Bukefalos 28 år!

Svårigheterna med att hitta kläder som faktiskt passar (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 28)

Jo, det står lite kort om det i artikeln jag länkade till tidigare. Dock verkar inte alla hålla sig till den standarden.

"2017 infördes en gemensam storleksstandard i EU som skulle se till att alla storlekar hade samma mått. Men i SVT:s enkät framkommer det att sex av företagen istället använder EU:s standardsystem från 2002 – som utgått. Den saknar nämligen den del som anger storleksmärkning baserad på kroppsmått och intervall. Den skulle kunna bidra med en mer rättvisande märkning för olika kroppstyper."

Min uppfattning är att de är snarlika Mango, men å andra sidan kom jag just på att båda ägs av samma koncern så det kanske inte är sådär jättevärdefull information när allt kommer omkring :p

Just ja, så var det!

Jo, men jag tycker att det är av intresse för jag tycker att det är enklare för mig som kund om ett varumärke håller sig till sin kroppsmodell, hellre än att de skulle börja ha olika beroende på vilket land som plagget säljs i. Är det spanska märken förväntar jag mig lite mindre storlekar än ett svenskt märke, som generell princip.

Men, i detta ligger ju att jag som jag skrivit om inte tycker att variationen är det stora problemet. Eller snarare, att brist på variation skulle vara större än problemet idag.

Jag är dock inte insatt på detaljnivå i hur standarder ser ut, och fick inte helt klarhet i det i vad jag läste. Exakta mått skulle ju innebära att det också blir låst i måtten stuss - midja - byst - axlar t ex, och det är det jag inte vill ha. Eller så är finns det intervall för alla måtten, och tillverkaren kan välja en rak, kurvig eller rektangulär form. Men jag vet inte om det skulle göra det så mycket mer träffsäkert än idag?

Men jag upplever nog inte lika stora problem med storleksskillnader som andra verkar göra, så kanske därför som jag inte ser att en ökad standardisering skulle hjälpa. När kläder inte passar handlar det oftast om några centimeter här och där eller att förhållandet byst-midja-höft inte passar mig, och detta ser jag nog kommer att rymmas inom de frihetsgrader som alltid kommer finnas om vi inte ska införa uniform...
 
På vardagarna mycket arbetskläder i form av "snickarbyxor/verkstadsbyxor" i djurskötseln/lantbruket, men och också friluftskläder som jaktkläder/vandringskläder. Dessa plagg finns ofta i mångahanda storleksvarianter, för kortbenta, långbenta, breda på mitten, eller liten midja, för dem med breda axlar, eller smala o.s.v. Ofta hamnar jag ändå på herrvarianterna, eftersom dessa ofta är "rymligare" på totalen.
Jag önskar att det funkade för mig att handla vandringskläder eller arbetskläder. Tror jag provat igenom alla byxor på Jula, XXL Sport & vildmark, decathlon och Naturkompaniet. Kunde inte ha en enda vandringsbyxa (antingen går de inte upp över höfterna eller så är de för långa - vandringsbyxor som inte går att lägga upp pga knäförstärkning...) eller arbetsbyxa. Jag är verkligen vanskapt O_o Inte ens Engelssons som alla lovprisar kunde jag ha. Eller, jag fick på och kunde preciiiis knäppa, men inte sätta mig ned eller böja mig ned utan att de visade halva rumpan. Alldeles för låga i midjan för mig!

Gah... Skäms över att ens erkänna sånt här i den här tråden, men det får mig verkligen att känna mig så otroligt värdelös! "här finns ju kläder för alla!!" och så har man provat igenom flera butikers utbud och ba - nä. Kan inte ens hitta kläder att vara ute i skogen och vandra med för alla anser ju uppenbarligen att folk med min kroppstyp (160 lång, 42-44 i storlek med höft och rumpa) borde sitta hemma och skämmas typ.
 
Fast det där trodde jag var vanligt och normalt, många jeansaffärer syr ju upp jeansen till rätt längd. Jag köper närapå alltid för långa och de syr upp inom 30 min eftersom passformen oftast är bäst i en längd som är lite för lång. Min man gör samma sak. Iofs har kansk färre den tjänsten nu när fler köper på nätet och de väl måste slimma personal el ngt.

Jag har sagt åt honom att sy upp dem. Men när han ska ha varselbyxor så kan det bli konstigt med reflexer och sånt. Sen är det mycket lathet. Han ids inte sy upp byxor. Tror jeans är nästan lättare att hitta någonting som passar.
 
I Sverige vet jag att Indiska har stora och lånf modeller, HM hopplös kroppsform, Twilfit bra BH, Gina Tricot brukar vara hyfsat normal. Zara liten, osv. Det är därför jag vill gå i en fysisk butik om möjligt Eftersom det är hopplöst på nätet. Förutom kläder där passformen inte spelar någon stor roll.

Men även på nätet fick jag konstatera att en storlek leggnings var för stora och jag behövde en storlek mindre eftersom de var för långa och vida i benet och sladdrade

Nu är jag sådär jobbig igen, men vill bara påpeka att det som är "hopplöst" för dig funkar för någon annan och det som är "normalt" för dig är hopplöst för någon annan. Vi har olika kroppsform och målet är att alla ska kunna hitta något som passar dem snarare än att allt ska kunna passa någon. Det är inte heller bättre eller sämre att ett visst märke passar en.

Skrivit i välmening, för tråden, och inte menat att skamma dig.
 
Kapar er fråga? Med andra ord får ingen som är arbetsför klaga för att hen har huvudvärk eller har ont någonstans. Hen får inte klaga över att hen är trött eller har sovit dåligt, mår illa, känner sig yr eller annat eftersom det är så jag har det varje dag. Det blir ju löjligt. Det där var sådant jag förklarade för mina barn när de var små. Att någon kan ha det värre innebär inte att den som i det stora hela har det ganska hyggligt inte får säga att hen har ont, är trött eller annat. Hens upplevelse är inte mindre värd än någon annans.

Jag tror inte att någon tycker att det är okej att det inte finns kläder som fungerar för alla eller att klädbranschen inte håller sig till sina egna måttabeller. Det här är inte fråga för vissa utan det är en fråga som berör de flesta.

Jag har länge undrat vem klädkedjornas kläder passar. De måste ju passa någon eftersom de säljs men jag känner ingen de passar på.

Alla kedjors märken passar inte mig, men flera gör det. Och många av mina vänner hittar också kläder bland kedjorna, t ex Lindex, Vero Moda, MQ, HM, Mango, Esprit, InWear för att nämna några.
 
Nu är jag sådär jobbig igen, men vill bara påpeka att det som är "hopplöst" för dig funkar för någon annan och det som är "normalt" för dig är hopplöst för någon annan. Vi har olika kroppsform och målet är att alla ska kunna hitta något som passar dem snarare än att allt ska kunna passa någon. Det är inte heller bättre eller sämre att ett visst märke passar en.

Skrivit i välmening, för tråden, och inte menat att skamma dig.

Känner mig inte alls skammad (borde jag bli det?) utan det var mesta för att konstatera att även svenska märken diffar så mycket att det är hopplöst att gå efter storlek utan jag behöver veta passformen. Och att olika butiker har olika storlek irl, vad det än står på lappen.

Vilket i sin tur gör det ännu mer frustrerande när vi dessutom lägger på olika länders definition av storlek.

Köpte några klänningar från lightinbox, lösa raka modeller. De passade uppe och räckte till mitten av smalbenet. Trots att bilden visade att de skulle vara en bra bit ovanför knät. Som tur är så har jag fått gratis hjälp att lägga upp dem, men nu vet jag att jag inte kommer handla därifrån mer. Även av andra orsaker, men det är en annan diskussion.
 
Alla kedjors märken passar inte mig, men flera gör det. Och många av mina vänner hittar också kläder bland kedjorna, t ex Lindex, Vero Moda, MQ, HM, Mango, Esprit, InWear för att nämna några.

Samma här. Enda problemet är att jag inte kan hitta maxiklänning som är lagom lång. De allra flesta är 10 cm för långa. Jag misstänker att byxor, kjolar och klänningar görs för folk som är 175 cm lång och är man kortare/längre finns inget som passar.
 
Känner mig inte alls skammad (borde jag bli det?) utan det var mesta för att konstatera att även svenska märken diffar så mycket att det är hopplöst att gå efter storlek utan jag behöver veta passformen. Och att olika butiker har olika storlek irl, vad det än står på lappen.

Vilket i sin tur gör det ännu mer frustrerande när vi dessutom lägger på olika länders definition av storlek.

Köpte några klänningar från lightinbox, lösa raka modeller. De passade uppe och räckte till mitten av smalbenet. Trots att bilden visade att de skulle vara en bra bit ovanför knät. Som tur är så har jag fått gratis hjälp att lägga upp dem, men nu vet jag att jag inte kommer handla därifrån mer. Även av andra orsaker, men det är en annan diskussion.
Problemet med storlekar är väl att en siffra -tex 40 ska matcha både en längd och en bredd.

Så om man är 165 lång så har varumärket gissat på vilken bredd du har och vice versa. Så för storlek 40 har ett märke gissat på lång och någon annan på kort.

På sätt och vis är det ju ändå lättare att lägga upp en klänning än att lägga till på den, så i det här fallet är ju säkert någon annan jätteglad över att klänningen är lång nog istället för för kort.

Vidare är det ju typ helt omöjligt för dem att gissa vidare. Låt säga att de gissat rätt att någon är 163 lång och X bred och passar precis i 42 (hittar på hej vilt här). Hur vikten är fördelad är ju då helt olika. En kanske har vikten på bysten och en annan på rumpan, så var ska plagget vara stort? uppe eller nere, även om de gör en säck så kan det ju strama över ens rumpa.

Själv tycker jag nog om att varumärken gissar olika och man kan lite ha koll på varumärket istället. Haken är ju då om man inte passar HM, men då gör man ju inte det helt enkelt. De har ju ändå två olika bredd för en viss längd när det gäller trend och basic tror jag. Vilket då borde kunna ses som en fördel och en tjänst till kunden hellre än inkonsekvent :) (med det sagt passar inte jag heller i HM som sagt, utom för toppar, men något exempel måste man ju ta.)
 
Bästa mjukisarna för mig som är kort och småtjock 😁
Perfekta för all aktivitet, åka och handla, gå på långpromenad i skog och mark eller bara chilla i soffan. Stora fickor med dragkedjor ❤️
Vill köpa ett par i varje färg och bo i dessa 😍
IMG_20230718_155736.jpg
 
Annat än löst sittande byxor har jag gett upp på för många år sedan. Jobbyxor har jag för stora i storlekarna för att kunna komma över rumpan och sedan skärp så byxorna sitter uppe. Överdelar blir det även det löst sittande eller linne så det går att röra armar/axlar. T-tröjor på jobbet blir det 2 storlekar större för att inte sitta åt för mycket runt brösten och höfter.
Men mitt stora problem är skor då jag har breda fötter.

Jobbkläder är blåkläder och på jobbet enbart i herrmodel:meh:
 
Önskar jag kunde visa mig utomhus i mjukisbyxor, men har fått sagt till mig att sånt visar man sig bara inte i! Klarar knappt att gå förbi Hemköp i träningskläder efter gymmet utan att skämmas ögonen ur mig.
Jag spenderade nyligt en heldag på stan i Stockholm, inkl flera krogbesök, i yogabyxor och huvtröja. Kände mig inte underklädd.

Den som sa så till dig måste vara helt verklighetsfrånvänd.

Ha på dig det du tycker är bekvämt och snyggt!
 
Jag önskar att det funkade för mig att handla vandringskläder eller arbetskläder. Tror jag provat igenom alla byxor på Jula, XXL Sport & vildmark, decathlon och Naturkompaniet. Kunde inte ha en enda vandringsbyxa (antingen går de inte upp över höfterna eller så är de för långa - vandringsbyxor som inte går att lägga upp pga knäförstärkning...) eller arbetsbyxa. Jag är verkligen vanskapt O_o Inte ens Engelssons som alla lovprisar kunde jag ha. Eller, jag fick på och kunde preciiiis knäppa, men inte sätta mig ned eller böja mig ned utan att de visade halva rumpan. Alldeles för låga i midjan för mig!

Gah... Skäms över att ens erkänna sånt här i den här tråden, men det får mig verkligen att känna mig så otroligt värdelös! "här finns ju kläder för alla!!" och så har man provat igenom flera butikers utbud och ba - nä. Kan inte ens hitta kläder att vara ute i skogen och vandra med för alla anser ju uppenbarligen att folk med min kroppstyp (160 lång, 42-44 i storlek med höft och rumpa) borde sitta hemma och skämmas typ.
Litet tips eftersom jag just handlat byxor i den storleken: Lundhags Makke görs i tre benlängder....
 
Jag önskar att det funkade för mig att handla vandringskläder eller arbetskläder. Tror jag provat igenom alla byxor på Jula, XXL Sport & vildmark, decathlon och Naturkompaniet. Kunde inte ha en enda vandringsbyxa (antingen går de inte upp över höfterna eller så är de för långa - vandringsbyxor som inte går att lägga upp pga knäförstärkning...) eller arbetsbyxa. Jag är verkligen vanskapt O_o Inte ens Engelssons som alla lovprisar kunde jag ha. Eller, jag fick på och kunde preciiiis knäppa, men inte sätta mig ned eller böja mig ned utan att de visade halva rumpan. Alldeles för låga i midjan för mig!

Gah... Skäms över att ens erkänna sånt här i den här tråden, men det får mig verkligen att känna mig så otroligt värdelös! "här finns ju kläder för alla!!" och så har man provat igenom flera butikers utbud och ba - nä. Kan inte ens hitta kläder att vara ute i skogen och vandra med för alla anser ju uppenbarligen att folk med min kroppstyp (160 lång, 42-44 i storlek med höft och rumpa) borde sitta hemma och skämmas typ.
Vd tråkigt!

Jag har en liknande kroppstyp, men hittar trots allt ett fåtal modeller som fungerar bra. Men majoriteten av byxor går bort, passar inte.

Jula, XXL, har ett minimalt utbud med få storleksvarianter, där ska man passa i de modeinspirerade modellerna som de har i sitt sortiment. De har inga byxor som passar mig i varje fall, utom något enstaka par jaktbyxor jag hittade för ett antal år sedan på rea.
Alla deras modeller är mer eller mindre slimmade, och på mig blir slimmat = limmat på vissa ställen, och sitter fel med glipor på andra ställen och funkar inte på mig, jag vill ha lite vidare byxor.
Decathlon har jag aldrig besökt, så kan inte uttala mig.

Naturkompaniet för fler varumärken, som finns i fler varianter. Lite vidare byxor såväl som slimmade och korta eller långa modeller, högt i midjan eller lägre skurna. Men de där bekväma byxorna är dyra, 1500 kr får man nog räkna med.
Jag ett par Fjällräven byxor som jag köpte ungefär år 2000. Dessa håller fortfarande trots att de används flera ggr i veckan sommar, vår och höst. Samma modell finns fortfarande i produktion tack och lov eftersom de passar på mig, så jag köpte ett par till förra året, att byta med.


Engelssons har ju modeller med korta ben, långa ben, för lite rundare, och för smala, med högre midja och lägre midja. Dessutom rätt billigt.

Jag har varit positivt överraskad när jag provat mig igenom deras sortiment, det har gått att hitta modeller som passar på mig i varje fall. Har ett par därifrån som jag använder när jag röjer gräs.
Men, det gäller naturligtvis inte att alla modeller av byxor passar - det finns en hel del modeller som inte funkar, även om några passar, så då får jag välja bland de som passar på min kropp. Åtminstone för mig, så gäller det att prova både herr- och dammodeller av "samma" plagg, och i olika konfigurationer vad avser lång/kort, för bredare/för smalare o.s.v.

Det mest intressanta med Engelssons byxor, är att hittills, så har "samma storlek" verkligen varit "samma storlek" även på olika modeller när jag provat.

Arbetsbyxor ska man köpa hos riktigt välsorterade företag för arbetskläder/yrkeskläder som har flera olika märken i sortimentet.
Olika tillverkare som Blåkläder, Fristads, Snickers, Björnkläder eller vad de nu heter, har enormt utbud med modeller och inte minst storlekar inom modellerna.
Och så får man prova olika varianter. Men de där modellerna som finns i massor med storlekar är dyra, ett par byxor kan kosta 1000-1500 kr. Fast de är av bra kvalitet, och håller länge.
Jula t.ex. har en liten bråkdel av det egentliga utbudet vad avser modeller och storlekar, de har bara potentiella storsäljare.
 
Samma här. Enda problemet är att jag inte kan hitta maxiklänning som är lagom lång. De allra flesta är 10 cm för långa. Jag misstänker att byxor, kjolar och klänningar görs för folk som är 175 cm lång och är man kortare/längre finns inget som passar.
Tyvärr inte. Jag är 173 och de flesta är för korta :cautious:
 
Nog har det varit något slags rejäl, accelererande inflation i storleksangivelser på kläder under 2000-talet.

Jag köper rätt lite kläder, använder kläder tills de går sönder, och försöker köpa sådant som håller länge.

På vardagarna mycket arbetskläder i form av "snickarbyxor/verkstadsbyxor" i djurskötseln/lantbruket, men och också friluftskläder som jaktkläder/vandringskläder. Dessa plagg finns ofta i mångahanda storleksvarianter, för kortbenta, långbenta, breda på mitten, eller liten midja, för dem med breda axlar, eller smala o.s.v. Ofta hamnar jag ändå på herrvarianterna, eftersom dessa ofta är "rymligare" på totalen.

Jag hittar trots allt ibland längst ner i en låda, t.ex. en T-shirt eller sweatshirt av något fortfarande existerande märke/modell som inte använts så mycket (hade ofta vit t-shirt under skjorta för 10 år sedan, har numera skippat skjortan och har färgad T-shirt istället) - ett sådant plagg kan vara 10-15 år gammalt och typiskt märkt storlek M.
En likadan/lika stor T-shirt av exakt samma märke och modell som bara är något år gammal är typiskt märkt L, eller t.o.m. XL.

Jag kan alltså lägga plaggen "över" varandra och de är lika stora!
Jag märker precis samma sak. Jag har gott om arbetskläder kvar sedan jag jobbade inom metall - de flesta är M eller L unisex och jag kan fortfarande ha dem utan att se ut som en stoppad korv. När vi beställer uniformer på hotellet idag vägrar jag visa mig i mindre än XXL om det är "kvinnomodell". XL funkar på vanlig T-shirt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 772
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp