Svart avföring

Njaääee, det där är minst sagt en sanning med modifikation! En hund med känslig mage kan få ont i magen och/eller bli illamående och förlora aptiten om den får gå med tom mage för länge. Då hamnar man i en ond cirkel där man försöker vänta ut en hund som blir allt mindre benägen att äta ju längre det dröjer mellan målen. Betydligt viktigare att få in hunden på regelbundet ätande av i stort sett vad som helst, än att hålla på och meckla med vad han "borde" äta. Sen tycker jag att hundar ska få mat de tycker om också, ser ingen anledning att tvinga en hund att käka något den tycker smakar pest eller kartong för att annars får den svälta...

Håller däremot med om den svarta avföringen! Har hunden inte fått lever hade jag ringt veterinär.
Som jag skrev så får man se till hundens hälsa. Om hunden har något "fel" (känslig mage t.ex) är det klart som tusan att man inte ska svälta den, varför det är viktigt att kolla upp hunden -innan- man börjar försöka få bukt med diverse bortskämdheter. Sen är det klart att man inte ska tvinga i hunden mat den inte tycker är gott, men det finns en uppsjö olika sorters hundmat på marknaden, och om hunden vägrar all mat förutom oxfilé (exempel) så tycker jag faktiskt det är befogat att pressa den lite. Bara för att mitt barn hellre äter hamburgare varje dag än grönsaker betyder inte det att jag låter barnet äta hamburgare varje dag istället för grönsaker. Vill man ge hunden människomat och tycker det är okej är det väl inte ett problem, så länge hundens näringsbehov är tillgodosedda och den inte blir sjuk. Men efter ett tag brukar en hel del tycka att det blir ett problem då hundens matrutin blir onödigt kostsam och tidskrävande.

Men åter igen, innan man gör något så kollar man att hunden inte är sjuk eller har överkänsligheter.
 
Ring vetrinär och rådfråga hen.

Det finns ingen anledning att vänta.

Varför vänta?
Du blir bara mer orolig.
För det första är det söndag idag, och för det andra så är det inte helt akut då hunden trots allt är pigg och glad och framåt. Och vrålhungrig, fast inte på torrisar.

Sen ringde jag faktiskt och dom sa att inget fara, blir det värre så kom in i veckan. Så så extremt farligt verkar det inte vara med svart avföring utan man får se lite till allmäntillståndet också på hunden och det är ju väldigt bra. Fast såklart så ska jag ju absolut inte vänta om det fortsätter vara såhär svart.

Han kan trots allt fått i sig något på en promenad eller så, folk slänger ju allt möjligt ute.
 
Senast ändrad:
Håller med dig helt och hållet.
Varför ska man servera en hund mat den inte gillar.
Men min hund har ju ätit torrfoder i hela sitt liv utan problem? Klart att alla hundar vill väl ha god middagsmat med kryddor och allt om dom får välja men det håller ju inte i längden.

Dessutom är det jättesvårt att hålla min hund nere i vikt på en mat där han ändå kan äta sig mätt på och det fungerar utmärkt med det torrfodret som han har. Det har tagit lång tid att hitta ett torrfoder eller foder överhuvudtaget som han fungerar bra på när det gäller vikten och mättnadskänslan då jag vill att han ska kunna känna sig nöjd. Min gissning är att han mera är kräsen nu efter jul.

Dock så åt han faktiskt upp torrfodret idag när jag blandade med lite rester från köttgrytan, dom andra dagarna har han bara spottat ut torrisarna så det var framsteg faktiskt.

Nu gäller det bara att avföringen är som den ska också så kan jag börja slappna av.
 
Jag fick panik när min hund bajsade svart en dag.. Ända tills jag kom på att hon slickat i sig typ en liter älgblod efter en älgkalv vi skjutit dagen innan ;)

Avvakta och se hur nästa bajs ser ut tycker jag.
 
Njaääee, det där är minst sagt en sanning med modifikation! En hund med känslig mage kan få ont i magen och/eller bli illamående och förlora aptiten om den får gå med tom mage för länge. Då hamnar man i en ond cirkel där man försöker vänta ut en hund som blir allt mindre benägen att äta ju längre det dröjer mellan målen. Betydligt viktigare att få in hunden på regelbundet ätande av i stort sett vad som helst, än att hålla på och meckla med vad han "borde" äta. Sen tycker jag att hundar ska få mat de tycker om också, ser ingen anledning att tvinga en hund att käka något den tycker smakar pest eller kartong för att annars får den svälta...

Håller däremot med om den svarta avföringen! Har hunden inte fått lever hade jag ringt veterinär.

En hund med "känslig" mage är inte en hund med frisk mage i min mening. De hundar som blir illamående, får magont och matvägrar kan därmed inte behandlas som en frisk hund. Jag är till och med så hård att jag anser att hundar som matvägrar utan sjukdomsorsak har en skruv lös i form av för låg födodrift och de räknas därmed inte som friska och sunda.

Angående att ge hunden mat som den tycker om...jo, visst till viss del....men min ena hund vill helst leva på blodpudding och nachos och det får hon faktiskt inte. Hon får allt hålla tillgodo med torrfoder, trots tidvis matvägran.
 
Kan han ha ätit lever eller blodkorv? I så fall är bajset normalt nästa gång.
Kan han ha svalt något slags kärna? T ex persika eller liknande? Det behöver inte ha hänt nu i dagarna. Jag vet en som svalt en kärna när han var ca 5-6 år. Alla trodde att den kommit ut normala vägen. När han var ca 11-12 år fick han ont i magen o blev röntgad. Då hittade man kärnan i magsäcken. Man hade sett när han svalde den, men de kan ju även hitta en sån kärna ute.
Jag vet inte i vilken delav landet du bor, men kan han ha ätit paltbröd?
 
Men min hund har ju ätit torrfoder i hela sitt liv utan problem? Klart att alla hundar vill väl ha god middagsmat med kryddor och allt om dom får välja men det håller ju inte i längden.

Dessutom är det jättesvårt att hålla min hund nere i vikt på en mat där han ändå kan äta sig mätt på och det fungerar utmärkt med det torrfodret som han har. Det har tagit lång tid att hitta ett torrfoder eller foder överhuvudtaget som han fungerar bra på när det gäller vikten och mättnadskänslan då jag vill att han ska kunna känna sig nöjd. Min gissning är att han mera är kräsen nu efter jul.

Dock så åt han faktiskt upp torrfodret idag när jag blandade med lite rester från köttgrytan, dom andra dagarna har han bara spottat ut torrisarna så det var framsteg faktiskt.

Nu gäller det bara att avföringen är som den ska också så kan jag börja slappna av.
Javisst om det funkar med torrfoder är ju allt bra

Min förra hund åt torrfoder med god aptit även om hon ofta fick kyckling lax kött grönsaker och frukt, hon blev aldrig bortskämd utan åt allt

Penny är lite mer kräsen och jag tyckte det va jobbigt när hon inte åt upp sin ranson för dagen
Hon hade säkert inte svultit på torrfoder, men hon fick inte i sig mängden hon behövde
Om det är så enkelt att få en kräsen hund att äta, så tycker jag det är självklart att man byter foder

Hoppas att det löser sig med din hunds mage. Ring i morgon till vet om det inte är bättre
 
En hund med "känslig" mage är inte en hund med frisk mage i min mening. De hundar som blir illamående, får magont och matvägrar kan därmed inte behandlas som en frisk hund. Jag är till och med så hård att jag anser att hundar som matvägrar utan sjukdomsorsak har en skruv lös i form av för låg födodrift och de räknas därmed inte som friska och sunda.

Angående att ge hunden mat som den tycker om...jo, visst till viss del....men min ena hund vill helst leva på blodpudding och nachos och det får hon faktiskt inte. Hon får allt hålla tillgodo med torrfoder, trots tidvis matvägran.
Min hund åt bara lite av torrfoder jag gav henne
Nu när jag ger henne barf kastar hon sig över maten som en hungrig varg
Är det inte vettigt att byta foder för att få igång hundens aptit tycker du?
 
Alla har väl foder som passar den enskilda individen, men det handlar inte bara om att hunden ska gilla det hysteriskt heller utan det måste ju passa på många sätt. Ibland så blir det kanske helt enkelt inte ett foder som hunden älskar utan det fodret som passar bäst när det gäller vikt och hälsa överlag.

Min hund verkar ändå fungera med att äta det tråkiga torrfodret som huvudfoder och sedan då även kunna unna sig lite av våran middag eller lite hundgodis med jämna mellanrum osv utan att bli tjock.

Nu såhär sent åt han först upp sitt torrfoder helt plötsligt sen han inte ätit på hela dagen, helt plötsligt verkar hungern slagit till. Dock har han inte gjort ifrån sig sedan imorse, dock inte konstigt eftersom han inte ätit något men det blir spännande att se imorgon hur det ser ut.
 
Min hund åt bara lite av torrfoder jag gav henne
Nu när jag ger henne barf kastar hon sig över maten som en hungrig varg
Är det inte vettigt att byta foder för att få igång hundens aptit tycker du?

Jag anser att man inte ska behöva få igång hundens aptit. Driften att äta ska vara medfödd. Om man nu råkar få en hund med en bristande födodrift, då må det väl vara hänt att man mixtrar och byter foder, men det är ingen önskvärd egenskap hos hunden.
 
Jag anser att man inte ska behöva få igång hundens aptit. Driften att äta ska vara medfödd. Om man nu råkar få en hund med en bristande födodrift, då må det väl vara hänt att man mixtrar och byter foder, men det är ingen önskvärd egenskap hos hunden.
Driften att äta är medfödd. Ingen frisk hund svälter ihjäl sig själv.

Kanske man jämföra barn och hundar. Det finns även barn som är mindre intresserade av mat än andra.

Barn (eller hundar) som inte hinner äta, dom har så mycket annat kul att göra, dom hinner inte sitta still vid matbordet.
Om så är fallet behövs lite extra uppmuntan till att äta.
 
Nu har jag äntligen fått i honom torrfoder, med lite senapsås på toppen. Då gick det bättre att äta. Igår åt han nästan ingenting alls. Tänkte se hur avföringen ser ut och ser det bra ut så avvaktar jag nog faktiskt med att åka in med honom. Så till vida att han fortsätter att börja äta då.
 
@Grazing Om det blir fööör mycket senap finns risken att hunden kräks, för jag misstänker att det var salt i såsen oxå. Bättre då att hälla över 1 matsked mycket svag ljummen buljong. Det får inte bli för mycket salt för det är inte bra för hundar. Man kan t ex koka frikadeller till sig själv, späd sen ut spadet och hälla i isbitsform. Då har man att ta av vid behov.
 
@Grazing Om det blir fööör mycket senap finns risken att hunden kräks, för jag misstänker att det var salt i såsen oxå. Bättre då att hälla över 1 matsked mycket svag ljummen buljong. Det får inte bli för mycket salt för det är inte bra för hundar. Man kan t ex koka frikadeller till sig själv, späd sen ut spadet och hälla i isbitsform. Då har man att ta av vid behov.
Nej nej, det var inte dränkt i sås, bara lite strött på toppen. Det där med buljong kanske kan vara något faktiskt, ska jag testa.
 
Buljong innehåller också salt. Vill man ha något att hälla på maten rekommenderar jag blod. Fryst nötblod finns på stormarknader och blodpulver kan man köpa i välsorterade djurbutiker eller beställa på nätet.
 
@Milosari det var därför jag skrev att den skulle vara mycket svag. Man kan rentav koka lite köttfärs/kött/fisk helt utan kryddor och salt och använda det att hälla över hundmaten.
 
Nu har iallafall hunden fått nytt torrfoder och han äter det utan problem. Veterinären jag pratade med idag tyckte det lät som att han bara är kräsen helt enkelt eftersom han inte har några andra symptom alls. Färgen har ju varit normalt det visserligen lilla han har gjort men han har och andra sidan inte ätit heller. Den svarta avföringen trodde hon var en tillfällighet och att det inte hade något samband med detta med att han matvägrade såhär. Kanske han fått i sig något jag inte sett.

Så nu hoppas jag det löst sig nu när jag köpt nytt torrfoder.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 195
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Torsten har matvägrat och kräkts en hel del. Numera kräks han även dagtid. Och han bajsar inne omnätterna.. Har varit lite förundrad...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 700
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 490
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp