så mjuk och snäll tyckte hon...jo visst men nervös och blev låst i sin egen sexuella stress. Efter kastreringen har han landat och NU är han den där underbara, lätta och mjuka hunden som inte måste jucka på barnen så fort de är stimmiga, kryper runt eller på alla tikar och gärna hanar oxå så fort han blir stressad av olika anledningar. Jag har fått en förarorienterad hund igen så jag förstår även hur svårt det kan vara att ha en själständig, svårmotiverad.

Det jobbiga är när kastreringsmotståndare påstår att mina skäl till kastrering inte är hälsoskäl. Finns det ngt skadligare än vad långtidsstress gör med kroppen?
 
Sv: "Svår?"

Jag har också fått höra att min hund är "svår", då hon rastypiskt är energisk och framåt, samt att hon är en väldigt ung hund som ibland glömmer hjärnan hemma och kompenserar bristen på tankeverksamhet med lite extra fart och flams, liksom... Människorna som sagt att hon är svår, och kommenterat med "herrejäklar, hur orkar du med henne?" etc är oftast folk som har dessa flegmatiska, svårmotiverade eller tillbakadragna hundar som släpas runt som en plastanka i snöre, eller inte ens vill hälsa på folk. Hundar jag klassat som svåra, då jag tycker att det är viktigt med en lättmotiverat och öppen, glad hund.

Så det kan helt enkelt vara att tjejen du träffat inte själv skulle fixa din hund, och därför tycker att den är svår? För det är ju som du säger, "svår" betyder olika för olika människor, och definitivt olika för folk som har hunden bara som sällskap utan egentlig aktivering och folk som har hunden som intresse (hur man nu ska uttrycka detta så det inte låter fel...).
 
Sv: "Svår?"

Jag tänker på lite olika sätt beroende på vad det rör sig om.

Om någon frågar vilken ras som passar just den personen och personen inte är vidare intresserad av att träna eller så, utan mest vill ha sällskapshund, då benämner jag mer krävande raser som bruksraserna, vallande raser osv som "svår". Typ, jag tror den kan bli lite svår för dig för den behöver det och det.

I samma sammanhang kan jag säga att vinthundar är ganska lätta/enkla.

Om någon vill ha en hund att träna mycket med så blir det tvärtom. Då brukar jag benämna vinthundarna som ganska svåra, då lydnad infinner sig på deras villkor, kontaktsökandet finns inte på samma sätt som hos många andra raser osv osv.

För mig själv så är en svår hund en hund som man hela tiden måste ta hänsyn till, som min gamla dobbis. Hon har alldeles för nära till stress, vem som helst kan inte ta henne även om dom är jättekunniga för då skriker hon och stressar. Hon har fortfarande problem med vissa enstaka hundmöten så man måste alltid tänka på att göra det bäst för henne, vara avslappnad, inte gå rakt emot, själv gå emellan henne och hunden, inte släppa fram vilken hund som helst till henne osv. Jag måste liksom hela tiden tänka på hennes bästa. Det kan jag känna är ganska jobbigt.

I övrigt håller jag med om att jag själv ofta ser hundar som svåra som är extremt hårda, extremt veka så det går över till rädsla, som har svårt att stressa av och sådant. Som swat nämner t.ex.
 
Sv: "Svår?"

Jag har också fått höra att min hund är "svår", då hon rastypiskt är energisk och framåt, samt att hon är en väldigt ung hund som ibland glömmer hjärnan hemma och kompenserar bristen på tankeverksamhet med lite extra fart och flams, liksom... Människorna som sagt att hon är svår, och kommenterat med "herrejäklar, hur orkar du med henne?" etc är oftast folk som har dessa flegmatiska, svårmotiverade eller tillbakadragna hundar som släpas runt som en plastanka i snöre, eller inte ens vill hälsa på folk. Hundar jag klassat som svåra, då jag tycker att det är viktigt med en lättmotiverat och öppen, glad hund.

Så det kan helt enkelt vara att tjejen du träffat inte själv skulle fixa din hund, och därför tycker att den är svår? För det är ju som du säger, "svår" betyder olika för olika människor, och definitivt olika för folk som har hunden bara som sällskap utan egentlig aktivering och folk som har hunden som intresse (hur man nu ska uttrycka detta så det inte låter fel...).
Jomen visst. Min rottis, som jag tycker är enkelt är för JOBBIG för tex min syster som har noll hundvana, skulle jag räcka henne kopplet så hade han gjort precis vad han ville med henne. Hade han velat gå till kina så hade han gjort det och hon hade hängt efter som dragg...Eller om han velat busa med henne så hade hon trott att han tänkte döda henne.
Men det innebär inte att han komplicerad är man bara hundvan så är han väldigt enkel.
 
Sv: "Svår?"

Precis det jag menar! Eh, vad jag försökte säga var antagligen att TS inte ska hänga upp sig på om folk tycker hennes hud är svår, då själva begreppet är olika för olika människor, och desutom så väldigt beroende av just kombinationen individer. Fast det kanske hon inte gör, utan bara reflekterar över begreppet helt allmänt. :)

(På en valpträff hängde en annan valpköpare läpp över att de inte fått den valp vi valt, de bråkade om det redan vid tingandet men uppfödaren behöll rätt att bestämma placering. Nu tyckte de att valparna (unghundarna) var precis lika i lynne och uppförande och tyckte uppfödaren hade varit taskig. Jag kan lugnt lova att våran framåt och framfusig valp hade gått bärsärkagång i deras familj, som var hundovan och tveksam. Och valpen de hade, saktmodig och lite tillbakadragen, hade inte trivts hos oss, jag är inte alls en bra förare till en sådan hund. Ingendera valp var svår. Men de hade onekligen varit jobbiga, i fel familj)

Jag glömde skriva att jag håller med Swats lista vad som gäller hundar som verkligen kan klassas som svåra, mer eller mindre oberoende av förare.
 
Sv: "Svår?"

Jag har också fått höra att min hund är "svår", då hon rastypiskt är energisk och framåt, samt att hon är en väldigt ung hund som ibland glömmer hjärnan hemma och kompenserar bristen på tankeverksamhet med lite extra fart och flams, liksom... Människorna som sagt att hon är svår, och kommenterat med "herrejäklar, hur orkar du med henne?" etc är oftast folk som har dessa flegmatiska, svårmotiverade eller tillbakadragna hundar som släpas runt som en plastanka i snöre, eller inte ens vill hälsa på folk. Hundar jag klassat som svåra, då jag tycker att det är viktigt med en lättmotiverat och öppen, glad hund.

Så det kan helt enkelt vara att tjejen du träffat inte själv skulle fixa din hund, och därför tycker att den är svår? För det är ju som du säger, "svår" betyder olika för olika människor, och definitivt olika för folk som har hunden bara som sällskap utan egentlig aktivering och folk som har hunden som intresse (hur man nu ska uttrycka detta så det inte låter fel...).

Håller med. Hon har en pudel, som är väldigt lättlärd, lättmotiverad, inga "problem" med. Utan har varit en ganska lätt hund hela tiden. hon tränar, tagit sig till 3an, utan att egentligen stött på några problem på vägen :) (hon kanske iofs skulle tycka de flesta andra hundar är svåra vid närmre eftertanke :crazy: )
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras står i valet mellan Jaktgolden eller jaktlabrador, jag kommer inte behöva en världsmästare och sikta att komma högst i tävlingar, vill...
Svar
16
· Visningar
1 358
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 652
Senast: gammalek
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 381
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 423
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp