Svart stallhyra?

Sv: Svart stallhyra?

Kvitto och moms. Betalar 800kr/ månaden. Då ingår alla in/utsläpp. Alla fodringar, havre, betfor, mineraler, och 5 kg hö, resten köper jag själv in.

Står praktiskt taget gratis.
 
Sv: Svart stallhyra?

Vi får faktura, med moms och kvitto.

3150 och då ingår hö/ensilage, halm/torv (ska bli spån nu) in och utsläpp alla dagar utom helger, då har vi rullande schema, 5 fodringar och 2 ridhus :)
 
Sv: Svart stallhyra?

Jag betalar med moms, men kvitto brukar jag inte få eftersom jag betalar via bankgiro på internetbanken.

Men det i sig är väl som ett kvitto eftersom man märker det stallhyra och det går till Stall X. :)
 
Sv: Svart stallhyra?

Oj! Det var rätt saftigt!

Jag betalar 1200 kr/mån. Då ingår hö, halm, havre (fast det ger jag ej, köper eget kraftfoder när det behövs), in/utsläpp alla dagar.

Det är vitt men jag får inget kvitto. Eller rättare sagt, jag har sagt att han inte behöver ge mig det. Vi träffas inte så ofta (stallägare är ko-bonde och har fullt upp med sin gård, hästeriet är bara en liten bisyssla), så jag gör bara en överföring via internetbanken. Smidigt!
 
Sv: Svart stallhyra?

Mina inackorderingar har inte fått kvitton eftersom de inte tyckt att de behövt det, men allt har tagits upp i deklarationen så det har inte varit svart.
 
Sv: Svart stallhyra?

Oj! Det var rätt saftigt!

Jag betalar 1200 kr/mån. Då ingår hö, halm, havre (fast det ger jag ej, köper eget kraftfoder när det behövs), in/utsläpp alla dagar.


Personligen tycker jag att Remix stallhyra är väldigt rimlig för servicen de får, du däremot står riktigt billigt. Skulle jag hitta sådan service till det priset skulle jag skratta mig lycklig. Får ge som allra minst 2000:- för det häromkring, vanligare 2500:-. Kan inte förstå hur man kan ha sådan verksamhet, det måste kosta massor.
 
Sv: Svart stallhyra?

Tänk att folk tror att det är svarta pengar för att dom inte får kvitto? Jag delar inte ut kvitton till mina inackorderingar men det har väl för tusan inte med svart att göra? Svart handlar om hur man deklarerar sina inkomster inte vilka kvitton man delar ut.
 
Sv: Svart stallhyra?

Tänk att folk tror att det är svarta pengar för att dom inte får kvitto? Jag delar inte ut kvitton till mina inackorderingar men det har väl för tusan inte med svart att göra? Svart handlar om hur man deklarerar sina inkomster inte vilka kvitton man delar ut.

Det där kan väl inte ha varit riktat till mig, för jag har då inte nämnt någonting alls om svarta hyror.
 
Sv: Svart stallhyra?

Min stallhyra är vit, får en faktura (även om jag får tjöta på stallägaren, hon tenderar att glömma att ge mig den, har inte betalat för januari än trots att jag borde betala i förskott, får nog ta och tjata på henne igen, jag vill ju göra rätt för mig).
 
Sv: Svart stallhyra?

Hur många betalar svart stallhyra ?
Eller får ni kvitto.

Kvitto har man ju om man betalar in pengar på ett konto, skulle däremot stallägaren be om att få pengarna kontant i handen och inget kvitto skrivs så är det nog ganska säkert att dessa inte bokförs.

Vi får en faktura, betalar sedan in på konto vilket blir mitt kvitto.
 
Sv: Svart stallhyra?

skulle däremot stallägaren be om att få pengarna kontant i handen och inget kvitto skrivs så är det nog ganska säkert att dessa inte bokförs.
Precis det tror jag med, vet många små stall där inackorderingarna aldrig fått kvitto utan bet kontant rätt i i handen.
Annars blev jag glatt överraskad att många betalar mot faktura här.
 
Sv: Svart stallhyra?

*KL*

Betalar vitt, registrerat företag med bankgiro och allt och de sköter sig ;)
 
Sv: Svart stallhyra?

Det är på detta viset att om man inte har några inkomster på sitt stall så är det svårt att dra av för utgifter. Det gör att det kanske inte är så fördelaktigt som många tror att ha svarta stallintäkter. Jag vill kunna lyfta momsen och för att kunna göra det så måste intäkterna deklareras. Det hindrar inte mig från att ta emot stallhyra kontant i handen om det skulle vara så, det finns hästägare som fördrar att betala kontant och det spelar inte mig någon roll.
 
Sv: Svart stallhyra?

Betalar vitt, det står i kontraktet att hyran ska betalas in på deras konto utan någon påminnelse. Inget kvitto. Orkar inte ha massor av kvitton liggandes här varje månad :O

Betalar 2000 kr i månaden för allt utom kraftfoder. Alltså: alla in/utsläpp, alla mockningar, alla fodringar, alla täckesbyten, spån, och hö.
 
Sv: Svart stallhyra?

*kl*

Också vitt, med moms och allt (kvitto vet jag inte om vi får... borde man det?). Har väldigt billig stallhyra, betalar bara för stallägarens kostnader (el, hösilage etc) och inget utöver det; stallägaren tjänar inga pengar på sin verksamhet.
 
Sv: Svart stallhyra?

Jag står vitt med mina 2 hästar. Betalar 750 kr/st i kallhyra. Ingår box och hage i pris. Vi som står uppstallade där delar på in, ut och kväll. Fungerar bra tycker jag. Köper in spån från sågverket i närheten för 10 kr/säck (240 l) och hö typ 2 kr/kg.
 
Sv: Svart stallhyra?

Jag har stått i ett svart stall och det var märkbart billigare än i andra stall jag stått i. Och betydligt sämre villkor för oss uppstallare också då vi inte hade skriftliga kontrakt. Stod där endast en kort tid. Och ja, jag vet att det var svart verksamhet eftersom stallvärden faktiskt berättade att h*n hade det svart.

I två stall jag stått i har jag fått faktura där momsen varit specificerad och betalat in direkt till värdens bankkonto. Inte fått något särskilt kvitto från värden då.

I tre stall har det bara framgått i kontrakt att stallhyran varit si och så med momsen specad och att man sjäv ska se till att betala i tid. Ingen separat faktura har skickats ut.

Samtliga stall utom det svarta så har stallvärdarna varit "momsreggade" företag, eller vad det nu kallas.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Höjda priser på spån och dyrare stallhyror för arrangörerna är några av anledningarna till att många varit tvungna att höja priserna vid...
Svar
14
· Visningar
1 184
Senast: fio
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
305
Senast: gullviva
·
  • Artikel
Hästnyheter Micael Melander såg hästen komma emot honom. Sedan blev allt svart. Kuskens högra ben gick sönder och han drabbades av blödningar i...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 313
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp