Bukefalos 28 år!

Svårt att hyra ut boxar?

Narcissa

Trådstartare
Jag har byggt ut mitt stall lite vilket gjort att jag får en box över och jag tänkte jag skulle hyra ut den. Jag har redan någon inackordering sen innan.
Jag tycker dock att intresset är hyfsat svalt. Är det något som ni också märker av? Det kvittar alltså om jag utförligt skriver vad som ingår eller bara kort skriver att box finns så det är inte priset som avskräcker eftersom det inte finns utsatt alltid. Jag har hört att fler har svårare nu än innan att hyra ut boxar. Förra gången jag hade tom box hyrdes den ut på två röda sekunder. :)

Vad är era erfarenheter?
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Helt dött enligt de bekanta jag har som hyr ut i attraktivt område. Någon har varit tvungen att stänga av delar av stallet.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Undrar varför det är så? Har hästägarantalet sjunkit eller står folk kvar där de stod innan? Vilket isf gör att vissa stall måste ha fullt, vilket jag inte hört att de har.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Tja, min generation var de som i stora antal skaffade egen häst. Explosionsartat. Vi har nu gått vidare med familj, andra intressen, karriäer och falnande intresse.

Kombinerat med pengabrist blir det en rätt dramatisk förändring.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Kan det bero på det? Fast för 1 år sedan var det ett annat tryck.
Sen tror jag att vi är i samma ålder och alla mina vänner har fortfarande häst. ;)
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Tja, mina jämåriga kompisar har lagt av, de har haft sina kusar uppstallade. Andra har vad jag förstått köpt gård och har hästarna hemma, men det verkar komma och gå (något år, till man upptäcker hur mycket jobb det är med eget när ingen annan fodrar, släpper ut och tar in).

När jag sprang på stallägare häromveckan berättade de just om detta med generationshoppet. 80-talisterna verkar inte ha häst i samma utsträckning. Och de som var äldre när jag stallade upp häst har samtliga lagt av. Det verkar vara representativt för andras upplevelser också.

Sedan ska du inte förakta att många har väldigt tomt i plånboken.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Nä plånboken tror jag också på. Speciellt som vissa har försökt pruta ner priset ganska ordentligt, vilket jag absolut inte är intresserad av då det isf blir jag som får finansiera deras häst.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Lösdrifterna växter ju så det knakar och efterfrågan är riktigt stor. Kan det vara så att många hobbyryttare väljer tex detta sätt att ha häst på istället för box?
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Absolut. Det är i ju i många fall billigare att ha häst så. De billigare uppstallningarna har också fortfarande fullt.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Nu bor vi inte i samma del av landet, men jag upplever inte alls att den marknaden är död. Och som 80- talist så har nästan alla jämnåriga vänner häst. De som la av med hästar, gjorde det för tio år sen.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Jag bor också i ett annat hörn av landet, och här omkring är det fullt i vart och vartannat stall! I mitt stall som är en av de större anläggningarna i området är det lång kö till att flytta in, och det låter som att det är likadant i flera andra stall.

Kan det vara så att antalet stall blivit fler i Skåne?
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Själv har jag nog aldrig svarat på en annons där inte priset står utskrivet. Man vill veta att det man ringer på ligger inom ens ram och inte flera tusenlappar över.

Jag är också 30+ och många, faktiskt de allra flesta har slutat med hästar och ägnar sig helt åt sin familj. De få som fortfarande har häst bor så att de har hästarna hemma.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Jag har annonser med både pris och utan pris, med mycket info och med lite info. Det är inte många som hör av sig.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Personligen blir jag tveksam till folk som annonserar mycket, för mig säger det att det finns risk att det är ett ställe folk inte gärna stannar på. Finns det gott om stallplatser så kan jag tänka mig att jag väljer bort av det skälet.

Platstillgång verkar variera mycket över landet.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Nu bor vi inte i samma del av landet, men jag upplever inte alls att den marknaden är död. Och som 80- talist så har nästan alla jämnåriga vänner häst. De som la av med hästar, gjorde det för tio år sen.

Har samma erfarenhet som du, bor i mellansverige.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Håller med. Men jag har alltså annonser på olika ställen och la ut alla samtidigt. ;)
Har inte behövt annonsera innan.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Jag bor i Östergötland och har inte haft problem att få platser uthyrda . Vad jag vet med de övriga stora ställena här ( vårt stall är mindre, har dock ridhus) har de fullt de också .
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Som du säger, du har byggt ut. Det betyder ju att antalet hästar måste öka. Kanske ökar stallen i snabbare takt än hästantalet ökar.

Vi är en del i min ålder 40 + som valt att ta hem hästarna till den egna gården.
Jag tror, men har inte sett statistik på det, att hästantalet är stabiliserat men att de som har hästar köper desto mer prylar till dem. För prylförsäljningen blommar ju.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Jag har precis tagit över ett inackorderingsstall i Skåne och känner också att det är ett förvånande svalt intresse, trots att jag erbjuder en anläggning centralt belägen som har "allt" till ett skäligt pris. Jag måste annonsera en hel del eftersom jag har sex nya boxar att hyra ut, så det är klart att det är viktigt att få fullt så snabbt det går, annars får jag ju lägga ner.

Men det är intressant att höra att det ser annorlunda uppåt landet, och jag har även märkt att flera har ringt och frågat om lösdriften. De som faktiskt har skrivit på är sådana som flyttar ifrån sin gård och vill slippa ha allt göra hemma. Lite mer bekvämlighetsryttare i fyrtioårsåldern, som jag :)

Men vi får hoppas på det bästa Narcissa :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 163
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 794
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 331
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp