Bukefalos 28 år!

Sv: "Svår?"

Som sagt tidigare i tråden; det är väldigt individuellt, dels beroende på ens mål och syfte med hundägandet.

Om jag tittar på mina hundar så är schäfertiken "svår". Det som främst gör henne "svår" är hennes hårdhet och självständighet. Hon skapar sig aldrig negativa minnesbilder (vilket ju på många sätt är positivt, men kan orsaka konflikter vid träning och i vardagen). En korrigering rinner av som vatten på en gås. Fysiska korrigeringar har ingen effekt ö h t, så det la vi ner snabbt. Muntliga korrigeringar kan fungera, i undantagsfall, så till vida att hon tar åt sig just där och då, men hon minns inget av det efter 10 sekunder och gör gladeligen om samma misstag/fel. Men... hennes sätt att hantera det, om hon känner att jag är missnöjd, är att helt sonika gå/springa sin väg och avvakta på andra sidan appellplan tills hon tror att jag är på bättre humör! Och det kan räcka med att hon känner att jag är missnöjd med ett moment, och kanske uttrycker det med en suck, för att hon ska ta det som en muntlig korrigering och "rymma"?!

När hon gjorde MH löste hon alla moment på egen tass. Inte i någon situation behövde hon min hjälp, utan det var bara raka spåret fram till allt som skulle vara "skrämmande". T o m på (den gamla) korningen hamnade hon på +3 på hårdheten trots att hon vid tillfället var skendräktig och reagerade väldigt skumt i vissa situationer, men hårdheten fanns där trots allt.

Nu är hon 10 år, och hårdheten har hon kvar, men självständigheten har kanske avtagit lite med åren, efter mycket, mycket jobb?

Men den stora svårigheten är alltså hennes hårdhet kombinerat med att hon är oerhört känslig för min sinnesstämning. En ganska paradoxal kombination...

Dessutom är hon väldigt utåtriktad och impulsiv, och har svårt med koncentrationen om det rör sig runt omkring. Det gör henne svårjobbad, men jag lägger inte in det i begreppet "svår", utan det är ett annat kapitel.

Min lilla terrier betraktar jag som "lätt". Han är en betydligt mjukare sort, och säger jag "nej" så "säger" han -Nähä, ok, vad ska vi göra istället då, och så skärper han till sig. :) På MH behövde han min hjälp mycket mer, men avreagerade snabbt när "skrämsel-momenten" var över.

Det var mina små reflektioner över mina egna hundar, men swat:s lista täcker ju in ett antal andra situationer som mycket väl kan leda till att en hund betraktas som "svår".
 
Sv: "Svår?"

Fast småhundar som är "ettriga" skälliga osv, benämner jag som jobbiga. Inte svåra.

Fast hellre en svår hund en än ettrig en. Fast vad är en svår hund då? Afghaner är inte så lätta att dressera och är alltså relativt svåra hundar. Min förra hund var labbe och det svåra var att hålla hullet på henne, då hon åt ALLT! Med den hunden jag har nu måste jag säga till för jämnan då han skäller, han slutar då jag säger, men bara för en stund och så är han igång igen. Jobbigt? Absolut! Jobbigt och svårt går ju lite hand i hand, man vill ju inte ha vare sig en svår hund eller en jobbig en.
 
Sv: "Svår?"

*kl*
Tycker många har tagit upp intressanta aspekter på vad som gör en hund svår.
Min egen tycker jag kombinerar lite olika kategorier som gör honom svår. (iaf för mig)
Han är lite för vek, mycket signalkänslig, saknar nästan helt motor, inget föremålsintresse, relativt lättstressad, och dessutom en stor opportunist...

På sistone har han dock förändrats mkt (eftersom jag ändrat min attityd gentemot honom) och nu går det ganska bra att träna :D
 
Sv: "Svår?"

Jag tycker min ena hund är svår. Svår att få kontakt med och blockerar sig, osäker, stressad, nervös, energi och svår att trötta ut, svårt att ta ett nej utan protesterar med ett gnäll/morr i varje andetag, stark, utfall mot hundar och katter.

Fler än jag tycker hon är svår, när vi lämnat på hundpensionat reder de inte ut att motionera henne :eek:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 652
Senast: gammalek
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 258
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: Petronilla
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 476
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp