Bukefalos 28 år!

Svårigheterna med att hitta kläder som faktiskt passar (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 28)

Vd tråkigt!
Engelssons har ju modeller med korta ben, långa ben, för lite rundare, och för smala, med högre midja och lägre midja. Dessutom rätt billigt.

Jag har varit positivt överraskad när jag provat mig igenom deras sortiment, det har gått att hitta modeller som passar på mig i varje fall. Har ett par därifrån som jag använder när jag röjer gräs.
Men, det gäller naturligtvis inte att alla modeller av byxor passar - det finns en hel del modeller som inte funkar, även om några passar, så då får jag välja bland de som passar på min kropp. Åtminstone för mig, så gäller det att prova både herr- och dammodeller av "samma" plagg, och i olika konfigurationer vad avser lång/kort, för bredare/för smalare o.s.v.

Det mest intressanta med Engelssons byxor, är att hittills, så har "samma storlek" verkligen varit "samma storlek" även på olika modeller när jag provat.
Kul att Eengelssons passade dig, men som jag skrev så älskar ju alla dessa byxor men för någon anledning så är väl min kropp så fel att inte ens de passar. Tog hög midja, korta ben på den modellen som "ska passa alla" men trots "hög midja" så satt de minst 5-7 cm nedanför min naturliga midja, alltså precis där jag är som bredast och pressade upp en härlig muffin-top :cautious:
Men kul för dig - och typ hela världen som verkar kunna ha även deras byxor...
 
Om jag inte hittar det jag vill ha på loppis köper jag de mesta kläderna på Monki. Många olika passformen och storlekar, och härliga färger och mönster. Dock är håller inte alla material där så länge, så väljer material som är mer slitstarkt.
 
Får man tipsa tråden om sina favoritjeans? Dessa från Cubus finns i massor storlekar och längder, samt tre olika modeller (skinny, normal, bootcut). Resåren blir inte uttöjd med tiden, de är mjuka och sköna och sitter jättebra (men det är förstås individuellt). Dock skiljer storlekarna mellan färgerna, de ljusa känns mycket större än mörka. Mina senaste har blivit för snabbt slitna i grenen, men det får det vara värt.

https://cubus.com/sv/p/high-waist-curve-skinny-jeans-mellanbla-jeans-skinny-dam/7345803_F562
 
Kul att Eengelssons passade dig, men som jag skrev så älskar ju alla dessa byxor men för någon anledning så är väl min kropp så fel att inte ens de passar. Tog hög midja, korta ben på den modellen som "ska passa alla" men trots "hög midja" så satt de minst 5-7 cm nedanför min naturliga midja, alltså precis där jag är som bredast och pressade upp en härlig muffin-top :cautious:
Men kul för dig - och typ hela världen som verkar kunna ha även deras byxor...
De byxor jag provat från engelssons funkar inte för mig heller, just för att midjan hamnar för lågt. Har du provat Revolution Race? De finns bara på nätet, men jag har hört mycket bra om dem från folk med alla möjliga kroppsformer.
 
De byxor jag provat från engelssons funkar inte för mig heller, just för att midjan hamnar för lågt. Har du provat Revolution Race? De finns bara på nätet, men jag har hört mycket bra om dem från folk med alla möjliga kroppsformer.
Inte provat ännu! Tillslut sprang jag över ett par som är okej från Stadium (Everest tror jag). De är dock inte i hållbart "vandringstyg" utan snarare någon slags blandning mellan... Kan bara beskriva det som blandning mellan ridbyxor och träningstights, haha! Men får spana in RR :)
 
Inte provat ännu! Tillslut sprang jag över ett par som är okej från Stadium (Everest tror jag). De är dock inte i hållbart "vandringstyg" utan snarare någon slags blandning mellan... Kan bara beskriva det som blandning mellan ridbyxor och träningstights, haha! Men får spana in RR :)
Jag ber om ursäkt i förväg om du inte vill ha tips. Men Astrid Wild har byxor som ska vara gjorda speciellt för kvinnor. Och gör reklam för olika passform.
 
Jag har för mig att man gjort undersökningar som konstaterade att samma storlek i olika länder inte alls är samma storlek, tex att en svensk 36 är en fransk 38. Storlekar har gått upp successivt men beroende på var man köper den ifrån så är det passformen inte storleken man måste ha koll på.

Tyvärr skriver många affärer online inte ut komplett passform för varje klädesplagg, eg byst, midja, höfter osv. Så går man bara på storlek är det rysk roulette.

Mina systrar har vad jag brukar kalla HM kroppar. Jag har det inte. Jag har taxben, ingen rumpa, lång överkropp, breda axlar, minimal byst och magfläsk. Det är ett rent helvete att hitta kläder som sitter bra på alla ställen. För att få perfekt byxlängd har jag upptäckt att 7/8 byxor fungerar som hellängd på mig :rolleyes: Annars får jag lägga upp dem, och eftersom jag inte kan sy måste jag alltid plussa på några hundra över inköpspris.

Den enorma fördelen med att handla i en fysisk affär är att jag faktiskt kan prova ut plaggen tills jag hittar något som passar. Nackdelen är att affären ofta har ett begränsat utbud jämfört med online så chanserna att jag hittar något som passar är ändå inte lysande.
Jag har två vandringsbyxor ungefär samma stil i storlek 36. Lundhags dyra kunde jag inte knäppa ens med våld. Julas sitter lite löst....
 
Apropå arbetsbyxor fick jag ett par i födelsedagspresent som jag verkligen gillar, de är av märket Operose och går att ställa om en massa tack vare flera knappar. Sådana här lösningar tycker jag är så värda!


De har även arbets/fritidsbyxor med stretch, med strl upp till 54 (och när jag kollade såg jag att någon av de har produktbilder som visar även kort plus-size-modell).



(Barnkläder har ju ofta möjligheten att välja olika midjebredder med hjälp av inre knapp, hade ju varit guld om det blev vanligt för vuxna byxor med)
 
Mitt problem är att mina ben är extremt tjocka runt knät. Köper jag jeans i loose fit så sitter de bra över rumpa och lår. Runt knäna sitter de super tight.

När det kommer till fritidsbyxor är Engelsons räddningen. De är de enda byxor jag hittat som jag faktiskt får på mig och kan sätta mig på huk i.
De sitter tight runt knäna men det går.
 
Jag har problem med skor. Jag vet att många har breda fötter och har problem med att skor är smala, men mitt problem är tvärtom. Jag har långa och smala fötter och det är svårt att hitta sånt som gympadojjor som sitter bra. Och skor som sitter bra när jag köper dem tänjs ut och blir så vida att de börjar snurra på foten. Det har hänt att jag snavat på skor som blivit för stora.
Nu för tiden köper jag gärna ridkängor och har som vanliga kängor eftersom de sitter så pass bra på foten.
 
Dessa byxor 😍
Samma material som träningstights fast lite tjockare, gylfen är bara för dekoration, man drar på dem. Stora fickor, flera olika längder på ben. En till bra sak, de drar inte åt sig hår. Kan sitta och kamma igenom en Perser och det fastnar kanske tre hårstrån på byxorna.
IMG_20230720_141531.jpg
 
De byxor jag provat från engelssons funkar inte för mig heller, just för att midjan hamnar för lågt. Har du provat Revolution Race? De finns bara på nätet, men jag har hört mycket bra om dem från folk med alla möjliga kroppsformer.
Mina favorit vardagsbyxor är från Revolution Race. Stretchiga och smidiga extra plus att dom stöter bort en del vatten och har bra fickor. 😍

Enda nackdel jag stött på är att friluftsbyxorna är lite långa så jag behöver vika upp dom. Ska förvisso kommit en kortare variant av dem nu som jag inte prövat än. Dem jag har till vardags har jag inte samma problem med iaf. 😅

Lite lurigt med storleken speciellt när jag beställde första gångerna så beställde flera storlekar att pröva mellan. Men gick smidigt att skicka tillbaka det som inte passade.
 
Jag har problem med skor. Jag vet att många har breda fötter och har problem med att skor är smala, men mitt problem är tvärtom. Jag har långa och smala fötter och det är svårt att hitta sånt som gympadojjor som sitter bra. Och skor som sitter bra när jag köper dem tänjs ut och blir så vida att de börjar snurra på foten. Det har hänt att jag snavat på skor som blivit för stora.
Nu för tiden köper jag gärna ridkängor och har som vanliga kängor eftersom de sitter så pass bra på foten.
Jag har också långa och smala fötter och tipsar om Asics när det gäller gympaskor. De är dock små i storlekarna, så det brukar behövas något nummer större än i vissa andra märken. Jag har 41,5 i mina. Brukar ha 40,5 eller 40 2/3 eller något sånt i andra märken.
 
Jag har problem med skor. Jag vet att många har breda fötter och har problem med att skor är smala, men mitt problem är tvärtom. Jag har långa och smala fötter och det är svårt att hitta sånt som gympadojjor som sitter bra. Och skor som sitter bra när jag köper dem tänjs ut och blir så vida att de börjar snurra på foten. Det har hänt att jag snavat på skor som blivit för stora.
Nu för tiden köper jag gärna ridkängor och har som vanliga kängor eftersom de sitter så pass bra på foten.

Jag har breda korta fotter och gor precis som du. Jag anvander mina ridkangor och har som vanliga skor. De passar precis och haller formen ... Dessutom ar det ju bra att jag kan anvanda dem trots att jag inte har nagon hast langre.
 
Alltså det här med jämföra vikt och längd mot andra säger noll om klädstorlekar och passform 🤷‍♀️

Jag är 161.5 cm, väger normalt sett 58-60 kg och beroende på byxmodell och material kan jag ha allt mellan strl 170 cl och M/L och viktigt för mig är att midjan är låg. Hög midja är obekvämt på min kropp!
(Har gått upp hyfsat i vikt nu under långsjukan, kan fortfarande ha mina kläder men säkert hälften sitter inte längre bekvämt.)

Att jag tycker vissa byxor är höjden av passform och perfektion innebär ju inte på något vis att alla som har samma längd/vikt som mig kan dra på sig exakt samma byxor som mig och tycka passformen är perfekt av den enkla anledningen att deras kropp inte är en klon av min.

Att ca alla byxor är lite för långa ser jag personligen som ett ickeproblem.
 
Jag har för mig att man gjort undersökningar som konstaterade att samma storlek i olika länder inte alls är samma storlek, tex att en svensk 36 är en fransk 38. Storlekar har gått upp successivt men beroende på var man köper den ifrån så är det passformen inte storleken man måste ha koll på.

Tyvärr skriver många affärer online inte ut komplett passform för varje klädesplagg, eg byst, midja, höfter osv. Så går man bara på storlek är det rysk roulette.

Mina systrar har vad jag brukar kalla HM kroppar. Jag har det inte. Jag har taxben, ingen rumpa, lång överkropp, breda axlar, minimal byst och magfläsk. Det är ett rent helvete att hitta kläder som sitter bra på alla ställen. För att få perfekt byxlängd har jag upptäckt att 7/8 byxor fungerar som hellängd på mig :rolleyes: Annars får jag lägga upp dem, och eftersom jag inte kan sy måste jag alltid plussa på några hundra över inköpspris.

Den enorma fördelen med att handla i en fysisk affär är att jag faktiskt kan prova ut plaggen tills jag hittar något som passar. Nackdelen är att affären ofta har ett begränsat utbud jämfört med online så chanserna att jag hittar något som passar är ändå inte lysande.
Precis så. Har man andra proportioner funkar plagg inte som det är tänkt. Jag har långa ben och kort överkropp. Figursydda blusar, klänningar, jackor etc - där hamnar smalaste delen över höfterna.
Röntgade lungorna imorse. När jag hade överkroppen där de ville var urgröpningen för hakan i höjd med näsan.:D

Det var lite löjeväckande när jag levde med exet. Han har en kropp som en storlekstabell. Hittade jag rätt storlek satt kläderna som om de vore skräddarsydda. Första sommaren vi var ihop letade jag i flera månader efter ett par byxor jag kunde ha...

Tror inte det handlar om vikt. Bara hur vi är skapta.
Kort överkropp, lång överkropp, långa eller korta ben, markerad midja eller jämnbred, rejäl rumpa eller inte rumpa. Breda axlar eller inte. Osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 772
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp