Bukefalos 28 år!

Svullen buk/sidor

Sandraochprince

Trådstartare
Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp!

Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta sig mot boxväggen, var inte så intresserad av höt (har god aptit!!!) och han såg svullen ut.

När jag kom ut såg han ut som en ballong. Blev orolig för kolik?

- magen kurrar å låter
- tempen va 38
- inga varma hovar eller svettning/flås osv.

Jag gick ut å sedan ner t ridhuset för att longera han lite. Han bajsade 2 gånger och pruttade lite. När jag kom upp igen å ställde han i boxen så tyckte alla i stallet att svullnaden gått ner.

Jag har svårt å bedöma vad jag tyckte om formen imorse när jag kom å tittade på han. Kan han ätit så mycket hö å sen kommit in i boxen å slängt i sig hö (starkt) och han fått ont. Kan han ha gaser?

Har varit i kontakt med veterinär och inatt hade jag lagt höt i blöt så man kanske får ur de starkaste, så han fick det och ställdes i grushagen. Verkade inte intresserad.. Men det är väl inte bra att få ut han på gräs, om något spökar :(

Kommentera jag behöver era råd och erfarenheter! Jag tänkte åka ut sen och longera å få han att bajsa och se om han kan fjärta lite, känns bättre om han gör det iaf. Och ifall han ätit utav frukosthöt.
 
Kolik är ett samlingsnamn för "ont i magen", vilket betyder med stor sannolikhet att din häst har någon form av kolik.

När man misstänker kolik tar man bort allt grovfoder till att börja med. Detta för att de inte ska fylla på ett eventuellt stopp.
Är man sedan ovan ska man ha veterinärkontakt hela tiden.

Jag brukar börja med att erbjuda melassvatten eller betforvatten (förutsatt att de kan äta/dricka socker) och se om de är törstiga. Det kan i alla fall inte skada utan tvärtom.

Har de ont mer än 5 timmar tar jag i alla fall ut veterinär för säkerhets skull. Ingen idé att "leka" med detta för mycket själv.

Nu har jag en så bra rutin att det tar ca 1 timme att släppa. Om så inte är fallet tar jag genast dit veterinär.

När de sedan bajsat en eller några gånger kan man sakta introducera mat igen. Små givor (tussar) ofta för att sedan under några dagar återgå till normal giva. MEN, detta är något man ska vara van vid eller ha veterinär bakom eftersom för lite mat också kan vara orsaken till kolik.
 
Kolik är ett samlingsnamn för "ont i magen", vilket betyder med stor sannolikhet att din häst har någon form av kolik.

När man misstänker kolik tar man bort allt grovfoder till att börja med. Detta för att de inte ska fylla på ett eventuellt stopp.
Är man sedan ovan ska man ha veterinärkontakt hela tiden.

Jag brukar börja med att erbjuda melassvatten eller betforvatten (förutsatt att de kan äta/dricka socker) och se om de är törstiga. Det kan i alla fall inte skada utan tvärtom.

Har de ont mer än 5 timmar tar jag i alla fall ut veterinär för säkerhets skull. Ingen idé att "leka" med detta för mycket själv.

Nu har jag en så bra rutin att det tar ca 1 timme att släppa. Om så inte är fallet tar jag genast dit veterinär.

När de sedan bajsat en eller några gånger kan man sakta introducera mat igen. Små givor (tussar) ofta för att sedan under några dagar återgå till normal giva. MEN, detta är något man ska vara van vid eller ha veterinär bakom eftersom för lite mat också kan vara orsaken till kolik.

Tack för svar, eftersom han bajsade två gånger efter longering tyckte veterinär ja kunde lägga in lite mat. När jag kom imorse fanns lite kvar och han hade bajsat.

Tycker inte du att de e bra idé att släppa ut honom på gräs idag då? Ska se om ja kan få tag i det du pratade om. Är ju inte van vid detta så du får gärna beskriva mer om betforvattnet osv.
 
Tack för svar, eftersom han bajsade två gånger efter longering tyckte veterinär ja kunde lägga in lite mat. När jag kom imorse fanns lite kvar och han hade bajsat.

Tycker inte du att de e bra idé att släppa ut honom på gräs idag då? Ska se om ja kan få tag i det du pratade om. Är ju inte van vid detta så du får gärna beskriva mer om betforvattnet osv.

Om du ska släppa ut på gräs måste du fråga din veterinär. Det varken kan eller vågar jag svara på över nätet. Jag är inte utbildad veterinär alls.

Betforvatten är så enkelt som det låter. Lägg ca 3 dl betfor i en hink med 15-20 liter vatten. Låt dra en liten stund och ge. Det smakar gott, betfor är bra för magen i de allra flesta fall och de kan få i sig det vatten de saknar.
Vill de ha ännu mer vatten så ge mer.
 
Okej tack för tipset! Då skall jag testa göra det så småningom.

Men tycker du det är ett bra täcken att han bajsat och att magen låter hela tiden?
 
Det är bättre att magen låter än att den är tyst, men jag hade inte släppt på bete innan magen är normal igen.

Vad menar du med starkt hö? Protein- och sockerrikt? Det kan ju lika gärna vara att han fick i sig en tuss som var dålig vilket orsakade gaserna (bakterietillväxt / rubbning av balansen i bakteriefloran). Är ni noga med foderhygienen?

När han ätit och druckit bra i några dagar och känns normal och vet ger klartecken kan du fundera på betessläpp.
 
Kolik är ett samlingsnamn.
Det är dåligt om det är tyst lik väl som låter mer än normalt.

Har hästen kissat? Min valack hade jätte ont, vet inte var det berodde på då för det gick över innan veterinären kunde lista ut vad det berodde på och har inte kommit tillbaka.

Personligen hade jag valt att ta ut hästen på gräs så länge hästen inte har några fettansamlingar, detta om hästen får äta då det är mycket vatten i gräs och hästen rör på sig.

Är hästen fortfarande påverkade så hade jag undrar varför vet har valt att inte komma när det gått några timmar.
Hade en vinter då en av hästarna hade kolik ganska många gånger och då gav jag alltid hästens normala och nuvarande värden på temp, puls och andning och då blev svaret jag kommer, hör av dej vid förändring eller vid en tid (fick en tid) om ingen förändring.
 
Jag ger inte mina hästar betforvatten då jag tycker det är för mkt socker i det. Mitt tips för att för en häst att dricka är att lägga ett äpple i vattenhinken och så dricker iaf mina för dom tror dom kan få tag på äpplet. Hehe.

Är du inte van vid att se tecken eller har varit med om kolik förut tycker jag att du ska ta hjälp av din veterinär och följa dennes råd. Försök också lära dig din häst smärtansikte.
 
Jag ger inte mina hästar betforvatten då jag tycker det är för mkt socker i det. Mitt tips för att för en häst att dricka är att lägga ett äpple i vattenhinken och så dricker iaf mina för dom tror dom kan få tag på äpplet. Hehe.

Är du inte van vid att se tecken eller har varit med om kolik förut tycker jag att du ska ta hjälp av din veterinär och följa dennes råd. Försök också lära dig din häst smärtansikte.

Nä, man måste veta att hästen kan äta socker. Min går tyvärr inte att lura med äpple. Jag vet inte någon annan häst som kan leka "koka kaffe" i en hink som han kan. Har trycker ner hela ansiktet i hinken och tar upp äpplet som ingenting. :D
 
Nä, man måste veta att hästen kan äta socker. Min går tyvärr inte att lura med äpple. Jag vet inte någon annan häst som kan leka "koka kaffe" i en hink som han kan. Har trycker ner hela ansiktet i hinken och tar upp äpplet som ingenting. :D

Haha, jag har kanske tur som har hästar som inte gillar att "dyka" ner och får vara glad så länge det funkar.:D:p
 
Tack för svar, eftersom han bajsade två gånger efter longering tyckte veterinär ja kunde lägga in lite mat. När jag kom imorse fanns lite kvar och han hade bajsat.

Tycker inte du att de e bra idé att släppa ut honom på gräs idag då? Ska se om ja kan få tag i det du pratade om. Är ju inte van vid detta så du får gärna beskriva mer om betforvattnet osv.

Min häst spenderade ett dygn på klinik i helgen med kolik (pga förstoppning, och då hade hon ändå bajsat 5 ggr från det att hon blev dålig tills vi kom till kliniken. Efter hemgång var råden lite hö, gradvis ökning under några dagar och betfor med paraffinolja. Hon fick gå på gräs som vanligt, då gräs enligt vet har en laxerande effekt. Så jag skulle höra med veterinären - huruvida din ska äta gräs beror troligen på varför han blev dålig. I min hästs fall ansåg vet tvärt om att det var bra om hon fick äta gräs.
 
Jag ger inte mina hästar betforvatten då jag tycker det är för mkt socker i det. Mitt tips för att för en häst att dricka är att lägga ett äpple i vattenhinken och så dricker iaf mina för dom tror dom kan få tag på äpplet. Hehe.

Är du inte van vid att se tecken eller har varit med om kolik förut tycker jag att du ska ta hjälp av din veterinär och följa dennes råd. Försök också lära dig din häst smärtansikte.
Min ena var som @Efwa s häst och dök ner med hela huvudet, samma häst drog nytta av att första gräset på våren spirar under vatten och åt det undan problem:love:

Mina andra har varit svår mutade och inte alls så intresserade av att dricka upp för att få något gått eller korkade, även melass eller annat gått är totalt ointressant.
 
Hur har det gått?

Jo det har gått bra. Svullnaden gick ner lite, tycker fortfarande han ser lite tjock ut med vet. Trodde han bara ätit för mycket å svullnat, eftersom han inte hade alla symtom för en värre kolik. Han bajsa, hans mage va igång och han fortsatte äta på gräs. Inget liggande eller så, aptiten finns för gräs men inte höt. Förstår honom ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 312
Hästvård Hej! Min häst har under dagen sparkat mot magen. Vid 15-tiden när han var i hagen såg jag att han sparkade mot magen några gånger...
Svar
5
· Visningar
2 875
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 392
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 360
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp