Svårt att säga hej då..

angiepangie

Trådstartare
Nu verkar det som att vi måste säga hej då till vår stora tik..
Den stimulans jag har att erbjuda räcker inte längre till.
Har fungerat jättebra tills fram för ett tag sedan och sen dess har det inte
velat sig alls.
Och visst hade jag fortsatt kämpa om det inte vore för att min sambos syster verkar vara vovvans själsfrände.
Hon blir en annan hund bara hon kommer i närheten. Ville till och med hellre sova hos henne än inne hos oss vilket aldrig har hänt med någon annan förut.
Kan inte sätta ord på det, men det dom två har har jag sällan sett mellan hund och människa förut.
Och hon vill ha henne, kan erbjuda allt det där som jag inte kan, allt bara passar så himla bra att detta känns som en chans jag inte vill be varken vovvan eller svägerskan missa..
Men det är tungt att inse att man inte räcker till, att ens hund som man älskar mer än något inte känner samma sak tillbaka.


Jag vet inte vad jag ville med tråden, antagligen bara skriva av mig..
Och snälla, såga mig inte för att jag ger upp lätt osv, för det handlar som sagt mest om tillfället. Hade inte det funnits hade jag naturligtvis fortsatt kämpa för att hon skulle må bra och få det hon behöver.

edit. inte 100% att hon kan ta över henne då hon precis flyttat hem till Sverige igen osv, men sker med största sannolikhet.
 
Sv: Svårt att säga hej då..

Ibland är det skönt att bara skriva av sig.

Du verkar ta rätt beslut för både dig och hunden. Räcker man inte till så får man göra något åt det. Antingen "ta sig i kragen" och prioritera hunden före andra aktiviteter (om möjligt naturligtvis) eller omplacera.

Eloge till dig som gör rätt val för din hund! :bow:
 
Sv: Svårt att säga hej då..

Tack så jättemycket, det värmer verkligen att höra.
Just nu har hon så mycket prioritet jag kan ge henne utan att sumpa skola, jobb, osv så mer tid finns inte.
Och när nu svägerskan och hon har klickat så, känns det egentligen inte som det finns något annat alternativ.
 
Sv: Svårt att säga hej då..

Jag skulle aldrig kunna såga någon som tar tillfället i akt när de hittar ett alternativ som så uppenbart passar hunden bättre. :)
 
Sv: Svårt att säga hej då..

Tack Skogstrollet, det känns som sagt väldigt skönt att höra att fler än jag anser att det är rätt beslut.
 
Sv: Svårt att säga hej då..

Vi har också omplacerat en hund som vi helt enkelt inte kunde ge vad han behövde. Det var skitjobbigt att inse det och ta beslutet, men nu vet vi att han har det så bra det bara går och får rapporter nån gång emellanåt.

Vissa tyckte att vi var hemska som ens tänkte tanken att inte ha kvar honom, men det var rätt för oss och det blev rätt för hunden!

Så jag tycker ni gör alldeles rätt som inser att det blir bäst såhär, det är jättestarkt! :bow:
 
Sv: Svårt att säga hej då..

Missuppfatta mig rätt nu, men vad skönt att det finns andra i liknande situationer som det dessutom har gått bra för!
Min största rädsla är att svägerskan inte kan ta henne, för hon vill men det är ju så himla mycket annat som ska klaffa också.
Vad ska man göra då?
Min lilla höna är inte den som klarar av att flytta till vem som helst, det har hon inte psyke till.
Och hon är definitivt ingen "blocket-hund".. Men det är väl problem som får lösas om de kommer men kan inte låta bli att
fundera ändå.

Men som sagt, skönt att det fungerat bra för er och tack för visat stöd :)

Vallhund: Riktigt bra inlägg :) tack!
 
Sv: Svårt att säga hej då..

Tack själv!

Jag skrev det för ett tag sedan då jag blir så totalfrustrerad på alla trådar där man försöker ge hundägare dåligt samvete för att de gör allt för hundens bästa:

Har man tagit sig an en hund så får den stanna hela livet. Man adopterar inte bort sina barn när de är odrägliga, jada, jada, jada.

Som hundägare har vi det yttersta ansvaret att se till att våra hundar mår bra, ibland mår de bättre någon annan stans. Här håller vi alla tassar o tummar för att det skall gå vägen med svägerskan, låter som "a match made in heaven"
 
Sv: Svårt att säga hej då..

vad skönt att det finns andra i liknande situationer som det dessutom har gått bra för!
Du gör helt rätt. En solskenshistoria:

Jag fick en gg förfrågan om att ta hand om en hund då o då, som dagmatte. Tiken var hos mig över en dag, gick jättebra. Nästa gg stannade hon över helgen. Tredje gg stannade hon en vecka. De kom o skulle hämta, hunden blev överlycklig att se dem, busade runt, vi stod o pratade lite. Sen skulle de åka hem, gick till bilen o ropade på hunden... Hon gick o lade sig vid grinden o tittade under lugg. "Det var kul att se er; men jag skulle kunna stanna här."

De kopplade henne o åkte. Dagen efter ringde de o grät o frågade om jag ville ta över henne. Vilket ju var självklart; hon hade ju själv valt. Sen bodde hon hos mig livet ut. En underbar vovve.
 
Sv: Svårt att säga hej då..

Tack Disen.


Riktat till alla:
Tyvärr visar det sig att svägerskan inte får ha hund i den lägenheten dom bor i nu, och dom letar ju ny men eftersom dom precis flyttat från England har dom absolut inga sökdagar eller sådär what so ever.
Så om hon ska ta min höna så dröjer det x antal månader om inte mer :(

Så nu får vi försöka igen, har fått ett schema med träning och aktiviteter som ska följas och har följts sedan hon slutade löpa i början av förra veckan, det verkar fungera vet dock inte om det är det eller värmen.
Men time will tell..
Nu får det bära eller brista och brister det vet jag inte riktigt vad jag ska göra..

Tips kanske?
 
Sv: Svårt att säga hej då..

Puffar min egen tråd..
Nu imorse kom jag ut till en stor skithög på balkongen och det kan omöjligt ha varit lilleman..
Jag vet verkligen inte hur jag ska göra med hela situationen..
Om schemat inte fungerar (kan omöjligt följa det nu då hon lider enormt av värmen och det vore rent av elakt att be henne utföra såna aktiviteter även om det är på morgonen/kvällen, hon far väldigt illa..) så känns det som att min enda utväg är avlivning.. Men jag känner mig så enormt dum om jag tar bort en i övrigt frisk hund?
 
Sv: Svårt att säga hej då..

Är det bara en kort period som behöver lösas innan din svägerska kan ta henne?

Jag finns alltid till för att hjälpa folk med sina hundar. Så behöver du andrum eller så, dumpa av den här på landet där hon får bli aktiverad under dagarna :)
 
Sv: Svårt att säga hej då..

Den aktivering jag kan ge räcker uppenbarligen inte för damen, antingen det eller så har hon på 2 dagar fått något enormt stort fel på blåsan/magen och kan inte hålla sig 6 timmar under nätterna längre (vilket hon gjort helt utan problem förut, när vi väckte henne innan så tittade hon på oss som "är ni koko? jag har bara sovit 7 timmar" och ville inte alls gå ut) nu igår hade hon bajsat på balkongen och idag kom jag ut till en kisspöl på golvet och en bajshög på mattan..

Aliide: Antagligen kan svägerskan inte ta henne alls, då det verkar som de ska bo kvar i samma lägenhet där de inte får ha djur.
Sedan vill hon (förståeligt nog) hitta jobb osv innan hon tar på sig ett sånt ansvar. Så OM de ska flytta så vill hon ha jobb och de måste
hitta en lägenhet där de får ha djur. Vilket kanske inte är det lättaste i dagens läge.

Det är jätteuppskattat, men jag tror inte hon klarar av ett till ägarbyte. Hon är en väldigt speciell dam som jag inte skulle kunna omplacera, speciellt inte bara för ett tag och sedan låta henne kom hem igen för att sedan ge ett nytt hem. OM jag hittar ett nytt hem, en person hon fäster sig vid direkt osv så måste det vara ett permanent boende.

Iofs skulle jag kunna testa och fungerar det inte får hon åka hem igen..
Men det beror ju lite på var du bor osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 797
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 203
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 650
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp