Svårlastad häst som kastar sig

Elegance

Trådstartare
Jag har en väldigt svårlastad häst. Han är världens trevligaste och vill aldrig göra någon något illa. Men han är förfärlig att lasta!:mad:
Han är alltid sten lugn, men problemet är att han går in en bit (hälften inne kanske) sedan kastar han sig ut. Man kan kolla på i timmar med honom. Ibland kommer han mer eller mindre in i transporten, men lyckas alltid kasta sig ut. Det längsta han brukar komma in är nästan enda in. Men sedan när man försöker få in honom den sista lilla biten för att sätta fast bommen så kastar han sig igen. Så man måste bara riktigt snabb.

Någon som har något liknande problem? Han är toppen häst och en riktig tävlingshäst så man vill ju komma ut ofta med honom. Så är jätte tacksam med så mycket tips som möjligt!:)
 
Sv: Svårlastad häst som kastar sig

Min tränare har en likadan unghäst, det är en tillridningshäst som är riktigt skarp i huvudet.
Jag tar hästen, för av ngn anledning bråkar den inte med mig, går på lugnt, tränaren använder linor att rama in med bakom, kastar den sig så är det bara att börja om.
Massor av beröm när den är inne.
Min har också varit svårlastad, körde med linor, hon hatade dessa och hoppade in, lastträning, lastträning, lastträning var det som gällde.
 
Sv: Svårlastad häst som kastar sig

Min hast var oxa svarlastad, han brukade inte kasta sig ut men vagrade att ga in, vad jag borjade gora var att ge hans kvallsmat inne i boxen varje dag i en vecka och det funkade med honom, efter det har vi inte haft nagra problem med att lasta honom.
 
Sv: Svårlastad häst som kastar sig

Har du transport med fronturlastning?

Mitt New Foreststo var väldigt svårlastad när jag tog hem henne i höstas. Jag har gjort på följande vis med henne.

Välj en kväll när hästen ska in och du har mycket tid på dig. Parkera så att fronturlastningen är i anslutning till ingången till stallet.
När vi skulle in så tog jag henne från hagen och bjöd henne att gå in i transporten. Det ville hon ju såklart inte. Efter några försök så ställde jag henne i hagen igen. Där fick hon stå utan mat i en timme ca. Då försökte jag igen. (Meningen är att hon i detta läget skulle gå igenom transporten och in för att få sin kvällsmat, som är det bästa hon vet) Hon ville fortfarande inte. Viktigt är att inte bli arg utan behålla lugnet så hästen fattar att den har 2 val. Antingen gå in och få sin kvällsmat eller stå i hagen utan mat hela natten om det behövs. Orkar man inte så länge som det behövs så sätt i så fall tillbaka hästen i hagen och ta in den direkt därifrån och tänk inte transport då. För avbryter man vid transporten och hästen får gå in i stallet så har den ju lärt sig att det lönar sig att vägra.
Efter 3 timmar och lika många försök så gick min in. Den gången behövde hon bara gå igenom. Nästa kväll så gick det himla lätt och allteftersom kvällarna gick så ställde jag mer och mer krav på henne. Stå still med nogot gott att tugga på och inte gå framåt utan kommando, ha bommen fram uppfälld och vänta tills den är nere och gå ut, variera att gå ur transporten växelvis framåt och bakåt. Tänk bara på att om hästen gärna vill framåt så lasta ur bakåt och tvärt om.

Sedan har lastningen gått kanon fram till i helgen, då vi var på dressyrträning. Hon var lite trixig när vi skulle åka, men när vi skulle därifrån så skulle hon inte alls. Då fick hon 2 val. Antingen gå in och följa med hem eller stå uppbunden vid ett stängsel och ha tråkigt. Efter ett tag så valde hon att åka hem. Så nu får vi träna lite på kvällarna igen. Hon vill gärna gå ut åt höger när man ska lasta in henne. Då har jag parkerat så att höger sida om rampen vätter mot tex en stor snöhög, vägg, dike osv det funkar bra.

Lycka till!
 
Sv: Svårlastad häst som kastar sig

Ta hjälp av kunniga människor. den som leder in ska inte dra utan bara styra.
Du FÅR INTE sätta fast den om den mot förmodan skulle gå in. stäng bakom först.
Den vet precis var gränsen går för att inte behövas stängas in:devil:

Sen kan man träna som Nibalda skrev, MEN den ska inte ha ngt förrän den är HELT inne! Ha öppet framtill.
 
Sv: Svårlastad häst som kastar sig

Det finns massor av trådar där detta "roliga"fenomen diskuteras. Leta tips i dom.
 
Sv: Svårlastad häst som kastar sig

Provat låta hästen gå in brett ? Det betyder, ta bort mellanväggen. Kanske hästen är bredåkare.
 
Sv: Svårlastad häst som kastar sig

Min häst är också lite *hrm* svårlastad. Eller var kanske jag ska säga.
Han är inte heller nervös eller rädd, utan enbart tjurig.
Dessutom tycker han att det är fruktasvärt roligt att smälla i rampen med framhovarna (båda samtidigt!) :devil:
Vi höll på i 3.5 timma första gången vi skulle lastträna honom. Jag hade inte transporterat honom på två år då vi tog hem honom. Den gången hoppade han över rampen och in i transporten.
Det som funkar med min gubbe är att leda in honom, precis som vanligt. Börjar han backa håller jag grimskaftet sträckt så han får tryck över nacken. Så fort han ger efter minsta lilla (går framåt/ stannar) släpper jag helt på trycket. Så håller det på tills han är helt inne. När han väl står stilla får han lite godis
Det är ingen idé att hetsa upp sig och bli arg

Träna mycket! 3.5 timma lönade sig verkligen ;)
 
Sv: Svårlastad häst som kastar sig

Ha longerlina istället för grimskaft, och sätt på hingstkedja. Hästen lär sig att inte kasta sig bakåt, för då gör det ont. Det är viktigt att vara blixtsnabb att släppa på kedjan så fort hästen gör rätt....

Prova dig fram, du kan kanske ta lite från varje tips för att få det att passa dig och din häst...

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 250
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp