Svarar ni när telefonförsäljare ringer?

Förut svarade jag alltid, oavsett vem som ringde. Numera anser jag att min energi behövs till annat och således svarar jag inte på okända eller hemliga nummer om jag inte väntar ett samtal. Okända nummer kollar jag upp, verkar det vara försäljare, marknadsundersökningar eller dylikt så blockeras numret. Så skönt att slippa lägga energi på att mota bort försäljare, även om de ofta är trevliga så lägger jag hellre tid och energi på annat.
 
Förut svarade jag alltid, oavsett vem som ringde. Numera anser jag att min energi behövs till annat och således svarar jag inte på okända eller hemliga nummer om jag inte väntar ett samtal. Okända nummer kollar jag upp, verkar det vara försäljare, marknadsundersökningar eller dylikt så blockeras numret. Så skönt att slippa lägga energi på att mota bort försäljare, även om de ofta är trevliga så lägger jag hellre tid och energi på annat.
Hemliga/dolt nummer svarar jag alltid på eftersom det kan vara en myndighet eller sjukvården (När de ringer genom en växel brukar det stå "dolt nummer").
 
Hemliga/dolt nummer svarar jag alltid på eftersom det kan vara en myndighet eller sjukvården (När de ringer genom en växel brukar det stå "dolt nummer").

Om jag väntar samtal från en myndighet eller sjukvården svarar jag naturligtvis, men det händer oerhört sällan. Jag har råkat ut för många busringningar från dolt nummer och vill inte befatta mig med det om jag kan slippa.
 
Jag undra stilla hurdana liv andra människor har som känner igen alla nummer som ringer? (apropå att inte svara på okända nummer) En stor del av mina samtal är från folk jag inte har numret till.

Jag känner inte en massa människor i Stockholm, Göteborg, osv så de samtalen svarar jag inte på.
 
Men är det bara människor ni känner som ringer?

Får ni aldrig samtal från någon i samma organisation, någon med samma intresse som vill fråga om något eller ta kontakt? Flyttar aldrig era gamla bekanta?

Jag måste leva ett annorlunda liv?
Om det är någon som vill mig något, så lämnar de meddelande. Då ringer jag upp.
 
Jag svarar inte på nummer jag inte känner igen, utan googlar dem först, och är de från säljföretag åker de in på min spärrlista. Köper av princip aldrig någonting via uppsökande marknadsföring, och min tid är för värdefull för att ödslas på att avvisa dylik försäljning.

Jag har arbetat i callcenter och anser att telemarketingbranschen borde dö; det är - med ett litet fåtal undantag - en genomrutten bransch som inte tillför samhället ett jota.
 
Svara. Eftersom jag inte vet om det är någon arbetsplats som ringer in mig som timvikarie. När jag hör att det är en försäljare säger jag bara "Inte intresserad" och lägger på. Struntar blankt i om jag avbryter. Bryr mig aldrig om att höra vad de svarar. De stjäl min tid.
 
Oftast svarar jag, men håller samtalet kort. Men jag är trevlig om de är trevliga. Ingår aldrig avtal över telefon och tackar alltid nej till erbjudandet ändå.
 
Jag svarar på alla samtal. Det skulle ju kunna vara vem som helst som har något viktigt att säga.
Den enstaka gång i kvartalet det är en säljare så bara säger jag att jag inte är det bittersta intresserad och lägger på.

Jag undra stilla hurdana liv andra människor har som känner igen alla nummer som ringer? (apropå att inte svara på okända nummer) En stor del av mina samtal är från folk jag inte har numret till.

Till exempel genom appar på telefonen som berättar att det är försäljare.
 
Jag svarar inte på nummer jag inte känner igen, utan googlar dem först, och är de från säljföretag åker de in på min spärrlista. Köper av princip aldrig någonting via uppsökande marknadsföring, och min tid är för värdefull för att ödslas på att avvisa dylik försäljning.

Jag har arbetat i callcenter och anser att telemarketingbranschen borde dö; det är - med ett litet fåtal undantag - en genomrutten bransch som inte tillför samhället ett jota.

Jag håller med. Och skulle jag bli intresserad av nåt sådär out-of-the-blue så vill man ha lagom tid att utvärdera alternativen så det gör man i så fall på egen hand efteråt. Och slipper betala provision och fastna i nåt skit man knappt visste att man behövde.
 
Nu är alla mina (två) abonnemang nixade så det blir inte så jättemånga säljsamtal men det är klart jag svarar!
Ibland vill jag faktiskt ha DN eller SvD snorbilligt några veckor och visst ville jag ha en släpvagnsförsäkring som gjorde att jag kom billigare undan totalt osv.
Allt är inte skräp.

Dessutom är det så mycket lättare att svara och tacka nej istället för att det ska ringa i veckor.

För övrigt lever jag nog samma liv som @tanten - det ringer folk till mig i lite olika sammanhang som jag inte känner men som kan ha något viktigt att säga ändå.
 
Jag har nixat nummer och svarar på allt som kommer igenom det, oavsett om det är okänt nummer/dolt nummer eller inte. Jobbar själv i myndighetsvärlden och det är sjukt frustrerande när folk inte svarar på okända nummer!

Har aldrig varit med om jobbiga försäljare. De som kommer igenom är typ DN (nappar oftast på deras erbjudande, men nu är jag signad för ett år framåt), Allt om Mat (hej pensionär! Brukar också ha bra erbjudanden, typ 3 nummer och en kockkniv för 98 kr), Radiotjänst (har ingen tv så är absolut inte rädd för dem) och en bank som jag sökte lånelöfte hos en gång. De ringer då och då för att kolla om de kan matcha min ränta, det har de hittills inte kunnat. Lätt värt att svara på de samtalen :)
 
Jag håller med @tanten - inte har jag sparade nummer till precis alla som jag eventuellt skulle kunna tänkas vilja prata med? Alltså inte ens om man utgår ifrån att det inte inkluderar telefonförsäljare. ;) Att sätta upp sin röstbrevlåda som spärr verkar för mig nonchalant och allmänt osmart.

Tänk om ärendet är brådskande och den som ringer antingen ger upp och försöker själv, eller hellre söker nästa potentiella hjälpare än att lägga tid på att tala in ett meddelande som man inte vet lyssnas av? (Kom just på att jag har jobbat med en del ungdomar som kör "Hej, jag hade ett missat samtal härifrån? .... Jaha, jag lyssnar aldrig av meddelanden." - Stäng av din telefonsvararfunktion då?)

Eller om det helt enkelt är intressant för mig och jag kommer att missa t ex ett bra jobberbjudande för att de har många möjliga kandidater som de uppfattar som likvärdiga och bara ringer vidare i sin lista?

Eller om den som ringer bara är nervöst lagd och tycker att det är jobbigt att "prata med en maskin" och hellre fortsätter försöka ringa vid olika tidpunkter? Vad gör ni som telefonsvararscreenar i sådana lägen?
 
Jobbar själv i myndighetsvärlden och det är sjukt frustrerande när folk inte svarar på okända nummer!

Jag kan föreställa mig det! Inom marknadsundersökningsvärlden är det frustrerande när folk självmant har skickat in intresseanmälningar för att vara med i olika fokusgrupper men sen vägrar svara när man som utlovat ringer upp för att se om de tillhör målgruppen.
 
Jag svarar. Brukar säga att jag inte är intresserad, tack hej trevlig kväll :)
Om det är en sån som bara babblar på så lägger jag på.
Trevligt ska trevligt has men lyssnar de inte på mig lyssnar jag inte på dem.
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
816
Senast: alazzi
·
Tjatter Har senaste tiden blivit uppringd av nummer från Belgien. Svarar inte utan trycker bort det hela tiden, vilket gör att de ringer igen...
Svar
13
· Visningar
7 142
Senast: Otherside
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 971
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp