Svart vitlök.

R

Raderad medlem 94602

I somras fick jag en presentkorg med diverse delikatesser. Bla kryddor och en Black Garlic.
Det övriga har jag använt i matlagningen men den där svarta vitlöken är kvar i sin påse. Nu börjar utgångsdatumet närma sig. Som jag förstått ska den kunna användas på samma sätt som vanlig vitlök men jag vill laga något extra gott med den. Något där just Black garlic gör att rätten står ut.

Tips någon?
 
Jag har för mig att det är en fermenterad variant av vitlök. Kan det vara så?

Jag har inte förstått hur man använder den men det borde finnas på nätet i allmänhet. Som jag fattat det så är det modernt igen nu.
 
I somras fick jag en presentkorg med diverse delikatesser. Bla kryddor och en Black Garlic.
Det övriga har jag använt i matlagningen men den där svarta vitlöken är kvar i sin påse. Nu börjar utgångsdatumet närma sig. Som jag förstått ska den kunna användas på samma sätt som vanlig vitlök men jag vill laga något extra gott med den. Något där just Black garlic gör att rätten står ut.

Tips någon?
http://black-garlic.se/recept/
 
Den är sötare än vanlig vitlök, och har tappat lite av sina skarpare "övre" smaktoner eller hur man ska säga. Jag tycker den funkar väldigt bra med chili - men det tycker jag visserligen om allt. :laugh:

Finns mycket av det "vitlökiga" kvar? Särbon hatar vitlök i alla former (snyft) men jag har varit sugen på att testa svart vitlök för att se om det går ner hos herrn.
 
Finns mycket av det "vitlökiga" kvar? Särbon hatar vitlök i alla former (snyft) men jag har varit sugen på att testa svart vitlök för att se om det går ner hos herrn.

DUMPA! :cry::cry:

(Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga, gillar man inte vitlök är det ju svårt att säga om den här varianten av vitlök smakar mer rätt... Det är inte identisk smak, men visst känner man igen att det är just vitlök. Är det de skarpare topparna han inte gillar så kanske det kan funka, annars vete fanken...)
 
DUMPA! :cry::cry:

(Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga, gillar man inte vitlök är det ju svårt att säga om den här varianten av vitlök smakar mer rätt... Det är inte identisk smak, men visst känner man igen att det är just vitlök. Är det de skarpare topparna han inte gillar så kanske det kan funka, annars vete fanken...)

Nja, jag tror inte det ;) Han har andra egenskaper som uppväger vitlöksfobin :D

Jag kommer nog att testa om jag ramlar på svart vitlök, om inte annat borde ju jag få ett gott mål mat iaf :p
 

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 484
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp