Svart stallhyra?

Sv: Svart stallhyra?

Jag betalar ingen stallhyra för tiden...Har et litet stall i en stor lada, har hela altet för mig själv:)

Tar hand om alt själv med mina hästar, så som fodringar, inn/utsläpp, mockning, innköp av stö, hö och kraftfoder.

Har fri tillgång på stora sommarbeter och 3 stora vinterhagar + en ridbana på 40x60 meter:)

Ojj, såg nu at detta blev ett svar till Jempa, skulle vara ett svar till TS....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svart stallhyra?

Betalar vitt med 25% moms, tror jag det är i alla fall. Hyran och andra eventuella kostnader betalas via fakura.
 
Sv: Svart stallhyra?

Betalar 1300/häst då ingår in-utsläpp, täckestjänst, 4 fodringar/dag och hösilage.

Allt är vitt och kommer på faktura.

//Domino_s
 
Sv: Svart stallhyra?

*kl*

En liten fundering. Om jag som har eget stall har en kompis som ställer sin häst där. Jag får betalt för vad hennes häst äter och en lite slant för omkostnader. Hur gör man då? Vi hjälps åt med allt i stallet, hon betalar alltså inte mig för något arbete. Jag har ju inget företag. Hur klassas det? Svart eller vitt? Jag tjänar ju inget på det?

MVH Russin8
 
Sv: Svart stallhyra?

Vill du ej ta upp intäkten i deklarationen, så föreslår jag att du låter din kompis betala fodret direkt till leverantören. Tar du betalt, blir du direkt ansvarig för att det bokförs.

TS
Jag har inackorderingar. Vissa vill ha faktura, och får det naturligtvis, andra betalar i handen. Allt tas upp. Som ovan skriver, så måste jag ha inkomster för att kunna rättfärdiga avdragen.

Kan ju ej köpa foder till 10 hästar, och i deklarationen redovisa två...
 
Sv: Svart stallhyra?

Får en faktura med specad moms, organisationsnummer etc, och har så fått i mer än hälften av alla stall jag stått i. (Har inte varit i så jättemånga...;))

Därmed inte sagt att övriga tagit svart, men jag har inget bevis för att det varit vitt, om man säger så.
 
Sv: Svart stallhyra?

att inte få kvitto betyder inte att det inte skattas som sig bör..
 
Sv: Svart stallhyra?

Vill du ej ta upp intäkten i deklarationen, så föreslår jag att du låter din kompis betala fodret direkt till leverantören. Tar du betalt, blir du direkt ansvarig för att det bokförs.

TS
Jag har inackorderingar. Vissa vill ha faktura, och får det naturligtvis, andra betalar i handen. Allt tas upp. Som ovan skriver, så måste jag ha inkomster för att kunna rättfärdiga avdragen.

Kan ju ej köpa foder till 10 hästar, och i deklarationen redovisa två...

Men hur bokför jag något som jag inte tjänar något på, utan det är ju mer som att hon ger ju mig pengar så jag kan betala hennes del av höt till leverantören?
Knepigt, men nu behöver ju jag inte fundera på det eftersom den hästen är borta.
En stor grå zon är det i alla fall.

MVH Russin8
 
Sv: Svart stallhyra?

att inte få kvitto betyder inte att det inte skattas som sig bör..
Självklart behöver det inte hänga ihop.
Men samtidigt om man gör rätt för sig, tycker jag det är märkligt att man inte lämnar kvitto.
 
Sv: Svart stallhyra?

En inkomst är en inkomst, oberoende av om du tjänar på den eller ej. Ex kan ju bonden ej ta upp/redovisa årets havreskörd, med motiveringen att han sålde för mindre än vad det kostade att få den tröskad.

Men om jag förstår det rätt så det ej längre aktuellt;)
 
Sv: Svart stallhyra?

att inte få kvitto betyder inte att det inte skattas som sig bör..

På samma sätt är det ju inte en garanti att det är vitt bara för att man får kvitto.

Det kan ju vara 'smart' att lämna kvitto även ifall det är svart, då får man ju momspengar från kunden som man kan stoppa i egen ficka.
Sen är det väl inte så stor risk heller, de som köper stallplats lär ju inte skicka in sina kvitton till skatteverket precis.


Ska man veta om man handlar svart eller vitt så får man nog gå igenom bokföring/dekleration.
 
Sv: Svart stallhyra?

En inkomst är en inkomst, oberoende av om du tjänar på den eller ej. Ex kan ju bonden ej ta upp/redovisa årets havreskörd, med motiveringen att han sålde för mindre än vad det kostade att få den tröskad.


Det är väl inget problem att göra. Han kan ju hävda att han använt delar av skörden till att utfordra egna djur, ha till utsäde nästa år. Det finns havreeldade pannor med dit en massa havre kan gå.

Det finns inget förbud att göra dåliga affärer. Annars skulle man ju kunna anmäla SAAB som väl haft högre kostnader för att tillverka bilar än vad de fått betalt för bilarna.
 
Sv: Svart stallhyra?

Det har du ju rätt i:) Nej det är inte aktuellt längre, men man vet ju inte om situationen uppstår igen.
Så vad jag ska göra är att den andra personen får betala sin del direkt till foder leverantören? Då gör jag inget olagligt?
Men får man låna ut en boxplats på det sättet?

MVH Russin8
 
Sv: Svart stallhyra?

Vi får faktura, med moms och kvitto.

3150 och då ingår hö/ensilage, halm/torv (ska bli spån nu) in och utsläpp alla dagar utom helger, då har vi rullande schema, 5 fodringar och 2 ridhus :)

Glöm inte att det även ingår lunchfodring alla dagar, skrittmaskin, stor sandbana och stor gräsbana. ;) Fri mängd hö/hösilage, havre och torv/halm. Det ena ridhuset är splitternytt och jättestort, och vi har personal som sköter alla fodringar och ut- & insläpp på vardagar, på och av med utetäcke, samt lunch- och kvällsfodring på helgerna. Anläggningen är helt privat, så ridhusen är alltid tillgängliga för oss som hyr box på anläggningen. Tycker att hyran 3150 kr är väldigt prisvärd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Höjda priser på spån och dyrare stallhyror för arrangörerna är några av anledningarna till att många varit tvungna att höja priserna vid...
Svar
14
· Visningar
1 184
Senast: fio
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
308
Senast: gullviva
·
  • Artikel
Hästnyheter Micael Melander såg hästen komma emot honom. Sedan blev allt svart. Kuskens högra ben gick sönder och han drabbades av blödningar i...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 313
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp