Svullet och irriterat öga

Aslan

Trådstartare
Allt började i förrgår då jag tyckte att hundens öga såg irriterat ut. Det rann även lite, dock klar vätska men jag valde ändå att kontakta vet. Vi fick tid igår och vart in. Vet hittade inga sår på ögat eller liknande som vi befarat men hittade dock efter en stund en fästing som satt sig inne under ögonlocket. Fästingen togs bort och vet ordinerade rengöring av ögat en gång om dagen med koksaltlösning. Hade det inte blivit bättre tills i nästa vecka så skulle vet kontaktas igen.

Idag ser ögat jättefult ut, det rinner mycket och han kliar sig en del. Det är klar och delvis ljusgul vätska. Illrött är det med och han kniper mycket med det. Jag tycker det ser värre ut än innan.

Jag är lite rådvill här. Pratade med jouren som inte var överdrivet intresserade av vad jag hade att säga nyss och hänvisade till det förra vet sa. Att vänta och se.

Jag antar att det bara är att ha is i magen och ge det lite tid men det ser så hemskt ut! Jag sätter upp alla vilda scenarion jag kan komma på i min hjärna. Hur gör ni när ni känner er hjälplösa? Jag måste ju helt enkellt lita på det vet säger för vart annars ska jag vända mig? Min magkänsla säger mig bara att detta inte är bra!
 
Men det kanske vi skulle sätta på ändå på eget bevåg. Frägade även specifikt om det men nej.
 
Skulle kontakta en annan veterinär för att höra om åsikter. Ett rött knipande rinnigt öga låter inte så bra.
 
Att hunden kniper med ögat tyder på sår på hornhinnan. Man bör kolla ögat en gång till. Om det var min hund så skulle jag be att få antibiotika. Dels för fästingen och dels för ögat.

Kollade vetten i munnen på hunden? En av de större kindtändernas rot går rakt upp och nästan ända upp till ögat. Det fick jag veta när en epulid blivit bortopererad i min gamlings mun. Man hade varit tvungen att dra just den tanden vars rot gick/går rakt upp under ögat. När jag hämtade honom var han alldeles svullen runt ögat och ner på kinden. Dagen efter fick jag ringa o be om antibiotika. Sen läktes det fint o svullnaden gick tillbaks.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 177
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Kära 1177 - Bukefalos, jag har ett litet problem. I över en vecka har mitt vänstra öga kladdat, runnit och haft sig. Det började förra...
2
Svar
28
· Visningar
1 260
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 985
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp