Bukefalos 28 år!

Svårigheterna med att hitta kläder som faktiskt passar (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 28)

Precis så. Har man andra proportioner funkar plagg inte som det är tänkt. Jag har långa ben och kort överkropp. Figursydda blusar, klänningar, jackor etc - där hamnar smalaste delen över höfterna.
Röntgade lungorna imorse. När jag hade överkroppen där de ville var urgröpningen för hakan i höjd med näsan.:D

Det var lite löjeväckande när jag levde med exet. Han har en kropp som en storlekstabell. Hittade jag rätt storlek satt kläderna som om de vore skräddarsydda. Första sommaren vi var ihop letade jag i flera månader efter ett par byxor jag kunde ha...

Tror inte det handlar om vikt. Bara hur vi är skapta.
Kort överkropp, lång överkropp, långa eller korta ben, markerad midja eller jämnbred, rejäl rumpa eller inte rumpa. Breda axlar eller inte. Osv.
Exakt! Det handlar inte om vikt utan om proportioner.
Det ska självklart finnas en bredd men för endel kommer det alltid finnas ett större utbud än för andra. När jag var som sjukast behövde jag ett par storlekar större på alla kläder än mina mått var för inget fick sitta åt. Då var det enkelt att hitta kläder. Utbudet var riktigt bra eftersom jag då kunde köpa både från de vanliga sortimentet men också minsta storleken i plussize kollektionerna. Sämst utbud var det när jag var som smalast. I storlek xs, 34 var utbudet minimalt då.

Men tänk så bra det hade varit om en tum faktiskt var en tum och en cm faktiskt var en cm och om tillverkarna följde sina egna måttabeller. Jag hade också välkomnat fler mått som standard. Axel och ärmmått och då både i längd och bredd på överarm, armbåge och underarm t ex. Lår, knä och vadmått på byxor hade också varit bra liksom grenmått. Specifierat hur stretchigt ett tyg är osv. Idag med all teknik borde det vara en baggis.

På 90-talet hade jag tydligen en hm kropp. Deras mått stämde exakt med mina och det var få kläder som inte stämde med deras egna tabeller. Om det kunde stämma då, varför kan de inte stämma nu?
 
Denna jackan och den i nästa inlägg satt likadant på mig, använda samma dag, köpta för att ha i stall och köra häst i.
FB_IMG_1689879398791.jpg
 
Dessa byxor 😍
Samma material som träningstights fast lite tjockare, gylfen är bara för dekoration, man drar på dem. Stora fickor, flera olika längder på ben. En till bra sak, de drar inte åt sig hår. Kan sitta och kamma igenom en Perser och det fastnar kanske tre hårstrån på byxorna.
Visa bifogad fil 123981
Men du ser ju högst normalviktig ut? (Obs att jag normalt sett inte hade kommenterat på kroppar)

Är byxorna från ninepine? Håller de bra? Jag tycker ofta att det blir noppigt på insidan av låren så jag kör oftast billigare byxor jag kan byta ut efter en säsong, men hade gärna sluppit det.
 
Men du ser ju högst normalviktig ut? (Obs att jag normalt sett inte hade kommenterat på kroppar)

Är byxorna från ninepine? Håller de bra? Jag tycker ofta att det blir noppigt på insidan av låren så jag kör oftast billigare byxor jag kan byta ut efter en säsong, men hade gärna sluppit det.

Jag är en liten tjockis, det är bara bra kläder 😁 Är 162 cm och behöver ofta 42 för att få upp kläder över lår och röv om det inte är mycket stretch.

Ja, jag är supernöjd. Håller sig väldigt fina och är de skönaste byxor jag haft 😍
 
Jobbkläder är blåkläder och på jobbet enbart i herrmodel:meh:
Där jag jobbar finns det damstorlekar. Men större, rundare kvinnor verkar inte existera :meh: Så jag får ha herrstorlekar likförbaskat, plus är dock faktiskt finns korta byxor :up:, för mig som är kort inte alltid det heller finns.

Med arbetskläder vet jag alltid får prova massa för storlekar aldrig stämmer. Vilket jag gjorde och företaget skickade damstorlek för smått iaf :meh: Så första halva dagen gick åt hitta passande arbetskläder till mig 😅
 
Samma storlek. Olika tillverkare. Jag har t.o.m beställt Samma storlek från Samma butik, Bon Prix och kläderna har varit väldigt Olika storlek.
 

Bifogade filer

  • 20211113_130852.jpg
    20211113_130852.jpg
    273,3 KB · Visningar: 87
Det finns en sak i den här tråden som jag inte riktigt förstår.

Om man köper kläder från de där kedjorna (online såväl som IRL) som som köper upp eller låter tillverka kläder på på socialt och miljömässigt sämsta sätt, så skulle jag inte förvänta mig vare sig att kläderna "håller storleken", eller håller (i betydelsen inte går sönder) alls mer än någon enstaka användning.

Varför ens köpa de här plaggen? Uppenbarligen så finns kläder som både håller storleken år efter år, även om viss storleksinflation förekommit, och som dessutom håller för formen och håller ihop i många år och många tvättar.

Varför göda den här klimat- och människoovänliga industrin?
 
Det finns en sak i den här tråden som jag inte riktigt förstår.

Om man köper kläder från de där kedjorna (online såväl som IRL) som som köper upp eller låter tillverka kläder på på socialt och miljömässigt sämsta sätt, så skulle jag inte förvänta mig vare sig att kläderna "håller storleken", eller håller (i betydelsen inte går sönder) alls mer än någon enstaka användning.

Varför ens köpa de här plaggen? Uppenbarligen så finns kläder som både håller storleken år efter år, även om viss storleksinflation förekommit, och som dessutom håller för formen och håller ihop i många år och många tvättar.

Varför göda den här klimat- och människoovänliga industrin?
Jag hittar inte kläder i min storlek i lokala butiker. Är hänvisad till online. Men jag skickar aldrig tillbaka även när det inte passar. Drömmer om att en dag kunna vara mindre enorm.
 
Det finns en sak i den här tråden som jag inte riktigt förstår.

Om man köper kläder från de där kedjorna (online såväl som IRL) som som köper upp eller låter tillverka kläder på på socialt och miljömässigt sämsta sätt, så skulle jag inte förvänta mig vare sig att kläderna "håller storleken", eller håller (i betydelsen inte går sönder) alls mer än någon enstaka användning.

Varför ens köpa de här plaggen? Uppenbarligen så finns kläder som både håller storleken år efter år, även om viss storleksinflation förekommit, och som dessutom håller för formen och håller ihop i många år och många tvättar.

Varför göda den här klimat- och människoovänliga industrin?
Jag vet inte riktigt vilka kedjor du refererar till men pratar vi typ H&M, Lindex och liknande så håller de kläderna i lååångt mer än någon enstaka användning. Jag kan inte ens minnas senast jag gjorde mig av med ett klädesplagg p.g.a att det gått sönder. Skulle tippa att minst 75% av innehållet i min garderob är minst 5 år gammalt, ofta betydligt mer, och då är det mesta från den sortens kedjor.

Men du kanske menar något annat med "de där kedjorna"?
 
Det finns en sak i den här tråden som jag inte riktigt förstår.

Om man köper kläder från de där kedjorna (online såväl som IRL) som som köper upp eller låter tillverka kläder på på socialt och miljömässigt sämsta sätt, så skulle jag inte förvänta mig vare sig att kläderna "håller storleken", eller håller (i betydelsen inte går sönder) alls mer än någon enstaka användning.

Varför ens köpa de här plaggen? Uppenbarligen så finns kläder som både håller storleken år efter år, även om viss storleksinflation förekommit, och som dessutom håller för formen och håller ihop i många år och många tvättar.

Varför göda den här klimat- och människoovänliga industrin?
Den erfarenheten har jag inte alls. Baserar du det på egen erfarenhet?
Har många kläder i garderoben från kedjor som Lindex, Dea/Axelsson, Indiska, H & M som både är fem och tio år och håller både form och färg. Köper oftast svart.
 
Den erfarenheten har jag inte alls. Baserar du det på egen erfarenhet?
Har många kläder i garderoben från kedjor som Lindex, Dea/Axelsson, Indiska, H & M som både är fem och tio år och håller både form och färg. Köper oftast svart.
Ja, jag baserar det på egen erfarenhet.

Jag hittar sällan något som jag anser vara hållbart hos kedjorna, men ännu värre är det att köpa "grisen i säcken" online och hoppas att saker är hållbara. Att få returnera kläder som sedan slängs är ju horribelt.

Ofta så är plagg från bl.a. de kedjor du nämner tunna och sladdriga i tyget, och sydda med tunn tråd med "snåla" sömmar, oavsett passform då.

Men visst finns det undantag, där plagg håller bättre kvalitet.

Men om "80-20 regeln" gäller, så är antagligen 80 procent i låg kvalitet (socialt, miljömässigt och sömnadsmässigt), så jag börjar inte söka kläder hos kedjorna ens numera.
 
Ja, jag baserar det på egen erfarenhet.

Jag hittar sällan något som jag anser vara hållbart hos kedjorna, men ännu värre är det att köpa "grisen i säcken" online och hoppas att saker är hållbara. Att få returnera kläder som sedan slängs är ju horribelt.

Ofta så är plagg från bl.a. de kedjor du nämner tunna och sladdriga i tyget, och sydda med tunn tråd med "snåla" sömmar, oavsett passform då.

Men visst finns det undantag, där plagg håller bättre kvalitet.

Men om "80-20 regeln" gäller, så är antagligen 80 procent i låg kvalitet (socialt, miljömässigt och sömnadsmässigt), så jag börjar inte söka kläder hos kedjorna ens numera.
Så ser inte min verklighet ut alls. Minst 80% av allt jag köper på billiga kedjor håller bra i år efter år. Nu köper jag majoriteten av alla mina kläder i fysiska butiker eftersom jag bor så att jag har den möjligheten, så de är provade och jag vet vilken kvalitet de har. Jag lyckas också hitta kläder som passar eftersom jag oftast klär mig i kjol, trikåer och tröja i mer eller mindre elastiska material.
 
Jag kanske borde nämna att med "kläder som håller" menar jag kläder som fungerar utanför kontorsmiljö, och som är enkla att tvätta.
 
Jag kanske borde nämna att med "kläder som håller" menar jag kläder som fungerar utanför kontorsmiljö, och som är enkla att tvätta.
Ja vi har ju olika kriterier utifrån vilka liv vi lever. För mig som bor i storstad med kontorsarbete är det inte såna kläder som jag har behov av, utöver kontorskläder och vardagskläder, vilket för mig helst är klänningar, behöver jag kläder till stallet.
 
På tal om att loppiskläder börjar bli dyra (för visst var det i denna tråden som det diskuterades?) så var jag inne på lokala Pingstkyrkans loppis igår. Tittade lite på skorna och upplevde att, ja, det var rätt dyrt. Märkbart begagnade (dvs med lite skav både på insida och utsida) damskor kostade 100-150 kr/paret. Förmodligen av bra märke, men ändå. Jag tycker att det är för mycket att betala för skor som ser såpass använda ut...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 756
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp