Sy egen liten pad till bomlös. Vilka inlägg och hur går tillväga?

Moscato

Trådstartare
Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga schabrak under det. Tänkte alltså sy en liten pad, i storlek med fårskinnspaddarna.

Nu undrar jag då vad man ska köpa för några inlägg? Funderade på cellfoam 2 * 1,5 cm, alltså totalt 3 cm. Är det nödvändigt med så tjocka inlägg eller räcker det med mindre? Hästen är en nordis med normalmusklad rygg utan några problem. Funderade även på skito-inlägg som är 1,3 cm tjocka men räcker verkligen det?

Sen funderade jag på om det är någon som sytt en sådan här pad och skulle vilja visa bilder och förklara lite hur ni gjort? Mina sykunskaper är begränsade :angel:

En annan tanke jag hade var att köpa en fårskinnspad med fickor som man kan sätta i inlägg i.. är det någon som kör med det till sin bomlösa?

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Sy egen liten pad till bomlös. Vilka inlägg och hur går tillväga?

En annan tanke jag hade var att köpa en fårskinnspad med fickor som man kan sätta i inlägg i.. är det någon som kör med det till sin bomlösa?

Tacksam för svar! :)

Jag har köpt hööks fårskinnspad (den som är till för bomlösa sadlar) och lagt i extra inlägg i för jag tyckte de inlägg som var i den var alldeles för tunna. Köpte ett någorlunda tjockt sittunderlag på coop (ett sånt där hoprullat som är runt 1,5 meter långt eller något sådant) och klippte ut inlägg från. Funkar super! :)
 
Sv: Sy egen liten pad till bomlös. Vilka inlägg och hur går tillväga?

Okej men det är väl en hellång pad? Alltså som en vojlock. Jag tänkte mer att jag skulle ha en sån som är mindre och inte går ner under hela sadeln utan bara vid anläggningsytan så att jag sen kan ha ett vanligt schabrak undertill :)
 
Sv: Sy egen liten pad till bomlös. Vilka inlägg och hur går tillväga?

aha, då missförstod jag :) ja, den jag har är som en hel vojlock
 
Sv: Sy egen liten pad till bomlös. Vilka inlägg och hur går tillväga?

Annars kan du ju relativt enkelt sy på "fickor" för inlägg på befintliga vojlockar? Så kan du bara flytta inläggen till nästa vojlock när du behöver tvätta.

T ex så kan man sy ett lager tyg ovanpå den befintliga vojlocken vid anläggningsytan, men i två halvor och mellanrum för ryggraden (ca 4cm beroende på kanalen på sadelns bredd), personligen har jag tyckt det verkat som enklast lösning när man helt enkelt lämnar delen in mot kanalen, alltså in mot mitten, öppen, och packar in inläggen in från mitten.
Har funnits färdigutskurna inlägg att köpa från S**tsaddles men välj isf de med bättre densitet (fastare). Finns också Grandeur-inlägg att köpa (samma sak där, välj de avsedda för bomlösa sadlar) eller så kan man ju köpa skito-inlägg och klippa till.

Tjockleken tycker jag inte har så stor betydelse, däremot densiteten som sagt. Materialet får inte så lätt ge vika för tryck. Sen tror jag oavsett att en centimeter skulle vara alldeles för tunnt för att göra någon direkt nytta, men väljer man mellan 2,5 eller 3,5cm t ex tror jag det har liten betydelse! :p
 
Sv: Sy egen liten pad till bomlös. Vilka inlägg och hur går tillväga?

Jo har tänkt den tanken också men tycker inte det blir så snyggt och så vill jag inet "förstöra" schabraken med sånt om jag i framtiden skaffar en vanlig sadel igen ;)

Så blir nog att försöka sy ihop en egen pad på nåt vis. Frågan är vilket slags tyg som är bäst att sy av, någon som har förslag?
 
Sv: Sy egen liten pad till bomlös. Vilka inlägg och hur går tillväga?

Bomull borde fungera bra? Det ska ju vara ganska bra friktion, dvs inte för lite så det blir glidigt. Men mocka lär bli överkurs! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
806
F
Utrustning Är det någon här som har sytt en egen pad till bomlös sadel? Jag har en HAF-vojlock nu, men skulle vilja ha en pad som bara ligger...
Svar
4
· Visningar
2 403
Senast: AnneSofie
·
Utrustning Är det någon som sytt egen vojlock till bomlös? alltså man har köpt iläggen med sytt själv tygvojlocken själv?. Har kollat lite på...
Svar
1
· Visningar
820
T
Utrustning Funderar på att köpa en bomlös dressyrsadel, BareFoot London. Till detta skall man ju självklart ha en padd, men skulla gärna vilja ha...
Svar
18
· Visningar
1 852
Senast: Jonne89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp