Bukefalos 28 år!

Svårt att komma in i galoppvärlden..

C

Carismagirl

Hur ska jag lyckas att komma in i galoppvärlden?!
Försöker hela tiden hitta något bra sätt,
och hitta lösningar som jag inte behöver lägga ner så fruktansvärt
mycket tid på..
Jag är snart 17år och väger ca 48kg, och älskar verkligen galopp..
Jag går på Vretagymnasiet inriktning ridsport, där vi också får testa på
ponnygalopp (endast vi som är lite mindre..).
Och jag formligen älskar det!
Men jag vet inte alls hur jag ska gå till väga för att kunna
få en chans i galoppvärlden som ev. jockey..?
Har aldrig någonsin varit på en "riktigt" galoppbana :S Eftersom
att jag inte haft tid.. Eller att mina föräldrar nekat till förslaget..
Behöver hjälp!
 
Sv: Svårt att komma in i galoppvärlden..

håller med galopp är underbart!:banana: jag red en hel del galopp innan. Mitt tips är att försöka börja i ett galoppstall. Det är det enda sättet att kunna få kunskap och erfarenhet för att kunna bli jockey. Sen är ett tips att åka till en galoppbana. Det är inte alltid så kul som man kan tro. Det är långa hårda dagar, tidiga morrnar sena kvällar och det tär på kroppen. Och man måste alltid tänka på vikten. Men om man älskar det så är det värt det!:love::bump:

Sedan är det nog svårt för dig att rida ponnygalopp. Nästan alla som tävlar i det har egna hästar. DEt är lättare med araber och vanliga fullblod. Där finns mer chanser att få hjälpa till, rida och tävla!
 
Sv: Svårt att komma in i galoppvärlden..

Det är nog inte så enkelt att komma in i galoppvärlden om man inte är villig att lägga ner fruktansvärd mycket tid på det. För att bli jockey får man först slita hund som lärling. Det finns mycket jobb bakom den "glassiga" facaden.
 
Sv: Svårt att komma in i galoppvärlden..

håller med galopp är underbart!:banana: jag red en hel del galopp innan. Mitt tips är att försöka börja i ett galoppstall. Det är det enda sättet att kunna få kunskap och erfarenhet för att kunna bli jockey. Sen är ett tips att åka till en galoppbana. Det är inte alltid så kul som man kan tro. Det är långa hårda dagar, tidiga morrnar sena kvällar och det tär på kroppen. Och man måste alltid tänka på vikten. Men om man älskar det så är det värt det!:love::bump:

Sedan är det nog svårt för dig att rida ponnygalopp. Nästan alla som tävlar i det har egna hästar. DEt är lättare med araber och vanliga fullblod. Där finns mer chanser att få hjälpa till, rida och tävla!

Jag ska ha praktik nästa sommar i Norge hos Tony André Hansen, men
skulle hellre åkt till ett galoppstall, något förslag på ngt bra?

Min vikt är inget problem, jag ser ut som om jag har mask, och det märks ingenting alls vad jag än gör ^^

Jag har en ponny som e så grymt snabb (av fullblodsmodell) men jag vet inte om man får ha vilken ponny som helst?
 
Sv: Svårt att komma in i galoppvärlden..

Jag säger som Creetown. Det krävs ett brinnande intresse för att hålla på med galopp, det är inget man gör med vänster hand.:angel:

Om du känner att du faktiskt vill lägga nere det arbete som krävs (jag kommer ihåg en kille som cyklade från Gävle för att rida ut på Täby) kommer Amie Karlsson också från Värmland. Läs hennes artiklar på Ung Galopp.:)
 
Sv: Svårt att komma in i galoppvärlden..

Ta konstakt med en galopptränare, de är oftast bara glada för att få hjälp i stallarna. Du får nog börja jobba i stallet, och sedan börja rida turer. Om de ser att du är talangfull och så, och om du verkligen kämpar, kanske du kan komma igång och rida amatörlöp/bli lärling :) Men att gå och fråga/meila/ringa en galopptränare är det absolut bästa sättet att komma in i galoppvärlden :)

Lycka till!
 
Sv: Svårt att komma in i galoppvärlden..

Ja, jag är 13 och det känns kanske lite dumt att skriva för jag är ju inte jättegammal men jag brinner typ oxå för galopp och först la jag upp en tråd här, sen ringde jag till en tränare och nu ska jag hjälpa till i stallet :)
 
Sv: Svårt att komma in i galoppvärlden..

jag har noll koll på vilka tränare det finns osv..
men jag har bra mycket längre än vad han som cyklade mellan
Gävle och Täby xD bor ca.. 30mil ovanför gävle xD
Men går i skola i Linköping.. :P

tack för alla svar förresten.. behöver dom alla..
ska kolla med Ung Galopp om man kan komma på
en "provritt" eller va man kallar det nu..
 
Sv: Svårt att komma in i galoppvärlden..

Nu under sommaren finns det prova-på-kurser lite varstans. Kolla Ung Galopp och Skandinavisk Galopp. På galoppsport.se finns det massor av information om galopp.

Lycka till!
 
Sv: Svårt att komma in i galoppvärlden..

Jag brinner verkligen för galoppen! Ska rida min första tränings tävling på söndag:) Längtar ihjäl mig.
 
Sv: Svårt att komma in i galoppvärlden..

hihi sa till mamsen att ja skulle vilja bli jockey..
trodde att hon skulle flyga i taket, men hon sa faktiskt
"det skulle ju vara intressant, du är ju liten och skulle säkert passa"
haha blev som en smärre chock xD
pappas första fråga va "hur mkt får man i månaden för det då?" ahah
ska åka ner till Täby på något prova-på sen får vi se vad som händer :)
Går ju i skola i linköping 24-7 så det blir väl mer på riktigt när jag går ut :D
LÄNGTAAAAR! :D:bump:
 
Sv: Svårt att komma in i galoppvärlden..

Du kan börja med att gå in på www.unggalopp.se och läsa mer eftersom du bara är 17 ;) Varför inte börja med att pröva på en träningstävlig och se om du gillar det? :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 939
Senast: monster1
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 405
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 034
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp